Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1401/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruste on se, että oli makkareita 1, 2 tai 3 kunkin MÖKIN hinta ei muutu nukkuu sitten siellä kuinka monta ihmistä hyvänsä.

Eli kulut jaetaan henkilöiden, ei huoneiden mukaan.

Jokainen saa päättää minkä kokoisen mökin vuokraa, mutta henkilömäärästä riippuen kyseeessä olevan mökin vuokra jaetaan henkilöiden mukaan.

Oli mökki millainen tahansa.

Sama jankkaus vaan jatkuu, hinta jaetaan perhekunnittain. Ei pariskuntien tarvitse jyvittää sinkun majoitusta sen takia että on parisuhteessa. Se sinkun huone on ihan yhtä iso, ja samoilla ominaisuuksilla kuin muidenkin.

Onko? Harvoin mökeissä tai asunnoissa on tismalleen samanlaisia huoneita ja ominaisuuksia, pl. soluasunnot.

En tiedä minkälaisia mökkejä AV palstan lukijat vuokraavat, mutta kyllä meillä on aina sellainen mökki jossa kaikilla on samanlainen huone. Jos mökki maksaa vaikka 1000e ja lähtijöitä on neljään huoneeseen, niin laskukin laitetaan neljään osaan, vaikka kuinka joku olisikin sinkku ja nukkuisi yksin.

Eli aina olette ihan sujuvasti lokkeilleet sinkkujen lompakolla?

Vierailija
1402/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on vene, sitä voi käyttää kaikki, vene hinnoiteltu vuokrassa.

Mökillä on hyvä sauna, sitä voi käyttää kaikki. Hyvä sauna hinnoiteltu vuokrasta.

Mökille on hyvä tie perille, se on vuokrassa hinnoiteltu, sinne ei pääse, jollei maksa myös osuuttaan tiestä, vai miten on?

Sinkku pääsee, pariskunnat lentävät luudalla.

Mökillä on vesijohto, aivan varmaan se on otettu vuokrasta huomioon.

Sinkku pääsee sisävessaan, pariskunnat kykkivät metsässä.

Sinkku juo vettä kraanasta, pariskunnat tuovat omat vesikanisterinsa.

Jne. Jne...

Voi voi pariskunnat sitä tyhmyyden ja itsekkyyden määrää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pitkä ketju, 1400 kommenttia jo, ja ehdottomasti suurin osa kommenteista sanoo, että nuppiluvun mukaan. Tottakai jokainen lukija ymmärtää ja arvaa, että nuo "makuuhuoneiden mukaan" -kommentoijat on ne ap:n kaksi kaveripariskuntaa (jotka löysi tän ketjun ja haluaa lobata ap:lle kalliimpaa hintaa) ja sitten muutamia provoilijoita, jotka kuluttaa aikaa ja huvittelee kirjoittamalla tänne mielipuolisia mielipiteitä siitä, että muka pitäisi makuuhuoneittain jakaa maksu. Itsekin olen kirjoittanut tänne monta provokommenttia, joissa muka kannatan makuuhuoneittain maksamista, vaikka oikeasti olen sitä mieltä, että tietenkin nuppiluvun mukaan.

t. N35, naimisissa, kaksi lasta, tylsää kotona äitiyslomalla

Vierailija
1404/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on helppo!

Otetaan koko vuokraan kuuluvan kiinteistön pinta-ala, ja vähennetään siitä kaikkien makuuhuoneiden pinta-alat. Jaetaan neliömääräisesti, kuinka paljon kukakin käyttää. Pariskunnat tietenkin jakavat oman makuuhuoneensa, ja ap maksaa yksin omansa.

Pyydetään mökin vuokranantajalta vesilaskut, sähkölaskut, roskalaskut ym. Otetaan ylös kuinka pitkään kukakin on suihkussa, saunassa, tai käyttää vaikka uunia, ja jaetaan käytön mukaan.

Lasketaan kuinka paljon kukakin käyttää aikaa huoneessaan, ja se vähennetään yhteisten tilojen maksuista. Pariskunnilla tämä tietysti menee henkilöittäin.

Tai sitten voi vaan laskea montako henkilöä sitä koko mökkiä yhteensä käyttää?

Tai sitten voidaan jakaa lasku sen mukaan montako huonetta pitikään varara. Miksi AP halusi oman huoneen? Olisi ollut halvempaa varata mökki mahdella makkarilla ja AP nukkuisi tupakeittiön sohvalla, tai saunan pukuhuoneessa.

Mutta miksi nuo muut kulut eivät kuulu laskuun? Kyllä sähkö, vesi, ja muu kulutus maksaa ja kaksi ihmistä käyttää enemmän kuin yksi. Ei missään ole sanottu että AP on halunnut oman huoneen.

Kaikki muut kulut (sähkö, vesi, vessapaperi) sisältyy hintaan, oli se vuokra euron tai viisisataa. Nythän AP halusi oman majoituksen, ja sen sai. Tosin joutuu maksamaan siitä saman kuin muutkin.

Niin kuuluu ja ne on laskettu maximi henkilömäärän mukaan ja sen takia kaikki kulut on jaettava henkilömäärän eikä huonemäärän mukaan. 

Onneksi en ole näkemässä tuota vääntöä, kun alat muille selittään että pääluvun mukaan maksetaan... Onnea vaan :)

Jos minulla olisi niin pönttöjä kavereita, että haluavat yhden maksavan muita enemmän, tuollaisen 166e vrt. 100e voisin vielä yleisen sovun nimissä maksaakin, mutta en taatusti lähtisi saman porukan kanssa uudelleen.

Vierailija
1405/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriporukassa kiertää tällainen juttu, ehkä sisäpiirin: urbaanilegenda: Kaksi sinkkua, mies ja nainen sekä kaksi pariskuntaa vuokrasivat mökin. Sinkuilta suunniteltiin perittäväksi per nenä sama summa kuin pariskunnilta yhteensä. Nämä sinkutpa hoksasivatkin, että he ovat mökkireissun ajan pariskunta. Ei heillä oikein muuten synkannyt sillä tavalla, olivat vain kavereita, mutta he ilmoittivat, että he ottavat yhteisen makuuhuoneen ja maksavat saman kuin muutkin pariskunnat. Paskamyrskyhän siitä tuli. Tossa tapauksessa vielä se yksi juuri olisi joutunut nukkumaan pirtissä, koska makuuhuoneita oli vain kolme, silti reissua järjestänyt tyyppi oli suunnitellut, että summa jaetaan neljään.

Vierailija
1406/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrattiin keväällä talo ulkomailta, jossa oli kaksi kahden hengen makuuhuonetta ja yksi yhden hengen makuuhuone (perheen lapsen huone). 

Meitä oli viisi ja tietysti jaettiin kulut viiden kesken. Ei tullut mielenkään, että tämä sinkku maksaa siitä yhden hengen sängystä suhteessa enemmän kuin me muut. Eikä tilannetta olisi muuttanut vaikka siinä kolmannessa huoneessa olisi ollut parisänky. Vietettiin paljon aikaa pihalla, terassilla, verandalla ja keittiössä upeine merinäköaloineen. Ne makkarit oli ihan toissijainen juttu. 

Vierailija
1407/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruste on se, että oli makkareita 1, 2 tai 3 kunkin MÖKIN hinta ei muutu nukkuu sitten siellä kuinka monta ihmistä hyvänsä.

Jokainen saa päättää minkä kokoisen mökin vuokraa, mutta henkilömäärästä riippuen kyseeessä olevan mökin vuokra jaetaan henkilöiden mukaan.

Sama jankkaus vaan jatkuu, hinta jaetaan perhekunnittain. Ei pariskuntien tarvitse jyvittää sinkun majoitusta sen takia että on parisuhteessa. Se sinkun huone on ihan yhtä iso, ja samoilla ominaisuuksilla kuin muidenkin.

Onko? Harvoin mökeissä tai asunnoissa on tismalleen samanlaisia huoneita ja ominaisuuksia, pl. soluasunnot.

En tiedä minkälaisia mökkejä AV palstan lukijat vuokraavat, mutta kyllä meillä on aina sellainen mökki jossa kaikilla on samanlainen huone. Jos mökki maksaa vaikka 1000e ja lähtijöitä on neljään huoneeseen, niin laskukin laitetaan neljään osaan, vaikka kuinka joku olisikin sinkku ja nukkuisi yksin.

Ei, vaan sinkut ei ole lokkeilleet muiden lompakolla. Ihan olen itse oman huoneeni maksanut, enkä edes oleta että veli+sen vaimo maksaisi minun huonetta.

Vierailija
1408/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukassa kiertää tällainen juttu, ehkä sisäpiirin: urbaanilegenda: Kaksi sinkkua, mies ja nainen sekä kaksi pariskuntaa vuokrasivat mökin. Sinkuilta suunniteltiin perittäväksi per nenä sama summa kuin pariskunnilta yhteensä. Nämä sinkutpa hoksasivatkin, että he ovat mökkireissun ajan pariskunta. Ei heillä oikein muuten synkannyt sillä tavalla, olivat vain kavereita, mutta he ilmoittivat, että he ottavat yhteisen makuuhuoneen ja maksavat saman kuin muutkin pariskunnat. Paskamyrskyhän siitä tuli. Tossa tapauksessa vielä se yksi juuri olisi joutunut nukkumaan pirtissä, koska makuuhuoneita oli vain kolme, silti reissua järjestänyt tyyppi oli suunnitellut, että summa jaetaan neljään.

Mä oon kuullut tän version niin, että makuuhuoneita oli kaksi.

Vierailija
1409/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitteko mökillä vai hotellissa? Jos olitte hotellissa, sitten ymmärrän asian, mutta muuten en. 

Ei, vaan sinkut ei ole lokkeilleet muiden lompakolla. Ihan olen itse oman huoneeni maksanut, enkä edes oleta että veli+sen vaimo maksaisi minun huonetta.

Vierailija
1410/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitteko mökillä vai hotellissa? Jos olitte hotellissa, sitten ymmärrän asian, mutta muuten en. 

Sen sijaan oletat, että joko veli tai sen vaimo ei maksa muusta mökin käytöstä, kuten saunomisesta, uimisesta, lämmityksestä, siivouksesta ym. Kiva heille!

Vierailija
1411/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huone on huone, mutta nyt puhutaankin MÖKISTÄ.

Tottakai sinkku maksaa oman huoneensa jos on huoneen on vuokrannut.

Vierailija
1412/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea laskukaava on siis 1+(0,5+0,5)+(0,5+0,5). Edellyttäen, että parilliset ovat muussakin elämässään vain puolikkaita. Kas kun kakkua ei voi samaan aikaan syödä ja säästää.

Niin no periaatteessa tuo on oikea laskukaava, 1huone + (puolikas huone +puolikas huone) +(puolikas huone +puolikas huone). Ainoa virheesi että ei siinä ihmisiä lasketa, vaan huoneita.

He eivät ole vuokraamassa kolmea huonetta, vaan mökkiä. Ehkä jommasta kummasta pariskunnasta voisi mies nukkua yksin, niin ap voisi maksaa puolikkaan huoneen. Kuuden hengen mökkiä on menossa käyttämään viisi henkeä. Tottakai silloin viisi henkeä myös maksaa käytöstä jokainen saman verran.

Ehkä toisesta pariskunnasta voisi mies nukkua AP:n kanssa. Tällöin yksin jäänyt pariskunnan nainen maksaisi käyttämänsä huoneen yksin ja AP maksaisi puolet siitä huoneesta jonka käyttäisi toisen miehen kanssa, ja mies tietysti maksaisi oman puolikkaansa.

Tai ehkä AP ja porukan miehet haluisivatkin kimppakivaa kolmestaan ja miesten kumpparit mököttäisivät koko loman yksin omissa huoneissaan.

Silloin tietenkin nämä huoneissaan mököttävät naiset maksaisivat käyttämänsä huoneet kokonaan.

AP taas maksaisi kolmasosan miesten kanssa jakamastaan huoneesta.

Reilua kaikille, eikös olekin 🤗

Näinhän se on, mutta ei nämä 1/5 jankkaajat tajua että mökin vuokra jaetaan perhekunnittain, ja sinkku on yksi perhe siinä missä sinkun sisko ja sen mies. Olisipa kivaa olla kärpäsenä katossa kun joku alkaa vinkumaan etten maksa kuin 1/7, koska mukana on kolme pariskuntaa ja minä minä minä ja vielä kerran minä sinkku.

Mitäpä, jos sinkku tulee paikalle autollaan ja yöpyy siinä. Hänen ei tarvitse maksaa euroakaan mökistä, vaikka saunoo, ui ja pelaa mölkkyä ja makaa laiturilla. Hänellä on herkkä vatsa ja joutuu siksi pitämään ainoata vessaa varattuna koko päivän pariskuntien odotellessa. Myös koira on mukana ja se tykkää haukkua koko ajan. Kätevää ja mukavaa, ihana mökkiloma ystäväporukassa. Ihan kohtuullista, että vain pariskunnat maksavat mökistä, koska hehän makuuhuoneissa nukkuvat.

Vierailija
1413/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lolxx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea laskukaava on siis 1+(0,5+0,5)+(0,5+0,5). Edellyttäen, että parilliset ovat muussakin elämässään vain puolikkaita. Kas kun kakkua ei voi samaan aikaan syödä ja säästää.

Niin no periaatteessa tuo on oikea laskukaava, 1huone + (puolikas huone +puolikas huone) +(puolikas huone +puolikas huone). Ainoa virheesi että ei siinä ihmisiä lasketa, vaan huoneita.

He eivät ole vuokraamassa kolmea huonetta, vaan mökkiä. Ehkä jommasta kummasta pariskunnasta voisi mies nukkua yksin, niin ap voisi maksaa puolikkaan huoneen. Kuuden hengen mökkiä on menossa käyttämään viisi henkeä. Tottakai silloin viisi henkeä myös maksaa käytöstä jokainen saman verran.

Ehkä toisesta pariskunnasta voisi mies nukkua AP:n kanssa. Tällöin yksin jäänyt pariskunnan nainen maksaisi käyttämänsä huoneen yksin ja AP maksaisi puolet siitä huoneesta jonka käyttäisi toisen miehen kanssa, ja mies tietysti maksaisi oman puolikkaansa.

Tai ehkä AP ja porukan miehet haluisivatkin kimppakivaa kolmestaan ja miesten kumpparit mököttäisivät koko loman yksin omissa huoneissaan.

Silloin tietenkin nämä huoneissaan mököttävät naiset maksaisivat käyttämänsä huoneet kokonaan.

AP taas maksaisi kolmasosan miesten kanssa jakamastaan huoneesta.

Reilua kaikille, eikös olekin 🤗

Näinhän se on, mutta ei nämä 1/5 jankkaajat tajua että mökin vuokra jaetaan perhekunnittain, ja sinkku on yksi perhe siinä missä sinkun sisko ja sen mies. Olisipa kivaa olla kärpäsenä katossa kun joku alkaa vinkumaan etten maksa kuin 1/7, koska mukana on kolme pariskuntaa ja minä minä minä ja vielä kerran minä sinkku.

Mitäpä, jos sinkku tulee paikalle autollaan ja yöpyy siinä. Hänen ei tarvitse maksaa euroakaan mökistä, vaikka saunoo, ui ja pelaa mölkkyä ja makaa laiturilla. Hänellä on herkkä vatsa ja joutuu siksi pitämään ainoata vessaa varattuna koko päivän pariskuntien odotellessa. Myös koira on mukana ja se tykkää haukkua koko ajan. Kätevää ja mukavaa, ihana mökkiloma ystäväporukassa. Ihan kohtuullista, että vain pariskunnat maksavat mökistä, koska hehän makuuhuoneissa nukkuvat.

Ihan ok. Mä kyllä laittaisin teltan, enkä nukkuisi autossa. Mutta huomaan että haet tällaista ääripäätä ja hyvää provoa.

Vierailija
1414/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma onko täällä enemmän kuin 1 ihmistä, jotka on sitä mieltä että mökissä maksetaan huonekohtaisesti, ja onko sekin provo, mutta kiva ketju tämä on ollut.

Vierailija
1415/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pariskunta tai sinkku vuokraa mökistä huoneen, niin silloin tietenkin maksaa huoneesta, kukin omansa.

Jos taas viisi aikuista vuokraa mökin, niin tietenkin maksavat silloin koko mökistä, kukin 1/5.

Pitäisi tietää onko ap + ystävät vuokranneet mökin, vai onko ap:n ystäväpariskunta 1 vuokrannut mökistä itselleen yhden huoneen, ap:n ystäväpariskunta 2 vuokrannut mökistä toisen huoneen jne... Tällöin toki joku tuntematon on voinut vuokrata samasta mökistä itselleen huoneen myös, jos siitä kerran voi vuokrata ihan pelkkiä huoneita.

Vierailija
1416/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiedätte jo varatessa, että kaikki huoneet ovat samanlaisia? Todellisuudessa yhdessä kolmesta huoneesta voi olla parisänky, lopuissa yksittäiset sängyt. Miten silloin tehdään, jos molemmat pariskunnat haluavat parisängyn?

En tiedä mistä sinä mökkisi varaat mutta minä varaan vain sellaisen mistä on saatavilla tarkat tiedot ja hyvät kuvat ennen varausta.

Vierailija
1417/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiedätte jo varatessa, että kaikki huoneet ovat samanlaisia? Todellisuudessa yhdessä kolmesta huoneesta voi olla parisänky, lopuissa yksittäiset sängyt. Miten silloin tehdään, jos molemmat pariskunnat haluavat parisängyn?

En tiedä mistä sinä mökkisi varaat mutta minä varaan vain sellaisen mistä on saatavilla tarkat tiedot ja hyvät kuvat ennen varausta.

Minä taas en ole koskaan onnistunut löytämään sellaista mökkiä, jonka joka ikinen huone on 100 % vastaava kuin toinen. Kuten tuossa aiemmin väitetään: "Se sinkun huone on ihan yhtä iso, ja samoilla ominaisuuksilla kuin muidenkin"

Vierailija
1418/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä mökkivuokrajutuissa maksetaan lomasta, ei makuuhuoneesta.

Sen loman aikana kuitenkin on pakko nukkua jossakin, siksi tarvitaan makuupaikka, ja se on se mistä maksetaan.

Muista ihmisistä en tiedä, mutta itse en valitse lomakaikkaani makuuhuoneen perusteella. Valitsen paikan perusteella mitä siellä majoituspaikan lähistöllä on.

Toki majapaikan tasollakin on merkitystä, esim sillä kuuluuko hintaan aamupala tai kuinka hyvä keittiö siellä on, tai onko siellä telkkari, DVD-soitin, nettiyhteys, wifi tmv.

Makkari on vain nukkumista varten, mutta ei siihen nukkumiseen välttämättä makkaria tarvita.

Mieluummin valitsen ihanan mökin kauniilla paikalla ja nukun keittiön lattialla, kuin ankean mökin leväisen ötökkäarmeijajärven rannalla ja nukun omassa makkarissa.

Loma on minulle se lomapaikka ympäristöineen, ei nukkumapaikka.

Ilmeisesti täällä on pieni joukko ihmisiä jotka tykkäävät lomailla makuuhuoneissa. Ja ovat halukkaita maksamaan juuri siitä makkarista.

En ole varma haluanko edes tietää keitä nämä makkarilomailijat ovat ja miten he elämäänsä elävät.

Vierailija
1419/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huone on huone, mutta nyt puhutaankin MÖKISTÄ.

Tottakai sinkku maksaa oman huoneensa jos on huoneen on vuokrannut.

Kyllä puhutaan MÖKISTÄ, ja jokainen mukana olija nukkuu (varaa itselleen) huoneen, se on ihan yhdentekevää onko huoneessa sinkku vai pariskunta, ihan saman se maksaa.

Vierailija
1420/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä makuuhuonelomia vietetä yleensä kahdestaan eikä ystävien kanssa? Tuntuu aika perverssiltä, että hankitaan makuuhuone ja vielä ystävät seinän taakse kuuntelemaan, mitä huoneessa tapahtuu.