Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinusta linssit, pavut ja pähkinät "normaalia tavallista ruokaa?

Vierailija
19.08.2018 |

Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön papuja päivittäin, linssejä pari kertaa viikossa. Pähkinöitä melkein päivittäin. Näitä kaikkia niin ruuassa kuin salaateissakin.

Vierailija
82/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista ruokaa ne on, mutta aika harvoin syön kun pavut ja linssit pistää vatsan sekaisin ja pähkinöistä en niin välitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töysin normaalia joitain lihaa ja perunaa juntteja lukuunottamtta

No onpa junttia kirjoittaa tuollaista. Minä en esimerkiksi syö noita allergia- ja terveyssyistä.

Vierailija
84/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät on yleensä napostelua ja evästä, mutta pavut ja linssit toki ihan perusruokaa. Linssikeittoa iso kattilallinen, riittää isolle porukalle tai saa pakkaseen puolet, on ihanan helppoa arkiruokaa ja taatusti hyvää!

Vierailija
85/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut ja linssit juu, mutta pähkinät enemmän naposteltavia, välipala tai höyste.

Kaikki toki hyvää ravintoa.

Vierailija
86/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttekö te papujen ulkomaalaisuudesta valittajat kaupassa laput silmillä? Nyt on papujen paras satokausi ja ainakin Prismassa ja City Marketissa on ollut kotimaisia, tuoreita papuja myynnissä. Lidlistä en osaa sanoa kun en ole siellä pitkilleen käynyt.

Vierailija
87/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka päivä 2 pääruokaa, joista vähintään toisen pääasiallisena proteiininlähteenä on pavut, linssit tai herneet. Syön melkein joka päivä myös pähkinöitä.

Vierailija
88/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkintani mukaan eläintuotteiden syöjät kuluttavat suurimman osan esim. tuontisoijasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Soijapapu

Tullitilastojen mukaan suurin osa Suomeen tuodusta soijasta palaa jalostettuna rehuna maailmanmarkkinoille. Suomalainen nauta tai sika saa äärettömän harvoin soijaa jo siksikin, että se on kallista ja sille on olemassa kotimaisia korvaavia tuotteita.

Väärin meni! Jonkin verran palaa, muttei suurin osa ja kyllä ne suomalaiset tuotantoeläimet kuitenkin sen verran soijaa kuluttavat, että sekasyöjän soijajalanjälki on isompi kuin kasvissyöjän.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/suomessa-eläimille-anneta…

Vierailija
89/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinöitä söisin edelleen päivittäin, ellen olisi allerginen. Papuja (erilaisia papuja) syödään pari kertaa viikossa, osa on ihan kotipihassa kasvaneita. Linssejä ehkä kerran kuussa, olen laiska liottamaan.

Punaisia linssejä ei tarvitse liottaa.

Vierailija
90/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijatuotteet eri muodoissaan korvaavat ainakin minulla nuo linssit useimmiten, eli käytän niitä vain harvoin, useimmiten yhdistettyinä esim. 'Uncle Ben's kastikkeisiin (... ja niiden esim. 'Oriental chili' tai 'Sweet & sour'-makuihin) + riisiin tai intialaistyyppiseen 'Korma'- dippikastikkeeseen  .

Mitenhän muuten on, onko se amerikkalaisten herkku, eli maapähkinävoi, terveellistä vai ei ?

Sitä EHKÄ voisi  syödä, jos tietäisi varmasti ettei se ruoka-aineena esim. lihota ja tuo niitä ns. 'turhia kaloreja ja ylimääräistä läskiä'

(onhan se ainakin niistä maapähkinöistä tehtyä) 

Tai ajaisiko esim. vaikkapa se tölkeissä myytävä mantelijuoma kehon niiasiinin tarpeen ? 

Sen verran kallista  tuo paikkojen laitto hampaisiin kuitenkin yleensä on, että ainakaan minä en miksikään päivittäiseksi 'pähkinänruouhintamyllyksi', halua ryhtyä.

Vierailija
91/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut tai valmistanut linssejä tai papuja. Pähkinöitäkin tulee käytettyä lähinnä naposteluun tai monipuolistamaan salaatteja.

- Tähän liittyen, olisiko kellään heittää jotain helppoa reseptiä jolla alkaa totuttautumaan linsseihin tai papuihin? Joko suoraan kasvisruokaa, tai esim lisäksi jotain lihaisampaa ruokaa? Kiitos.

t. Yllä olevan kirjoittanut

Paketti punaisia linssejä - huuhdellaan ohjeen mukaan

Vettä (linssit turpoavat reilusti, joten vettäkin reilusti - lisätään keittämisen aikana jos tarpeen)

Keltasipulia 1-2

Porkkanaa

Tomaattia tuoreena tai purkki säilöttynä

Valkosipulin kynsiä maun mukaan

Valko- tai mustapippureita

Laakerinlehti

(Kasvisliemikuutioita haluttaessa maun mukaan 1-2)

Tuoretta ruohosipulia ja persiljaa

Keittoaika n. 20 minuuttia, jotta porkkanakin ehtii pehmentyä

Vierailija
92/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut tai valmistanut linssejä tai papuja. Pähkinöitäkin tulee käytettyä lähinnä naposteluun tai monipuolistamaan salaatteja.

- Tähän liittyen, olisiko kellään heittää jotain helppoa reseptiä jolla alkaa totuttautumaan linsseihin tai papuihin? Joko suoraan kasvisruokaa, tai esim lisäksi jotain lihaisampaa ruokaa? Kiitos.

http://jolie.fi/yellowmood/maailman-paras-linssikeitto-2/

Tämä on todella hyvää!

Mutta ole suolan kanssa tarkkana, tuo määrä ei todellakaan päde mihinkään tavalliseen myllysuolaan. Suolaa pitää olla reilusti, mutta ei sentään överiä.

Tämän kautta linssit uivat perheemme ruokavalioon :)

Vierailija
93/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinöitä söisin edelleen päivittäin, ellen olisi allerginen. Papuja (erilaisia papuja) syödään pari kertaa viikossa, osa on ihan kotipihassa kasvaneita. Linssejä ehkä kerran kuussa, olen laiska liottamaan.

En ikinä liota punaisia linssejä, huuhdon vain. Silti kypsyvät nopeasti.

Vierailija
94/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä (linssit turpoavat reilusti, joten vettäkin reilusti - lisätään keittämisen aikana jos tarpeen)

Keltasipulia 1-2

Porkkanaa

Laakerinlehti

Tää on melkein sama kuin mun vakkari linssi dahl-resepti, mutta mä laitan korianteria, mulle ihan must tuohon ruokaan! Yleensä mulla on pakastimessa korianterisilppua, niin ei mene yrttiä hukkaan.

Vierailija
95/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, just sitä perusarkiruokaa mitä koko ajan syödään. 

Vierailija
96/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soijatuotteet eri muodoissaan korvaavat ainakin minulla nuo linssit useimmiten, eli käytän niitä vain harvoin, useimmiten yhdistettyinä esim. 'Uncle Ben's kastikkeisiin (... ja niiden esim. 'Oriental chili' tai 'Sweet & sour'-makuihin) + riisiin tai intialaistyyppiseen 'Korma'- dippikastikkeeseen  .

Mitenhän muuten on, onko se amerikkalaisten herkku, eli maapähkinävoi, terveellistä vai ei ?

Sitä EHKÄ voisi  syödä, jos tietäisi varmasti ettei se ruoka-aineena esim. lihota ja tuo niitä ns. 'turhia kaloreja ja ylimääräistä läskiä'

(onhan se ainakin niistä maapähkinöistä tehtyä) 

Tai ajaisiko esim. vaikkapa se tölkeissä myytävä mantelijuoma kehon niiasiinin tarpeen ? 

Sen verran kallista  tuo paikkojen laitto hampaisiin kuitenkin yleensä on, että ainakaan minä en miksikään päivittäiseksi 'pähkinänruouhintamyllyksi', halua ryhtyä.

Maapähkinävoita on monenlaisia, valitse sellainen jossa ei ole lisättyä sokeria, luomunakin saa. Kaloreitahan siinä on paljon, mutta myös kivennäisaineita ja proteiinia. Vegaaniruokavalioon hyvä rasvalisä, ja voi käyttää margariinin sijasta niin ei tarvitse pelätä lisäaineita.

Vierailija
97/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Tänään juuri söin kaalipaistosta, jossa oli linssejä. Aamulla söin rahkaa pähkinöillä ja marjoilla.

Vierailija
98/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön melkein joka päivä jotain pähkinää, siemeniä tai papuja. Linssejä en muista syöneeni montaa kertaa, ellei jostain salaattipöydästä tms harvemmin. 

Vierailija
99/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No papuja ja pähkinöitä olen ihan lapsesta asti syönyt. Pavuthan on ihan tavallista suomalaista ruokaa siinä missä vaikka herneetkin. Papuja syön useamman kerran viikossa, sopivat vatsalleni jotenkin erityisen hyvin - toisinkuin monella, mulla ei tule niistä mahaongelmia tms.  Linsseja syön harvemmin, ei vaan ole tullut tavaksi vaikka nekin hyviä on. Pähkinöitä syön aika harvoin, en oikein välitä niitten mausta.

Vierailija
100/138 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltasipulia 1-2

Porkkanaa

Laakerinlehti

Tää on melkein sama kuin mun vakkari linssi dahl-resepti, mutta mä laitan korianteria, mulle ihan must tuohon ruokaan! Yleensä mulla on pakastimessa korianterisilppua, niin ei mene yrttiä hukkaan.

Korianteri onkin hyvän makuista - mulla kasvaa purkissa myös kirveliä, jota voi yrittää muistaa silputa valmiiseen soppaan. Sopii tähän myös paprika, kukka- tai parsakaali sekä kesäkurpitsa :)