Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1421/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kahden makuuhuoneen mökille on lähdössä pariskunta ja naispuolinen kaveri. Sitten päätetään, että naiset nukkuvat yhdessä, koska valvovat myöhään ja mies nousee aikaisemmin kalaan. Oikeastiko huonejankkaajan mielestä olisi reilua, että pariskunta maksaisi 3/4 ja sinkku 1/4. Ihmettelen, jos näin on.

Vierailija
1422/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruste on se, että oli makkareita 1, 2 tai 3 kunkin MÖKIN hinta ei muutu nukkuu sitten siellä kuinka monta ihmistä hyvänsä.

Eli kulut jaetaan henkilöiden, ei huoneiden mukaan.

Jokainen saa päättää minkä kokoisen mökin vuokraa, mutta henkilömäärästä riippuen kyseeessä olevan mökin vuokra jaetaan henkilöiden mukaan.

Oli mökki millainen tahansa.

Sama jankkaus vaan jatkuu, hinta jaetaan perhekunnittain. Ei pariskuntien tarvitse jyvittää sinkun majoitusta sen takia että on parisuhteessa. Se sinkun huone on ihan yhtä iso, ja samoilla ominaisuuksilla kuin muidenkin.

Onko? Harvoin mökeissä tai asunnoissa on tismalleen samanlaisia huoneita ja ominaisuuksia, pl. soluasunnot.

En tiedä minkälaisia mökkejä AV palstan lukijat vuokraavat, mutta kyllä meillä on aina sellainen mökki jossa kaikilla on samanlainen huone. Jos mökki maksaa vaikka 1000e ja lähtijöitä on neljään huoneeseen, niin laskukin laitetaan neljään osaan, vaikka kuinka joku olisikin sinkku ja nukkuisi yksin.

Miten tiedätte jo varatessa, että kaikki huoneet ovat samanlaisia? Todellisuudessa yhdessä kolmesta huoneesta voi olla parisänky, lopuissa yksittäiset sängyt. Miten silloin tehdään, jos molemmat pariskunnat haluavat parisängyn?

En tiedä mistä sinä mökkisi varaat mutta minä varaan vain sellaisen mistä on saatavilla tarkat tiedot ja hyvät kuvat ennen varausta.

Minä taas en ole koskaan onnistunut löytämään sellaista mökkiä, jonka joka ikinen huone on 100 % vastaava kuin toinen. Kuten tuossa aiemmin väitetään: "Se sinkun huone on ihan yhtä iso, ja samoilla ominaisuuksilla kuin muidenkin"

Missä mökeissä yövytte? Ei kait kukaan lähde reissuun ja suostu osallistumaan kustannuksiin ellei tiedä minkälainen majoitus hintaan kuuluu? Itsellä tosin on vain kokemusta tahkolta, leviltä ja rukalta sekä muutama villipohjolan (lomarengas nykyään) erämökki hevonjeerasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisin olisi maksaa per henkilö.

Tällaisissa mökkivirityksissä kannattaa sopia maksupolitiikka ennen kuin varaa. Ja tietenkin selvittää mitä on varattu.

Olin keran sekalaisen 12 hlö kaveriporukan kanssa laskettelureissussa. Pariskunnille oli omat huoneet ja meille sinkuille parviviritelmä+sohva olohuoneessa... Parasta tässä oli se että kaikille ei ollut nukkumapaikkaa, vaikka kaikki sohvatkin otettiin käyttöön. Muutakin vastaavaa oli ruokailujen ym kanssa... Kaikki joutui maksamaan ruuasta, vaikkei kaikki voineet syödä ja osan ruuasta söivät kun jengi oli rinteessä... Ja vedettiin vielä allergisten itseostamat omat eväät, vaikka näissä oli lappu henkilön nimellä.

Järjestäjä pariskunta varasi myös seuraavana vuonna mökin kysymättä, olettaen että porukka saadaan kasaan. Kukaan ei halunnut lähteä ja mökki jäi pariskunnan maksettavaksi.

Vierailija
1424/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että maksaisin tuplasti enemmän kuin kukaan muu? Juu ei kiitos, pitäkää tunkkinne.

Vierailija
1425/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee vähän mieleen ulkomaan reissut kahden pariskunnan kanssa. Liikuttiin paljon takseilla ja kulut oli "selkein" jakaa aina perhekunnittain, eli minä maksoin kolmanneksen matkoista. Ei se silloin niin paljon häirinnyt, enkä asiasta valittanut. Jälkikäteen alkoi kuitenkin ärsyttämään.

Vierailija
1426/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee vähän mieleen ulkomaan reissut kahden pariskunnan kanssa. Liikuttiin paljon takseilla ja kulut oli "selkein" jakaa aina perhekunnittain, eli minä maksoin kolmanneksen matkoista. Ei se silloin niin paljon häirinnyt, enkä asiasta valittanut. Jälkikäteen alkoi kuitenkin ärsyttämään.

Juup. Mutta näin se menee. Kolmas pyörä maksaa kolmanneksen.

Vierailija
1427/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juup. Mutta näin se menee. Kolmas pyörä maksaa kolmanneksen.

Okei, eli jos olisi yhden pariskunnan kanssa reissussa, niin kulut menisivät oikein.

Vierailija
1428/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna pidän huonekohtaista maksupolitiikkaa epäreiluna. Jos muut eivät hyväksyisi maksun jakoa pääluvun mukaan enkä voisi vetäytyä "esisopimuksesta", vuokraisin huoneeni edelleen jollekin pariskunnalle. Veljeni ja hänen vaimonsa varmastikin ilahtuisivat parisuhdeviikonlopusta, varsinkin jos lupautuisin hoitamaan heidän lapsiaan.

Vierailija
1429/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee tästä ketjusta mieleen yksi entinen tuttu... Aina oli lähdössä sinkkuna meidän ja kahden muun tuttavapariskunnan mukaan milloin mihinkin, ja aina tuli ongelma maksun suhteen. Tuntui että ihan sama millainen oli majoitus tai mitä oltiin menossa tekemään niin tämän yhden olisi pitänyt päästä muita halvemmalla!

Ei olisi hotellistakaan koskaan halunnut maksaa koko omaa osuuttaan, ja mökkien vuokraus eräänkin kerran päättyi juuri tällaiseen sotaan kun oli varattu kaksi vierekkäistä mökkiä ja toisessa kaksi paria ja toisessa yksi pari ja tämä sinkku, ja hän koki että hän maksaa laskusta 1/7. Ei millään mennyt päähän että toinen mökki oli jo maksettu puoliksi kahden pariskunnan kesken ja maksu jota häneltä pyydettiin koski vain sen toisen mökin puolikasta... Hän olisi siis maksanut siitä toisesta mökistä 1/7!

Varmaan täällä ollaan sitä mieltä että hän oli oikeassa ja ihan ok mutta me muut alettiin kyllä tuon jälkeen vältellä edes mainitsemasta hänelle jos oli joku reissu tmv. suunnitelmissa...

Vierailija
1430/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huone on huone, mutta nyt puhutaankin MÖKISTÄ.

Tottakai sinkku maksaa oman huoneensa jos on huoneen on vuokrannut.

Kyllä puhutaan MÖKISTÄ, ja jokainen mukana olija nukkuu (varaa itselleen) huoneen, se on ihan yhdentekevää onko huoneessa sinkku vai pariskunta, ihan saman se maksaa.

Ketään ei varmaan kiinnosta, moniko siinä makuuhuoneessa nukkuu, mutta sillä on väliä, joutuuko vessaan ja suihkuun jonottamaan kahden vai neljän kanssa. Jos ilmaiseksi mukaan tuleva puoliso kämppää koko ajan siinä huoneessa, eikä tule muihin tiloihin joista ei ole maksanut, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
1431/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna pidän huonekohtaista maksupolitiikkaa epäreiluna. Jos muut eivät hyväksyisi maksun jakoa pääluvun mukaan enkä voisi vetäytyä "esisopimuksesta", vuokraisin huoneeni edelleen jollekin pariskunnalle. Veljeni ja hänen vaimonsa varmastikin ilahtuisivat parisuhdeviikonlopusta, varsinkin jos lupautuisin hoitamaan heidän lapsiaan.

Niin me ollaan erilaisia. Mä haluan ehdottomasti maksaa oman huoneeni vaikka sinkku olenkin, en yksinkertaisesti kehtaisi alkaa säätämään tällaisesta. Mun huone on samanlainen kuin muillakin, ja maksan sen minkä muutkin. Ei ole vaikeaa matikkaa, ja kukin tavallaan.

Vierailija
1432/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin me ollaan erilaisia. Mä haluan ehdottomasti maksaa oman huoneeni vaikka sinkku olenkin, en yksinkertaisesti kehtaisi alkaa säätämään tällaisesta. Mun huone on samanlainen kuin muillakin, ja maksan sen minkä muutkin. Ei ole vaikeaa matikkaa, ja kukin tavallaan.

Tähän vielä lisäyksenä, että näin ollaan ystävien kanssa tehty jo vuosikymmeniä, eikä meillä sinkut saa mitään erivapauksia maksuista.

Vierailija
1433/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee tästä ketjusta mieleen yksi entinen tuttu... Aina oli lähdössä sinkkuna meidän ja kahden muun tuttavapariskunnan mukaan milloin mihinkin, ja aina tuli ongelma maksun suhteen. Tuntui että ihan sama millainen oli majoitus tai mitä oltiin menossa tekemään niin tämän yhden olisi pitänyt päästä muita halvemmalla!

Ei olisi hotellistakaan koskaan halunnut maksaa koko omaa osuuttaan, ja mökkien vuokraus eräänkin kerran päättyi juuri tällaiseen sotaan kun oli varattu kaksi vierekkäistä mökkiä ja toisessa kaksi paria ja toisessa yksi pari ja tämä sinkku, ja hän koki että hän maksaa laskusta 1/7. Ei millään mennyt päähän että toinen mökki oli jo maksettu puoliksi kahden pariskunnan kesken ja maksu jota häneltä pyydettiin koski vain sen toisen mökin puolikasta... Hän olisi siis maksanut siitä toisesta mökistä 1/7!

Varmaan täällä ollaan sitä mieltä että hän oli oikeassa ja ihan ok mutta me muut alettiin kyllä tuon jälkeen vältellä edes mainitsemasta hänelle jos oli joku reissu tmv. suunnitelmissa...

Kolmen hengen mökin vuokra olisi pitänyt jakaa kolmeen osaan.

Vierailija
1434/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kahden makuuhuoneen mökille on lähdössä pariskunta ja naispuolinen kaveri. Sitten päätetään, että naiset nukkuvat yhdessä, koska valvovat myöhään ja mies nousee aikaisemmin kalaan. Oikeastiko huonejankkaajan mielestä olisi reilua, että pariskunta maksaisi 3/4 ja sinkku 1/4. Ihmettelen, jos näin on.

Meillä on käynyt näin :). Mieheni on ihan mahdoton kuorsaamaan enkä voi nukkua samassa huoneessa hänen kanssaan eli kotona nukutaan eri makuuhuoneissa. Kerran lähdettiin häihin yhteisen ystävän kanssa. Minä nukuin ystävän kanssa samassa huoneessa ja mieheni kuorsasi yksin mökin toisessa makuuhuoneessa. Kulut maksettiin kolmeen osaan. 

Ja kun matkustetaan miehen kanssa kahdestaan, varataan aina huoneisto, jotta kumpikin voi nukkua omassa huoneessaan. Yleensä toinen makkarissa ja toinen olohuoneessa. Arvotaan kumpi nukkuu kummassakin huoneessa. 

Vierailija
1435/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän me ollaan erilaisia. Minulle (ja onneksi kavereillenikin) kaveriporukan yhteisellä mökkireissulla maksetaan ennen kaikkea yhteisistä tiloista joissa vietetään aikaa yhdessä, makuutilat on sitten sivuseikka, majoittui niissä kuka tahansa. Joskus todella olen nukkunut yksin kahden hengen huoneessa, koska mukana on ollut pariton määrä ihmisiä. Joskus taas pariton määrä on mennyt niin, että olen ollut samassa huoneessa pariskunnan tai kahden sinkun kanssa. Kummassakaan tilanteessa kukaan ei ole edes ehdottanut huonekohtaista maksua, vaan jokainen on maksanut saman kuin muutkin.

Vierailija
1436/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kahteen osaan, toi sinkku sai puolikkaan mökin itselleen.

Vierailija
1437/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuus per nuppi ei ole yhtään sen vaikeampaa matikkaa ;)

Vierailija
1438/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kahteen osaan, toi sinkku sai puolikkaan mökin itselleen.

Minun logiikkani mukaan yksi kolmesta saa käyttöönsä kolmasosan.

Vierailija
1439/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun logiikkani mukaan yksi kolmesta saa käyttöönsä kolmasosan.

Loistava ketju! Kerrankin viihdyttävää ja taattua AV asiaa. Joku saa kolmasosan käyttöönsä :D:D:D

Kuulen Lokkien kirkuntaa...tuolla joissain, kun sinkku ulisee ja tykkäisi olla muiden taskuilla ;)

Vierailija
1440/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä lisäyksenä, että näin ollaan ystävien kanssa tehty jo vuosikymmeniä, eikä meillä sinkut saa mitään erivapauksia maksuista.

Eivät sinkut mielestäni mitään erivapauksia ole vaatimassakaan, vaan ihan saman maksaisivat kuin pariskuntienkin molemmat puoliskot.

Vai katsotaanko erivapaudeksi se, että saa maksaa enemmän kuin muut.