Vihaan nykyistä paperittomuutta, jossa laskut pitäisi vaan muistaa. TAAS vakuutusmaksut jäänyt maksamatta!! >:(
Miten vetussa nuo tuollaiset maksut voi muka muistaa, joista ei tule MINKÄÄNLAISTA muistutusta?! Ja tämä on jatkuvasti kasvava trendi tämä paperittomuus laskutusasioissa. Eipä tässä todellakaan mietitä asiakkaita pätkääkään! Kyllähän laskut pitäisi _aina_ tulla paperina kotiin! Tätä vaihtoehtoa ei useimmiten enää edes ole saatavilla.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyse oli nyt Lähitapiolan vakuutusmaksusta. Yritin etsiä sieltä, miten laskun saisi e-laskulle, mutten löytänyt edes sitä.
Iso kiitos kuitenkin Netpostia kommentoineille. Teidän ansiosta sain otettua koko Netpostin pois käytöstä. En kyllä mielestäni ole moista Netpostia ikinä edes aloittanut, mutta sielläpä oli pino kirjeitä poikineen sähköisessä muodossa. Jospa tämä touhu nyt järkevöityisi.
AP
NetPosti on kyllä paras juttu sitten viipaloidun leivän. Jos kaikki laskut tulisivat sinne niin elämä olisi helppoa. Valitettavasti vain laskuttajat eivät ole löytäneet NetPostia, minulla tulee sinne palkkalaskelma kerran kuukaudessa ja ajonevoverolasku kerran vuodessa.
NetPostin laskut voi maksaa virtuaaliviivakoodin avulla, ja ainakin S-Pankissa suoraan. Mutta ikävä kyllä niitä laskuja ei sinne juurikaan tule vaikka olen ruksannut vaihtoehdon että haluan kaiken mahdollisen NetPostiin.
Mitä lisäarvoa se netposti tuo verrattuna oikeaan E-laskuun verkkopankkiin? Pelkästään yksi turha välivarasto ja lisätyötä itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyse oli nyt Lähitapiolan vakuutusmaksusta. Yritin etsiä sieltä, miten laskun saisi e-laskulle, mutten löytänyt edes sitä.
Iso kiitos kuitenkin Netpostia kommentoineille. Teidän ansiosta sain otettua koko Netpostin pois käytöstä. En kyllä mielestäni ole moista Netpostia ikinä edes aloittanut, mutta sielläpä oli pino kirjeitä poikineen sähköisessä muodossa. Jospa tämä touhu nyt järkevöityisi.
AP
NetPosti on kyllä paras juttu sitten viipaloidun leivän. Jos kaikki laskut tulisivat sinne niin elämä olisi helppoa. Valitettavasti vain laskuttajat eivät ole löytäneet NetPostia, minulla tulee sinne palkkalaskelma kerran kuukaudessa ja ajonevoverolasku kerran vuodessa.
NetPostin laskut voi maksaa virtuaaliviivakoodin avulla, ja ainakin S-Pankissa suoraan. Mutta ikävä kyllä niitä laskuja ei sinne juurikaan tule vaikka olen ruksannut vaihtoehdon että haluan kaiken mahdollisen NetPostiin.
Mä tein op:n sivulla e-lasku tilauksen Taoiolaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita isolla jääkaapin oveen: MUISTA LASKUT! Näet sen joka päivä, pitäisi muistaa
Ja heti kun tulee sähköpostiin tai netpostiin lasku, laitat sen ylös eräpäivämäärineen siihen jääkaapin ovessa olevaan lappuun.
Itse toimin ostoslistan kanssa samalla tavalla. Aina kun huomaan jonkun tuotteen olevan loppumassa, laitan sen samantien ylös listaan ettei unohdu.
Miksi ihmeessä jokainen ei tilaa jokaikistä laskuaan e-laskuna verkkopankkiin eli kännykässä mobiilipankkiin käytännössä?
Ei voi olla mitään perustetta vastustaa tätä kehitystä. Pankkisoftat ilmoittaa kun ekaa kertaa wanhaa paperi tai sähköpostilaskua maksatte, että tilataanko jatkossa e-lasku tältä laskuttajalta.
Vastaa siihen että Kyllä, niin laskut on jatkossa aina tallessa verkkopankissa ja tulee maksettua. Ja väännetään nyt rautalangasta että verkkopankki on sama asia kuin saman pankin mobiilisofta kännykässä eli laskut on näkyvissä/hyväksyttävissä sieläkin, ei tarvi mennä verkkopankkiin tietokoneella.
Esim. OP mobiilissa sisäänkirjautuminen sormenjäljellä vie n. 0,5 sekuntia aikaa joten ei kovin kauhean kankeaa ole tarkastaa vaikka monta kertaa päivässä tilannetta. Vakio mobiili PIN koodi sallii hyväksymisen vastaavasti n. sekunnissa eli kovin työlästä ei ole.
Pankit voisi laittaa muistutuksen tulemaan noista mobiilisoftistaan laskujen eräpäivänä vielä ruutuun, nyt tulee tieto vain silloin kun uusi lasku saapuu ja jos sitä ei heti mene hyväksymään, on vaara että eräpäivä menee yli.
Te jotka hehkutatte piirongin laatikkoa ja paperilaskuja niin voi hyvää päivää... ei pysy homma hanskassa niin ja ei todellakaan jaksa alkaa Herran vuonna 2018 paperilaskusta tietoja maksulomakkeisiin verkkopankeissa enää syöttelemään. E-lasku on tätäpäivää, turha tapella vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei itse asiassa tullut vakuutusmaksuista pihaustakaan mutta sattumoisin tarkistin ja oli juuri erääntyviä laskuja kaksi kpl.
Niinpä. Minullekin tuli juuri tänään tekstiviesti, että joku vakuutusmaksu on myöhässä, vaikka mistään ei ole tietoa tullut.
Täällä monikaan ei näköjään ymmärtänyt, mitä aloittaja tarkoitti kun taivastelevat, miten joku unohtaa, että laskuja pitää maksaa. Eihän tässä siitä ole kyse, vaan siitä, että ne laskut tulevat mihin palveluun milloinkin, eikä joka paikassa vaan muista käydä niitä erikseen tarkistamassa. Tuo vakuutuslasku on yksi, joka ainakin minulla tulee sinne vakuutusyhtiön sivuille, jonne täytyy käydä kirjautumassa niillä vakuutusyhtiön omilla tunnuksilla. Ei siis riitä, että tarkistat paperipostin, sähköpostin ja verkkopankin, kun jotkut tulee yrityksen omille sivuille tai esim netpostiin, jota en käytä koskaan.
Vakuutuslaskut ovat pahimmat, varsinkin kun niitä ei millään saada pyynnöstä ja lupauksesta huolimatta yhteen samaan laskuun, vaan (samalla kertaa otetut) koko talouden vakuutukset tulevat ainakin neljänä eri laskuna. Puhelinlaskut sain samaan kun uhkasin vaihtaa toiseen operaattoriin :D
Vaihda e-laskuun. Onnistuu kyllä.
E-lasku sitoo sinut tiettyyn pankkiin ja e-laskutusta voi olla mahdoton lopettaa.
Minulla oli Vantaa Energyn e-lasku Nordean tilille. Halusin lopettaa e-laskutuksen ja siirtää sen myöhemmin menemään puolison toisessa pankissa olevalta tililtä. Yritin lopetusta ensin pankissa, mutta Nordea sanoi että sorry, he eivät voi lopettaa e-laskutusta vaan se pitää tehdä laskuttajalle. Seuraavaksi soitin Vantaa Energyyn ja he pompottivat takaisin sanoen että sori, mutta he eivät voi lopettaa e-laskutusta vaan se pitää tehdä pankissa.
Ratkaisimme pulman niin että puolisoni teki samasta laskusta uuden e-laskusopimuksen omalta tililtään. Jännitimme hieman miten käy, miltä tililtä sähkölasku menee, meneekö molemmilta vai meneekö kummaltakaan. Mutta kas, vaihto onnistui.
Tuo oli tietysti vain osaratkaisu, e-laskutuksen lopettaminen ei siis ole mahdollista, vaan kun olen sen kerran valinnut, niin se jatkuu maailman tappiin saakka.
En edes muista koska viimeksi olen saanut paperisen laskun. Kaikki menee e-laskuna ja vahvistan ne vaan nopeasti kännykkäsovelluksella johon menee noin minuutti. Ei lappusia tai viivakoodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita isolla jääkaapin oveen: MUISTA LASKUT! Näet sen joka päivä, pitäisi muistaa
Ja heti kun tulee sähköpostiin tai netpostiin lasku, laitat sen ylös eräpäivämäärineen siihen jääkaapin ovessa olevaan lappuun.
Itse toimin ostoslistan kanssa samalla tavalla. Aina kun huomaan jonkun tuotteen olevan loppumassa, laitan sen samantien ylös listaan ettei unohdu.
Ja viivaa yli laskut sitten sitä mukaa kuin ne on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei itse asiassa tullut vakuutusmaksuista pihaustakaan mutta sattumoisin tarkistin ja oli juuri erääntyviä laskuja kaksi kpl.
Niinpä. Minullekin tuli juuri tänään tekstiviesti, että joku vakuutusmaksu on myöhässä, vaikka mistään ei ole tietoa tullut.
Täällä monikaan ei näköjään ymmärtänyt, mitä aloittaja tarkoitti kun taivastelevat, miten joku unohtaa, että laskuja pitää maksaa. Eihän tässä siitä ole kyse, vaan siitä, että ne laskut tulevat mihin palveluun milloinkin, eikä joka paikassa vaan muista käydä niitä erikseen tarkistamassa. Tuo vakuutuslasku on yksi, joka ainakin minulla tulee sinne vakuutusyhtiön sivuille, jonne täytyy käydä kirjautumassa niillä vakuutusyhtiön omilla tunnuksilla. Ei siis riitä, että tarkistat paperipostin, sähköpostin ja verkkopankin, kun jotkut tulee yrityksen omille sivuille tai esim netpostiin, jota en käytä koskaan.
Vakuutuslaskut ovat pahimmat, varsinkin kun niitä ei millään saada pyynnöstä ja lupauksesta huolimatta yhteen samaan laskuun, vaan (samalla kertaa otetut) koko talouden vakuutukset tulevat ainakin neljänä eri laskuna. Puhelinlaskut sain samaan kun uhkasin vaihtaa toiseen operaattoriin :D
E-lasku sitoo sinut tiettyyn pankkiin ja e-laskutusta voi olla mahdoton lopettaa.
Minulla oli Vantaa Energyn e-lasku Nordean tilille. Halusin lopettaa e-laskutuksen ja siirtää sen myöhemmin menemään puolison toisessa pankissa olevalta tililtä. Yritin lopetusta ensin pankissa, mutta Nordea sanoi että sorry, he eivät voi lopettaa e-laskutusta vaan se pitää tehdä laskuttajalle. Seuraavaksi soitin Vantaa Energyyn ja he pompottivat takaisin sanoen että sori, mutta he eivät voi lopettaa e-laskutusta vaan se pitää tehdä pankissa.
Ratkaisimme pulman niin että puolisoni teki samasta laskusta uuden e-laskusopimuksen omalta tililtään. Jännitimme hieman miten käy, miltä tililtä sähkölasku menee, meneekö molemmilta vai meneekö kummaltakaan. Mutta kas, vaihto onnistui.
Tuo oli tietysti vain osaratkaisu, e-laskutuksen lopettaminen ei siis ole mahdollista, vaan kun olen sen kerran valinnut, niin se jatkuu maailman tappiin saakka.
Höpöhöpö Nordeasta en tiedä, mutta OP:lla verkkopankista vaan klikataan lista ruutuun tilatuista e-laskuista ja klikkaa haluamastasi peru e-lasku. Laskuttaja saa taustalla automaattisesti peruutussanoman ja seuraava laskusi on taas paperilasku.
Pakottamalla ei koskaan tule hyvää, ei e-laskua mitenkään peruuttamattomasti aseteta päälle jos sen tilaa. Ihan samanlainen lista Nordeankin verkkopankista löytyy, kaiva esiin vaan jostain valikoiden syövereistä joita Nordea on onnistunut verkkopankkihäkkyräänsä tekemään kyllä kiitettävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mitä lisäarvoa se netposti tuo verrattuna oikeaan E-laskuun verkkopankkiin? Pelkästään yksi turha välivarasto ja lisätyötä itselle.
Pankkiriippumaton ja sinne laskut saa pdf-muodossa oikeina laskuina ei pelkästään e-laskuina. (olikohan niin että NetPostin e-laskutus loppui?, mutta pdf on minusta paras) Posti arkistoi laskujen lisäksi kaikki muutkin kirjeet NetPostiin, esimerkiksi vakuutusehdot eri vakuutusyhtiöistä, operaattorin kirjeet, jne.
Pankkiriippumaton tarkoittaa siis sitä että e-laskuarkistosi ei häviä kun vaihdat pankkia ja kaikki ovat yhdessä paikassa vaikka pankkitilejä olisi eri pankeissa.
kehitystä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö Nordeasta en tiedä, mutta OP:lla verkkopankista vaan klikataan lista ruutuun tilatuista e-laskuista ja klikkaa haluamastasi peru e-lasku. Laskuttaja saa taustalla automaattisesti peruutussanoman ja seuraava laskusi on taas paperilasku.
Pakottamalla ei koskaan tule hyvää, ei e-laskua mitenkään peruuttamattomasti aseteta päälle jos sen tilaa. Ihan samanlainen lista Nordeankin verkkopankista löytyy, kaiva esiin vaan jostain valikoiden syövereistä joita Nordea on onnistunut verkkopankkihäkkyräänsä tekemään kyllä kiitettävän paljon.
Osaan kyllä klikata tuon ruksin pois mutta siitä seuraa jo kertomani ilmoitus että peruuttaminen pitää tehdä laskuttajalle. Soitin myös pankin henkilökohtaiselle asiakaspalvelijalleni ja vastaus oli sama.
E-laskut on parasta mitä voi olla, mutta sähköpostiin tulevia en muista maksaa kun todella harvoin edes sähköpostia avaan.
Naurattaa nämä kaikki vinkit ja ihme säätämiset mitä tässä ketjussa on annettu.
Nettipankkiin kirjautumiseen ei montaa sekunttia mene ja näille, joilla elämänhallinta on hukassa, voisin ehdottaa säännöllistä käytiä verkkopankissa esimerkiksi joka keskiviikko klo 18.00. 52 vuodessa säännöllisesti nettipankki auki ja hyväksyy jonossa olevat laskut. Lähes kaikissa laskuissa on kaksi viikkoa maksuaikaa, joten ei tule maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mulla oli paperiaikaan aukoton, kätevä systeemi. Kun posti toi laskun, laitoin sen eteisen lipaston laatikossa olevaan laskulaatikkoon saman tien. Kaksi kertaa kuussa otin laatikon ja maksoin sinne kertyneet laskut. Kaikki tuli aina maksettua koska ne oli siellä pinossa samassa paikassa.
Nyt sitten taas.... Osa tulee edelleen paperilla, mutta sitten laskuja tulee paitsi nettipankkiin, myös sähköpostiin ja jostain jopa tekstiviestillä. On siinä laskujenmaksupäivänä härdelli löytää ne kaikki. Joskus lisäksi ei ole esim. sähköpostista muistanut poistaa laskua kun se on maksettu, jolloin joutuu selaamaan tilitapahtumia verkkopankissa varmistaakseen että oliko tämä nyt maksettu vai ei.
Kerroit kaiken sen, mikä mullakin oli mielessä. Juuri näin on käynyt.
Ehkä jotkut muut sitten ovat tilanteessa, jossa laskuja tulee vain tietyiltä, samoin toimivilta laskuttajilta, sähkö- vakuutus- vesi- yms. Helppoa kai se silloin on.
kehitystä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeassa se on niinkin vaikeassa paikassa kuin Päivittäiset pankkiasiat -> e-laskut.
Vierailija kirjoitti:
Miten vetussa nuo tuollaiset maksut voi muka muistaa, joista ei tule MINKÄÄNLAISTA muistutusta?! Ja tämä on jatkuvasti kasvava trendi tämä paperittomuus laskutusasioissa. Eipä tässä todellakaan mietitä asiakkaita pätkääkään! Kyllähän laskut pitäisi _aina_ tulla paperina kotiin! Tätä vaihtoehtoa ei useimmiten enää edes ole saatavilla.
Kun tekee e-laskusopimuksen, voi valita vaihtoehdon, jossa et hyväksy laskujasi, niin ne menevät suoraan tililtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Pankkiriippumaton ja sinne laskut saa pdf-muodossa oikeina laskuina ei pelkästään e-laskuina. (olikohan niin että NetPostin e-laskutus loppui?, mutta pdf on minusta paras) Posti arkistoi laskujen lisäksi kaikki muutkin kirjeet NetPostiin, esimerkiksi vakuutusehdot eri vakuutusyhtiöistä, operaattorin kirjeet, jne.
Pankkiriippumaton tarkoittaa siis sitä että e-laskuarkistosi ei häviä kun vaihdat pankkia ja kaikki ovat yhdessä paikassa vaikka pankkitilejä olisi eri pankeissa.
Ja miten tämä PDF muoto olisi yhtään kätevämpi. Täysi turhake. Se on myös siellä verkkopankin elaskussa pdf muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten täällä porukka makselee laskuja kerran kuussa tai kaksi kertaa kuussa?
Eikö laskut pidä maksaa eräpäivänä?
Sillä lailla minä olen aina elänyt.
Niin minäkin. Tai siis syötän samantien verkkopankkiin ja tungen laskun mappiin. Jos en heti jaksa tätä tehdä, lasku on kalenterin taskussa muiden laskujen kanssa eräpäiväjärjestyksessä. Sitä kyyläilen harva se päivä ja välillä urakoin laskut taas verkkopankkiin ja mappiin. Tulee niitä varmaan 5 kpl kuussa automaattisesti toistuvan yhtiövastikkeen lisäksi. Sitä ei tarvitse muistaa.
Ei tämä mielestäni mikään muistamisongelma ole, kyse on asenteellisesta ongelmasta, jos laskunsa unohtaa. Kehittäkää vitivarma systeemi, ihmiset.
Maksan kaikki laskut heti kun lasku tulee, loput suoraveloituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vakuutuslasku on yksi, joka ainakin minulla tulee sinne vakuutusyhtiön sivuille, jonne täytyy käydä kirjautumassa niillä vakuutusyhtiön omilla tunnuksilla. Ei siis riitä, että tarkistat paperipostin, sähköpostin ja verkkopankin, kun jotkut tulee yrityksen omille sivuille tai esim netpostiin, jota en käytä koskaan.
Tuon takia vaihdoin vakuutusyhtiötä koska sillä yhtiöllä jolla lasku menee vakuutusyhtiön omille sivuille, ei ollut edes mahdollisuutta e-laskuun. Sain vakuutuksetkin edullisemmin. Typerä yhtiö ja typerä käytäntö.