Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirryn hiljalleen kasvisruokavalioon - reseptivinkkejä otetaan vastaan

Vierailija
18.08.2018 |

Eli hiljalleen siirryn kasvisruokavalioon, en vegaaniksi, mutta ilman lihaa. Päässä pyörii vain pari kasvisruokavaihtoehtoa enkä jaksa kaikkia reseptisivustoja plärätä läpi, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Jostain syystä tuntuu tulevan vastaan paljon ns. kuivia ruokia eli erilaisia pyöryköitä tai pihvejä, jotka ovat kyllä hyviä, mutta kaipaisin jotain kastikkeita mukaan.
Ja meillä on lapsia, jotka ovat tottuneet ns. suomalaiseen mietoon ruokaan, joten mitään todella mausteista en viitsi edes yrittää.
En myöskään halua mitään lihan korvikkeita eli soijan ja tofun voi jättää pois. Kuitenkin ruuassa pitää olla proteiinia eli papuja, linssejä ym.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valion sivuilla ohje: jogurttikasviscurry! Niiiin hyvää eikä o kuivaa!

Tomaattifetajuustopapukastike pastan kans oli tänään meil ruokana. Linssikeitto hyvää kans. Mitäs muita suosikkeja.. palak paneer.

Olen entinen kasvissyöjä mut nykyisin myös välillä lihaa koska lapsi tuntuu syövän liharuokia paremmin.

Tämä menee minulla kokeiluun, kiitos! Omiin vakkareihin kuuluu bataatticurry kookosmaidolla ja leipäjuustolla, se on kans älyttömän hyvää. Maitotuotteitakin koitan kyllä vähentää, pitäisi varmaan kokeilla tofua leipäjuuston sijaan, se on vaan niin hyvää...

Vierailija
42/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija tai tofu eivät ole lihan korvikkeita vaan ihan ruoka-aineita itsessään vai voisiko ajatella  että liha on soijan tai tofun korvike? Naurettavaa. Tuolla asenteella että joku olisi korvike tai ruoan tulisi olla jotain mystistä perinneruokaa ei kyllä mikään mukaan elämässä luista vaan tulee olemaan ylipääsemättömän vaikeaa. 

Ruoka on ruokaa riippumatta keittiöstä tai siitä onko se lihatonta lihaa tai vegaanista. Isolla osalla on suuria ongelmia käsittää mitä ruoka ylipäätään on. Proteiinin puutteeseen nykypäivänä joutuu vain lihateollisuutta puffaavien harhoissa.

En oikein tiedä miten vastauksesi auttoi minua, mutta olen pärjännyt elämässä ihan hyvin. Pyysin reseptivinkkejä ja kerroin millaiseen ruokaan päiväkoti- ja alakouluikäiset lapsemme ovat tottuneet, jotta reseptivinkit olisivat meille kohdennettuja. En halua vinkkejä tulisista intialaisista ruuista, sillä en koe tarpeelliseksi yrittää syöttää niitä lapsilleni, jotka eivät pidä tulisesta ruuasta. Kertomalla minkälaisia ruokia haluamme syödä, säästän vastaajien aikaa, etteivät suotta seposta reseptejä ruuista, jotka eivät meidän ruokavalioon ole sopivia. Ruokien ei tarvitse olla mitään perinneruokia, mutta meidän suomalaisten lasten mietoon makuun tottuneille sopivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa: soijarouhe vaatii lihan jälkeen paljon totuttelua. Se todellakin tuntuu ja maistuu korvikkeelta enkä varsinaisesti kaipaa lihalle korviketta. Tofun suutuntuma on niin kammottava minulle, että sitä en tule käyttämään.

Meillä on tähän asti syöty lähes joka aterialla lihaa, mutta vanhemmiten lihatuotanto on alkanut kammottamaan. Siitä syystä olen jättämässä sitä pois.

Pidän itse kasviksista todella paljon ja voin syödä käytännössä lähes mitä vaan kasvisruokaa, mutta lasten vuoksi ravintoarvoihin on panostettava. Koulussahan nuo syövät liharuokiakin ja saavat ihan itse päättää syövätkö lihaa vai eivät, mutta kotona koitan tarjota kasvista.

Juustoportin maitotuotteet ja luomukananmunat ovat ruokavaliossa mukana.

Kala on vähän siinä ja siinä. En ole opiskellut siitä vielä tarpeeksi tehdäkseni päätöstä. Kasvatettua kalaa en halua antibioottien takia syödä. Toisaalta taas, jos kaikki söisivät villikalaa, se vaikuttaisi kalakantoihin. Ehkä omakalastetut järvikalat olisi ok. Onko jollain tästä tarkempaa tietoa?

Esim särki on "roskakala" jota välillä kalustetaan ihan vaan kaatopaikalle syystä että vievät elintilaa muilta kaloilta. Eli särjen syöminen tai särkikalojen on oikeasti ekoteko. Mutta vastaavasti esim tonnikala on kohta uhanalainen. Eli kala on ok jopa suositeltava joskus mutta riistokaladtus ja kasvatus on ei ei.

Vierailija
44/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Intialaiset kasvisruot olisi kivoja, jos osaisi valmistaa ja saisi aineksia.

Onko kukaan muuten löytänyt okraa kaupasta?

Okraa löytyy etnisistä kaupoista joko tuoreena tai pakasteena. Muualla ei ole tullut vastaan.

Vierailija
45/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Intialaiset kasvisruot olisi kivoja, jos osaisi valmistaa ja saisi aineksia.

Onko kukaan muuten löytänyt okraa kaupasta?

Okraa löytyy etnisistä kaupoista joko tuoreena tai pakasteena. Muualla ei ole tullut vastaan.

Okraa löytyy ihan citymarketeistakin tuoreena heviosastoilta, ainakin Turussa. Kupittaalla ja Skanssissa ainakin olen nähnyt.

Vierailija
46/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija tai tofu eivät ole lihan korvikkeita vaan ihan ruoka-aineita itsessään vai voisiko ajatella  että liha on soijan tai tofun korvike? Naurettavaa. Tuolla asenteella että joku olisi korvike tai ruoan tulisi olla jotain mystistä perinneruokaa ei kyllä mikään mukaan elämässä luista vaan tulee olemaan ylipääsemättömän vaikeaa. 

Ruoka on ruokaa riippumatta keittiöstä tai siitä onko se lihatonta lihaa tai vegaanista. Isolla osalla on suuria ongelmia käsittää mitä ruoka ylipäätään on. Proteiinin puutteeseen nykypäivänä joutuu vain lihateollisuutta puffaavien harhoissa.

En oikein tiedä miten vastauksesi auttoi minua, mutta olen pärjännyt elämässä ihan hyvin. Pyysin reseptivinkkejä ja kerroin millaiseen ruokaan päiväkoti- ja alakouluikäiset lapsemme ovat tottuneet, jotta reseptivinkit olisivat meille kohdennettuja. En halua vinkkejä tulisista intialaisista ruuista, sillä en koe tarpeelliseksi yrittää syöttää niitä lapsilleni, jotka eivät pidä tulisesta ruuasta. Kertomalla minkälaisia ruokia haluamme syödä, säästän vastaajien aikaa, etteivät suotta seposta reseptejä ruuista, jotka eivät meidän ruokavalioon ole sopivia. Ruokien ei tarvitse olla mitään perinneruokia, mutta meidän suomalaisten lasten mietoon makuun tottuneille sopivia.

Teet itsellesi elämän ihan liian vaikeaksi jos et sitä huomannut. Lapsesi syövät ruokaa, ei sitä chiliä(se on se joka lisää tulisuutta siihen ruokaan) ole pakko siihen ruokaan laittaa, jos ei tulisesta tykkää. Intialaiset reseptit ovat ruokaa siinä missä muutkin. Googlaa ihan rohkeasti niitä reseptejä ja tee sitä ruokaa äläkä pelkää sitä ruokaa, tai uusien asioiden kokeilemista. Muu-ten teet elämäsi aivan turhan hankalaksi itsellesi. Toivottavasti auttoi.

Vierailija
47/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa: soijarouhe vaatii lihan jälkeen paljon totuttelua. Se todellakin tuntuu ja maistuu korvikkeelta enkä varsinaisesti kaipaa lihalle korviketta. Tofun suutuntuma on niin kammottava minulle, että sitä en tule käyttämään.

Meillä on tähän asti syöty lähes joka aterialla lihaa, mutta vanhemmiten lihatuotanto on alkanut kammottamaan. Siitä syystä olen jättämässä sitä pois.

Pidän itse kasviksista todella paljon ja voin syödä käytännössä lähes mitä vaan kasvisruokaa, mutta lasten vuoksi ravintoarvoihin on panostettava. Koulussahan nuo syövät liharuokiakin ja saavat ihan itse päättää syövätkö lihaa vai eivät, mutta kotona koitan tarjota kasvista.

Juustoportin maitotuotteet ja luomukananmunat ovat ruokavaliossa mukana.

Kala on vähän siinä ja siinä. En ole opiskellut siitä vielä tarpeeksi tehdäkseni päätöstä. Kasvatettua kalaa en halua antibioottien takia syödä. Toisaalta taas, jos kaikki söisivät villikalaa, se vaikuttaisi kalakantoihin. Ehkä omakalastetut järvikalat olisi ok. Onko jollain tästä tarkempaa tietoa?

Esim särki on "roskakala" jota välillä kalustetaan ihan vaan kaatopaikalle syystä että vievät elintilaa muilta kaloilta. Eli särjen syöminen tai särkikalojen on oikeasti ekoteko. Mutta vastaavasti esim tonnikala on kohta uhanalainen. Eli kala on ok jopa suositeltava joskus mutta riistokaladtus ja kasvatus on ei ei.

Hienoa, kiitos tiedosta!

Vierailija
48/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia helppoja ei kovin mausteisia suosikkeja:

Spaghetti linssikastikkeella

www.kotikokki.net/reseptit/nayta/186145/Linssikastike%20pastalle/

Pasta cashew-herkkusienikastikkeella

https://chocochili.net/2009/11/tomaatti-cashewpasta/

Riisi kikhernekastikkeella

http://vegandad.blogspot.com/2010/12/creamy-chickpea-and-tomato-curry.h…

Oma suosikkisivusto on tämä:

https://www.vegrecipesofindia.com/

Sieltä onnistuu melkein mikä vaan. Toki maustearsenaalia pitää olla tavanomaista enemmän ja viitseliäisyyttä mausteisiin tutustumiseen myös. Mausteinen ei tarkoita välttämättä tulista. Chili määrittää tulisuuden ja sitähän voi laittaa vain ripauksen.

Vierailija
49/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet itsellesi elämän ihan liian vaikeaksi jos et sitä huomannut. Lapsesi syövät ruokaa, ei sitä chiliä(se on se joka lisää tulisuutta siihen ruokaan) ole pakko siihen ruokaan laittaa, jos ei tulisesta tykkää. Intialaiset reseptit ovat ruokaa siinä missä muutkin. Googlaa ihan rohkeasti niitä reseptejä ja tee sitä ruokaa äläkä pelkää sitä ruokaa, tai uusien asioiden kokeilemista. Muu-ten teet elämäsi aivan turhan hankalaksi itsellesi. Toivottavasti auttoi.

En tosiaan vieläkään ymmärrä, miten teen elämästäni vaikeaa, kun en kaipaa kovin mausteisia ruokia. Olemme pärjänneet tähänkin asti oikein hyvin ilman. Pidän kovasti ruuanlaitosta ja kokeilen usein uusia reseptejä, jotka vaikuttavat mielenkiintoisilta ja meille sopivilta. Osaan käyttää Googlea, mutta toivoin saavani vinkkejä erilaisista miedoista kasvisruuista, sillä ei innosta selata tuhansia eri reseptisivustoja. Onko sinulla antaa minulle reseptivinkkiä kasvisruuasta, joka ei olisi kovin mausteinen? Mikäli ei, uskoisin sinun olevan viestiketjussa, joka ei ehkä ole sinulle sopivin.

Vierailija
50/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokailijat karttavat nykyään soijaa ja siihen on hyvä syy. Mutta jos olet koko elämäsi ollut lihansyöjä niin teet kehollesi vain vahinkoa siirtymällä kokonaan kasvisruokaan. Siksi moni joutuu antamaan periksi muutaman vuoden päästä.

Vierailija
51/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan vieläkään ymmärrä, miten teen elämästäni vaikeaa, kun en kaipaa kovin mausteisia ruokia. Olemme pärjänneet tähänkin asti oikein hyvin ilman. Pidän kovasti ruuanlaitosta ja kokeilen usein uusia reseptejä, jotka vaikuttavat mielenkiintoisilta ja meille sopivilta. Osaan käyttää Googlea, mutta toivoin saavani vinkkejä erilaisista miedoista kasvisruuista, sillä ei innosta selata tuhansia eri reseptisivustoja. Onko sinulla antaa minulle reseptivinkkiä kasvisruuasta, joka ei olisi kovin mausteinen? Mikäli ei, uskoisin sinun olevan viestiketjussa, joka ei ehkä ole sinulle sopivin.

Olisi vaikka kuinka paljon kasvisruokareseptejä, muttei ehdoillasi eikä säännöilläsi yhtään, joten ei ole reseptiä sinulle, koska et huomaa ongelmaasi resepti asian suhteen. Haluat vain valittaa, että haluat jättää lihan pois ruokavaliostasi, mutta et ole valmis mihinkään oikeaan reseptiin vaan haluat pelkästään samaa ruokaa ilman lihaa, naurettavaa sekä hankalaa sinun kannaltasi. 

Vierailija
52/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apetit porkkanapihvit pakastealtaasta. älyttömän hyviä :)

wokvihanneksia ja kikherneitä paistetaan ja vähän suolaa mukaan. joskus teen kidneypapuversion tästä. 

Vierailija
53/53 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi vaikka kuinka paljon kasvisruokareseptejä, muttei ehdoillasi eikä säännöilläsi yhtään, joten ei ole reseptiä sinulle, koska et huomaa ongelmaasi resepti asian suhteen. Haluat vain valittaa, että haluat jättää lihan pois ruokavaliostasi, mutta et ole valmis mihinkään oikeaan reseptiin vaan haluat pelkästään samaa ruokaa ilman lihaa, naurettavaa sekä hankalaa sinun kannaltasi. 

Olen saanut neljä sivullista vinkkejä resepteistä ja aion kokeilla niistä useita, kiitos kaikille niistä. Kokeilen mielelläni uusia reseptejä ja vaikkei ketjussa vinkatut reseptit olekaan mielestäsi oikeita reseptejä, otan nämä vinkit ilolla vastaan. Reseptien vinkkaajat ymmärsivät tarpeeni hyvin ja osasivat laittaa meille sopivista ruuista reseptejä, toisin kuin sinä. En viitsi kanssasi vääntää enempää asiasta, kun et selkeästi ymmärrä, mitä aloituksella hain. Jos sinulta kuitenkin löytyy joku meille mahdollisesti sopiva resepti, otan sen ilolla vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi