Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri huomauttelee pikkujutuista, miten vastata?

Vierailija
18.08.2018 |

Työkaverini, joka on vanhempi, on ottanut asiakseen huomautella pienistä jutuista töissä. Esimerkiksi "tämä pitää laittaa näin päin", "olit tehnyt sen ja sen asian niin vaikka se pitäisi tehdä näin", "tee tämä näin"... En siis ole tehnyt virheitä töissä, mutta jos en tee asioita täysin samalla tavalla kuin hän, saan aina kuulla palautetta.

Jatkuva huomauttelu alkaa ärsyttämään ja nykyään en viitsi edes reagoida tuohon. Miten itse toimisitte? Minusta on alkanut tuntua että työtapani ei ole se oikea ongelma, vaan työkaveri haluaa tuolla huomauttelullaan näyttää "kaapin paikan".

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan tekeväsi asiat omalla tavallasi, niin kuin ne sinulle on opetettu, voit mainita että sinut on palkattu työhösi ja osaat sen hoitaa aivan itse.

Vierailija
2/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että sinä teet tämän asian omalla tavallasi. Usein nuo huomauttelijat sanovat kaikesta hiljaisemmille, koska he eivät sano vastaan. Yllätä siis hänet ja sano tekeväsi asia omalla tyylilläsi. Ehkä hän hämmentyy ja lopettaa pian motkotuksensa.

Vierailija
4/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos teillä on säännöt ja hän on oikeassa, niin sitten pitää tehdä niin eikä sooloilla. Jos taas ei ole väliksi, niin sitten voit kertoa, miksi sinä teet omalla tavallasi tai miksi se on sinusta parempi. 

Vierailija
5/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asian voi aidosti tehdä monella tapaa - useimmat voi, mutta ihan kaikkia ei - sanot nätisti tekeväsi näin, koska se on sinusta helpompaa tai kätevämpää. Voit vaikka ystävällisesti lisätä, että "Liisan" oma tapa on varmasti ihan yhtä hyvä.

Jos huomauttelu ei lopu, ota asia puheeksi esimiehen kanssa. On nimittäin mahdollista, että sinusta kannellaan jatkuvasti selän takana kuinka et tee mitään/teet kaiken väärin. Niin minulle itselleni kävi, valitettavasti organisaatio oli rakentenut niin, että esimies oli "Liisan" kaveri ja uskoi kaiken kaverinsa sanoman ja piti tällaista juoruilua ja kantelua hyvänä asiana, "minä en ehdi itse seurata kaikkea". Kyllä, oli kontrollifriikki mikromanageri omaa kokemattomuuttaan se esimies, terveisiä vaan!

Vierailija
6/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön kontrollointiyrityshän tuo on, jos kyse ei siis ole oikeasti siitä, että tapasi tehdä asioita olisi huono/huonompi kuin hänen.

Minustakin voisit ystävällisesti vastata kritiikkiin, että teet omalla tavallasi, ja siten kuten sinua on opetettu. Jos se ei riitä, voit sanoa napakammin, että "ole hyvä, äläkä puutu työhöni, koska teen ihan oikein tätä, vaikka teenkin eri tavalla kuin sinä".

Jos sekään ei riitä, käänny esimiehen puoleen ja kerro, että pidät jatkuvaa kritisointia turhana ja ahdistavana, ja pyydä esimiestä puuttumaan asiaan. Esimiehen tehtävä on huolehtia työilmapiiristä, ja jatkuva aiheeton kritisointi menee jo liki kiusaamisen kategoriaa.

Mutta noin siis vain, jos kritisointi oikeastikin on aiheetonta.

Vierailija
7/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut työkaverina tuollainen huomauttelija. En tiedä, mistä tuollainen kontrolloinnintarve kumpuaa. Meilläkään kukaan ei tehnyt mitään virhettä eikä kenenkään tapa ollut huonompi tai väärin. Hän vaan halusi kontrolloida ihan kaikkea ja tykkäsi nolata asiakkaiden edessä. Se oli todella raskasta ja vaikutti kyllä työilmapiiriin ja töissä viihtymiseen. 

Meillä tuo työkaveri huomautteli itseään "heikommille" eli hiljaisille, ujoille, nuorille, uusille ja yleensäkin kaikille, jotka olivat olemukseltaan vähän epävarmoja. Eli sellaisille, jotka eivät sano mitään vastaan ja nielevät vaan kaiken (ja ottavat yleensä aika raskaasti nuo huomauttelut). Jos joku räväkämpi työntekijä teki jonkun virheen,  sille vaan naurettiin yhdessä. Voisikin olla hyvä sanoa ihan suoraan, että teet tämän asian omalla tyylilläsi tai vaikka selittää rauhallisesti, minkä takia teet niin. Jos aina alistuu ja pyytelee anteeksi, hän huomaa sen olevan heikko kohtasi ja on jatkossa entistä pahempi.  Jos mikään ei auta, niin sitten kannattaa olla yhteydessä esimieheen. Kenenkään ei tarvitse kärsiä aiheettomasta huomauttelusta tai ahdistua työpaikan ilmapiirin takia. 

Vierailija
8/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihastu siihen.

Vierailija
9/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän kukkahattu ilmestyi moderointiin kun yhtäkkiä täytyy odottaa hyväksyntää.En ole ketään nimeltä haukkunut mutta voisin jos tietäisin moderoijan nimen.

Vierailija
10/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä näitä pätijöitä löytyy myös moderoijista.

Vierailija
11/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta työpaikalta löytyy samanlainen tyyppi. Hän on jo iäkkäämpi ihminen, joka on työskennellyt koko uransa tässä samassa paikassa, joten hänelle on muodostunut tietyt tavat toimia. Lisäksi hän on erittäin määräilevä persoona, tykkää siis päättää asioista meidän muidenkin työntekijöiden puolesta. Saan aika ajoin kuulla, kuinka minun pitäisi tehdä sitä ja tätä tietyillä tavoilla tai tiettyyn aikaan. On käynyt selkäni takana valittamassa pomollenikin, kuinka en tee näitä asioita juuri niin kuin hän haluaa. Onneksi olen hyvä työssäni ja pomoni tietää sen, joten minulle ei ole tullut mitään seuraamuksia näistä valituksista. Pomo itse asiassa toivoi, että jatkan samaan malliin ja koitan kestää tätä nipottajaa. Neuvon siis sinua toimimaan samoin. Tee työsi hyvin, mutta omalla tyylilläsi, mikäli se on työssäsi mahdollista. Älä välitä huomauttelijasta.

Vierailija
12/22 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän kukkahattu ilmestyi moderointiin kun yhtäkkiä täytyy odottaa hyväksyntää.En ole ketään nimeltä haukkunut mutta voisin jos tietäisin moderoijan nimen.

Kuules useat sanat menevät automaattisesti moderointiin, eivätkä ne viestit koskaan tule. Tuskin se yksittäisen moteraattorin vika on. (sekin sana taitaa joissain muodoissa olla kielletty)

Vierailija
13/22 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi samoin, että työkaveri valitti esimiehelle mitättömästä asiasta.

Ja tuo jatkui vielä yksityiselämän kommentointiin. En saisi olla onnellinen kenenkään kanssa, kun näen miten työkaveria alkaa vituttaa se että mulla menee hyvin. Kilpailuhenkinen ihminen kun on.

Vierailija
14/22 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haasta huomauttelija. Jos työtavalla ei ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä, kysy seuraavalla kerralla, että mikä tässä tarkalleen ottaen menee nyt väärin? Meneekö jokin rikki, jos teen tämän, kuten olen oppinut? Jos ei, voimme mennä pomon kanssa selvittämään asian kuntoon. Tai sitten voit vaihtoehtoisesti lopettaa tuon nalkuttamisen.

Eräälle pomottelijatyypille tein tällaisen yhtäkkisen tiukan asiallisen ulostulon, mutta kun ei se papatus siinä ottanut loppuakseen, niin löin lisää löylyä. Episodin jälkeen hän oli puhumaton, varpaillaan ja näytti mieltään, minä täysin asiallinen ja kohtelias, enkä näyttänyt mitään mielenliikkeitä. Loppui se valitus siihen.

Vierailija
15/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalta työpaikalta löytyy samanlainen tyyppi. Hän on jo iäkkäämpi ihminen, joka on työskennellyt koko uransa tässä samassa paikassa, joten hänelle on muodostunut tietyt tavat toimia. Lisäksi hän on erittäin määräilevä persoona, tykkää siis päättää asioista meidän muidenkin työntekijöiden puolesta. Saan aika ajoin kuulla, kuinka minun pitäisi tehdä sitä ja tätä tietyillä tavoilla tai tiettyyn aikaan. On käynyt selkäni takana valittamassa pomollenikin, kuinka en tee näitä asioita juuri niin kuin hän haluaa. Onneksi olen hyvä työssäni ja pomoni tietää sen, joten minulle ei ole tullut mitään seuraamuksia näistä valituksista. Pomo itse asiassa toivoi, että jatkan samaan malliin ja koitan kestää tätä nipottajaa. Neuvon siis sinua toimimaan samoin. Tee työsi hyvin, mutta omalla tyylilläsi, mikäli se on työssäsi mahdollista. Älä välitä huomauttelijasta.

Kuulostaa hyvin tutulle. Itselläni on kiva työpaikka ja mukavat esimiehet ja työkaverit, mutta kieltämättä tämä eräs henkilö aiheuttaa ihmetystä kollegoissa aina silloin tällöin. Hänellä on tapana näpäytellä sellaisia pumpuliin kiedottuja ikäviä kommentteja mutta ei jää kuuntelemaan vastausta / reaktiota. Itselläni usea kollega pitää tavastani tehdä töitä ja olen hyvin huolellinen, tunnollinen ja tehokas mutta tämä yksi on se joka hiertää silloin tällöin vähän kaikkia kun keksii valittaa tai kritisoida milloin mitäkin. Eikä siinä jos olisi sinänsä edes asiallista, mutta se on lähinnä sellaista ns. muiden virheiden esiin tuomista / huomauttelua joihin syyllistyy itsekin mutta ilmeisesti tykkää jotenkin yrittää olla pomottamassa muita, vaikka ei ole edes esimies...

Vierailija
16/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on ollut työkaverina tuollainen huomauttelija. En tiedä, mistä tuollainen kontrolloinnintarve kumpuaa. Meilläkään kukaan ei tehnyt mitään virhettä eikä kenenkään tapa ollut huonompi tai väärin. Hän vaan halusi kontrolloida ihan kaikkea ja tykkäsi nolata asiakkaiden edessä. Se oli todella raskasta ja vaikutti kyllä työilmapiiriin ja töissä viihtymiseen. 

Meillä tuo työkaveri huomautteli itseään "heikommille" eli hiljaisille, ujoille, nuorille, uusille ja yleensäkin kaikille, jotka olivat olemukseltaan vähän epävarmoja. Eli sellaisille, jotka eivät sano mitään vastaan ja nielevät vaan kaiken (ja ottavat yleensä aika raskaasti nuo huomauttelut). Jos joku räväkämpi työntekijä teki jonkun virheen,  sille vaan naurettiin yhdessä. Voisikin olla hyvä sanoa ihan suoraan, että teet tämän asian omalla tyylilläsi tai vaikka selittää rauhallisesti, minkä takia teet niin. Jos aina alistuu ja pyytelee anteeksi,

Olen huomannut juuri tätä samaa työpaikoillani, tai itseasiassa kahdessa paikassa että tuollaisia persoonia löytyy. Yleensä niitä jotka olleet vuosikymmeniä samassa työssä ja jostain syystä tykkäävät "huomautella" nuoremmille kollegoille, ei koskaan niille samanikäisille tietenkään vaan aina nuoremmille. Ihan sama mitä mokia ja virheitä muut tekevät, mutta herranjestas jos olet nuorempi niin kyllä yritetään osoittaa jotain ihmeellistä kaapin paikkaa, vaikka ei olisi edes esimies vaan tekee samoja töitä. Omituista käytöstä, ettei voi vaan olla iloinen kollegoista ja kohdella hyvin. 

Vierailija
17/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä ne asiat niinpäin kun se kollega sanoo. Jatkossa ei löydä enää valittamista. Jos se vaan kokoajan keksii uusia asioita joihin puuttuu niin sitten on kiusaamista. Tuskin hän silti kiusallaan tekee tuota. 

Vierailija
18/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle siitä. Jos se ei auta niin seraavaksi sanot esimiehelle.

Vierailija
19/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tekee naapuri tuota. Tulee neuvomaan "oikeita" tekniikoita ruohonleikkaamisessa, haravoinnissa ja lumitöissä. Arvaa onko kivaa.

Vierailija
20/22 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama tilanne ja harkitsen lopettamista. Lisäksi heittelee porukkaa surutta bussin alle ja näpäyttelee, vaikka huomauttamassaan asiassa olisi itse ollut se virheen tehnyt.

Valitettavasti on esihlön oikea käsi, uusi työntekijä voi vaan hävitä, jos alkaa haastamaan. Siksipä lähtö heti, kun löytyy muuta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme