Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA, ihan hukassa etnisten ruokien kanssa.

Vierailija
15.08.2018 |

Olen ihan hukassa aasialaisten ruokien kanssa. Mies tykkää tulisesta ja mausteisesta ruoasta. Toiveruokana on aina " jotain kanakastiketta ja riisiä"..

Jos hän itse tekee, laittaa mitä sattuu kaikkea sekaisin eikä tykkää itsekään lopputuloksesta saati muut.
Minä kuulemma osaan tehdä hyvin, mutta totuus on se, että kelvollinen lopputulos on hirveän stressin takana. Osaan oikeastaan vain yhden version ja jos joku aines puuttuu en osaa soveltaa ollenkaan ja tuntuu, että pelkään että menee tahattomaksi cross-kitcheniksi ja sitä kautta pilalle.

En vaan maista päässäni niitä kaikkia kummallisia mausteita ja raaka-aineita. En tiedä onko väliä onko makea hunajaa vai fariinisokeria, kuuluuko kaffirlimenlehtiä laittaa curryn ja juustokuminan kanssa? Mitkä tahnat ja maustemönjät mihinkin ruokiin kuuluvat.? Mitä vihanneksia tähän nyt sopii? Sipulia vai ei?

Varmaan se olisi aikamoisen opiskelun takana, joten en tiedä mitä hyötyä tästä nyt on tänne avautua.. Netissä on reseptejä pilvin pimein ja tuntuu että pakka menee aina vain enemmän sekaisin. Haluaisin opetella tavallisia etnisiä arkiruokia, mutta en tiedä repeänkö urakkaan.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä, ehdottomasti kokeilen tota punaviinietikkaa!! Tota viismaustetta olen etsinyt, mutta mistä sitä saa? Vai eikö se olekkaan normaalissa maustehyllyssä? Seesamöljyä olen jo keikeillut (onko sitä tummaakin:)), mutta ehkä se juuri kaipaisikin kaveriksi näitä muita. Kaikki vinkit otetaan edelleen vastaan ja melkein 100 varmasti lupaan kokeilla kaikkia lupaavia. Kiitoksia vaivaa nähneille:)

Kokeile myös seesamiöljyä! Se on musta se "kiinalainen maku". 

Vierailija
22/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala hermoile, ei ole mitaan yhta ja oikeaa reseptia. Joka kiinalaismammalla on omat.

Intiassa voi keittaa pohjoisen tai etelan tyyliin, mughal- tai Goaresepteilla tai niiden valista ja taas joka taloudella on omat maustesekoitukset ja reseptit.

Jos sinulla on etnisia ystavia, pyyda etta saat kayda katsomassa miten laittavat ruokaa.

Hyvä vinkki, itse opin tekemään kerrasta tosi hyvää currya, kun katsoin, miten kaveri sen teki. Oli vielä tosi helppo tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työväenopiston kokkikurssille aiheesta! Tykkäsin itse tosi paljon ja saa kädestä pitäen opetusta mm. mausteiden paahtamisesta ja saa kokeiltuja reseptejä mukaan sekä maistaa kaikkea porukalla tehtyä.

Vierailija
24/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osterikastiketta, valkosipuli, inkivääri, chili ja korianteri. Sinne joukkoon kasviksia, lihaa, kalaa, mitä haluat niin on perussetti kasassa.

Vierailija
25/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään mausteisesta ruuasta, mutta en tulisesta. Mielestäni se tulisuus peittää alleen kaiken maun ja suussa vain hohkaa. Kertokaa te tulisesta pitävät, mikä siinä tulisuudessa on niin mieluista. Maistatteko myös jotakin,sen polton lisäksi. Aasialaisessa ruoassa minulla on aina se ongelma, että tosi moneen ruokaan on sitä tulisuutta, yleensä, lisätty.

Vierailija
26/40 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Valkosipuli, soijakastiketta, kuivattua chiliä (thaimaasta ostettu iso pussi) ja valkopippuria, näin maustan meillä yleensä kanan, välillä jätän soijan pois.

-Kookoskermaa, suolaa, curry jauhetta ja kunnolla chiliä, tulee hyvä kastike

-Valkosipulia, soijakastiketta, cayennepipuria, hierotaan maustamattomiin paistettuihin filesuikaleisiin, kermaviiliä kastikkeeksi ja nuudeliwokkia kaveriksi.

Ja kuten kokkiohjelmissa hoetaan: Muista maistaa ja mausta lisää jos tarvitsee.

Vierailija
27/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdetään tuosta sun toivomasta reseptistä eli häränliha sipulikastikkeessa kiinalaiseen tapaan, niin se kiinalaisiin kastikkeisiin tulee yleensä riisiviinaa tai kuivaa sherry ja sokeria. Lisäksi kastike suurustuu maissitärkkelyksellä (Maizena).

Naudan kanssa vaalea soijakastike on parempi marinadi kuin tumma.

Vierailija
28/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Hermoilu tulee siitä, kun on vaan niin paljon muutakin hommaa.

En tiedä miten sen taas tein, mutta onnistuin taas saamaan miehen ja lapset syötettyä ja kovasti kehuivat.

Äitini opetti, että ruoanlaitto alkaa aina kuorimalla iso keltainen sipuli.. Arjessa käytetyt mausteet olivat suola, paprikajauhe, valkopippuri ja maustepippuri. Kalalle sitruunapippuria ja tilliä. Kyllä ollaan kauas tultu lapsuuskeittiöstä.

En ole kovin lahjakas ruoanlaittaja, mutta sen verran nautiskelija ja luova, että pärjäilen. Aasia on vaan niin valtavan iso ja rikas kokonaisuus, ettei millään mene kaaliin mitään muistisääntöjä. Käytetäänkö vaikka mustapippuria ollenkaan?

Oppia ikä kaikki, pitäisi kai olla vaan paljon kärsivällisempi.

Niin ja varmaan on tullut katsottua liikaa Australian MasterChefiä telkkarista...🙄

Minä aloitan aika usein  paahtamalla mausteita (mm.paprika, jeera, korianteri, kurkuma) kuivalla pannulla. Sitten lisään öljyn ja kuullotan sipulin.

Itämaisuutta safkoihin saa vaikka kanelilla,kardemummalla, mintulla ja  maustamattomalla jogurtilla. Broiskusta tulee uunissa hyvää kun kuorruttaa palat tahnamaisella öljy-jogurttiseoksella jonka on maustanut vaikka sitruunalla, tahinilla ja itämaisilla mausteilla. Latoo palat kasvispedille ja kaataa tahnan broiskunpalojen päälle ja muhittaa uunissa kypsäksi.

AMC:a tulee katsottua paljon ja sieltä saa vaikka millaisia vinkkejä.

Vierailija
29/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehuja kuten paprikaa, kukkakaalia, sipulia, porkkanaa, vesikastanjoita, herkkusieniä, jos tykkää jne. ja esim tomaattimurska "kastikkeeksi".

Mausteet: Garam Masala 2-3tl, currya 3tl, ripaus chiliä ja cayannea.

Koko sotku 30-40min uuniin.

Ja ei kun ääntä kohden.

Vierailija
30/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.meillakotona.fi/reseptit/ramenkeitto Helppo ja hyvä peruskeitto ja sattumat voi olla mitä vaan,kelpaa lapsillekin

https://www.meillakotona.fi/reseptit/butter-chicken-eli-intialainen-voi… ja samoin tämä.kastiketta jää,voit laittaa pakastimeen tai tehä uudet sattumat sinne, eikä ole tulinen

httphttps://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/126039/Chicken%20Domoda, tää on afrikkalainen,kanssa helppo ja hyvä,lihoja voit vaihtaa,vaikka nauta tai possu,ei väliä,käy kalallekkin,ja helppo

rohkeesti vaan kokeilemaan,kyllä se siitä,niin minälin opin

Vierailija
31/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hukassa aasialaisten ruokien kanssa. Mies tykkää tulisesta ja mausteisesta ruoasta. Toiveruokana on aina " jotain kanakastiketta ja riisiä"..

Jos hän itse tekee, laittaa mitä sattuu kaikkea sekaisin eikä tykkää itsekään lopputuloksesta saati muut.

Minä kuulemma osaan tehdä hyvin, mutta totuus on se, että kelvollinen lopputulos on hirveän stressin takana. Osaan oikeastaan vain yhden version ja jos joku aines puuttuu en osaa soveltaa ollenkaan ja tuntuu, että pelkään että menee tahattomaksi cross-kitcheniksi ja sitä kautta pilalle.

En vaan maista päässäni niitä kaikkia kummallisia mausteita ja raaka-aineita. En tiedä onko väliä onko makea hunajaa vai fariinisokeria, kuuluuko kaffirlimenlehtiä laittaa curryn ja juustokuminan kanssa? Mitkä tahnat ja maustemönjät mihinkin ruokiin kuuluvat.? Mitä vihanneksia tähän nyt sopii? Sipulia vai ei?

Varmaan se olisi aikamoisen opiskelun takana, joten en tiedä mitä hyötyä tästä nyt on tänne avautua.. Netissä on reseptejä pilvin pimein ja tuntuu että pakka menee aina vain enemmän sekaisin. Haluaisin opetella tavallisia etnisiä arkiruokia, mutta en tiedä repeänkö urakkaan.

Aasiassa on keittiöitä vaikka kuinka monta ja niissä on monia muitakin, hienoja ja hienostuneita makuja kuin "tulinen". 

Valitse nyt ensin joku Aasian maa ja keskity siihen. Sitten valitset netistä tai keittokirjasta pari kolme reseptiä ja seuraat niitä. ostat nipasta nappaan juuri niitä aineksia, joita tarvitaan ja joita tiedät kaupastasi löytyvän. Sitten alat vain tehdä.

Jos asuinpaikkakunnallasi on valitsemaasi keittiötä edustava ravintola, käy siellä syömässä. Tottakai reseptejä on tuunattu "suomalaiseen makuun", mutta saat sentään jotakin kuvaa. 

Maista mausteita ennenkuin käytät niitä. 

Opettelu kestää aikansa, mutta ei kohtuuttoman pitkään. Sitten sulla on jo perusperiaatteet päässäsi ja osaat soveltaa. 

Kyllä sinusta ainakin jonkun aasialaisen keittiön hyvä kotikokki tulee, se on ihan varma.  :)

Vierailija
32/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda suomalaiseen mieheen niin kelpaa HK:n sininen uunissa lämmitettynä ja jos oikeen haluat hemmotella niin tee siihen viiltoja ja laita niihin viiltoihin juustoviipaleet.

Mua ärsyttää suunnattomasti nää naiset jotka on noiden muunmaalaisten perään ja sitten ovat ihmeissään kun tulee kulttuuri shokki ja mies ei haluakkaan mennä töihin vaan hakuaa hengata kavereiden kaa kylillä.

Vierailija
33/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Minulla on suomimies ja me syödään ihan perinteistä suomiruokaa. Joskus harvoin käydään kiinalaisten buffetissa. 

Yhden tutun mies oli filippiino ja teki kerran sikäläistä lihakeittoa. Muuten oli ihan kuin tavallinen lihakeitto, mutta laittoi siihen reilusti sitruunaa. Söin, kun nälkä oli.

Vierailija
34/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda parempaan kirjoitti:

Vaihda suomalaiseen mieheen niin kelpaa HK:n sininen uunissa lämmitettynä ja jos oikeen haluat hemmotella niin tee siihen viiltoja ja laita niihin viiltoihin juustoviipaleet.

Mua ärsyttää suunnattomasti nää naiset jotka on noiden muunmaalaisten perään ja sitten ovat ihmeissään kun tulee kulttuuri shokki ja mies ei haluakkaan mennä töihin vaan hakuaa hengata kavereiden kaa kylillä.

Siis eihän ap ole missään sanonut, että mies olisi aasialainen? Mies vain tykkää aasialaisesta ruuasta.

Vierailija
35/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koukussa kiinalaiseen kirjoitti:

Mua kiinnostaa kiinalainen keittiö ja varsinkin naudanliha + sipuli wok. Siis semmoinen, mitä saa monesta kiinalaisesta ravintolasta. Olen yrittänyt saada saman maun omiin wokkeihini, mutta huonolla menestyksellä. Tuntuu, että jokin oleellinen maku puuttuu, mutta en yhtään tiedä mikä. Käytän tuoretta inkivääriä, sitruunaruohoa ja valkosipulia. Paljon muitakin juttuja olen kokeillut, mutta aina menee väärään suuntaan. Ruuassa pitäisi maistua selvästi liha ja sipuli, mutta myös se jännä aromi. Kovasti olen yrittänyt googlettaa, mutta huonolla menestyksellä. Onko kenelläkään antaa vinkkejä, mitä mausteita kannattaa kokeilla? Ja saako niitä suomesta?

Sichuanpippuri? En syö liharuokia enkä siten osaa sanoa tuosta nimenomaisesta ruoasta, mutta minusta se tekee "kiinalaisen" maun.

Paahdettu seesamiöljy on se puuttuva ainesosa kotikokkaajilla.

Tai natriumglutamaatti.

Vierailija
36/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda parempaan kirjoitti:

Jummi sentäs kun itselläni on  kotimainen mies joka kokkaa ihan taivaallista itämaista ruokaa. HK:n sininen ei sille kelpaa lainkaan. Mitäs siihen sanot?

Säkin voisit opetella kokkaamaan muutakin kuin mummon muusia mikrossa.

Vierailija
37/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei mustapippuria! pippurin korvaa inkivääri ja chili

ja suolan sijasta soijakastiketta

Chili on tullut Aasiaan vasta eurooppalaisten tuomana. Sehän on peräisin Amerikan mantereelta. Mustapippuria Aasiassa sen sijaan on käytetty maailman sivu. Sehän on peräisin Intiasta.

Soijakastiketta ei esim. Intiassa tunneta.

Hassua onkin puhua "aasialaisesta ruoasta" kuin se olisi yhtä ja samaa. Ei siihen voi antaa yhtä yleisohjetta sen enempää kuin eurooppalaiseen ruokaan.

Vierailija
38/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää pottua ja kuunnelkaa Popedaa. Pois tuommonen höpöruoka.

Vierailija
39/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialainen anoppini oli ihan haltioissaan ja halusi kanacurryni reseptin, vahan havetti antaa.

Pannulla paahdettuja kananpaloja

1 purkki Campbellin kanakeittoa, senverran vetta etta tulee kastike eika soppa.

Curryjauhetta maun mukaan, lisaa vahitellen sopivaksi

1-2 jalapenoa joista siemenet poistettu, silppuna

Maun mukaan chilia

Basmatiriisia.

Vierailija
40/40 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP,

Mitäs jos tarjoaisit miehellesi sitä filippiiniläistä lihasoppaa?! On taatusti aasialainen ruoka. Teet tavallisen lihaperunakeiton ja puristat sekaan reilusti tuoretta sitruunaa ennen tarjoilua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme