"40 % prosenttia vastaajista välttelisi ihmistä, joka on poistanut hänet Facebook-ystävistään"
"Puolet vastaajista kuitenkin sanoi, että he eivät vaihtaisi kadun toiselle puolelle, vaikka heidät olisi poistettu kavereista.
Facebook-hyljeksintä heikentää itsetuntoa ja johonkin kuulumisen tunnetta sekä lisää kontrollin menettämisen tunnetta. Ystävälistalta poistetuksi tuleminen aiheutti tutkittaville myös pahaa mieltä.
– Tutkimus osoittaa, että kaverin poistamisella on psykologinen merkitys niille, jotka joutuvat poistetuiksi."
Miten itse suhtaudut?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ikinä ollut face-profiilia, vaikka sitä moni on tyrkyttänyt. En keksi yhtään syytä, miksi moisen itselleni laatisin. Tämä keskustelu vain vahvistaa sitä käsitystä, että face kokonaisuudessaan on vain hiekkalaatikko, jossa keskenkasvuiset leikkii ja välillä tappelee keskenään ja sitten kiukutellaan, jos leikkikaveri ei enää tulekaan samalle hiekkalaatikolle.
Monilla tutuilla ja entisillä vähän etäisemmillä kavereilla ei ole mun numeroa eikä soittaminen ehkä ole niin luontevaa, siksi FB on ihanteellinen mulle esim.nyt, kun läheiseni on kuolemansairas. Saan paljon tsemppiä ja osanottoa osakseni mitä jäisin lähes täysin ilman ilman facebookia. Niin, ja nökeejön siellä myös miltä se nuoruudenihastus näyttää nykyisin :D
Vierailija kirjoitti:
Kuka vahtii facebookin kaverilistoja?
Siinähän se etusivulla näkyy. Monilla on sen verran vähän kavereita, että sen huomaa, jos joku poistaa. Itse varmaan loukkaantuisin, mutta toisaalta olen kyllä itsekin poistanut ilman syytä tarkoituksenani pienentää määrää huomattavasti. Sitten siellä on myös paljon ryyppykuvia, nolotti pitää jotain mummon ystäviä tms, jotka varmasti paheksui niitä.
Olen itse poistanut fb-kavereita ihmisvihaa tai väkivaltaa lietsovien postausten takia. Samoin koin lopulta välttämättömäksi poistaa kaverin, joka spämmäsi jatkuvasti oman alani tutkittua tietoa vääristelevää huuhaatietoa ja muunlaisia salaliittoteorioita. Myös ihmisten, ja varsinkin tuttujen, maalittaminen on ollut syynä kaverilistalta poistamiselle.
Poistaminen ei ole koskaan tuntunut kivalta, mutta näissä tapauksissa vaihtoehtoa ei lopulta jäänyt. Kyse oli lähinnä lapsuuden tai kouluvuosien aikaisista tuttavuuksista, joiden kanssa ei ollut enää mitään yhteistä. Ja kyllä, minutkin on poistettu monilta kaverilistoilta. Maailmaan mahtuu monenlaisia katsomuksia, mutta joskus erot ovat liian suuria minkäänlaisen kontaktin säilyttämiseen.
Kuka vahtii facebookin kaverilistoja?