Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
601/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap ihan tosissaan vai provo??

Vierailija
602/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.

Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

kysyitkö perusteluja jakoon? toivoitko itse omaa huonetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti eläminenkin tapahtuu pikemmin pariskuntien kuin sinkun ehdoilla, joten siitäkin näkökulmasta käsittämätöntä laittaa eniten joustamaan joutuva maksamaan eniten. 

Vierailija
604/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa vaan ilmoittaa, ettet lähde. En itse lähtisi jos jo alussa yritetään huijata minut maksaman enemmän. Jos nimittäin siihen suostui, niin seuraavaksi maksatkin jo liki kaikki ruokatarpeet koska "ei me paljoa syödä niin ei paljoa makseta :) ". Ja todellusuudessa ahnehtivat liki kaiken.

Joo, vähän liikaa on tullut nähtyä näitä, jotka yrittävät taloudellisesti hyötyä. Siksi en vaan enää itse lähde soppaan mukaan, jos yhtään tulee maksujen kanssa "mun ei tarvii maksaa niin paljoa koska..." -säätämistä.

Vierailija
605/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten, jos sinkku sanoo tulevansa jomman kumman pariskunnan huoneeseen ja vaihdetaan pienempään ja halvempaan mökkiin? Vieläkö pariskunnat ovat samaa mieltä huonekohtaisesta maksusta? Sopiiko sille toiselle pariskunnalle, että eivät olekaan huoneessa kahdestaan ja sopiiko sille toiselle pariskunnalle, että maksavat enemmän kuin kolme muuta?

Pitää keskustella pariskuntien kanssa. Jos se sopii niin sitten se sopii. Silloin maksu jakautuisi varmaankin niin että toisessa huoneessa yksin oleva pariskunta maksaa puolet mökin hinnasta ja pariskunta ap:n kanssa samassa huoneessa 1/4 hinnasta ja ap 1/4 hinnasta. 

Siis miksi ihmeessä samassa huoneessa nukkujatkin maksaisivat vielä eri hinnat?! Eikö tuossa pitäisi sen toisen huoneen hinta jakautua kolmeen osaan?

Millä perusteella kolmeen osaan jos on kyseessä pari ja sinkku, ei siis kolme kaverusta? 

Koska siinä on kolme ihmistä, joilla täsmälleen sama tuote. Menetkö buffetravintolaan, huvipuistoon tai konserttiinkin ällistelemään, kun pariskunta maksaa saman hinnan kuin kaksi kaverusta? :D

Siis moni on jo sanonut että ruuat ym on aivan eri juttu koska niitä ei voi jakaa kuten huoneen /sängyn.

Eli konsertissa ja huvipuistossa sinulla riittää ihmeteltävää.

Kerro nyt millä logiikalla se sinkku käyttää sitä yhteistä huonetta yhtä paljon kuin se pariskunta. Pariskunnalla kaksi sänkyä, kahden ihmisen petivaatteet, kahden ihmisen tila, kahden ihmisen hengitysilma.

Vierailija
606/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä huonejankkaajia. Ei olla varaamassa omia huoneita, vaan koko mökkiä. Vai oleskeleeko pariskunnan toinen osapuoli pelkästään makuuhuoneessa, kun ei voi osallistua yhteisten tilojen maksamiseen? Tai käyttävätkö pariskunnan osapuolet yhteisiä tiloja puolet vähemmän kuin sinkku?Tottakai on reiluinta jakaa viiteen osaan, jos viisi ihmistä on mökille lähdössä (ja sinkku varmaan muutenkin saa pienimmän makuuhuoneen). Mutta jos on oikeasti tuollaista nillitystä, niin voihan tosiaan ehdottaa, että maksu neliöiden mukaan. Makuuhuoneet jaetaan erikseen ja yhteiset tilat 1/5.

Meillä tehdään niin, että katsotaan moniko lähtee, maksu niin moneen osaan ja nukkumapaikat sumplitaan paikan päällä (ovat pieni osa mökkireissua).

Vierailija
607/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten, jos sinkku sanoo tulevansa jomman kumman pariskunnan huoneeseen ja vaihdetaan pienempään ja halvempaan mökkiin? Vieläkö pariskunnat ovat samaa mieltä huonekohtaisesta maksusta? Sopiiko sille toiselle pariskunnalle, että eivät olekaan huoneessa kahdestaan ja sopiiko sille toiselle pariskunnalle, että maksavat enemmän kuin kolme muuta?

Pitää keskustella pariskuntien kanssa. Jos se sopii niin sitten se sopii. Silloin maksu jakautuisi varmaankin niin että toisessa huoneessa yksin oleva pariskunta maksaa puolet mökin hinnasta ja pariskunta ap:n kanssa samassa huoneessa 1/4 hinnasta ja ap 1/4 hinnasta. 

Siis miksi ihmeessä samassa huoneessa nukkujatkin maksaisivat vielä eri hinnat?! Eikö tuossa pitäisi sen toisen huoneen hinta jakautua kolmeen osaan?

Millä perusteella kolmeen osaan jos on kyseessä pari ja sinkku, ei siis kolme kaverusta? 

Koska siinä on kolme ihmistä, joilla täsmälleen sama tuote. Menetkö buffetravintolaan, huvipuistoon tai konserttiinkin ällistelemään, kun pariskunta maksaa saman hinnan kuin kaksi kaverusta? :D

Siis moni on jo sanonut että ruuat ym on aivan eri juttu koska niitä ei voi jakaa kuten huoneen /sängyn.

Kerro nyt millä logiikalla se sinkku käyttää sitä yhteistä huonetta yhtä paljon kuin se pariskunta. Pariskunnalla kaksi sänkyä, kahden ihmisen petivaatteet, kahden ihmisen tila, kahden ihmisen hengitysilma.

Huvipuistot ym ovat myös paikkoja joita ei voi jakaa. Ihan varmasti sen tiedät itsekin että missä kuluja voi jakaa ja missä se ei onnistu.

Esimerkissä puhuttiin kahden makuuhyoneen mökistä, jossa pari ottaa sinkun huoneeseensa. Oletettavasti huoneissa on nukkumapaikat kahdelke per huone eli pari joutuu kyllä jakamaan sängyn. Näin ainakin minä ajattelin asian. Muutoinhan sinkku voisi nukkua vaikka siellä sohvalla, mutta jos erityisesti haluaa huoneeseen ja sänkyyn ja se parille sopii ja antavat toisen sängyn sinkulle niin toki sinkku muutos maksaa puolet huoneesta.

Hengitysilmasta ei toistaiseksi taideta juuri missään pyytää maksua...

Vierailija
608/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten jonkun mielestä on reilua, että kun ystävien kesken lähdetään mökkilomalle samaan yhteen mökkiin, niin muut pakottaisivat yhden ystävistään maksamaan enemmän kuin kukaan muu maksaa siitä yhteisestä reissusta.

En minä ainakaan ikinä kehtaisi edes ajatella, että ystäväni pitäisi maksaa enemmän kuin minun siitä että lomailemme samassa mökissä yhdessä. Ei tulisi mieleenkään.

Vierailija
609/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistot ym ovat myös paikkoja joita ei voi jakaa. Ihan varmasti sen tiedät itsekin että missä kuluja voi jakaa ja missä se ei onnistu.

Esimerkissä puhuttiin kahden makuuhyoneen mökistä, jossa pari ottaa sinkun huoneeseensa. Oletettavasti huoneissa on nukkumapaikat kahdelke per huone eli pari joutuu kyllä jakamaan sängyn. Näin ainakin minä ajattelin asian. Muutoinhan sinkku voisi nukkua vaikka siellä sohvalla, mutta jos erityisesti haluaa huoneeseen ja sänkyyn ja se parille sopii ja antavat toisen sängyn sinkulle niin toki sinkku muutos maksaa puolet huoneesta.

Joo ja mökkiloman jakaminen tapahtuu mökkilomalle osallistuvien kesken eikä niin, että pariskunnat jakavat osasia mökkilomasta keskenään. Eli viiteen osaan potti. 

Vierailija
610/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunnat nukkumaan päällekkäin samaan kapeaan sänkyyn tai toinen osapuoli lattialle niin voisi ajatella jotain pariskunta-alennusta. 

Vierailija
611/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jonkun mielestä on reilua, että kun ystävien kesken lähdetään mökkilomalle samaan yhteen mökkiin, niin muut pakottaisivat yhden ystävistään maksamaan enemmän kuin kukaan muu maksaa siitä yhteisestä reissusta.

En minä ainakaan ikinä kehtaisi edes ajatella, että ystäväni pitäisi maksaa enemmän kuin minun siitä että lomailemme samassa mökissä yhdessä. Ei tulisi mieleenkään.

Minä taas en kehtaisi maksaa vähemmän kuin muut jos saan samanlaisen huoneen kuin muutkin, oli niissä muissa hyoneissa sitten yksi tai kolme ihmistä per huone...

On se jännä miten ihmisten mielipiteet tällaisessakin asiassa jakautuvat näin radikaalisti kahtia.

Vierailija
612/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua noin kovasydämistä kaveriporukkaa. Olen paljonkin mökkeillyt ja matkustellut, usein oli toiset pareja ja toiset sinkkuja. Pikemminkin niitä, joilla oli hankalaa taloudellisesti auttavat vakaalla oksalla istujat. Vaikka tuntiopettajat, joilla kesätyöttömyys tai opiskelija ovat näissä mun ystäväporukoissa kuulleet pariskunnilta, joissa molemmat ovat töissä: "Anna me hoidetaan tuo". Siitä ei tehty numeroa, eri keikoilla meni vähän eri tavoin kustannukset ja usein nukuttiinkin kaikki jossain mökin yläkerrassa samassa huoneessa kuorsaten.

Muutoin, ruuissa, on menty reiluusperiaatteella nuppiluvun mukaan. Ihmiset tuoneet vapaaehtoisesti vaikka lihat ruokaan, tai tekemänsä kakun, tuollainen niuhotus olisi jo huonontanut tunnelmaa. Kaikki tulevat kumminkin yhdessä rentoutumaan. Ihmettelen.

Vierailija
613/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin oletettavasti vain kaksi sänkyä huoneessa?

Mökillä voi ihan helposti olla myös kolmen sängyn huoneita.

Vierailija
614/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Eiväthän nämä ole omia hotellihuoneita varaamassa, miksi siis koko ajan rinnastetaan siihen? Korkeintaan voisi verrata siihen, että porukka lähtee etelään ja varaa huoneistohotellista yhteisen huoneiston. Jos reissu varattaisiin matkatoimiston kautta, kolmen makuuhuoneen huoneistosta veloitetaan sama summa kaikilta viideltä. Jos taas kaksi makuuhuonetta, sohvalla nukkuja voi saada pienen lisävuodealennuksen.

Vierailija
615/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin aikoinaan kimppalahjaan, jossa mukana oli kaksi viisihenkistä perhettä ja minä, sinkku. Osuudekseni tuli kolmasosa lahjan hinnasta.

En viitsinyt protestoida, kun summa ei ollut kovin iso, mutta mielestäni jako ei ollut ihan oikeustajuni mukainen. En tarkoita, että alaikäiset lapset olisi pitänyt ottaa jaossa huomioon, mutta mielestäni osuuteni olisi kuulunut olla viidesosa ja molemmat perheet olisivat maksaneet kaksi viidesosaa kumpikin.

Ihan vastaavasti sinkun osuus mökin vuokrasta kuuluu olla viidesosa, jos ollaan oikeudenmukaisia.

Vierailija
616/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua noin kovasydämistä kaveriporukkaa. Olen paljonkin mökkeillyt ja matkustellut, usein oli toiset pareja ja toiset sinkkuja. Pikemminkin niitä, joilla oli hankalaa taloudellisesti auttavat vakaalla oksalla istujat. Vaikka tuntiopettajat, joilla kesätyöttömyys tai opiskelija ovat näissä mun ystäväporukoissa kuulleet pariskunnilta, joissa molemmat ovat töissä: "Anna me hoidetaan tuo". Siitä ei tehty numeroa, eri keikoilla meni vähän eri tavoin kustannukset ja usein nukuttiinkin kaikki jossain mökin yläkerrassa samassa huoneessa kuorsaten.

Muutoin, ruuissa, on menty reiluusperiaatteella nuppiluvun mukaan. Ihmiset tuoneet vapaaehtoisesti vaikka lihat ruokaan, tai tekemänsä kakun, tuollainen niuhotus olisi jo huonontanut tunnelmaa. Kaikki tulevat kumminkin yhdessä rentoutumaan. Ihmettelen.

Veikkaan ettei ap ole saanut ajoissa suutaan auki ja toiset ovat vaan jakaneet normaalisti kulut miettimättä ap:n taloudellista tilannetta sen enemmän, jos ei hän ole mitään siitä heille sanonut...

Ongelma tässä lienee siis puhumattomuus suurimmilta osin. Helppo korjata seuraavaa kertaa ajatellen.

Vierailija
617/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en kehtaisi maksaa vähemmän kuin muut jos saan samanlaisen huoneen kuin muutkin, oli niissä muissa hyoneissa sitten yksi tai kolme ihmistä per huone...

On se jännä miten ihmisten mielipiteet tällaisessakin asiassa jakautuvat näin radikaalisti kahtia.

Et sä mitään vähemmän maksaisi vaan ihan saman verran kuin muutkin eli 100€

Vierailija
618/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä ole sinne hotelliin menossa vaan maksamassa omaa osuuttasi koko mökistä. Kun pariskunta käyttää kuitenkin niitä yhteisiä tiloja ja tarvikkeita kaksi kertaa enemmän kuin sinkku. Ja ethän sä maksa vähemmän kuin muut, jos jako tulee henkilömäärän mukaan. Silloin jokainen ihminen maksaa mökistä saman summan. Ei pariskunta ole ihminen vaan kaksi ihmistä.

Vierailija
619/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huone, huone, huone. Entä se koko muu mökki, sauna jne? Miksi pitäisikään maksaa vähemmän. Reiluahan on, että mökkeilijät maksavat saman verran.

Vierailija
620/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mitään vähemmän maksaisi vaan ihan saman verran kuin muutkin eli 100€

Maksaisin huoneestani 100€ ja muut maksaisivat huoneistaan 200€, yhteiset tilat olisivat yhtälailla kaikkien käytössä, mutta minulla olisi oma huone yksin, muilla jaetut huoneet. Kyllä haluaisin maksaa oman osani eli 1/3.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi