"40 % prosenttia vastaajista välttelisi ihmistä, joka on poistanut hänet Facebook-ystävistään"
"Puolet vastaajista kuitenkin sanoi, että he eivät vaihtaisi kadun toiselle puolelle, vaikka heidät olisi poistettu kavereista.
Facebook-hyljeksintä heikentää itsetuntoa ja johonkin kuulumisen tunnetta sekä lisää kontrollin menettämisen tunnetta. Ystävälistalta poistetuksi tuleminen aiheutti tutkittaville myös pahaa mieltä.
– Tutkimus osoittaa, että kaverin poistamisella on psykologinen merkitys niille, jotka joutuvat poistetuiksi."
Miten itse suhtaudut?
Kommentit (84)
Jotenkin en jaksa uskoa että ihminen, joka on kohdellut minua kuin kasaa p*skaa, kokee kovin suurena kolauksena jos poistan hänet kaverilistaltani.
No en kyllä vaihtaisi kadun toiselle puolelle, vaikka exäni tulisi vastaan. Aika lapsellista, jos joku vaihtaa. Mutta jos joku ei halua enää olla tekemisissä edes Facebookin kautta, tuskin haluaa olla tekemisissä muutenkaan. Paitsi jos poistuu kokonaan Facebookista.
Riippuu ketä on poistettu. Jos haluaa pitää kavereinaan vain lähimmät, niin poistaminen on ok. Mutta jos poistaa vain tiettyjä henkilöitä ja samanaikaisesti pitää kavereinaan sellaisia, joita hädin tuskin tuntee, niin siitä voi kyllä vetää omat johtopäätöksensä.
saatat tuntea kirjoitti:
Poistin kaikki kaverit ja sitten poistin myös profiilini. Oma ja kavereiden innostus ja läsnäolo facebookissa laimentunut huomattavasti vuosien myötä. Koko facebook tuntuu keinotekoiselta. Mutta koska ilman facebook-profiilia on vaikea seurata monia "yleisiä tahoja", niin perustin uuden profiilin nimellä, jolla kukaan ei keksi etsiä minua Facebookista. Itse en pyydä ketään kaverikseni ja kaikki asetukset on mahdollisimman salaiset. Tosin Facebook ehdottelee koko ajan uusia kavereita, mutta no thanks. Pidän yhteyttä ystäviini muilla tavoin.
Taidan tehdä samoin. Eipähän tarvitse kenenkään tutun, joiden kanssa en ole koskaan muutenkaan tekemisissä, loukkaantua kaverilistalta poistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen poistanut kaikki, jotka eivät vuoden sisään olleet ottaneet kontaktia irl - tai edes siellä facessa. Ihan saa suuttua rauhassa.
Oletkohan kovin nuori? Mulla on monia hyviä ystäviä joita näen vain kerran vuodessa tai harvemminkin, eikä pidetä yhteyttä somessakaan. Silti olemme tärkeitä toisillemme.
Moni kuvittelee olevansa toisen ystävä, mutta tosiasiassa ystävät pitävät yhteyttä toisiinsa monia kertoja vuodessa. Facebook ei tarkoita ystävyyttä, se on viestinnän jakelukanava. Facebook on jakelulista.
Vierailija kirjoitti:
FB-kaveruus on kuin joulukortin lähettäminen. Mikäli ainoa kontakti vuodessa on se joulukortti, niin miksi lähettää sitäkään? Mikäli ei muuten olle tekemisissä kuin fb-kaveruus, niin mitä kaveruutta se muka on?
Ei sen läheskään aina kuulukaan olla kaveruutta vaan sitä, että ollaan samoissa verkostoissa. Kopioin toiseen ketjuun laittamani viestin:
Puhekielessä (eli esim. tällaisissa keskusteluissa) käytän sanoja kaveri tai tuttava, mutta varsinaisesti pidän suurinta osaa FB-kontakteistani nimenomaan kontakteina. Heidän joukossaan on paljon ihmisiä, joiden kanssa en ole ystävä tai kaveri vaan ihminen, joka kuuluu samoihin verkostoihin (esim. työelämässä, politiikassa, luottamustehtävissä tai harrastuksissa). Eli tunnemme toisemme, joidenkin kanssa paremmin ja toisten kanssa huonommin, mutta emme ole kavereita tai tuttavia sillä tasolla, että viestittelisimme muita kanavia pitkin saati tapaisimme kahden kesken.
Eli kannattaa muistaa, että ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää facea/somea.
Mihin te ihmiset oikeasti sitä Facebookia tarvitsette? Facebook kerää tietonne ja myy ne muille tahoille, miksi hyväksytte tuollaisen rikollisuuden? Jakakaa tietonne sähköpostilla. Se on paljon turvallisempaa kuin Facebook.
Minulla on Fb ystävänä ihmisiä joltain 15 vuotta sitten olleelta harrastusleiriltä, lyhyeltä opintojaksolta ym., ihmisiä joita en edes tunnistaisi jos tulisivat vastaan. En itse poistele kavereita mutta ymmärrän täysin jos joku tällainen minut poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te ihmiset oikeasti sitä Facebookia tarvitsette? Facebook kerää tietonne ja myy ne muille tahoille, miksi hyväksytte tuollaisen rikollisuuden? Jakakaa tietonne sähköpostilla. Se on paljon turvallisempaa kuin Facebook.
Harrastusporukat tiedottavat miltei yksinomaan siellä.
Minä poistan ihmiset, kenestä en tykkää ja joiden kanssa en halua olla tekemisissä ja jos joku poistaa minut, oletan että kyse on samasta syystä. Viestihän on hyvin selkeä ja ymmärrettävä.
Olen poistanut facen jo aikaa sitten, mutta kyllä tosielämässäkin osataan. Viimeisen kahden vuoden aikana minut on poistettu neljän kaverin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen poistanut kaikki, jotka eivät vuoden sisään olleet ottaneet kontaktia irl - tai edes siellä facessa. Ihan saa suuttua rauhassa.
Oletkohan kovin nuori? Mulla on monia hyviä ystäviä joita näen vain kerran vuodessa tai harvemminkin, eikä pidetä yhteyttä somessakaan. Silti olemme tärkeitä toisillemme.
Moni kuvittelee olevansa toisen ystävä, mutta tosiasiassa ystävät pitävät yhteyttä toisiinsa monia kertoja vuodessa. Facebook ei tarkoita ystävyyttä, se on viestinnän jakelukanava. Facebook on jakelulista.
Tää on aina jännä, kun joku norsunluutornistaan huutaa miten asiat on 😀 Kyllä Facebook voi monelle tarkoittaa ystävyyttä, minulle ainakin ja varmasti monelle muullekin. Ei samanlaista ystävyyttä kuin vaikka lenkkikaveri, baarituttu tai työkaveruus, mutta ystävyyttä kuitenkin.
Kyllähän se poisto jotain viestii, ja itse ainakin välttelen tällaista ihmistä mielelläni.
Itse nauttisin nähdä kuinka nämä kiemurtelisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kiemurtelisi? Jos poistaisin sinut Facesta ja tulisit kysymään asiasta, sanoisin suoraan etten halua olla ystäväsi/kaverisi enkä tekemisissä.
Poistan kaikki joista ei livenä kuulu yli vuoteen, huolimatta minun yhteydenotostani. Tämän voin myös ihan päin näköä ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kiemurtelisi? Jos poistaisin sinut Facesta ja tulisit kysymään asiasta, sanoisin suoraan etten halua olla ystäväsi/kaverisi enkä tekemisissä.
Luuletko että tulisin sinulta asiasta kysymään. Todennäköisesti useimmat poistajat eivät ole huomaavinaan kuin että reteesti kasvotusten sanoisivat en halua olla kaverisi.
Mä en edes tunnista mun kavereitani luonnossa ja vielä useammat ei tunnista minuakaan. Entisen työkaverinikin näen harvasen päivä. Oltiin 2 vuotta samassa työpaikassa ja monet kerrat istuttu juttelemassa kahvipöydässä. Ei tunne vaikka päin naamaa katson. Yksikin entinen työkaveri oli just jutellut mun kanssa mesessä pari päivää aiemmin ja lähestynyt kysyen yhtä asiaa. Käveltiin toisiamme vastaan kaupungilla ja katsoin suoraan päin ja näki sen silmistä, että mikään ei raksuta, joten en tervehtinyt :D
Lähde olisi kiva. Se, että "kysyin mun kavereilta", ei riitä. Kuka on tutkinut, milloin ja miten? Miten tulokset on analysoitu? Ja missä tuo tutkimus ja sen tulokset ovat nähtävissä?
P.s. Niillä sinun facebookkavereillasi on oikeasti ihan varmasti ollut jokin muu, erittäinkin hvyä syy poistaa sinut listoiltaa kuin kiusaamisen halu.
FB-kaveruus on kuin joulukortin lähettäminen. Mikäli ainoa kontakti vuodessa on se joulukortti, niin miksi lähettää sitäkään? Mikäli ei muuten olle tekemisissä kuin fb-kaveruus, niin mitä kaveruutta se muka on?