Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aikuisena oppia englantia?

17.08.2018 |

Oon ollu aina tosi huono kielissä. Koulussa sain vitosta ja kurista enkun kokeista. En vaan oppinu vaikka olisin kunnolla opiskellut. Tosin, kunnolla en aina jaksanutkaan opiskella.

Nyt aikuisiällä oon kiinnostunu matkustelusta, mutta en pysty ulkomailla puhumaan kellekään. Kaverit tai puoliso joutuu aina puhua kaiken mun puolesta, tilata ruuat ja kysyä jos mulla on kysyttävää.

Onko täällä ketään joka olisi oppinut aikuisena vasta englantia? Miten opettelitte ja kuinka kauan kesti?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko iltalukioon mennä vaikka lukemaan vain ruotsia, vaikka on sen ruotsin aikoinaan lukenut lukiossa ja kirjoittanutkin?

Vierailija
22/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 73v ukki alotti pari vuotta sitte jonkun enkun kurssin ja ihan hyvin on perus jutut oppinu. Ja samasta syystä eli matkustelu. Rupesi mummun kanssa kiertämään maailmaa eläkkeelle päästyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko iltalukioon mennä vaikka lukemaan vain ruotsia, vaikka on sen ruotsin aikoinaan lukenut lukiossa ja kirjoittanutkin?

Voi. Voit opiskella kaikkea, mitä on tarjolla. Riippumatta siitä mitä olet aiemmin opiskellut tai tulet opiskelemaan.

Vierailija
24/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Riippuu pitkälti motivaatiosta ja siitä, miten paljon kertaa ja tekee töitä. Joku kerran-viikossa-tunnilla ei riitä, töitä olisi hyvä tehdä vähän päivittäin.

Itse olen opetellut kokonaan uuden kielen viisikymppisenä (ranskan) ja kerrannut/parannellut paria muuta (saksaa ja venäjää).

Vierailija
25/49 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Voit opiskella kaikkea, mitä on tarjolla. Riippumatta siitä mitä olet aiemmin opiskellut tai tulet opiskelemaan.

Kiitos!

Vierailija
26/49 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein. Tutkimusten mukaan se viimeinen hetki oppia uusi kieli on siinä parinkympin keskivaiheilla. Sori.

Älähän narraa.

Moni on opiskellut uuden kielen eläkeikäisenä. Siinä siis kyllä auttaa jos osaa kieliä ennestään, vaikka nyt vähän äidonkieltään.

Vierailija
27/49 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin aikuisena vasta 30 vuotiaana. Koulu englanti 6 tienoilla ja vaikka millä sovelluksilla yrittäny oppia, mut into loppuu niiden kans aika nopeesti, ku jankataa samoja asioita. Kärsin kyllä tästä osaamattomuudesta niin paljon vuosien varrella, et sit päätin nyt opettelen ja piste.

Tän sivuston kurssi oli mulle tosi hyvä, ku kaikki perus sanastot, lauseet ja kieliopit oli tosi tiivistetysti ja ties heti minkä verran täytyy opetella. Jotenki oli mielelle helpompaa, ku oli koko kokonaisuus heti nähtävillä. https://www.languagesquickly.com/

Lisäks rupesin samoihin aikoihi puhuu ääneen kotona yksikseni tyyliin 5-30min päivässä. Keksin aina jonku aiheen mistä höpöttelin, aluks tuntu tosi tyhmältä, mut kehitty kyl nopee. Nyt puolen vuoden opettelun jälkeen osaan jo tosi hyvin ja vihdoin pystyny ulkomaillaki juttelee ihmisille. 😅 Mut suosittelen tota kurssia et saa perusasiat haltuu ja tota äänee yksiksee puhumista ehottomasti. 

Vierailija
28/49 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taatusti voi.

Paras tapa on matkustaa  paikkaan missä englanti on pääkieli. Kelikylpy on tehokkain tapa oppia, mutta vaatii sitä että saa myös suunsaa auki ja käyttää niiitä sanoja ja lauseita mitä osaa. Käytäntö on paras opettaja.

Vastoin suomalaisten vankkaa luuloa että kaikki nauraa ja ne pitää mua hulluna jos yritän, kukaan ei todellakaan naura.  Maailmalla on totuttu  kuulemaan jos jonkilaista aksenttia ja ääntämistä. Tiedän  kokemuksesta, 30 vuotta maailmalla asuneena.

Oma kielitaitoni koheni entisestään kun tänne muutin, eikä kukaan suomea osannut. Minulla oli tosin jo jonkinlainen pohja, kouluenglanti ja noin, mutta varmus puhua ja sanavarasto kasvoi nopeasti.

Englanti on helppo kieli.

Vierailija
29/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo joku maksullinen

Vierailija
30/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi aikuisena oppia englantia, saa vanhanakin oppia jos haluaa. Kuuntelu helpompaa. Puhuminen on sitten toinen juttu, se kun vaatii joskus kieliopin tutkimista kirjoista. Ehkä ääntäminen. Kääntäjä koneella on kätevä, joskus joku myi kirjakaupassa erillisenä laitteena kuin laskin - ei tietoa montako sanaa, ehkä eri määriä.

Vierailija
31/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten nykyihminen voi olla oppimatta englantia kun telkkarista ja radiosta sitä kuulee tuntikausiakin päivässä, eikä täällä netissäkään siltä pysty välttyä. Joo, toki tullaan heti sanomaan että en minä mitään telkkaria kato enkä englanninkielisiä musiikkikappaleita kuuntele edes radiosta... no en usko, kaikki sille kielelle altistuu halusi tai ei.

Ei siitä ole mitään apua että kuulee kieltä muualta kuten TV ja radio. En tiedä mistä sanasta aloitan kun pitäisi puhua, en tiedä miten järjestän sanat, miten taivutan ne ja mitä laitan sanojen väliin. En pysty kirjoittamaan tai puhumaan mitään 

Vierailija
32/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit. Oln alisuorittaja jakoulukiusattu, joten numerot eivät kerro todellisesta oppimiskyvystäi, mutta minulla oli myös kielet vitosta ja kutosta yläasteella. Aikuisena suoritin yliopiston englannin kurssit, joten kyllä oppiminen on mahdollista. En käynyt lukiota.

Olen se lyhyen englannin i+ kirjoittaja.

Minäkin suoritin teknillisen yliopiston englannin kurssin ja sain ihan ok arvosanankin. (Oli joko 2/5 tai 3/5.) Enkun jatkokurssi tai ei tullut mitään, mutta tuon pakollisen läpäisin. Myöhemmin menin vasta sinne iltakouluun.

Arvosanat eivät sano käytännön kielitaidosta mitään.

Vierailija
33/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa se enää aikuisena on. Jouduin yliopistossa suorittamaan latinan peruskurssin, ja se oli yhtä tuskaa. Toisaalta opin keski-ikäisenä norjan kielen, mutta se tapahtui ruotsin kautta.

Vierailija
34/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa opittu englanti oli vielä aika ohutta ja vajavaista, mutta englanninkielisten nettisivujen ja foorumeiden lukeminen ja youtube videoiden katselu on opettanut mulle paljon lisää.

Aina kun tuli sana eteen jota en ymmärtänyt, katsoin sen merkityksen kääntäjästä, esim. googlen kääntäjä ja opin taas lisää.

Nettifoorumeilla ja tavisten videoilla on sitäpaitsi sellaista "käytännön" englantia mitä tavalliset ihmiset puhuvat, eikä välttämättä viimeisen päälle hiottua ammattitoimittajan kirjoittamaan täydellistä kirjakielienkkua jonkin virallisen yrityksen tai muun organisaation nettisivulla.

Vierailija
35/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu aina puhua? håånå soomi soomlasella. joutuu aina p u h u m a a n!

"Vitosia ja kutosia enkusta", ei osaa edes kieltä jota joutuu puhumaan joka päivä ja sitten vielä uneksii oppivansa puhumaan englantia.

Vierailija
36/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin kunnon englannin vasta kun muutin 30- vuotiaana USA:aan asumaan pariksi vuodeksi. Puhuin toki kouluenglantia ennen kuin muutin USA:an, mutta se kouluenkku oli sellaista lapsenkieltä eli hyvin yksinkertaista sanaston ja kieliopin osalta.

USA:ssa asuessa oli pakko hoitaa asiat englanniksi lasten neuvoloista ja lääkäreistä aina työasioihin sekä small talkiin naapuruston kanssa. Ensimmäiset puoli vuotta totuttelin ymmärtämään aksenttia ja sen jälkeen puheeni kehittyi huimaa vauhtia. Nykyään asun Suomessa ja teen työtä missä puhun 90% ajasta enkkua ja sujuu hyvin.

Nyt yritän opetella puhumaan ruotsia. Olen toki opiskellut pakolliset kouluruotsit yliopistotasolle asti ja kirjoitin ruotsista M mutta en ole juurikaan puhunut sitä. Joudun käymään Ruosissa työmatkoilla ja päätän aina että käytän jossain tilanteessa ruotsia. Nyt pärjään hyvin ruotsiksi hotelleissa ja ravintoloissa ja lentoasemalla. Työkielenä en vielä pysty puhumaan ruotsia koska se vaatisi tietyn osa-alueen teknisen sanaston oppimista.

Eli mun neuvo on että puhumalla oppii. Puhu, puhu ja puhu. Aloita yksinkertaisista jutuista äläkä ahnehdi ettei tule epätoivoa. Jos enkku on haaste niin päätätä että seuraavalla lomamatkalla hoidat ravintolan tilauksen ja maksun enkuksi .

Vierailija
37/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös ihmisiä jotka osaavat vain yhden kielen jota käyttänyt lapsuudesta asti. Eivät opi muita kieliä, johtuu aivoista.

Vierailija
38/49 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tapauksen Sanna Sillanpää joka ampui ampumaradalla niin uhri menetti  muiden kielien puhumisen paitsi äidinkielen, luoti osui siihen aivojen kohtaan jolla opitaan muita kieliä.

Vierailija
39/49 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi oppia,itse aloitin aikuislukiossa englannin opiskelun 55v iässä ja nyt jo 4 kurssia suoritettu kohtuu arvosanoin ja puhe sujuu jo.töitä vaatii aluksi suht paljon mutta kielitaito on tosi hyvä palkinto !

Vierailija
40/49 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi?

Itse opettelen italiaa 60+ ikäisenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän