Miksi suomalaisessa juhlapöydässä on aina se VOILEIPÄKAKKU?
Sitten kaikki kilvan kehuu teennäisesti "onpa hyvää,kuka tämän on tehnyt".
Kommentit (63)
Nam. Kalaversio etenkin.
Voileipäkakku on yleinen juhlatarjottava myös ainakin Ruotsissa (muista se on peräisinkin), Virossa ja Islannissa. Ei siis vain Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole koskaan. Meillä ei kukaan tykkää voileipäkakuista.
Voice of reason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nam nam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliskin! Mä ajattelin ostaa itselleni synttärilahjaksi voileipäkakun, ja syödä sen yksin.
Jos löydät jostain hyvän ja halvan, kerro vinkkisi palstalle.
:) En ole koskaan ostanut, en tiedä edes mistä aloittaa. Googlesta...?
Itse löysin paikallisen s-marketin leivoskylmähyllystä, hinta kympin luokkaa.
T. 17
Kiitos, tätä täytyy kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Nam. Kalaversio etenkin.
Voileipäkakku on yleinen juhlatarjottava myös ainakin Ruotsissa (muista se on peräisinkin), Virossa ja Islannissa. Ei siis vain Suomessa.
Voileipäkakku Islannissa olisi mielihyvän ylikuormitus. :D
Vierailija kirjoitti:
....koska se on HYVÄÄ!!!!!
Me pidämme voileipäkakuista. Yleensä ne ovat hyviä, paitsi ne säästöbudjetille tehdyt kurkku-kinkkukakut.
Kiva kun sitä saa juhlissa. Eipä sitä kotona muuten tule tehtyä. Eikä sitä saa edes kahviloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nam. Kalaversio etenkin.
Voileipäkakku Islannissa olisi mielihyvän ylikuormitus. :D
Ja ihanan kallis. Mutta Virossa ne ei maksa paljon mitään. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakunkin voi tehdä hyvin ja huonosti. Itse löysin parikymmentä vuotta sitten ohjeen, johon ei tule majoneesia. Se kakku on ihan törkeän hyvää, juhliinkaan ei pysty tekemään niin isoa etteikö se loppuisi kesken. Kerran töihin työkaveri toi siskonsa tekemän voileipäkakun. Se on todella upeasti koristeltu, mutta harmi vaan, ei maistunut millekään.
Kokoamisessahan on loputtomiin vaihteluvaraa, mielikuvitus rajana-melkein. Strömsössä joskus kokki kertoi voileipäkusta, johon oli ympätty mm.katkarapuja ja maksapasteijaa yhteen... hrrgh.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakunkin voi tehdä hyvin ja huonosti. Itse löysin parikymmentä vuotta sitten ohjeen, johon ei tule majoneesia. Se kakku on ihan törkeän hyvää, juhliinkaan ei pysty tekemään niin isoa etteikö se loppuisi kesken. Kerran töihin työkaveri toi siskonsa tekemän voileipäkakun. Se on todella upeasti koristeltu, mutta harmi vaan, ei maistunut millekään.
Saisiko reseptin?
Kinkkukakku säilyy paremmin kuin kalakakku, joka on tosi herkkä.
Pitääpä tänään ostaa, kun nyt alko tehdä mieli.
Cittarista saa ihan käypiä kakkuja tuskaan, kun ei itse jaksa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisessa juhlapöydässä on aina se VOILEIPÄKAKKU?
Sitten kaikki kilvan kehuu teennäisesti "onpa hyvää,kuka tämän on tehnyt".
Siksi koska se on HYVÄÄ. Ikävä juttu, jos sä olet saanut aina huonoa voileipäkakkua ja olet joutunut teennäisesti kehumaan sitä.
Voileipäkakku on ihanaa. Olen nykyään kasvissyöjä joten toivon että joskus saisin maistaa esim. fetavoileipäkakkua juhlissa. Tietysti voisi tehdä itsekin mutta tuntuu niin isolta vaivalta ja kalliilta tehdä ihan arkena :D Lohivoileipäkakku oli parasta silloin kun sitä vielä söin.
Miettikää sitä fiilistä jos voileipäkakun sijasta olisikin oikea kakku
Todella harvoin nykyisin on juhlissa voileipäkakkua. Itse tykkään kyllä ja silloin tällöin teen pienen viikonloppuherkuksi. Hyvä voileipäkakku on mehevää ja maukasta, huono kuivakkaa ja mautonta mössöä.
Kyllä joissakin kahviloissa saa voileipäkakkua. Ainakin Ideaparkissa olen syönyt.
Mitä vikaa voileipäkakussa on? Ai niin, anglosaksit eivät syö voileipäkakkua. Siksi anglofiilit haukkuvat voileipäkakkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa ole, nykyään aivan liian harvoin on.
Samaa mieltä, nykyään voileipäkakkua saa liian harvoin. En edes muista, koska olisin jossain syönyt sellaista. Siitä taitaa olla jo pari vuotta, ja sitä edellisestä kerrasta vuosia. Voileipäkakkua dissataan niin paljon nettipalstoilla, että kukaan ei viitsi enää laittaa sellaista. Sääli.
Voileipäkakku on hyvää, ettäs tiedät, ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa voileipäkakussa on? Ai niin, anglosaksit eivät syö voileipäkakkua. Siksi anglofiilit haukkuvat voileipäkakkua.
Onko ne englantilaisten harrastamat kurkkuleivät muka parempia? Leipä mautonta, kosteaa mössöä, joka takertuu kitalakeen ja sitten kurkkua, joka on lähinnä vettä.