YLE:"Soinin aborttikommenteista lähtenyt keskustelu kertoo siitä, että naisten oikeudet voidaan aina uudelleen kiistää – "Valitettavaa, että Suomen linjasta syntyy epäselvä kuva""
"Ulkoministeri Timo Soini joutui myrskyn silmään aborttipuheistaan. Naisasialiitto Unionin pääsihteeri Milla Pyykkönen kommentoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa, että on surullista, että abortista pitää keskustella uudestaan ja uudestaan."
https://yle.fi/uutiset/3-10353457
Koska Simon, Sampo, Juha tai Petteri puuttuu tuohon dinosaurukseen?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäoleellista jankuttaa siitä missä vaiheessa sikiöstä tulee ihminen. Minusta yksilöllä on täysi oikeus poistaa toinen yksilö omasta kehostaan riippumatta siitä, onko tämä toinen yksilö ihminen vai ei, ja myös silloin kun tämä poisto johtaa sen kehosta poistetun yksilön kuolemaan. Ihmisen(kään) oikeus elää ei ylitä toisen ihmisen ruumiillista itsemääräämisoikeutta. Eihän ihmisiltä viedä väkisin elimiäkään toisen ihmisen pelastamiseksi, vaan itsemääräämisoikeus katsotaan vielä kuoleman jälkeenkin niin pyhäksi, että toisen ihmisen annetaan mieluummin kuolla kuin pelastetaan hänet vastentahtoisen luovuttajan elimillä.
Mielestäni olis parempi lopettaa kaikki lääketieteelliset toimenpiteet mielummin. Ei yhteiskunnalla tule olla mitään velvollisuutta tappaa juuri syntymässä olevaa vauvaa siksi, että mamma muuttikin mielensä. Luonnollinen kulku (äärimmäisen harvinaiset tapaukset pl.) on se, että oman toiminnan täysin tietoisena seurauksena sitä omaa "ruumiillista itsemääräämisoikeutta" loukataan. Juuri koskaan sitä elämää ei kukaan tunge väkisin sinne sisuksiin. Oma valinta.
Eikä kyseessä edes ole mikään loukkaus, kun on asiaan voinut itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huolestuttavampaa, että Suomessa on naisia, jotka mieluummin tappavat kehittyvän lapsen kuin kantavat vastuunsa ja huolehtivat ehkäisystä.
Et ole tosissasi! Naisen vastuullahan kaikki on ollut ammoisista ajoista. Kukaan nainen ei varmaan ikinä ole kuullut maanitteluja "jos mä ihan vähän vaan, otan sen heti pois, ei siitä mitään tapahdu". Miehen muutaman minuutin nautinto voi olla naisen loppuelämän vastuu. Pitää lisäksi muistaa muutkin kuin länsimaalaiset naiset. Laittomat abortit tappavat naisia edelleen ympäri maailmaa.
Toivottavasti noihin laittomiin abortteihin kuolevat ovat vihervasemmistolaisia feministejä!
Terv. Jussi H-A
Ei tästä montaa päivää ole, kun Jussi Halla-aho kertoi pitävänsä Soinin aborttikannanottoja keskiaikaisina. Ylen sivuilta muistaakseni luin. Että siihen nähden tuo lohkaisusi ei nyt oikein osunut maaliin.
T: vihervasemmistolainen nainen
halla.aho itse äänesti eu-parlamentissa 2015 naisten aborttioikeutta vastaan joten keskiaika taisi sitten olla 2015
No, Jussi on kunnostautunut ennenkin noissa vaihtoehtoisissa totuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Abortin vastustajat eivät ikinä ota millään tavalla kantaa resurssi pulasta kärsivään lastensuojeluun,kasvatuslaitosten vähyyteen ja sijaisperheiden huutavaan pulaan. Tilanne räjähtäisi käsiin, jos kaikki 10 000 lasta aletaisiin päästämään läpi eikä sekään kiinnostaisi vastustajia. Muuten miksi ette edelleen käy auttamassa näitä lapsettomuudesta kärsiviä sukusolujenne muodossa? Heillä jos kenellä on tarvetta lapsille. Ei kun niin joo.. EI kiinnosta? Mitä te sitten soitatte sitä suutanne!
Mistäs sinä tiedät mitä kukin tekee? Minun tuttavapiirin adoptio-tai sijaisvanhemmista kaikki muut paitsi yksi pariskunta vastustavat aborttia. Itsekin haaveilen sijaisvanhemmuudesta.
Kauhee älämölö taas ihan turhasta. Ne ei ulkomailla välitä vähääkään siitä mitä mieltä joku ministeri Suomessa on. Vaikka olis ulkoministeri. Tää on tiettyjen tahojen halua haukkua Soinia ihan huvikseen.
Mitään käytännön merkitystä Soinin mielipiteillä suuntaan tai toiseen ei ole. Tai kenenkään muunkaan tässä asiassa.
Ylipäätään suomalaiset ministerit on ihan nobodyja ulkomailla. Ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Abortin vastustajat eivät ikinä ota millään tavalla kantaa resurssi pulasta kärsivään lastensuojeluun,kasvatuslaitosten vähyyteen ja sijaisperheiden huutavaan pulaan. Tilanne räjähtäisi käsiin, jos kaikki 10 000 lasta aletaisiin päästämään läpi eikä sekään kiinnostaisi vastustajia. Muuten miksi ette edelleen käy auttamassa näitä lapsettomuudesta kärsiviä sukusolujenne muodossa? Heillä jos kenellä on tarvetta lapsille. Ei kun niin joo.. EI kiinnosta? Mitä te sitten soitatte sitä suutanne!
Tästä tunnistaa meuhkaajan, jonka kanssa ei edes kannata yrittää keskustelua:
yleistää, kärjistää, käyttää äärisanoja
"Abortin vastustajat [huom yksi yhtenäinen ryhmä] eivät ikinä" [ei, ei kukaan eikä koskaan..] "ei kiinnosta vastustajia"
Kysyy hysteerisenä kysymyksiä, joihin vastaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huolestuttavampaa, että Suomessa on naisia, jotka mieluummin tappavat kehittyvän lapsen kuin kantavat vastuunsa ja huolehtivat ehkäisystä.
Et ole tosissasi! Naisen vastuullahan kaikki on ollut ammoisista ajoista. Kukaan nainen ei varmaan ikinä ole kuullut maanitteluja "jos mä ihan vähän vaan, otan sen heti pois, ei siitä mitään tapahdu". Miehen muutaman minuutin nautinto voi olla naisen loppuelämän vastuu. Pitää lisäksi muistaa muutkin kuin länsimaalaiset naiset. Laittomat abortit tappavat naisia edelleen ympäri maailmaa.
Toivottavasti noihin laittomiin abortteihin kuolevat ovat vihervasemmistolaisia feministejä!
Terv. Jussi H-A
Ei tästä montaa päivää ole, kun Jussi Halla-aho kertoi pitävänsä Soinin aborttikannanottoja keskiaikaisina. Ylen sivuilta muistaakseni luin. Että siihen nähden tuo lohkaisusi ei nyt oikein osunut maaliin.
T: vihervasemmistolainen nainen
halla.aho itse äänesti eu-parlamentissa 2015 naisten aborttioikeutta vastaan joten keskiaika taisi sitten olla 2015
No, Jussi on kunnostautunut ennenkin noissa vaihtoehtoisissa totuuksissa.
Clintonin ja Obaman mielipiteen muutokset on varmaan ihan hyväksyttäviä kuitenkin? Eikä tuosta väitteestä ole esitetty mitään todisteita, itse etsin hetken ja ainoa mitä löysin oli nämä pari viime päivien keskustelua av:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäoleellista jankuttaa siitä missä vaiheessa sikiöstä tulee ihminen. Minusta yksilöllä on täysi oikeus poistaa toinen yksilö omasta kehostaan riippumatta siitä, onko tämä toinen yksilö ihminen vai ei, ja myös silloin kun tämä poisto johtaa sen kehosta poistetun yksilön kuolemaan. Ihmisen(kään) oikeus elää ei ylitä toisen ihmisen ruumiillista itsemääräämisoikeutta. Eihän ihmisiltä viedä väkisin elimiäkään toisen ihmisen pelastamiseksi, vaan itsemääräämisoikeus katsotaan vielä kuoleman jälkeenkin niin pyhäksi, että toisen ihmisen annetaan mieluummin kuolla kuin pelastetaan hänet vastentahtoisen luovuttajan elimillä.
Mielestäni olis parempi lopettaa kaikki lääketieteelliset toimenpiteet mielummin. Ei yhteiskunnalla tule olla mitään velvollisuutta tappaa juuri syntymässä olevaa vauvaa siksi, että mamma muuttikin mielensä. Luonnollinen kulku (äärimmäisen harvinaiset tapaukset pl.) on se, että oman toiminnan täysin tietoisena seurauksena sitä omaa "ruumiillista itsemääräämisoikeutta" loukataan. Juuri koskaan sitä elämää ei kukaan tunge väkisin sinne sisuksiin. Oma valinta.
Eikä kyseessä edes ole mikään loukkaus, kun on asiaan voinut itse vaikuttaa.
Miten teillä tämäkin menee täysin yli ymmärryksen? Ei se raskaus mitään itsemääräämisoikeutta riko vaan aborttien kieltäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse abortin kannattaja, mutta minua järkyttää seurata tätä aborttikeskustelua. Jos jonkun mielipide on, että abortti on murha niin ei se hyvän tähden voi johtaa siihen, että irtisanotaan työstä. Maailma on mennyt sairaaksi.
Siis miten teidän joidenkin on näin hankalaa ymmärtää mikä tässä on ongelmana? Jatkuvasti puhistaan asian vierestä. Ei, Soinin _mielipide_ ei ole se mistä tässä on kyse vaan hänen toimintansa, vähemmästäkin on muut joutuneet eroamaan joten miksi Soinin annetaan vaan jatkaa perseilyään?
Ai miksikö? Kun silloin koko hallitus saa kenkää, ja sitähän nuo pullasorsat eivät halua. Sipilä on hipihiljaa paitsi siksi että oma kanta on sama, myös siksi että palli kiikkuu.
https://www.kaleva.fi/mielipide/paakirjoitukset/hallitus-soinin-pihdeis…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tunnistaa meuhkaajan, jonka kanssa ei edes kannata yrittää keskustelua:
yleistää, kärjistää, käyttää äärisanoja
"Abortin vastustajat [huom yksi yhtenäinen ryhmä] eivät ikinä" [ei, ei kukaan eikä koskaan..] "ei kiinnosta vastustajia"Kysyy hysteerisenä kysymyksiä, joihin vastaa itse.
Johan tuo on teidän osalta nähty. Miksi ette yritä auttaa kaikkia hädänalaista lapsia tai rahoittaa uusien kasvatuslaitosten rakentamista? Niitä meinaa tarvittaisiin lisää näiden 10 000 päästessä läpi. Adoptioon antajia moralisoidaan aivan näiden auttavien tahojen toimesta joiden pitäisi hoitaa tätä asiaa ja välittää lapsi uuteen rakastavaan kotiin. Kaikista ei ole vanhemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Sari Tanus, Sari Essayah, Päivi Räsänen ja Mika Niikko ovat ottaneet kantaa lastensuojelun ongelmiin.
Ja sukusolujen luovuttaminen lapsettomille ei liity tähän asiaan yhtään sen enempää kuin talviolympialaiset Burundin sisäpolitiikkaan.
Maailma olisi parempi paikka elää ilman vihervasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma olisi parempi paikka elää ilman vihervasemmistoa.
Miksi ette muuta maihin joissa abortit on kielletty? Eikö kaikille olisi mukavempi elää kaltaistensa joukossa eikä yrittää pakottaa muita mukautumaan omiin arvoihin? Silloin kaikki saisi myös vastata arvojensa aiheuttamista seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
On surullista, että Suomen kaltainen sivistysvaltio ei tunnusta lapsen oikeuksia. Kehittyvä ihminen voidaan tuosta vain terminoida, koska äityli unohti ehkäisyn.
Harmi vaan, että se kehittyvä ihminen tarvitsee toisen ihmisen kehittyäkseen. Jos alkion ottaisi pois kohdusta, se ei kehittyisi itsekseen.
PS. ehkäisy on molempien seksiä harrastavien osapuolien asia. Ja siltikin se ehkäisy voi pettää.
Abortti tehdään aina hyvästä syystä. Raskaana oleva nainen ei koe olevansa kykenevä äidiksi, se on tarpeeksi suuri syy olla tekemättä tänne enää yhtään onnettoman lapsuuden uhreja. Abortti rv9 ja en ole päivääkään katunut päätöstä. Olin teini, mt-ongelmainen ja mies pers.häiriöinen. Halusin fiksuna ihmisenä säästää ihmisen tuolta taakalta. Itse olen kokenut traumatisoivan lapsuuden, ja mt-ongelmani ovat sieltä peräisin. Se on pahenpi rangaistus, kuin se että sinut abortoidaan kun et edes tiedä omasta olemassa olosta mitään!
Onko Soini myös ennen ministeriyttään avautunut blogissaan aborttikannoistaan muutaman kuukauden välein, vai onko tämä nyt vasta ilmestynyt tarve ottaa kantaa tähän asiaan ja ennen kaikkea muiden maiden aborttilakeihin? Entä onko hän koskaan puuttunut muiden maiden seksuaali- ja lisääntymisterveysasioihin muuten kuin aborttioikeuden kannalta? Onko hän esimerkiksi kritisoinut jonkun maan puutteellista sukupuolivalistusta, vaikeasti saatavissa olevaa tai kallista ehkäisyä, tai vaihtoehtoisesti kehunut jos jossain nämä asiat ovat hoidettu esimerkillisen hyvin?
Kiinnostaisi vaan tietää, että mihin hän oikein pyrkii näillä aborttikannanotoillaan...
Erikoinen keskusteluketju. Jokaisen tulisi saada päättää omasta elämästä, abotillekin on paikkansa.
Abortti on ensimmäisen asteen murha. Repikää siitä pällit.
Mä en ole koskaan pitänyt aborttimahdollisuutta kovin kunnioitettavana oikeutena. On tietysti hyvä, että halukkaat sen luvallisesti saavat mutta muuten sen käyttäminen kertoo naisen huonosta etiikasta ja moraalista. Siinä ei ole mitään arvostettavaa. Halveksittavaa se minusta on.