Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätilö vastaa kysymyksiisi

Vierailija
02.05.2006 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on kysytty ennenkin monesti. Ihmettelen, sillä en nyt sellaiseksi tunnustautuisi. Kiistämättä alatiesynnytyksellä on etunsa ja se on ensisijainen synnytystapa, mutta monissa tapauksissa sectio on ainoa oikea vaihtoehto.

klö

Vierailija
2/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se onnistuisi heti synnytyksen yhteydessä.

Terv sisemmän häpyhuulensa menettänyt.

Seuraavaksi varmaan klitoris.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka naisella on vielä monia vuosia aktiivista seksielämää jäljellä. Ei ole mitenkään tavatonta, ettei korjausleikkauksia tehdä.

Vierailija
4/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaani mukaan olen ainakin yrittänyt korjata ja jos en ole itse kyennyt, olen pyytänyt lääkärin paikalle. Heillä kyllä yleensä ompelukokemusta on kätilöitä vähemmän. Tapaustasi tarkemmin tuntematta en osaa paremmin vastata.

klö

Vierailija
5/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ihan kaikesta syyttäkö kätilöparkaa!

klö

Vierailija
6/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tästä syystä seksi tekee kipeää useimmiten.

Ja henkisetkin kärsimykset ovat olleet tosi rankkoja.

Kolmatta en uskalla synnyttää alakautta.

Saankohan sectio luvan henkisien ja fyysisten kärsimysten takia.?

Niin ja ei kovin innoissaan edes ajattele mahdollisia uusia repeytymiä.

Vierailija
7/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naisen synnytyksessä saamia vammoja vähätellään? Nelosellakin varmaankin vielä vuosia aktiivista seksielämää jäljellä. Ei liene yhdentekevää, miten vammat korjataan.

Vierailija
8/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt kertomassa vaivoistasi gynekologille? Olisi mielenkiintoista tietää hänen kommenttinsa. Toivottavasti olet hakenut apua. Jos kyse on anatomisesta viasta, on lääkärin hoidettava, muuten voisi seksuaaliterapiastakin jotain apua saada.

Section voit saada pelko diagnoosilla, ellei fyysistä estettä alatiesynnytykseen ole.

klö

Vierailija
9/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain viikkorajaa, minkä alle asiasta pitäisi huolestua? Minulla alkoi tässä toisessa raskaudessa kivuttomat supistelut jo reilusti alle 20 rv:n ja mietityttää, että mitäs jos ne vaikka lyhentävätkin kohdunkaulaa ja pehmentävät paikkoja. Ja toinen kysymys: voiko kohdunkaulan lyhentymistä / pehmentymistä itse huomata mitenkään? Kohdunsuu ei tunnu yhtä napakalta kuin normaalisti. En vain kehtaisi neuvolassa sanoa, että itse varovasti kokeilin - kuullostaa niin pöljältä.

Vierailija
10/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpyhuuli roikkui synnytyksen jälkeen eikä kukaan ollut kertonut minulle siitä.

Pääsin synnärille tutkittavaksi 4kk synnytyksen jälkeen ja repeämä piti korjata.

10kk synnytyksen jälkeen

Leikkauksesta herättyäni häpyhuuli oli poistettu ei korjattu.

Ja taaskaan minulle ei kerrottu mitään että se poistetaan.

Nyt synnytyksestä 1v 3kk ja edelleen olen ihan hermostuksissani kun ajattelen koko asiaa. Ja saan myös raivareita kun muistelen miten paskasti mua kohdeltiin.

Kolmannen lapsen haluisin mutta en taida uskaltaa synnyttää.

Synnytyklsen jälkeen kävin myös juttlemassa ammatti auttajan kanssa mutta en kokenut siitä olevan apua.

Vierailija
11/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti synnytyksen jälkeen ei aina tiedä mahdollisesti pitkään vaikuttamaan jäävistä vaivoista. Parhaan mukaan ne korjataan, sen voin omasta puolestani vakuuttaa ja usein ajatellaan , että aika parantaa . Aina ei paranna, vaan voi tulla lisäongelmia, infektio, jolloin haavan paraneminen ja arpeutuminen hidastuu jne.

Vielä jälkitarkastuksessakin usein ajatellaan, että antaa ajan kulua, jos ei kaikki ole kunnossa. Silloin vain joutuu sitten itse hakemaan aktiivisesti apua.

Osa synnytyksen jälkeisistä seksiongelmista johtuu myös psyykepuolelta ja esim. imettävän hormonitoiminta ei ole riittävä kivuttomille yhdynnöille. Apua on saatavissa kyllä.

klö

Vierailija
12/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko jotain viikkorajaa, minkä alle asiasta pitäisi huolestua? Minulla alkoi tässä toisessa raskaudessa kivuttomat supistelut jo reilusti alle 20 rv:n ja mietityttää, että mitäs jos ne vaikka lyhentävätkin kohdunkaulaa ja pehmentävät paikkoja. Ja toinen kysymys: voiko kohdunkaulan lyhentymistä / pehmentymistä itse huomata mitenkään? Kohdunsuu ei tunnu yhtä napakalta kuin normaalisti. En vain kehtaisi neuvolassa sanoa, että itse varovasti kokeilin - kuullostaa niin pöljältä.

Uudelleensynnyttäjän eaankoivat supistukset alkavat ensisynnyttäjää aikaisemmin usein.

Jos kyse on satunnaisista, kivuttomista kovettumisista, ei niistä ole haittaa. Voit kuitenkin neuvolassa asiasta puhua, niin kohdunsuu voidaan tarkistaa ja ottaa tarvittavat tulehdusnäytteet. Älä itse ärsyttele kohdunsuutasi.

klö

Vierailija
13/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perehtynyt.

Mutta minulta siis puuttuu lähes kokonaan sisempi häpyhuuli.

Ja niin luulin että se korjataan paikalleen.

Iso itku tuli herättyä.

Vierailija
14/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuvat häpyhuulet synnytyksen jälkeen ja ennenkin sitä ovat niin tavalliset, että jos tietämättä millainen se on normaalisti ollut, sanoo synnytyksen jälkeen asiasta, voi synnyttänyt, herkkä äiti loukkaantua.

Miksi se poistettiin kokonaan, sitä en voi tietää. Taas vain yhteys leikanneeseen lääkäriin ja jos asia on ylitsepääsemätön, hae korvausta potilasasiamiehen kautta. Häpyhuultasi et varmaan takaisin saa, mutta jotain korvausta tapahtuneelle voisi yrittää.

Älä tee tästä elämää suurempaa asiaa. Yhden häpyhuulen puuttuminen ei tietääkseni pitäisi kamalasti haitata.

Asiaasi en väheksy.

klö

Vierailija
15/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun julistaisin että minut on ympärileikattu. =)

Ja julistetaanpas nyt paikat missä mua on hoidettu.

Synnytys naistenklinikalla = ei korjattu repeämää synnytyksen yhteydessä.

Kätilöopistolla= poistettiin häpyhuuli.

Vierailija
16/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärileikkaus on hieman eri asia...

klö

Vierailija
17/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudendaali ja spinaali, jos auttaa vielä ponnistusvaiheessa.

klö

Vierailija
18/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sain vain jotain kirjallisia papereita joissa lääkäri ja kätilö puolustelivat tekoaan.

Asiaani ei edes pidetty tärkeänä.

Toivon että minut leikannut nuori nais lääkäri menettää synnytyksessä joskus koko helahoidon niin että tietää sitten miltä minusta tuntui.

Tiesin tarkalleen millainen alapääni oli ennen synnytystä ja tiedän tarkalleen miten kamala se on synnytyksen jälkeen.

Epäilenpä että tämä asia vaivaa mieltäni lopun ikäni kun ei sitä kukaan vakavasti ota.

Paskaakaan ei ihmisistä välitetä.

Vierailija
19/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole tulossa! Ei koskaan voida mennä sellaiseen lakkoon, että se oikeasti hyödyttäisi. Silloin pitäisi kaikkien kätilöiden olla lakossa eikä hätätyötäkään tehtäisi.

Kätilöliitto kuuluu Tehyyn ja sen alaiset liitot usein lakkoilevat yhdessä.

klö

Vierailija
20/27 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos tehnyt tuosta korjaus/ poistoleikkauksesta? Sitä tarkoitin.

Jos et ole korvausta saanut, ei hoitovirhettä ole tapahtunut!

klö