Onko sinusta linssit, pavut ja pähkinät "normaalia tavallista ruokaa?
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
Kommentit (138)
Tulkintani mukaan eläintuotteiden syöjät kuluttavat suurimman osan esim. tuontisoijasta:
Ei kuulu meillä päivittäiseen, ei edes viikottaiseen ruokalistaan mikään noista, mutta tilanne on kyllä muuttumassa.
Pähkinöitä olen käyttänyt noista eniten, kiinalaisessa ja muussa itämaisessa ruoassa ja mulla on ihan italialainen pastakastikekin johon tulee pähkinää.
Vuosi sitten en ollut varmsti ikinä syönyt linssejä. Sitten löysin linssikeiton ja se on nykyisin meillä ihan tavallinen arkiruoka jota syodään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Muuta en linsseistä oiken tee. Kerran kokeilin linssipyöryköitä, mutta olivat aivan jumalattoman työläitä ja lopulta ihan mauttomia ja kuivia.
Pavuissa en ole voinut sietää sitä jauhoista suutuntumaa ikinä, esim. Chili con Carne olis hyvää ilman niitä papuja. Kuten liseejä, olen oppinut syömään kikherneitä, laitan niitä kasviswokkeihin ja pastakastikkeeseen, eli ehkä pavuilla on meillä vielä toivoa.
Tänään kiinnostuin palstaa lukiessani härkäpavuista ja löysin tosi kiinnostavan härkäpapurouheesta tehdyn bolognesen, jota aion kokeilla kunhan löydän härkäpapurouhetta jostain.
Härkis ja nyhtökaura on kokeiltu, mutta en pidä, niitä ei voi hauduttaa, menevät löllöksi ja itsessään maistuvat pahvilta.
Tässä ketjussa lienee asiantuntijoita, niin kysyn itseäni vuosia mietityttänyttä asiaa. Söin erään työpaikan ruokalassa salaattia, jossa oli pieniä punaisia (max. 5 mm pitkiä) linssejä, tai ainakin keittöhenkilökunta sanoi niitä linsseiksi. Mutta kaupassa myytävät punaiset linssit ovat ihan erilaisia ja muuttuvat keitettäessä mössöksi. Nuo vahvan punaiset soikiot olivat kiinteitä, vähän enemmän papumaisia.
Olen yrittänyt kauan selvittää mitä ne olivat. Linssejä irtona myyvistä kaupoista (mm. ekokaupat) en ole niitä löytänyt.
Tietäisikö kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa lienee asiantuntijoita, niin kysyn itseäni vuosia mietityttänyttä asiaa. Söin erään työpaikan ruokalassa salaattia, jossa oli pieniä punaisia (max. 5 mm pitkiä) linssejä, tai ainakin keittöhenkilökunta sanoi niitä linsseiksi. Mutta kaupassa myytävät punaiset linssit ovat ihan erilaisia ja muuttuvat keitettäessä mössöksi. Nuo vahvan punaiset soikiot olivat kiinteitä, vähän enemmän papumaisia.
Olen yrittänyt kauan selvittää mitä ne olivat. Linssejä irtona myyvistä kaupoista (mm. ekokaupat) en ole niitä löytänyt.
Tietäisikö kukaan?
Linssejä on erilaisia, ja ne kaupan tavalliset punaiset linssit ovat kuorittuja ja halkaistuja. En tiedä mitä oot syönyt, mutta etnokaupoissa on iso linssivalikoima. Sieltä saattaa löytää kuorimattomia.
Kaupan vihreät ei oo kuorittuja, eli jos väri ei haittaa, niin niissä voi olla sama tuntuma. Saa nekin puuroksi, jos tarpeeksi kauan keittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
No siis mä en syö lihaa melkein koskaan, mutta en nyt käy väittämään, etteikö se ois tavanomaista ruokaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavuista ja herneistä tulee niin pahat vatsaongelmat, että välttelen niitä parhaani mukaan. Hernekeittoa syön joskus uhallakin, vaikka ripuli + ilmavaivat siitäkin saa. Mutta mummon tekemänä se on hyvää.
Pähkinöitä ei tule syötyä kuin hyvin harvoin, sillä ne ropisevat lähes sulamattomina pönttöön, eli kroppani ei oikein tunnu ymmärtävän niiden päälle mitään. Kalliitakin ovat, joten ravitsemuksellisesti tuntuu, että rahat menevät hukkaan.
Pavut pitää aina liottaa ennen syömistä ja keittämistä. Palkokasveista tulevat vatsavaivat johtuvat lähes aina väärästä valmistustavasta.
Taikka tottumattomuudesta. Näillekin jotka tässä sanovat että maha ei kestä papuja antaisin neuvoksi syödä pieniä määriä joka päivä niin maha ei hermostu. Itse jos söisin lihaa näin viidentoista vuoden jälkeen niin takuulla saisin mahan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tietäisikö kukaan?
Kyse lienee valmistustavasta. Käsittääkseni höyrytettyjä, rapeita linssejä myydään valmiina purkissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu meillä päivittäiseen, ei edes viikottaiseen ruokalistaan mikään noista, mutta tilanne on kyllä muuttumassa.
Pähkinöitä olen käyttänyt noista eniten, kiinalaisessa ja muussa itämaisessa ruoassa ja mulla on ihan italialainen pastakastikekin johon tulee pähkinää.
Vuosi sitten en ollut varmsti ikinä syönyt linssejä. Sitten löysin linssikeiton ja se on nykyisin meillä ihan tavallinen arkiruoka jota syodään ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Muuta en linsseistä oiken tee. Kerran kokeilin linssipyöryköitä, mutta olivat aivan jumalattoman työläitä ja lopulta ihan mauttomia ja kuivia.
Pavuissa en ole voinut sietää sitä jauhoista suutuntumaa ikinä, esim. Chili con Carne olis hyvää ilman niitä papuja. Kuten liseejä, olen oppinut syömään kikherneitä, laitan niitä kasviswokkeihin ja pastakastikkeeseen, eli ehkä pavuilla on meillä vielä toivoa.
Tänään kiinnostuin palstaa lukiessani härkäpavuista ja löysin tosi kiinnostavan härkäpapurouheesta tehdyn bolognesen, jota aion kokeilla kunhan löydän härkäpapurouhetta jostain.
Härkis ja nyhtökaura on kokeiltu, mutta en pidä, niitä ei voi hauduttaa, menevät löllöksi ja itsessään maistuvat pahvilta.
Mä laitan linssejä chili sin carneen (ja kotimaisia esikypsytettyjä kokonaisia ohrasuurimoita), jos etsit uusia käyttötapoja linsseille niin kokeile tuota!
Vihreät pavut, siis ne pakastetut pitkulaiset, ovat aika yleisiä. Monessa pakastevihannespussissa on niitä. Myös suolapähkinät ovat aika arkipäiväisiä. Suklaapatukoissa on pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ym. ihmisten on pakko syödä noita jos meinaavat saada normaalit ravintoaineet sapuskastaan. Eli pakko tekee näistä useimmiten maapallon toiselta puolelta rahdatuista jutuista joillekin päivittäistä normiruokaa.
Näin on, ja avokadoineen tämä onkin vähän tragikoomista.
Hei avokadotrolli, asia on käyty sun kanssa monta kertaa läpi, anna olla! Et ole pystynyt osoittamaan että valtaosa avokadoista ei menisi sekasyöjille, joten mitään pointtia sinulla ei ole😄
En ole koskaan ostanut tai valmistanut linssejä tai papuja. Pähkinöitäkin tulee käytettyä lähinnä naposteluun tai monipuolistamaan salaatteja.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut tai valmistanut linssejä tai papuja. Pähkinöitäkin tulee käytettyä lähinnä naposteluun tai monipuolistamaan salaatteja.
- Tähän liittyen, olisiko kellään heittää jotain helppoa reseptiä jolla alkaa totuttautumaan linsseihin tai papuihin? Joko suoraan kasvisruokaa, tai esim lisäksi jotain lihaisampaa ruokaa? Kiitos.
t. Yllä olevan kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Tulkintani mukaan eläintuotteiden syöjät kuluttavat suurimman osan esim. tuontisoijasta:
Tullitilastojen mukaan suurin osa Suomeen tuodusta soijasta palaa jalostettuna rehuna maailmanmarkkinoille. Suomalainen nauta tai sika saa äärettömän harvoin soijaa jo siksikin, että se on kallista ja sille on olemassa kotimaisia korvaavia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tähän liittyen, olisiko kellään heittää jotain helppoa reseptiä jolla alkaa totuttautumaan linsseihin tai papuihin? Joko suoraan kasvisruokaa, tai esim lisäksi jotain lihaisampaa ruokaa? Kiitos.
t. Yllä olevan kirjoittanut
Keitot ovat varmaan helpoin tapa aloittaa. Linssikeiton voi soseuttaakin, jolloin se on kuin mikä tahansa sosekeitto, vain ravitsevampi. Sekaan voi laittaa mistä nyt tykkää. Kokeile esimerkiksi seuraavaa: kuulota sipuli ja valkosipulia öljyssä, lisää kasvisliemi ja punaisia linssejä ja yrttejä, pippuria ja suolaa, kun linssit alkavat olla kypsiä, lisää tomaattimurska ja kookoskerma, kuumenna ja tarkista maku. Jos tykkäät tulisesta, lisää chiliä. Voit syödä sellaisenaan tai soseuttaa.
Pavuista voisit kokeilla vaikka papu-pekonikeittoa. Sekaan perunaa tai maissia ja esimerkiksi paprikaa.
Mulle pavut ja pähkinät on normi ruokaa. Linssejä en syö juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia. Paitsi jos olet joku perunansyöjä perämetsästä.
Voihan perunoitakin silloin tällöin syödä, vaikka sitten söisi noita linssejä, papuja ja pähkinöitäkin melko usein.
Yhdessä ne eivät kylläkään perunoiden kanssa oikein kuulu saman kerran ateriaan, mutta eri kerralla niitä voi toki syödä niitäkin.
Kyllähän peruna ihan perinteisesti on kuulunut monenkin Euroopan maan ja kansan ruokapöytään niin maaseudulla kuin kaupungissakin ja niin länsi-,kuin itä-Euroopassakin ja niitä etelä-Euroopankaan perinnekeittiöiden ruokia unohtamatta ..
'Ekobonuksena' asiassa vielä se, että koska se täälläkin, siis näilläkin leveysasteilla sentään kasvaa ja tuottaa hyvinkin joskus satoa, niin se on myös ns. lähiruokaa, eli esim. riisiin ruoka.aineena verrattuna sen suosimisen ja käytön hiilijalanjälki on koko maapallon ekosysteemille huomattavasti keveämpi ja matalampi, kuin jostain melkein toiselta puolelta maailmaa tuotavan ja tuotetun riisin.
Pähkinöitä söisin edelleen päivittäin, ellen olisi allerginen. Papuja (erilaisia papuja) syödään pari kertaa viikossa, osa on ihan kotipihassa kasvaneita. Linssejä ehkä kerran kuussa, olen laiska liottamaan.
Ei normaalia meille. Eikä missään kylässäkään olla saatu linssi tai papuruokia.
Ainoastaan laitosruokaloissa on tullut nenän eteen tuollaisia ruokia.
Meillä normaalia on peruna/pasta/riisi +kana/kala/liha
Jotain kasvisklassikoita nyt mainitsematta.