Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1441/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki ei ole sama kuin pelkät makuuhuoneet. Miten vaikeaa tämä on joillekin tajuta. Mökistä maksetaan muustakin kuin makuuhuoneista, kuten olkkarista, keittiöstä, vessasta, saunasta, pihasta, astioista, wc-paperista, sähköstä, vedestä vuodevaatteista jne....

Vierailija
1442/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki ei ole sama kuin pelkät makuuhuoneet. Miten vaikeaa tämä on joillekin tajuta. Mökistä maksetaan muustakin kuin makuuhuoneista, kuten olkkarista, keittiöstä, vessasta, saunasta, pihasta, astioista, wc-paperista, sähköstä, vedestä vuodevaatteista jne....

Jeps, ja yösija (lue: huone) on se miksi mökki ylipäätään vuokrataan. Muutehan kaikki olisi teltoissa eikä mikään maksaisi mitään, tosin se fjällyn vedenpitävä teltta maksaa 500e ;) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps, ja yösija (lue: huone) on se miksi mökki ylipäätään vuokrataan. Muutehan kaikki olisi teltoissa eikä mikään maksaisi mitään, tosin se fjällyn vedenpitävä teltta maksaa 500e ;) 

Mökissä vuokrataan vuodepaikkoja eikä makuuhuoneita ja sen takia kustannukset menevät henkilömäärän mukaan. 

Vierailija
1444/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonejaon mukaan maksavat:

Jos reissuun lähtee pariskunta 2 lapsen kera (4hlö) eli 1 yksikkö, pariskunta 1 lapsen kera (3hlö) eli taas 1 yksikkö, pariskunta ilman lapsia 2hlä) eli yksikkö ja sinkku (1hlö) eli yksikkö.

Mökissä jokaiselle YKSIKÖLLE on oma huone eli 4 huonetta ja YHTEISESTI ne muut huoneet ja astiat yms.

Mökki maksaa YHTEENSÄ 1000e

Joten jokainen maksaa HUONEESTA 250€.

Perhe 1 maksaa siis 50e/nuppi, perhe 2 83,33333/nuppi, pariskunta 125/ nuppi ja tuo sinkku 250....

Oikeesti?!!!!

Minkä laskuopin mukaan SINKKU maksaa enemmän kuin perheet ja pariskunta??????

Vierailija
1445/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jakaisin kulut siten, että pariskunta1 maksaa 35 %, pariskunta2 maksaa 28 %, sinkku maksaa 20 % ja 17 % jätetään maksamatta. Täytyy sen mökin vuokraajankin jollain tavalla tähän osallistua.

Vierailija
1446/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun logiikkani mukaan yksi kolmesta saa käyttöönsä kolmasosan.

Loistava ketju! Kerrankin viihdyttävää ja taattua AV asiaa. Joku saa kolmasosan käyttöönsä :D:D:D

Kuulen Lokkien kirkuntaa...tuolla joissain, kun sinkku ulisee ja tykkäisi olla muiden taskuilla ;)

Kyllä tässä lokkeilee ihan muut kuin sinkut....

Ne pariskunnat meinaan....

Vierailija
1447/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jakaisin kulut siten, että pariskunta1 maksaa 35 %, pariskunta2 maksaa 28 %, sinkku maksaa 20 % ja 17 % jätetään maksamatta. Täytyy sen mökin vuokraajankin jollain tavalla tähän osallistua.

No vihdoin tähän ketjuun osui joku laskutaitoinen. Kyllä sitä on jo odotettukin.

Vierailija
1448/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että kaikki nukkuvat olohuoneessa. Kun makuuhuoneet jätetään käyttämättä, reissu on ilmainen.

Vierailija
1449/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3+2 on ihanteellinen kokoonpano hyvään ryhmäpanoon. Viikonlopun jälkeen sitten onkin selvää että sinkku on rahallisesti ihan saamapuolella.

Vierailija
1450/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli vuokrantaja vuokraakin mökin 17% vähemmällä kuin se muuten olisi 100% eli 500e???

Mikä yllättävä ehdotus, kun täytyyhän sen vuokraajan osallistua muuten kuin mökkiä vuokraamalla.....

😂😂😂😂😂😂

Vierailija
1451/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi reissaan vain sinkkukavereiden kanssa. Kaikki laitetaan tasan jopa ravintolalaskua myöten huolimatta siitä kuka on mitäkin syönyt. 

No meillä on tapana että yksi hoitaa koko laskun, sitte seuraavalla kerralla sen tekee joku toinen. Ihan pöllöä alkaa pennejä laskemaan, kuka joi kolme olutta ja kuka kaksi lasia valkkaria...kyllä noi tasoittuu pitkässä juoksussa.

Mulla on kavereita jotka ehdottaa tätä, siis yleensä ne joilla on rahaa. Osa on opiskelijoita tai muuten vähävaraisempia jotka eivät edes juo alkoholia. Joten turha selittää että pitkässä juoksussa tasoittuu kun osa litkii joka kerta niitä kalliita viinejä ja valitsevat listalta kolme ruokalajia juuri niitä kalliimpia annoksia toisten yrittäessä säästää asuntolainaan. Taidat olla lokki itsekin kun tuollaista ehdotat.

Vierailija
1452/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan mökkiäni neljälle hengelle vaikka mökissä on vain yksi makuuhuone.

Makkarissa nukkuu kaksi ja olohuoneen vuodesohvalla toiset kaksi halutessaan.

Hyvin on mennyt kaupaksi neljälle hengelle yhdestä makuuhuoneesta huolimatta. 

Mökki sijaitsee laskettelurinteen vieressä, ja paljon on kysyntää. 

Vierailija
1453/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos reissuun on lähdössä vain perheitä, niin se voi olla joku perhekuntareissu.

Jos reissuun on lähdössä vain pariskuntia, niin se voi olla pariskuntareissu.

Mutta jos reissuun on lähdössä yksikin sinkku (tai yksittäinen henkilö ilman omaa puolisoa) niin se ei voi olla perhekuntareissu eikä pariskuntareissu vaan se on väistämättä kaveriporukkareissu, jossa kustannuksia ei voi jakaa jonkun perhekuntareissun logiikan tai sääntöjen mukaan.

Minä taas ajattelen että enemmistön mukaan. Esimerkiksi tässä on selvä enemmistö pariskuntia, 2/3, joten silloin mennään pariskuntakohtaisen jaon mukaan, olettaen tietysti että kaikilla on samat mukavuudet eli sinkullakin se oma huone.

....niin, jos lasketaan pariskuntia, niin tässä ap:n casessa on 2,5 pariskuntaa. 500 €:2,5 pariskunnalla on 200 € per pariskunta ja puolikas pariskunta eli ao maksaa satasen. Tai sitten käytetään nuppilukua, joka on 500 eur:5 henkilöllä. Satanen per pääty siis. Molemmat ihan reiluja tapoja, kukaan ei saa kahta yhden hinnalla tai joudu maksamaan tuplasti.

Vierailija
1454/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonejaon mukaan maksavat:

Jos reissuun lähtee pariskunta 2 lapsen kera (4hlö) eli 1 yksikkö, pariskunta 1 lapsen kera (3hlö) eli taas 1 yksikkö, pariskunta ilman lapsia 2hlä) eli yksikkö ja sinkku (1hlö) eli yksikkö.

Mökissä jokaiselle YKSIKÖLLE on oma huone eli 4 huonetta ja YHTEISESTI ne muut huoneet ja astiat yms.

Mökki maksaa YHTEENSÄ 1000e

Joten jokainen maksaa HUONEESTA 250€.

Perhe 1 maksaa siis 50e/nuppi, perhe 2 83,33333/nuppi, pariskunta 125/ nuppi ja tuo sinkku 250....

Oikeesti?!!!!

Minkä laskuopin mukaan SINKKU maksaa enemmän kuin perheet ja pariskunta??????

Niinpä, minä kun saan tuosta tasajaon myös! Eihän siinä sinkku maksa enempää vaan tasan sanan verran!

Vierailija
1455/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinkun pitää jakaa kulut kolmeen osaan huoneiden mukaan, niin miksi sinkun pitää silloin jakaa yleiset tilat ja pihan viiden ihmisen kanssa? Eikö sama periaate sovellu myös yleisiin tilohin. Eli pariskuntien toiset puolisot pysyköön tiivisti vain makuuhuoneissaan. Sitten jako menee ihan oikein. 

Vierailija
1456/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän molemmat laskutavat. Olen itse asunut kämppiksen kanssa, ja silloin jaoimme vuokran käyttöosuuksien mukaan. Minun makuuhuoneeni oli itse asiassa asunnon olohuone, ja kämppikseni sai makuuhuoneen. Kylppäri ja keittiö olivat yhteisiä tiloja. Koska minun huoneeni oli huomattavasti kämppikseni huonetta suurempi eli hallinnassani oli isompi osa asunnosta, maksoin suuremman osan vuokrasta (vuokra tyyliin 600 euroa, josta minä maksoin 340 ja kämppis 260).

Mitenköhän olisimme jakaneet, jos vaikka poikaystäväni olisi muuttanut kanssani huoneeseeni asumaan? En tiedä. Hän olisi tietenkin itse maksanut vesimaksunsa. Mutta olisiko sitten minun ja poikaystävän osuus vuokrasta ollut 2/3 koko vuokrasta? Eli kämppikseni vuokra olisi laskenut, vaikka hänellä olisi edelleen ollut sama oma huone ja samat yhteiset tilat käytössään? Enpä usko.

Toisaalta ymmärrän sen, että jos mökkireissussa sinkku maksaa mökin käyttöosuudesta yhtä paljon kuin huoneen jakava pariskunta, joutuu hän maksamaan suuremman summan itsestään riippumattomista syistä. Reilussa kaveriporukassa tämä kyllä otettaisiin huomioon varsinkin, kun tiedettäisiin, että sinkku on porukan vähävaraisin. Minun mielestäni jako pääluvun mukaan ei kuitenkaan olisi ihan reilu sekään. Ehkä jokin tyyliin 180 + 180 + 140. Mutta jos olisin itse hyvätuloinen, en kyllä rupeaisi pääluvun mukaan menevästä jaostakaan valittamaan.

Vierailija
1457/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee tästä ketjusta mieleen yksi entinen tuttu... Aina oli lähdössä sinkkuna meidän ja kahden muun tuttavapariskunnan mukaan milloin mihinkin, ja aina tuli ongelma maksun suhteen. Tuntui että ihan sama millainen oli majoitus tai mitä oltiin menossa tekemään niin tämän yhden olisi pitänyt päästä muita halvemmalla!

Ei olisi hotellistakaan koskaan halunnut maksaa koko omaa osuuttaan, ja mökkien vuokraus eräänkin kerran päättyi juuri tällaiseen sotaan kun oli varattu kaksi vierekkäistä mökkiä ja toisessa kaksi paria ja toisessa yksi pari ja tämä sinkku, ja hän koki että hän maksaa laskusta 1/7. Ei millään mennyt päähän että toinen mökki oli jo maksettu puoliksi kahden pariskunnan kesken ja maksu jota häneltä pyydettiin koski vain sen toisen mökin puolikasta... Hän olisi siis maksanut siitä toisesta mökistä 1/7!

Varmaan täällä ollaan sitä mieltä että hän oli oikeassa ja ihan ok mutta me muut alettiin kyllä tuon jälkeen vältellä edes mainitsemasta hänelle jos oli joku reissu tmv. suunnitelmissa...

Ihan selkeästi joko 1/7 tai sitten mökkikohtaisesti. Ei tuossakaan millään logiikalla sinkku maksa neljäsosaa. 

Vierailija
1458/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan mökkiäni neljälle hengelle vaikka mökissä on vain yksi makuuhuone.

Makkarissa nukkuu kaksi ja olohuoneen vuodesohvalla toiset kaksi halutessaan.

Hyvin on mennyt kaupaksi neljälle hengelle yhdestä makuuhuoneesta huolimatta. 

Mökki sijaitsee laskettelurinteen vieressä, ja paljon on kysyntää. 

Miksipä ei menisi? On varmasti paljon ihmisiä jotka eivät kaipaa makuuhuonetta, tai osa porukasta ei kaipaa. Mutta jos etsivät mökkiä jossa on kaksi tai enemmän makuuhuoneita niin eihän ne silloin sinun mökkiäsi edes valitse.

Vierailija
1459/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tilanne muuttuisi, jos mukana olisi polyamorisessa suhteessa elävä kolmikko? Olisiko edelleen ok, että nämä kolme ihmistä maksavat kolmasosan, pariskunta kolmasosan ja sinkku kolmasosan?

Vierailija
1460/1982 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kahden makuuhuoneen mökille on lähdössä pariskunta ja naispuolinen kaveri. Sitten päätetään, että naiset nukkuvat yhdessä, koska valvovat myöhään ja mies nousee aikaisemmin kalaan. Oikeastiko huonejankkaajan mielestä olisi reilua, että pariskunta maksaisi 3/4 ja sinkku 1/4. Ihmettelen, jos näin on.

Meillä on käynyt näin :). Mieheni on ihan mahdoton kuorsaamaan enkä voi nukkua samassa huoneessa hänen kanssaan eli kotona nukutaan eri makuuhuoneissa. Kerran lähdettiin häihin yhteisen ystävän kanssa. Minä nukuin ystävän kanssa samassa huoneessa ja mieheni kuorsasi yksin mökin toisessa makuuhuoneessa. Kulut maksettiin kolmeen osaan. 

Ja kun matkustetaan miehen kanssa kahdestaan, varataan aina huoneisto, jotta kumpikin voi nukkua omassa huoneessaan. Yleensä toinen makkarissa ja toinen olohuoneessa. Arvotaan kumpi nukkuu kummassakin huoneessa. 

Teillä ei kyllä ole käynyt aivan noin, te kun olette jakaneet kulut kolmeen osaan kuten kuuluukin. Jos jako olisi mennyt huoneittain, sinä ja sinkku olisitte molemmat maksaneet 1/4 ja miehesti 1/2.