Onko sinusta linssit, pavut ja pähkinät "normaalia tavallista ruokaa?
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan syö eikä mun tuttavat. Palstalla törmää usein viesteihin joissa moni sanoo syövänsä noita?
Meillä erilaiset palkokasvit ja linssit on ihan normaalia ruokaa. Pähkinöitä napsitaan, käytän niitä aika harvoin ruuanlaitossa. Mitä sitten, jos jotkut niitä syö ja jotkut ei – mitä väliä sillä on?
Esimerkki: meillä ei syödä koskaan valmiiksi marinoitua possua tai broileria, vaikka se kuulemma on Suomen suosituin puolivalmiste ja puhtaasti suomalainen innovaatio. :)
Minulle ne ovat tavallista ruokaa. Varsinkin pähkinät ja linssit. Linsseistä saa tehtyä kaikkea keitoista kiinteisiin ruokiin, ja ne ovat täyttäviä ja ihanan neutraalin makuisia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
minulle ihan arkista ruokaa. pavut keitän ja liotan itse. ruokatottumuksia voi hiljalleen muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ym. ihmisten on pakko syödä noita jos meinaavat saada normaalit ravintoaineet sapuskastaan. Eli pakko tekee näistä useimmiten maapallon toiselta puolelta rahdatuista jutuista joillekin päivittäistä normiruokaa.
Pavut on kyllä ihan perinteistä suomalaista ruokaa, kasvaa Suomessa paremmin kuin vaikkapa kurkut tai tomaatit.
Kirjoitin "useimmiten", en " aina". Huoh...
Missä kasvavatkaan pistaasipähkinät, cashewpähkinät, linssit, härkäpavut, kidneypavut, saksanpähkinät, pekaanipähkinät jne jne? Se, että saat jonkun sortin pavut kasvamaan mummonkin kasvimaalla, ei muuta nyt asiaa miksikään.
En. Suolistotauti, ja nuo eivät tee sille hyvää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien ym. ihmisten on pakko syödä noita jos meinaavat saada normaalit ravintoaineet sapuskastaan. Eli pakko tekee näistä useimmiten maapallon toiselta puolelta rahdatuista jutuista joillekin päivittäistä normiruokaa.
Pavut on kyllä ihan perinteistä suomalaista ruokaa, kasvaa Suomessa paremmin kuin vaikkapa kurkut tai tomaatit.
Missä kasvavatkaan pistaasipähkinät, cashewpähkinät, linssit, härkäpavut, kidneypavut, saksanpähkinät, pekaanipähkinät jne jne? Se, että saat jonkun sortin pavut kasvamaan mummonkin kasvimaalla, ei muuta nyt asiaa miksikään.
No ei sulla nuo kasvit tunnu kovin hyvin olevan hallussa, härkäpapu on vanha suomalainen viljelykasvi, sillä on ruokittu suomalaisia perheitä toista tuhatta vuotta.
Asun maalla ja käytän kaikkia mainittuja aineksia ihan normaalisti ruuanvalmistuksessa.
Kyllä, papuja kasvatan itse ja säilön pakastimeen talveksi. Teen paljon itämaisia ruokia joihin käytä n linssejä ja pähkinöitä.
Meillä ihan arkiruokaa, ollaan vegaaniperhe. Lapsetkin syö pähkinöitä joka päivä, kuuluuhan ne nykyiseen ravintoympyrään.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan söin, mutta sitten tajusin, että samalla tulee syötyä melkoinen määrä säilöntäaineita (ette kai te oikeasti oleta, että ilman homeenestoaineita pähkinät säilyy syötävinä 3-5 vuotta?). Jonkun verran käytän kotimaisia herneitä ja papuja, mutta kokojyväviljatuotteet ovat minusta parempia.
Ei pähkinöiden todellakaan ole tarkoitus säilyä 3-5 vuotta, nehän ovat tosi rasvaisia ja härskiintyvät muutamassa kuukaudessa! Osta luomulaatuisina niin ei tarvitse huolehtia lisäaineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin härkäpapua on kasvatettu nykyisen Suomen alueella jo satoja vuosia sitten.
Aika vähän tarvitsisi "rahdata" noita proteiinipitoisia ruokia toiselta puolelta maapalloa, jos niitä ei tarvittaisi lihantuotantoon eläinten rehuksi. Nekin, jotka eivät menesty Suomessa, saattavat kasvaa etelämpänä Euroopassa ja hyvin riittäisi, jos menisivät suoraan ihmisravinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
No mulle ei ole tavallista ruokaa. Linssikeittoa teen välillä evääksi töihin, mutta papuja ja pähkinöitä tulee käytettyä aika vähän.
Nuo on semmosia trendiruokia jotka on keksitty vähän aikaa sitten, ei niitä vielä 10 vuotta sitten ollut niin paljon kuin nyt. Hyvin on ihmiset ennenkin pärjänneet ilman.
Ja kyllä, taidan olla semmonen perunaa ja lihaa -juntti. Lihaa syön tosin vain vähän, mutta perunoita lisään mielelläni keittoihin ym. Olen normaalipainoinen ja terve, en ole ikinä stressannut syömisistä.
Härkäpavun viljely on aloitettu Suomessa joskus 600-700-luvuilla, peruna tuli Suomeen 1000 vuotta myöhemmin 1700-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Yleensä kaukaakin rahtaaminen on ekologisempaa kuin lähellä kasvattaminen Suomessa. Eikä täällä kahvipavutkaan kasva, mutta silti Suomessa juodaan älyttömät määrät kahvia, vegaanitko nekin juo?😂
Syön viikottain erityisesti kikherheitä ja linssejä
Yleensä
2x jotain herneitä tai papuja
2x kalaa
3x kanaa tai pihviä
On. Esim tänään meillä kikherne ja pavut ruoanlaitossa.
Tottakai on:) Jo 60 luvulla mun kotona syötiin pähkinöitä ja siemeniä, vm tosin sellaisenaan eikä salaattien seassa.
Olemme sekasyöjiä ja rakastamme lihaa mutta papuja ja linssejä menee viikoittain. Eilen viimeksi syötiin "lämmintä salaattia" missä oli bulguria ja vihreitä linssejä:D
En tunne ketään joka ei noita söisi ihan perusruokavaliossaan edes satunnaisesti - näin jo viimeisten 50 vuoden ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle ei ole tavallista ruokaa. Linssikeittoa teen välillä evääksi töihin, mutta papuja ja pähkinöitä tulee käytettyä aika vähän.
Nuo on semmosia trendiruokia jotka on keksitty vähän aikaa sitten, ei niitä vielä 10 vuotta sitten ollut niin paljon kuin nyt. Hyvin on ihmiset ennenkin pärjänneet ilman.
Ja kyllä, taidan olla semmonen perunaa ja lihaa -juntti. Lihaa syön tosin vain vähän, mutta perunoita lisään mielelläni keittoihin ym. Olen normaalipainoinen ja terve, en ole ikinä stressannut syömisistä.
Härkäpavun viljely on aloitettu Suomessa joskus 600-700-luvuilla, peruna tuli Suomeen 1000 vuotta myöhemmin 1700-luvulla.
Perunahan syrjäytti Suomessa nauriin, vaikka sopii täkäläiseen maaperään paljon naurista huonommin. Oli vain aikansa trendiherkku, joten nauriinviljelijöitä pidettiin juntteina. Näin se historia unohtuu..
Ihan normaalia ruokaahan ne on.
Syön itse papuja ja linssejä pääruokana useammin kuin lihaa, kanaa ja kalaa. Ne on halpoja, terveellisiä, täyttäviä ja oikein valmistettuna tosi hyviä. Punaiset linssit on myös kätevää pikaruokaa, joka valmistuu vartissa.
Pähkinät ja siemenet on osa vakioaamupalaani ja niitä menee yhteensä kourallinen päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sulla nuo kasvit tunnu kovin hyvin olevan hallussa, härkäpapu on vanha suomalainen viljelykasvi, sillä on ruokittu suomalaisia perheitä toista tuhatta vuotta.
Ok, myönnetäään, tässä tuli virhe. Härkäpapu näyttää itse asiassa oikein järkevältä kasvilta ja on alunperin se papu, mihin papu-sana viittaa. Lisäänkin listalleni sen sijasta valkopavun, mustapavun, kikherneen, mungopavun ja ruskeapavun...
Pähkinät on, tosin eivät mielestäni ruokaa. Muut eivät ole mulle tavallisia, mutta voin syödä vaikkapa kylässä.