IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa
Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?
Kommentit (130)
Rahalla tämäkin ongelma olisi ratkaistavissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähävaraisille lapsiperheille voitaisiin hyvin kustantaa yksi ulkomaanmatka vuodessa. Ei olisi keneltäkään pois ja tasa-arvostaisi lapsia mikä vähentäisi kiusaamista
Mikä hemmetin minkään mittatikku on ulkomaan matka?
Kyllä nykyään on jo melkonen outolintu, jos ei koskaan ole nähnyt oikeaa palmua luonnonvaraisessa ympäristössään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vähävaraisille lapsiperheille voitaisiin hyvin kustantaa yksi ulkomaanmatka vuodessa. Ei olisi keneltäkään pois ja tasa-arvostaisi lapsia mikä vähentäisi kiusaamista
Kyllä nykyään on jo melkonen outolintu, jos ei koskaan ole nähnyt oikeaa palmua luonnonvaraisessa ympäristössään.
Näin on. Ikävä se on köyhän lapsen kuunnella sivusta kun toiset kersat keskustelevat lomamatkoistaan
Vierailija kirjoitti:
Keskituloinen väliinputoaja kirjoitti:
80-luvulla oltiin taa-taa-tasapäitä ja siltikin aina joku kiusasi jotakuta. Olet lyhyt, pitkä, rillipää, aina on jotain, johon joku tarttuu korostaakseen omaa paikkaansa parempana. Kaveri asuu maassa, jossa on koulupuvut ja jopa koulun määrittelemät samanlaiset reput. Lapset kuitenkin tietää, kellä on vähän kalliimpi reppu kuin muilla. Huolimatta kauniista ajatuksista. Että en uso sillä rahalla saatavan kiusaamista kuriin mitenkään helposti.
80-luvulla oli toki kiusaamista myös, mutta eikö nyt kuitenkin pitäisi olla hiukan huolestunut tästä suuntauksesta, että kaikki negatiiviset alkavat kasautua köyhimmille ihmisille? Joka tapauksessa itsekin olen käynyt pakollisia kouluja 80-luvulla, ensin pienehköllä ala-asteella, jossa kiusaaminen mielestäni ei ollut iso ongelma, ja sitten suuressa yläasteen koulussa, jossa saikin todistaa, ja jonkin verran myös itse kokea, paljon pahempia asioita. Ala-asteella oli jonkinlaista yhteishenkeä, ja koska väkeä oli vähemmän, niin kaikkien kanssa piti tulla toimeen, ketään ei voinut syrjiä jatkuvasti. Suureen kouluun ja suurempiin luokkiin mentäessä kaikki nuo asiat menivät suoraan viemäristä alas. Jostakin luin, että tutkimusten mukaan suurissa ja pienissä kouluissa on ihan yhtä paljon kiusaamista, mutta ainakin kokemukseni on kyllä ihan toinen.
Kaikista pahinta on olla kiusattu pienessä koulussa. Silloin kaikki tietävät sen ja asetelma on sinä vastoin muut.
Isossa koulussa on enemmän mahdollisuuksia löytää omanlaisiaan kavereita ja kaikki siellä ei tiedä keitä kiusataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa lapsista on jopa syntynyt paikoissa joissa palmut kasvaa
Kiusaamiselle löytyy aina "hyviä" syitä, olitpa minkälainen tahansa. Itse olen ihan hyvin toimeentulevasta duunariperheestä kotoisin ja koko ikäni olen ollut kiusattu ja monista syistä. Kiusaaminen alkoi päiväkodissa puhevian takia ja siitä on kiusattu ihan tähän päivään asti, olen siis 16. Sen lisäksi on pilkattu ulkonäön vuoksi, kiusattu sairauden takia ja haukuttu typerästi oppimisvaikeuksien takia jopa opettajien toimesta. Kiusaajia on ollut ihan kaikenlaisista perheistä. Ulkonäköni on hyvin poikkeava, useimpien mielestä ruma. Mielestäni näytän kyllä vähän hassulta, mutta se ei ole este hyvälle elämälle. Olen todella persoonallisen näköinen, nenäni on töpselimäinen ja hampaani harottavat raudoista huolimatta, silmät ovat pienet tihrut ja vartalokaan ei ole kovin kaunis: pituus noin 155cm, töpöjalat, jättireidet ja pömpöttävä vatsa hoikkuudesta huolimatta. Tukka on paksu ja pörröinen, takkuuntuu helposti. Piristän ulkonäköäni laittamalla tuohon pörröön vähän raitoja silloin tällöin. Elämä on ihanaa kun ei kuuntele kiusaajia ja keskittyy vain hyviin ja tärkeisiin asioihin, panostaa opiskeluun ja pitää huolta itsestään. Olen käynyt vuosia psykologilla juttelemassa kiusaamisen aiheuttamien haittojen vuoksi, mutta vihdoin alkaa olo helpottaa. Enää minua ei kiusata niin usein ja osaan olla välittämättä.
PitI vielä sanomani että olen nykyään tukioppilastoiminnassa itse ja haluan tukea muita kiusattuja. Olen kääntänyt sen jollain tavalla positiiviseksi asiaksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.
Älä yleistä. Itse en ole tyhmä, vaan minulla on sairauksia. En myöskään käytä koskaan alkoa, enkä tupakoi. Kukaan ei kyllä huomaa vähävaraisuutta. Paremminkin näytän, että olisin ns. paremmista piireistä koska olen siististi pukeutunut ja klassisen kaunis ja osaan käyttää älyäni. Lapsestani ei kukaan huomaa sitä, että meillä on heikko taloudellinen tilanne, päinvastoin on aina ollut parhaiten puettu, saanut siitä aina hyvää palautetta ulkovaatteet kunnolliset jne.
No etkös sä just omalla esimerkilläsi todistanut tuon väittämän todeksi? Et tupakoi, et käytä alkoa ja fiksuna käytät vähät taloudelliset resurssit lasten hyväksi esim. vaatettamalla heidät hyvin. Eli sun lasta tuskin kiusataan esim. rikkinäisistä vaatteista kun olet osannut priorisoida asiat "oikein" heikosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.
Suomi on sellainen konsensuksen maa - eli erimielisyyttä vältetään viimeiseen asti ja samamielisyyttä suositaan -, että ei tuota koulukiusaamista saada kuriin täällä.
Jos Suomi ei olisi pakotetun yksimielisyyden eli konsensuksen maa, niin koulukiusaamistapauksissa olisi käytössä radikaaleja toimenpiteitä, ellei muu auta aluksi, esimerkiksi koulusta erottaminen määräajaksi tai jopa kokonaan. Ulkomaillahan näin tehdäänkin, sillä niissä erimielisyys (= koulusta erottaminen) ei ole ihmissuhteet tuhoavaksi voimaksi mielletty asia. Sen sijaan erimielisyys on terveen yhteiskunnan merkki.
Meillä oli ylä-asteella 80-luvun lopussa hirveätä kiusaamista. Opettajat eivät paskaakaan välittäneet, vaikka kiusaamista ei voinut olla näkemättä mm. välitunnilla. Näin siis Raumanmeren yläasteella. Siellä oli muuten se kaksi kuolonuhria vaatinut kouluampuminen 1988, jolla oli tekemistä kiusaamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en ihmettele. Valitettavasti ne lapset ja myös nuoret ovat epäsiistejä eikä edes perushygienia ole kaikilla kunnossa. Sosiaalisissa taidoissa on puutetta ja nuoret ajautuvat huonoon seuraan ja kokevat yhä enemmän kiusaamista. En usko, että tässä on kyse niinkään siitä, että köyhillä olisi jotain aineellista puutetta, vaan enemmän sosiaalista. Tämä taas on täysin vanhempien vastuulla, mutta teini-iässä myös nuoren itsensä. Koulun henkilökunnan olisi myös syytä puuttua, jos herää jonkinlainen huoli oppilaasta.
Jotenkin ihmetyttää, että mammat täällä menevät samaan halpaan kuin aikuiset yleensäkin kiusaamistapauksissa. Vikoja etsitään kiusatuista. Näin te vanhemmat vahvistatte kiusaajia kun omatkin asenteet ovat sillä kannalla, että jotain häikkää pitää olla kun kiusatuksi joutuu. Eiköhän isompi ongelma ole silloin ne hyvätuloisten perheiden kiusaajat, jotka apinoivat vanhempiensa vääristynyttä maailmankuvaa ja logiikkaa?
No eipä ihme, että kiusaamista ei saada mitenkään kitketyksi pois. Niin ja tuolla edellä jopa joku opettaja esitti tätä samaa asenteellista jorinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tutkimukseen. Olen ollut köyhä eikä kiusattu.
Minäkin olin köyhä lapsi.
Jouduin kiusatuksi, mutta en köyhyyden takia.Syynä oli pikemminkin se, että minulle oli kotona opetettu, että olen huonompi kuin muut. Minut oli kasvatettu alistumaan ja tyytymään siihen mitä minulle annetaan, oli se sitten hyvää tai pahaa.
Meillä oli myös sellainen outo juttu, että paremmille ihmisille ei saanut puhua mitään, ettei mene nolaamaan koko perhettä. Se oli oikeasti todella sairasta.En sitten osannut koulussakaan pitää puoliani, tai mennä edes mukaan toisten leikkeihin. Miten olisin osannut tai uskaltanut, ne toiset lapsethan olivat niitä parempia ihmisiä.
Tämä! Luulen että asenteet ovat vielä niin tätä!
Työministerimme näyttää kansalle esimerkkiä siitä kuinka vähäosaisia on oikein kiusata ylempää
Vierailija kirjoitti:
Koulupuku ja kännykkäkielto kouluihin!
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin koulussa niin meidän luokan mahtavin tyyppi oli köyhästä perheestä. Kaikki pitivät tästä pojasta ja halusivat olla hänen kanssaan. Oli niin ystävällinen ja kohteli kaikkia tasa-arvoisesti. Puuttui kerran pahaan kiusaamiseenkin niin että sai sen loppumaan. Tunnen nykyään hänen äitinsä ja ymmärrän kyllä nyt hyvin mistä se oppi oli peräisin.
Ja sitten oli se inhottava kaveri jolla oli aina kaikki ja hän harrasti lajia mistä teki itselleen myöhemmin ammatin ja pelasi ihan maajoukkueessa. Arvosteli ja haukkui muita. Seurasin sivusta miten hän menetti paljon ystäviään tuolla käytöksellä.
Laji?
Lentopallo
Vierailija kirjoitti:
Luin samaa juttua, ja jäin näin opettajana miettimään tuota kiusaamista. Kaikki köyhien lasten kiusaaminen ei mielestäni johdu suoraan tavaroiden huonoudesta. Monella köyhän perheen vanhemmalla köyhyyden syynä on mielenterveyden ongelmat, päihteet tai älyn/ sosiaalisten taitojen/ elämänhallinnan tms. puute. Tämä heijastuu lasten sosiaalisiin taitoihin ja johtaa kiusaamiseen helpommin kuin tavaroiden puute. Rahaa antamalla tämä ongelma ei poistu.
Eiköhän kiusaamiseen johda enemmänkin niiden rikkaiden skidien sosiaalisten taitojen, empatian ja käytöstapojen puute.
Vai onko sinusta normaalia käytöstä kuisata vähempiosaisia, sairaita, heikkoja, vammaisia, jne...?
Mun aikaan koulussa (90- luvun loppu ja 2000- luvun alku) oli kyllä pikemminkin toisinpäin.
Pahimmat kiusaajat olivat köyhistä oloista, ja ihmeesti ne saivat porukan puolelleen ja paskanjauhamiseen mukaan.
Pari tällaista surkimusta on kiusannut muakin ja jauhanut p***aa joskus ylä-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en ihmettele. Valitettavasti ne lapset ja myös nuoret ovat epäsiistejä eikä edes perushygienia ole kaikilla kunnossa. Sosiaalisissa taidoissa on puutetta ja nuoret ajautuvat huonoon seuraan ja kokevat yhä enemmän kiusaamista. En usko, että tässä on kyse niinkään siitä, että köyhillä olisi jotain aineellista puutetta, vaan enemmän sosiaalista. Tämä taas on täysin vanhempien vastuulla, mutta teini-iässä myös nuoren itsensä. Koulun henkilökunnan olisi myös syytä puuttua, jos herää jonkinlainen huoli oppilaasta.
Jotenkin ihmetyttää, että mammat täällä menevät samaan halpaan kuin aikuiset yleensäkin kiusaamistapauksissa. Vikoja etsitään kiusatuista. Näin te vanhemmat vahvistatte kiusaajia kun omatkin asenteet ovat sillä kannalla, että jotain häikkää pitää olla kun kiusatuksi joutuu. Eiköhän isompi ongelma ole silloin ne hyvätuloisten perheiden kiusaajat, jotka apinoivat vanhempiensa vääristynyttä maailmankuvaa ja logiikkaa?
No eipä ihme, että kiusaamista ei saada mitenkään kitketyksi pois. Niin ja tuolla edellä jopa joku opettaja esitti tätä samaa asenteellista jorinaa.
Aivan! On järkyttävää että joku opettaja esittää ikään kuin normaalina idean, että jonkun lapsen kuuluukin tulla kiustuksi omien ominaisuuksiensa tai vanhempien tulojen takia.
Ihme kuinka harva pystyy miettimään sitä, että mikä niissä kiusaajissa on vikana.
Vaikuttaa siltä, että aika monesa asuu sisällä pieni kiusaaja, joten heidän on helpompaa samaistua kiusaajaan ja selitellä tämän käytöstä syyllistämällä kiusattua.
Jos opettajatkin ja rehtorit ajattelevat näin, eipä ihme ettei kouluissa saada kiusaamista kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.
Älä yleistä. Itse en ole tyhmä, vaan minulla on sairauksia. En myöskään käytä koskaan alkoa, enkä tupakoi. Kukaan ei kyllä huomaa vähävaraisuutta. Paremminkin näytän, että olisin ns. paremmista piireistä koska olen siististi pukeutunut ja klassisen kaunis ja osaan käyttää älyäni. Lapsestani ei kukaan huomaa sitä, että meillä on heikko taloudellinen tilanne, päinvastoin on aina ollut parhaiten puettu, saanut siitä aina hyvää palautetta ulkovaatteet kunnolliset jne.
No etkös sä just omalla esimerkilläsi todistanut tuon väittämän todeksi? Et tupakoi, et käytä alkoa ja fiksuna käytät vähät taloudelliset resurssit lasten hyväksi esim. vaatettamalla heidät hyvin. Eli sun lasta tuskin kiusataan esim. rikkinäisistä vaatteista kun olet osannut priorisoida asiat "oikein" heikosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.
Kyllä varmaan. Mutta mulla ärsyttää tämä ainainen yleistys vähävaraisista. Kun tosiasissa siihenkin joukkoon kuuluu myös fiksuja ihmisiä ja perheitä, varsinkin nykyaikana.
Uskon että huonot vaatteet ei yksistään aiheuta kiusaamista. Lapsessa on jokin sellainen haavoittuva kohta, johon aletaaan tökkimään. Muistan omasta lapsuudesta että reilusti ylipainoinen lapsi koulussa oli kiusaamisen kohde. Perhe oli hänellä hyvä ja normaalisti toimeentuleva. Itse taas jouduin joidenkin naljailun ja syrjinnän kohteeksi kun lapsuudessa perheeseeni tuli ongelmia laman takia, eli olin tuolloin haavoittuvainen ja otollinen kohde. Olin varhaisnuoruuteen asti vanhoillislestadiolainen, kun lähdin uskosta, uskovaiset ystävät jättivät samantien eivätkä suostuneet puhumaan enää mitään vaikka oltiin samalla luokalla. Kiusaamiselle on syitä.
Me ollaan kohtalaisen varakas perhe. Kuitenkin lapset pukeutuu monta vuotta vanhoihin huppareihin ja käytössä rikkoontuneisiin farkkuihin. Ei kuulemma tarvi ostaa uutta, kun vanhat on vielä hyviä. Mun lapset on varmasti pukeutuneet huonommin kuin köyhien perheiden lapset.