Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollekin tosiaan jotain väliä sillä, millaisessa arkussa heidät haudataan, mitä kukkia arkulle laitetaan ja mitä hautakiveen kirjoitetaan?

Vierailija
18.08.2018 |

Miksi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäis olla.

Mutta joskus olen ajatellut että jos joku laulaisi minun hautajaisissa jonkun minulle tärkeän laulun, jonka haluaisin jättää muistoksi.

Vierailija
2/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tärkeää.

En tykkää näistä liberaaleista ihmisistä, joiden mielestä vain menestyvä elämä on hyvää. Vanhus on turhake ja joutaisi eutanasiaa poistaa ja ruumiin voi kipata ongelmajätteisiin.

Minulle kukin on ainutkertainen ja pyhä. Haluan myös hautajaiset Haluaisin omien hautajaisteni olevan perinteiset ja kauniit ja pröystäilemättömät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei saa hautaa arkussa. Muulla ei väliä. Minut täytyy tuhkata! Haluan jättää maailman "kauniina", en puoliksi syötynä ja mädäntyneenä.

Vierailija
4/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle itselleni ei ole väliä.

Parin sukulaisen kuoleman jälkeen kuitenkin sanon, että tuntuu omaisille helpommalta kun vainajalle voi järjestää"hänen oloisensa" hautajaiset. Siinä mielessä nämä ohjeet auttavat, mutta siis omaisia.

Vierailija
5/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, ei niitä itse ole näkemässä. Minulta kysyttiin omien hautajaisteni toiveita aikuisrippikoulussa! Tökeröä, jos mikä.

Vierailija
6/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on osa omaisten surutyötä. He miettivät mitä vainaja ajattelisi ja mitä hautajaisvieraat ajattelevat. Maalaiskunnassa hautajaiset on hyvin tärkeä tilaisuus, harras ja juhlava. Isoissa kaupungeissa taitaa olla vähän liukuhihnameininki.

Vierailija
7/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. En halua, että tuhkaani haudataan. 

Tuhkat pitää heittää myötätuuleen.

Vierailija
8/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin ihan vaan puunvärisen puisen laatikon, ei ainakaan sellasta selkäpiitä karmivaa valkosta.

Ei ole mitään toiveita muutoin. Paitsi etten halua että siellä on muita kun oikeesti ne jotka minut tunsi ja minua rakastaa, ei koko sukua. Olen muutenkin introvertti ja ihmisarka, ei tunnu hyvältä ajatella että koko iso suku tulisi sinne. Mitä ne suuriosa minusta muistaisivat, muuta kuin lapsuusajan, sen kun mummolassa aina kokoonnuttiin ja minä istuin tarkkailemassa hiljaa kun muut pulputtivat koko karjalaisen suvun voimalla. :)

Toisaalta, tollasessa karjalaisessa isossa suvussa on se hyvä puoli, että' sitten kun kohtaa vaikka tädin jota ei ole nähnyt 30 vuoteen, tietää samantien että oomme samaa perhettä ja tulee kotoinen olo kun kuuntelee niitä, että vaikkei niihin ois pitänyt yhteyttäkään, niin oman veren kyllä tunnistaa eikä sitä arastele enää parin minuutin jälkeen vaikka ujo onkin.

Lähtipäs juttu nyt sivuraiteille, anteeksi. :)

Vierailija
9/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat molemmat tuhkattu. Arkku oli pakko ostaa, joten valittiin kauniit mutta edulliset.

Minut itseni pitää tuhkata. Itselleni on sama minkälaiseen pahvilaatikkoon kehoni pistävät, siellähän se kuumuudessa palaa.

Rakastan merta ja meri-elämää yli kaiken, joten minut pitää sirotella tuuleen merelle.

Olen sanonut että ette tule saamaan rauhaa sielultani jos ette tahtoani noudata! Ja luvanneet on.

Minuakin kauhistuttaa ajatus mätänevästä ruumiista. Pahin ajatus mitä itselleni tai läheisilleni toivoisin.

Vierailija
10/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. En halua arkkua enkä hautausta. Tuhkaus ja tuhkat "roskiin". Ei lehti-ilmoitusta tai kiveä. Ne jotka minut haluavat muistaa kyllä muistavat minut ilnan mitään "julistamista".

Vierailija
11/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt hautaustestamentin, jossa kerron, miten mut "haudataan"  En halua sinne sukulaisia, jotka ei edes tunne mua. Olen ollut suvusta erossa yli kakskyt vuotta, joten harva musta edes tietää, kun olen itsekin jo yli kuudenkymmenen.

En edes tiedä kuka on mun "lähin omainen"

Vierailija
12/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse toivo hautajaisilta mitään erityistä. Mutta toivon, että lapseni, tai ketkä nyt jälkeeni jäävätkään, tekevät sellaisen tilaisuuden, joka helpottaa heidän surutyötään.

Vierailija
13/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sillä on väliä, koska arvomaailmani on hyvin erilainen kuin lähiomaisilla. Jos olen kirjannut toiveeni ylös mm. uskonnottomista hautajaisista, he todennäköisemmin järjestävät näköiseni hautajaiset. Ei sillä, että noille asioille olisi minulle enää väliä kuolemani jälkeen, mutta jotenkin tapauskonnollisuus tuntuu silti väärältä.

Vierailija
14/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^^ Jos puunvärisellä tarkoitat tammiarkkua niin kannattaa jo käydä säästämään kirsturahoja. On nimittäin satoja euroja kalliimpi kuin perusvalkoinen arkku. :) 

Vierailija
15/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei hautajaisissani minkään satuolennon nimeen muistella.

Ruumiini tuhkataan ja tuhkat sirotellaan minne perheeni hyväksi katsoo.

Vierailija
16/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis arkku on typerä. Kaikki ruumiit pitäisi evaporoida jollain uudella teknologialla.

Vierailija
17/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^^^ Jos puunvärisellä tarkoitat tammiarkkua niin kannattaa jo käydä säästämään kirsturahoja. On nimittäin satoja euroja kalliimpi kuin perusvalkoinen arkku. :) 

En tarkottanut, vaan ihan vaan jotain puulaatikkoa. Minulla ei ole vara säästää, olen työtön. Olisi kyllä ihan kiva tehdä oma ruumisarkku.

On sekin kummallista että pitäisi ostaa kallis arkku jostain hautaustoimistosta, miksei voi itse hakata lautoja vain yhteen.

Vierailija
18/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Joissain kansalaisopistoissa on opintojaksoja joissa rakennetaan ja sisustetaan oma ruumisarkku. :) 

Vierailija
19/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pitää pukea supermies viittään ja ampua avaruuteen kohti tuntematonta. Jos tuolla jossain avaruudessa on muuta sivistystä, niin siinäpähän ihmettelevät kuinka kova jätkä oon kun lentelen tuolla ilman mitään varusteita.

Vierailija
20/31 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden hautajaistenjärjestelykokemuksella väitän, että nykyisin on entistä enemmän hautajaisia, jotka vainaja on eläissään itse suunnitellut pienintä piirtoa myöten. Kyllä se minä-minä -kulttuuri alkaa näkyä elämän lopussakin ja yllättäen kirkkoon kuulumattomat haluavat järjestää "viimeiset ikimuistoiset juhlat" kavereille ja sukulaisille. Moni kirjoittaa itse jäähyväispuheensa, jonka lukee suosittu näyttelijä tai juontaja (kyllä, ihmiset kyselevät hyvä-äänisiä ihmisiä hautajaisiin lukijoiksi) tai vapaa ajattelijoista tilattu juhlapuhuja. Tarjoilut, musiikki, ilotulitus jne. on tarkasti etukäteen mietitty eikä suinkaan vaikuta siltä, että etenkään alle 60v ikäiset haluaisivat tulla "siunatuiksi hiljaisuudessa".

Hankala sanoa, lähteekö se läheisten surutyö paremmin alkuun, kun muistotilaisuus muistuttaa välillä enemmän konserttia kuin perinteisiä pönötysjuhlia. Sama menetys siinä läheisillä kuitenkin on, juotiin hautajaisissa sitten kahvia tai pontikkaa, puhuttiin taivaasta tai haavemökistä Italiassa.