Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1081/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai hinnan pitää olla huonekohtainen. Jos sinkulla on yhtä iso huone kun pariskunnilla, hän maksaa saman, kuin pariskunnat. Ei se sen korkeampaa matematiikka ole. Sinkku nyt maksaa elämisestään muutenkin pariskuntia enemmän. Mitäs on sinkku.

Mitä ihmeen peukutuksia täällä oikein annetaan. Kaikki sinkkuja täällä?

Käyttääkö ne pariskunnat sitten yhteisiä alueita yksi kerrallaan? Niiden käyttöoikeus kun ilmeisesti kuuluu huoneen hintaan?

Käyttääkö hotellivieraat hotellin yhteisiä alueita yksi kerrallaan? Niiden käyttöoikeus kun ilmeisesti kuuluu huoneen hintaan?

Mitä yhteisiä alueita? Kylpylähotelleissa ihan varmasti se huoneen hinta määräytyy majoittujien lukumäärän mukaan eikä hinta ole sama kolme- ja nelihenkiselle perheelle, vaikka yöpyisivät samankokoisessa huoneessa. Myös aamiainen otetaan huomioon yöpyjien mukaan. Kuntosalit ja saunat ovat tosi pieni osa hotellin palveluita ja kulurakennetta (ei henkilökuntaa, pari tuntia päivässä jne). Mitäs muuta yhteisiä ilmaisia alueita hotelleissa sitten käytetään? Jossain all inclusive -hotelleissa todellakin hinta muodostuu majoittujien mukaan eikä huonekohtaisesti. 

Tottakai hinta menee enemmän pääluvun mukaan silloin kun pakettiin sisältyy ruokaa. Ilmiselvistä syistä...

Ja myös esim kylpylähotellissa, jossa kylpylän palvelut kuuluvat hintaan. Kyllä siellä huoneen hinta nousee heti, kun samaan huoneeseen tulee yksi majoittuja enemmän. 

Juu sen aamupalan verran, pari kymppiä yleensä on hintaero yhden ja kahden majoittujan välillä.

Katsoin esimerkiksi Haikon Kartanosta eron yhden ja kahden majoittujan välillä. Yhden hinta halvimmassa huonetyypissä oli 162€ ja sama huone kahdelle hengelle 182€. Valitsin saman ajankohdan myös tietysti. Tämä oli kallein ja hienoin paikka minkä äkkiseltään keksin mutta voit toki etsiä muitakin esimerkkejä ja yrittää todistaa väitteesi oikeaksi?

Eli Haikon huone = mökki. Hinta nousee aina, kun lisää porukkaa tulee, kuten mökin. Jos menisit kaverisi kanssa haikkoon, tuskin sanoisit, maksa sä tuo 168 ja mä ylimääräisenä sitten tuon 20 e erotuksen, vai jakaisitteko summan tasan??

Tottakai jakaisimme huoneen hinnan puoliksi jos majoittuisimme samassa huoneessa. Kuitenkin jos menisin yksin niin vaikka miten vaatisin niin en voisi maksaa vain puolikasta huoneesta lupaamalla etten käytä toista puolta vuoteesta. Saisin alennusta ainoastaan siitä etten syö kahta aamiaista.

Vierailija
1082/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen provonnut täällä jo vaikka kuinka monta viestiä ja aina joku jaksaa vastata :D Eniten ihmettelen sitä, miten voitte ottaa noin tosissanne näitä juttuja. Täällä on kohta sadoittain viestejä, joissa selitetään mitä omituisimmalla tavoilla, miten yksinkertainen jakolasku tehdään.

Tästä ketjusta tulee legenda.

Tottapa lisäät tämän ansioluetteloosi?

Ei minulla ole ansioluetteloa. Olen AV-mamma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella yksinkertaista.

500/3 = 166eur ja risat, eli viidestä yksi maksaa 166eur ja neljä 83eur / nuppi

Sitten jos sinkku ottaa vaikka kaverin mukaan, jonka kanssa jakaa huoneen, niin

500/3 = 166eur, jolloin kaikki maksavat 83eur ja risat.

Reilua ja tasapuolista.

Miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa?

Joo, totta.

Miksei pariskunnista voi toinen osapuoli jäädä himaan? Reilua ja tasapuolista sekin, kun kaikki matkustavat yksin.

Vierailija
1084/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen provonnut täällä jo vaikka kuinka monta viestiä ja aina joku jaksaa vastata :D Eniten ihmettelen sitä, miten voitte ottaa noin tosissanne näitä juttuja. Täällä on kohta sadoittain viestejä, joissa selitetään mitä omituisimmalla tavoilla, miten yksinkertainen jakolasku tehdään.

Hmm. Miksi provoat?

Vierailija
1085/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko olevasi ainoa provo? :D

Vierailija
1086/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua ja tasapuolista.

Joo, totta.

Miksei pariskunnista voi toinen osapuoli jäädä himaan? Reilua ja tasapuolista sekin, kun kaikki matkustavat yksin.

No tässähän tulikin hyvä pointti. Jos pariskuntien toiset osapuolet jäisivät kotiin, olisi edelleenkin maksu 166 euroa / talous. Juuri näin sen pitääkin olla. Vai pitäisikö teidän jankkaajien mielestä sinkun maksaa silloinkin 100 euroa? Totta kai vähän sinkkualennusta eikö niin? Teidän jankkausmaailmassa varmaan joo.

Vierailija
1087/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksaisin 100 euroa ja kos mökki tilattu jo niin sanoisin etten tule ja en maksaisi mitään.

Itse en suostu mihinkään tuollaiseen. Saanut niin tarpeeksi piheistä ihmisistä.

Vierailija
1088/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko olevasi ainoa provo? :D

No en tod :D

Vierailija
1089/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta on yhtäkuin kaksi henkilöä, ne ei mitenkään mystisesti muutu yhdeksi pariutuessaan. Niistä menee yhä kahden ihmisen kulut. Ettehän te parisuhteeseen tai perhekuntaan vetoamalla pääse leffaankaan yhdellä lipulla tai syö ravintolassa yhden hinnalla. Ettekä nuku kaveriporukalla vuokratussamökissäkään kaksi yhden hinnalla. 

Oletko lukenut ketjua? On se meinaan aika monta kertaa perusteltu miksi AP tilanne on eri kun joku ruokailu tai pääsylippu...

On ehkä moneen kertaan sanottu juuri noin, mutta perusteltu ei ole kertakakaan, Luin koko ketjun.

No lueppa vaikka tuosta ylhäältä.

Minäpä lukisin, mutta kun yhtäkään perustelua en ole nähnyt. Johtuu ehkä siitä, että niitä ei ole?

Minä taas en kyllä näe yhtään ainoaa perustetta sinne miksi pariskunnat maksaisivat huoneesta kaksinkertaisen hinnan vain siksi että heitä on kaksi. Eli minun mielestäni sinulla ei ole perusteluja.

No ihan tosissaan sanottuna en väitä ettei sinulla ole perusteluja koska olethan niitä kirjoittanut, tai ainakin joku on joka on kanssasi samaa mieltä. Olisi tyhmää väittää etten ole nähnyt yhtään perustetta missään kun niitä on ketju täynnä. Antaisi vähän hölmön kuvaan minusta lähinnä kiukuttelijana ja aika huonona argumentoijana, eikö totta? (winkwink...)

Mutta juu, mielestäni perustelusi ovat siis huonot ja toiseen suuntaan niitä on paljon enemmän.

Hinnasta et saa kaksinkertaista, vaikka miten yrittäisit. Pareille kyse on 17 eurosta. Sinkulle lähes kaksinkertaisesta kyllä summasta aidosti.

Mielestäni 200€/huone on kaksinkertainen verrattuna 100€/huone hintaan?

Edelleenkään ei makseta huoneista, vaan MÖKISTÄ. Kolmeen osaan jakaminen on reilua ainoastaan siinä tapauksessa, että kummankaan pariskunnan toinen osapuoli ei käytä mökissä mitään muuta kuin makuuhuonetta.

Vierailija
1090/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Miksi provoat?

Koska tämähän on ilmiselvä viihdeketju, jossa on helppo härnätä provosoituvia AV:n sekopäitä.

Vierailija
1091/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua ja tasapuolista.

Joo, totta.

No tässähän tulikin hyvä pointti. Jos pariskuntien toiset osapuolet jäisivät kotiin, olisi edelleenkin maksu 166 euroa / talous. Juuri näin sen pitääkin olla. Vai pitäisikö teidän jankkaajien mielestä sinkun maksaa silloinkin 100 euroa? Totta kai vähän sinkkualennusta eikö niin? Teidän jankkausmaailmassa varmaan joo.

Mikäli reissuun lähtisi vain kolme, olisiko silloinkin tarvittu kolmen makuuhuoneen mökki? Vaikuttaa jotenkin ylimitoitetulta kyllä. Tietysti jos ap olisi silloinkin halunnut oman makuuhuoneen ja samoin muut, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
1092/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Miksi provoat?

Koska tämähän on ilmiselvä viihdeketju, jossa on helppo härnätä provosoituvia AV:n sekopäitä.

Minäpä luulen että täällä on ollut pelkkiä provoja jo vähintään viimeiset 50 sivua suuntaan ja toiseen...

Vierailija
1093/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua ja tasapuolista.

Joo, totta.

Mikäli reissuun lähtisi vain kolme, olisiko silloinkin tarvittu kolmen makuuhuoneen mökki? Vaikuttaa jotenkin ylimitoitetulta kyllä. Tietysti jos ap olisi silloinkin halunnut oman makuuhuoneen ja samoin muut, niin mikäs siinä sitten.

No niin, eli se huone siis maksaa 166. Tässähän sen juuri näkee.

Ihme logiikka täällä joillain.

Vierailija
1094/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ap ota kaveri, sukulainen tai äiti mukaasi.

Vierailija
1095/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta on yhtäkuin kaksi henkilöä, ne ei mitenkään mystisesti muutu yhdeksi pariutuessaan. Niistä menee yhä kahden ihmisen kulut. Ettehän te parisuhteeseen tai perhekuntaan vetoamalla pääse leffaankaan yhdellä lipulla tai syö ravintolassa yhden hinnalla. Ettekä nuku kaveriporukalla vuokratussamökissäkään kaksi yhden hinnalla. 

Oletko lukenut ketjua? On se meinaan aika monta kertaa perusteltu miksi AP tilanne on eri kun joku ruokailu tai pääsylippu...

On ehkä moneen kertaan sanottu juuri noin, mutta perusteltu ei ole kertakakaan, Luin koko ketjun.

Minäpä lukisin, mutta kun yhtäkään perustelua en ole nähnyt. Johtuu ehkä siitä, että niitä ei ole?

Minä taas en kyllä näe yhtään ainoaa perustetta sinne miksi pariskunnat maksaisivat huoneesta kaksinkertaisen hinnan vain siksi että heitä on kaksi. Eli minun mielestäni sinulla ei ole perusteluja.

No ihan tosissaan sanottuna en väitä ettei sinulla ole perusteluja koska olethan niitä kirjoittanut, tai ainakin joku on joka on kanssasi samaa mieltä. Olisi tyhmää väittää etten ole nähnyt yhtään perustetta missään kun niitä on ketju täynnä. Antaisi vähän hölmön kuvaan minusta lähinnä kiukuttelijana ja aika huonona argumentoijana, eikö totta? (winkwink...)

Mutta juu, mielestäni perustelusi ovat siis huonot ja toiseen suuntaan niitä on paljon enemmän.

Hinnasta et saa kaksinkertaista, vaikka miten yrittäisit. Pareille kyse on 17 eurosta. Sinkulle lähes kaksinkertaisesta kyllä summasta aidosti.

Edelleenkään ei makseta huoneista, vaan MÖKISTÄ. Kolmeen osaan jakaminen on reilua ainoastaan siinä tapauksessa, että kummankaan pariskunnan toinen osapuoli ei käytä mökissä mitään muuta kuin makuuhuonetta.

Jos neljä viidestä reissuun lähtijästä sanoo että maksetaan huoneista niin silloin maksetaan huoneista. XD

Vierailija
1096/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos reissuun lähtee kaksi pariskuntaa ja leski? He vuokraavat 3000e mökin ja leski maksaa tonnin ja muut 500e? Kuulostaako reilulta?

Oikea vastaus on 1/5.

Vierailija
1097/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ap:n tyyli olisi se minkä mukaan mentäisiin jos kaikki muut hänen kanssaan reissaavat ovat eri mieltä? Joku sanoi perusteeksi että no kun ne muut hyötyvät rahallisesti siitä omasta tavastaan, niin ap se vasta hyötyisikin jos mentäisi hänen tavallaan??

Vierailija
1098/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos neljä viidestä reissuun lähtijästä sanoo että maksetaan huoneista niin silloin maksetaan huoneista. XD

Tietysti he sanovat, että maksetaan huoneista, koska itse hyötyvät siitä taloudellisesti. Oikeudenmukaista se ei siltikään ole.

Vierailija
1099/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoamista tai ei, niin minä olen ainakin ihan oikeasti sen kolmeen osaan huoneittain jaon kannalla. Ehkä joku on ihan oikeasti myös sen päänuppijaon kannalla eikä pelkästään provoa? Ap kai ainakin.

Vierailija
1100/1982 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti he sanovat, että maksetaan huoneista, koska itse hyötyvät siitä taloudellisesti. Oikeudenmukaista se ei siltikään ole.

Tietysti ap sanoo, että maksetaan pääluvun mukaan, koska hän itse hyötyy siitä taloudellisesti. Oikeudenmukaista se ei siltikään ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan