Te, joilla rasvoittuvat hiukset, mitä shampoota käytätte?
Pohdin, että löytyiskö marketista hyvä shampoo rasvoittuville hiuksille vai kannattaako maksaa kampaamotason shampoista. Hoitoainetta en käytä.
Entä kannattaako käyttää erityisesti rasvoittuville hiuksille suunnattuja shampoita vai jotain muita?
Kommentit (57)
Xz herne-shampoo. Jättää hiukset pehmeemmäksi ja sitä kautta ilmavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rasvainen iho naamassa, niin kannattaa siihenkin kokeilla pesuvälin pidentämistä.
Kyllä varmaan, joo. Ja iho kiittää.
Mitä kovemmilla aineilla pesee, sitä pahemmin tukka rasvoittuu. Kokeilkaa huviksenne co-pesua (pesu pelkällä hoitoaineella), hiuksista tulee puhtaat ja pehmeät kun antaa hoitoaineen vaikuttaa tarpeeksi pitkään. Ja kyllä, se poistaa lian, mutta vain hellävaraisemmin eikä rasita hiudpohjaa samalla tavalla. Voi pestä esimerkiksi joka toinen kerta shampoolla ja joka toinen hoitoaineella.
T. Entinen rasvaletti, joka aikaisemmin itsekin vältteli hoitoaineita
Mä pesen erittäin hienon suomalaisen tervashampoolla tai koivushampoolla päivittäin. Päänahkani kutiaa, jos olen edes yhdenkin päivän pesemättä. Kasvojen ja päänahkani iho on herkästi rasvoittuvaa, muualla kropassa onkin sitten atooppista ihoa.
Lactoline pesunesteellä pesen toisinaan hiuksetkin. Puhdistaa päänahan hyvin. Normi Head&Shoulders shampoo pesee myös hyvin.
Kasvojen ja päänahan ihotyyppi määrittelee kuinka usein päänahka kaipaa puhdistusta. Eli rasvoittuu -> pesu päivittäin. Ihotautilääkäri samaa mieltä.
Shampoon pitää olla riittävän pesevä niin päänahka voi hyvin (rasvoittuvat hiukset).
Vierailija kirjoitti:
Mitä kovemmilla aineilla pesee, sitä pahemmin tukka rasvoittuu. Kokeilkaa huviksenne co-pesua (pesu pelkällä hoitoaineella), hiuksista tulee puhtaat ja pehmeät kun antaa hoitoaineen vaikuttaa tarpeeksi pitkään. Ja kyllä, se poistaa lian, mutta vain hellävaraisemmin eikä rasita hiudpohjaa samalla tavalla. Voi pestä esimerkiksi joka toinen kerta shampoolla ja joka toinen hoitoaineella.
T. Entinen rasvaletti, joka aikaisemmin itsekin vältteli hoitoaineita
Vanhentunutta tietoa. Päänahka pestään kun on tarvis. Ihotyyppi päänahassa on se mikä on.
Jos haluaa punaisen ja tulehtuneen päänahan sekä hiustenlähtöä niin siitä vaan vähentää pesua. Sitten voikin pistää rahansa hiustenlähtöä ehkäiseviin pillereihin ja litkuihin. Suomen liiketalous kiittää. 😀
Lorealin Elvital Extraordinary Clay toimii täälläkin, käytän sekä shampoota että hoitoainetta.
Erittäin Hieno Suomalainen. Jättää hiuksen sen verran karheammaksi, ettei tukka ihan heti mene päätä myöten. Esim. Linna-shampoo taas tekee tukastani sähköisen ja jotenkin aivan liian pehmeän ja liukkaan, joten hius rasvoittuukin nopeammin.
Suosittelen kokeilemaan hiuksille tarkoitettua palashampoota. Saa ekokaupoista ja nykyään myös joistain marketeista, ainakin tokmannilta. Ilmeisesti sulfaatti tekee sen, että päänahka rasvoittuu nopeasti, palashampoissa tätä ei ole. Palashampoon kanssa kannattaa käyttää etikkahuuhdetta/hiushuuhdetta, hoitoainetta ei ole tarpeen käyttää.
Ennen jouduin itse pesemään hiukset joka päivä, nykyisin vai jokatoinen tai joskus jopa kolmas.. hiukset kiittää ja luonto myös ❤ joskus enemmän on vähemmän, ainakin kemikaaleissa :)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan hiuksille tarkoitettua palashampoota. Saa ekokaupoista ja nykyään myös joistain marketeista, ainakin tokmannilta. Ilmeisesti sulfaatti tekee sen, että päänahka rasvoittuu nopeasti, palashampoissa tätä ei ole. Palashampoon kanssa kannattaa käyttää etikkahuuhdetta/hiushuuhdetta, hoitoainetta ei ole tarpeen käyttää.
Ennen jouduin itse pesemään hiukset joka päivä, nykyisin vai jokatoinen tai joskus jopa kolmas.. hiukset kiittää ja luonto myös ❤ joskus enemmän on vähemmän, ainakin kemikaaleissa :)
Tuskinpa se sulfaatti niitä hiuksia rasvoittaa. Ihmisillä on päänahan iho erilaista, toisilla kuiva, toisilla rasvoittuva ja paljon varmasti näiden väliltä, samoin kun kasvojen ja vartalonkin iho on erilainen eri ihmisillä.
Itselläni on rasvoittuva päänahka, mutta kasvot taas todella kuivat. Olen käyttänyt sulfaattia sisältäviä shampoita kuin myös sulfaatittomia eikä ne kyllä ole vaikuttaneet mitenkään hiusten rasvoittuvuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä halusin uskoa noihin shampoopaloihin. Lush toimi minulle, mutta se onkin aivan erilainen tuote kuin esimerkiksi Flow-merkin shampoopalat, joista tässäkin ilmeisesti on puhe. Lushin kerrottiin olevan vain tavallista shampoota kiinteässä muodossa, kun Flow taas olisi aidosti iho-, hius- ja ympäristöystävällinen valinta, joten olin innostunut kokeilemaan.
Alun valtavan rasvapusikoitumisen jälkeen luvattiin hiuksen muuttuvan kuohkeaksi ja puhtaaksi, mutta näin ei käynyt sitkeästä yrittämisestä ja etikkahuuhteluista huolimatta. Testasin parin viikon ajan ja tilanne vain paheni ja paheni, päänahka tulehtui ja olin niiiiiin likainen röllipeikko, etten itsekään halunnut uskoa. Tukka oli kyllä muhkea, mutta sitähän se on, kun sen antaa likaantua tarpeeksi kauan.
Mutta ilmeisesti jollakulla toimii. Onnellisia ovat he.
Shampoo ilman natriumlauryylisulfaattia! Käytän urtekramin aloe vera shampoota ja olen pystynyt pidentämään pesuvälejä eikä päänahka kutise enää.
Urtekramin Rasul-shampoo. Maksaa n. 7€ ja ainakin Ruohonjuuresta saa. Urtekramin shampoot muutenkin tosi hyviä, mutta rasvaiselle päänahalle etenkin tuo rasul.
Vierailija kirjoitti:
Shampoo ilman natriumlauryylisulfaattia! Käytän urtekramin aloe vera shampoota ja olen pystynyt pidentämään pesuvälejä eikä päänahka kutise enää.
Iso peukutusta tälle. Loppui kutina ja rasvoittuminen.
oliiviöljypalasaippua, saa yleensä luontaistuotekaupoista. joskus täytyy vaahdottaa kahdesti jos on jotain muotoilutuotetta käyttänyt. Toimii värjäämättömissä hiuksissa itselläni, värjätyn hiuksen pesuun ei tarpeeksi tehokas pesu. Tämäkin tuote vaatii pari totuttelu kertaa jostain syystä ennekuin alkaa toimia kunnolla.
Minulla ollut nyt kans vajaan kuukauden kokeilussa tuo oliiviöljysaippua. Rasvoittuva iho ja ohuehkot hiukset, rasvoittuva hiuspohja. 2-3 päivän välein pesen, tällä aion mennä lähikuukaudet ja toivon että kohentaa hiusten kuntoa. En värjää hiuksia enää nykyään, viimeksi n. 2-3 v. sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen erittäin hienon suomalaisen tervashampoolla tai koivushampoolla päivittäin. Päänahkani kutiaa, jos olen edes yhdenkin päivän pesemättä. Kasvojen ja päänahkani iho on herkästi rasvoittuvaa, muualla kropassa onkin sitten atooppista ihoa.
Itsekin olen vuosia, oikeastaan vuosikymmeniä, pessyt hiuksia päivittäin ajatellen, ettei rasvoittuvalle tukalle ole vaihtoehtoja. Kampaajani totesi, myös vuosia sitten, että pesemällä liian usein liian hoitavilla tuotteilla hiukset rasvoittuvat vain lisää. Sama kasvoissa, rasvoittuvan ihon voi "hoitaa" pintakuivaksi liian tujuilla tuotteilla, jolloin iso rasvottuu vain lisää.
Keväällä sairausloman yhteydessä viimein päätin, että nyt loppuu päivittäinen hiustenpesu. Kaksi viikkoa pesin joka toinen päivä, joka toine pvä ainoastaan vedellä, ennen kuin tulokset alkoivat näkyä. Nyt hiukset pysyvät vaivatta puhtaana pari päivää.
Muuten upein näkemäni kiiltävä tukka oli iäkkäällä sukulasinaisella, joka pesi tukkansa Mäntysuovalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen vuosia, oikeastaan vuosikymmeniä, pessyt hiuksia päivittäin ajatellen, ettei rasvoittuvalle tukalle ole vaihtoehtoja. Kampaajani totesi, myös vuosia sitten, että pesemällä liian usein liian hoitavilla tuotteilla hiukset rasvoittuvat vain lisää. Sama kasvoissa, rasvoittuvan ihon voi "hoitaa" pintakuivaksi liian tujuilla tuotteilla, jolloin iso rasvottuu vain lisää.
Keväällä sairausloman yhteydessä viimein päätin, että nyt loppuu päivittäinen hiustenpesu. Kaksi viikkoa pesin joka toinen päivä, joka toine pvä ainoastaan vedellä, ennen kuin tulokset alkoivat näkyä. Nyt hiukset pysyvät vaivatta puhtaana pari päivää.
Muuten upein näkemäni kiiltävä tukka oli iäkkäällä sukulasinaisella, joka pesi tukkansa Mäntysuovalla.
Minä olen kyllä kokeillut pidentää pesuvälejä ja vaikka mitä, mutta mikään ei ole toiminut. En myöskään usko, että nuo käyttämäni tervashampoo tai koivushampoo olisivat liian hoitavia.
Kasvojeni iho on oikeasti rasvoittuva, vaikkei sitä monikaan aina usko, koska se ei siltä näytä, kun olen löytänyt oikeat ihonhoitotuotteet, joista en luovu, vaikka ne ovatkin hiukan arvokkaampia.
se jota lainasit
En pysty koska käytän meikkivoidetta ja puuteria joka päivä. Teen kaksoispuhdistuksen iltaisin, puhdistusmaitoa ensin ja sitten puhdistusvaahtoa.