Voiko aikuisena oppia englantia?
Oon ollu aina tosi huono kielissä. Koulussa sain vitosta ja kurista enkun kokeista. En vaan oppinu vaikka olisin kunnolla opiskellut. Tosin, kunnolla en aina jaksanutkaan opiskella.
Nyt aikuisiällä oon kiinnostunu matkustelusta, mutta en pysty ulkomailla puhumaan kellekään. Kaverit tai puoliso joutuu aina puhua kaiken mun puolesta, tilata ruuat ja kysyä jos mulla on kysyttävää.
Onko täällä ketään joka olisi oppinut aikuisena vasta englantia? Miten opettelitte ja kuinka kauan kesti?
Kommentit (49)
Kyllä voi. Kaikki on mahdollista. Aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten nykyihminen voi olla oppimatta englantia kun telkkarista ja radiosta sitä kuulee tuntikausiakin päivässä, eikä täällä netissäkään siltä pysty välttyä. Joo, toki tullaan heti sanomaan että en minä mitään telkkaria kato enkä englanninkielisiä musiikkikappaleita kuuntele edes radiosta... no en usko, kaikki sille kielelle altistuu halusi tai ei.
Ei hirveästi auta jos sitä ei ymmärrä (paitsi tottuu siihen kieleen ja kuullunymmärtäminen on helpompaa _jos kieltä osaa_). Miksi kaikki tuntuu luulevan näin? Kuuntele ite japania vuosi radiosta ja tv:stä ja katso paljonko opit.
Samaa mieltä. Hyvä tuo vertaus japanin oppimiseen kuuntelemalla. Ei varmasti opi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa se enää aikuisena on. Jouduin yliopistossa suorittamaan latinan peruskurssin, ja se oli yhtä tuskaa. Toisaalta opin keski-ikäisenä norjan kielen, mutta se tapahtui ruotsin kautta.
Latina on aivan oma juttunsa. Siinä tarvitaan ehkä erityistä kielipäätä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain lyhyestä englannista i+.
Menin sitten 36-vuotiaana iltalukioon lukemaan pitkän englannin. Sain magnan. Mutta en kuitenkaan oppinut sitä läheskään niin syvällisesti ja mielessä pysyvästi kuin nuorena opin pitkän saksan. Eli se englanti ei jotenkin mennyt niin hyvin ja pysyvästi enää aivoihin kuin nuorena opetellut asiat. Ja se enkku alkaa jo unohtua.
Tämän ei ole tarkoitus olla ilkeilyä, mutta: miten englanti voi unohtua? Eikö siihen törmää vähän väkisinkin sen verran joka paikassa, että sitä pystyy ylläpitämään lähes vaivattomasti? Eihän sitä tarvitse kuin vaikkapa katsella YouTubesta harrastusvideoita englanniksi ja pistää vaikka (englanninkieliset) tekstitykset päälle, niin se on siinä.
Tottakai opit.
Eihän vieraan kielen taito ole koskaan valmis, joten opiskelua ei kannata lopettaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Ei se ole muusta kuin viitseliäisyydestä ja motivaatiosta kiinni. Nykyisin saa matkapuhelimiin sovelluksia, kuten babbel tai duolingo, joiden avulla opiskelu sujuu vaivattomasti.
Niillä ei opi yhtään mitään. Testattu on. Pelkkiä pötköjä joita opetellaan ulkoa.
Kyllä voi mitä tahansa kieltä oppia aikuisena.
Voi, etenkin jos on pakko. Eivät ne Selänteet, Häkkiset, Räikköset ynnä muutkaan pahemmin englantia puhuneet ennen kansainvälistä uraansa.
Tämä kirjoitus on hyvä esimerkki ja syy sille, miksi osa ei opi englantia. Siis kun lähes kaikilla opettajilla on sellainen kokemus Englannin kielestä, että se on helppoa ja oppii nopeasti. Näin heidän kohdalla lieneekin ja ovat siksi kyseisen kielen opettajia.
Mutta ei kannata surra asiaa, koska englantia osaa niin moni, että apu on yleensä lähellä. Sitä paitsi Englannin kieli on rumalta kuulostava kieli.
Olet myös suojassa huijauksilta, kun et haksahda englanniksi kirjoitettuihin viesteihin. Englanti on myös rikollisten kieli.