Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?

Vierailija
15.08.2018 |

Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.

Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.

Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.

Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.

No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.

No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.

Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.

Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.

Kommentit (270)

Vierailija
181/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oonkin aina ihmetellyt et miten noilla teineillä on varaa istuu kahviloissa juomassa erikoiskahveja ja 8 euron kakkupaloja kun munkaan rahat ei niihin riitä vaikka oon töissä. No tietenkin vanhemmat maksaa joo. Aivan turha rahanmeno, samalla rahalla vois ostaa jotain hyödyllisempääkin.

Vierailija
182/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap kanssasi samaa mieltä!! Teinit ovat uskomattoman kalliita! Minusta suuri epäkohta on se, että lapsilisät loppuvat liian aikaisin, ja että lukion kirjat tulee maksaa itse. Asumme tällä hetkellä maassa, jossa niitä kirjoja ei tartte maksaa itse ja lapsilisä sen kun jatkuu vaikka nuoret 17-18 v. Ollaan hyvätuloinen perhe mutta tuntuu, että kaikki rahat menee silti nuoriin. Suomessa olisi tietysti vielä pahempi tilanne. Minusta tämä on oikeasti asia, joka täytyy saada muuttumaan Suomessa. Haluamme tulla vielä takaisinkin mutta täytyy kai odottaa että lapset on vanhempia.

Olen tämän kirjoittaja. Mitä enemmän näitä luen, sitä huonompi omatunto minulle tulee. Päivähoito maksoi aikoinaan (pidennetty puolipäivä) per lapsi n. 70 euroa. Koulu ei ole koskaan maksanut mitään paitsi kouluruuat (söivät yleensa kotona). Lapsilisät ovat nykyään yhteensä lähes 400 kuussa (2 lasta) ja jatkuvat vähintään sinne asti kun kirjoitukset on ohi. Kyniä ja kumeja ostellaan mutta mitään kirjoja ei koskaan täydy itse ostaa. Jokunen sanakirja on ostettu vapaaehtoisesti. Ollaan vielä hyväpalkkaisia ja SILTI tuntuu usein siltä, että kaikki menee nuoriin. Suomessa me ei tultaisi toimeen sitten millään. Eikä meidän lasten harrastuksetkaan ole niin kalliita. Mutta ne nyt tarvitsevat kaikenlaista.

.

Älä nyt noin sano.

Suomessahan lapset/nuoret ja koulutus ovat kaikkien poliitikkojen lempikohde.

.

Vai miten se menikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oonkin aina ihmetellyt et miten noilla teineillä on varaa istuu kahviloissa juomassa erikoiskahveja ja 8 euron kakkupaloja kun munkaan rahat ei niihin riitä vaikka oon töissä. No tietenkin vanhemmat maksaa joo. Aivan turha rahanmeno, samalla rahalla vois ostaa jotain hyödyllisempääkin.

No jaa, ei ne kakkukahvit pahaa nuorille tee. Kallista lystiähän se on ettei siellä joka päivä voi istua, mutta sosiaalisuus on iso osa kehittyvän nuoren elämää, minä ainakin annan mielelläni rahaa kyseiseen viihdykkeeseen. Parempi nuoren kakkukahveilla on istua kuin vaikka keskaribaarissa.

Vierailija
184/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi maksat autokoulun lapsellesi! Miksi nuori ei ole itse kesätöistä säästänyt rahoja???

Kesätöitä ei kuule niin helpolla nykyään saa, hakemuksia laittoi vaikka kuinka tammikuusta asti. Oli todella rikki siitä, ettei töitä saanut.

Miten voit kirjoittaa noin julmasti? Kamalia sydämettömiä ihmisiä täällä.

Ei kesätöitä millään hakemuksilla saa. Täytyy vaivautua paikan päälle henkilökohtaisesti ja etsiä se henkilö, joka rekrytointia ko. firmassa/kaupassa tms. hoitaa. Ja sitten puhua itsensä työpaikkaan sisään. Näin toimin aikoinaan, kun olin 16 v.

Juu, minäkin olen aikoinaan myynyt 16-vuotiaana kaupan kassalla kaljaa ja tupakkaa.

Ajat on pikkuisen muuttuneet. Alle 18-vuotiasta ei oteta juuri mihinkään, ellei ole suhteita tai satumainen tuuri. Täällä esim. kaikki kaupungin nuorille suunnatut kesätyöpaikat (=1 kk/hlö) arvotaan hakijoiden joukosta. Ja hakeminen päivään x on ehdoton edellytys jotta on mukana noissa arpajaisissa. hakijoita on aina vähintään kolminkertaisesti. Ikäraja on 16 vuotta tuohon.

Joku sanoi että hampurilaispaikat on hyviä paikkoja nuorille. Joo, pitää vaan olla 18 vuotta täyttänyt ja hygieniapassin suorittanut. 

Vierailija
185/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin 18 v ja 16 v. Ja odota, että vanhempi muuttaisi jo pois ja alkaisi elättää itseään.... eniten ärsyttää se oletus, ettei itse tarvi tehdä mitään, kyllä äiti maksaa.

Tuossa iässä ihan viimeistään pitää oppia, ettei se raha kasva puissa. 18 v. voi hyvin mennä kausi- tai kesätöihin. 16 v. voi myös tehdä pikkujobeja, joista tienaa taskurahaa esim. haravoida tai luoda lunta ikääntyneen naapurin pihassa, hoitaa lapsia jne. Miten ihmeessä ajattelit, että nuoret muuten tulee pärjäämään omillaan?

Vierailija
186/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi maksat autokoulun lapsellesi! Miksi nuori ei ole itse kesätöistä säästänyt rahoja???

Kesätöitä ei kuule niin helpolla nykyään saa, hakemuksia laittoi vaikka kuinka tammikuusta asti. Oli todella rikki siitä, ettei töitä saanut.

Ei kesätöitä millään hakemuksilla saa. Täytyy vaivautua paikan päälle henkilökohtaisesti ja etsiä se henkilö, joka rekrytointia ko. firmassa/kaupassa tms. hoitaa. Ja sitten puhua itsensä työpaikkaan sisään. Näin toimin aikoinaan, kun olin 16 v.

Juu, minäkin olen aikoinaan myynyt 16-vuotiaana kaupan kassalla kaljaa ja tupakkaa.

Ajat on pikkuisen muuttuneet. Alle 18-vuotiasta ei oteta juuri mihinkään, ellei ole suhteita tai satumainen tuuri. Täällä esim. kaikki kaupungin nuorille suunnatut kesätyöpaikat (=1 kk/hlö) arvotaan hakijoiden joukosta. Ja hakeminen päivään x on ehdoton edellytys jotta on mukana noissa arpajaisissa. hakijoita on aina vähintään kolminkertaisesti. Ikäraja on 16 vuotta tuohon.

Joku sanoi että hampurilaispaikat on hyviä paikkoja nuorille. Joo, pitää vaan olla 18 vuotta täyttänyt ja hygieniapassin suorittanut. 

Hygieniapassin voi suorittaa osallistumalla kurssille ja läpäisemällä testin. Hinta pyörii sadan euron molemmin puolin, ei huono sijoitus.

Hygieniapassia voi muuten tarvita myös muilla aloilla, eli ei mene hukkaan vaikkei ravintola-alalla jatkaisikaan.

Vierailija
187/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon köyhästä perheestä ja ihan vapaaehtoisesi jätin menemättä lukioaikana risteilylle, kuten myös vanhojen tansseihin enkä hankkinut ajokorttia, poljin pyörällä koulumatkat. Minulla ei myöskään koskaan ollut mitään kallista harrastusta enkä käyttänyt merkkivaatteita ja hiukset leikkasin ja värjäsin itse. Lapsen voi myös tarvittaessa opettaa säästäväiseksi, mun vanhemmat onnistui siinä hyvin.

Vierailija
188/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..

Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.

Minulla oli lapsena aina merkkivaatteet, hienoja leluja ja muutenkin taloudellisesti hyvin yltäkylläinen elämä. Menin kyllä heti 15-vuotiaana töihin, eikä muuten ollut suhteiden avulla. Jaoin mainoksia, poimin mansikoita ja olin ystäväni luona navettahommissa. Siitä alkaen olenkin aina tehnyt töitä. 16-vuotiaana muutin omilleni ja siitä lähtien olen maksanut kaiken itse. Ensin lapsilisällä ja töillä, sitten opintotuella ja töillä. Aikalailla kaikki omistamani vaatteet ja kengät ovat merkkivaatteita, käytän melko kallista kosmetiikkaa, käyn kampaajalla ja minulla uusi iPhone. Miten maksan tämän kaiken? No tekemällä 12–24 h pituisia vuoroja ja vapaa-aikaa ei juuri ole. Opiskelin myös alalle, jolta saa ihan mukavaa palkkaa. Kas näin, voi ymmärtää rahan arvon, tehdä paljon töitä sen eteen ja silti ostaa niitä parjattuja merkkivaatteita.

Vierailija
189/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuoret ei käy kakkukahveilla kahviloissa vaikka saavat rahaa enemmän kuin kaverinsa. Tai ehkä just siksi. Eivät syö myöskään sokerijuttuja ja karkkeja. Ne eivät tietääkseni ole mikään trendijuttu nyt vaan nimenomaan ihan hedelmät makeina juttuina ja muut terveelliset jutut sitten muuten. Se on vähän out kanssa esitellä rahojaan ja nuo nuoret eivät mitenkään ihailevasti puhu kavereistaan jotka ovat koko ajan tuhlaamassa. Ne kakkukahvittelijat  ja shoppilijat ottavat yleensä myös velkaa kavereiltaan...jos saavat. Takaisinmaksu tuntuu usein tökkivän niin olen kieltänyt meidän nuoria lainaamasta rahaa muille kuin ihan hätätilanteessa..

Vierailija
190/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, ei ne kakkukahvit pahaa nuorille tee. Kallista lystiähän se on ettei siellä joka päivä voi istua, mutta sosiaalisuus on iso osa kehittyvän nuoren elämää, minä ainakin annan mielelläni rahaa kyseiseen viihdykkeeseen. Parempi nuoren kakkukahveilla on istua kuin vaikka keskaribaarissa.

Mikä sosiaalisuus:) Siis sekö jossa sanotaan kaverille että "mä ainakin otan tuollaisen erikoislattemokkakahvin ja sitten tuon sacherkakkupalan. Mitäs sä otat?" "No aattelin ottaa teetä ja croissantin." "Eikä, ihan oikeesti, eikö sulla ole rahaa tarpeeks kunnon kakunpalaan, voi ei, mä otan aina vähintään kakkupalan....Ai helskatti, ohhoh, onks sulla lainata 50 senttiä kato kun haluisin maksaa käteisellä, en viittis kortilla näin pientä maksaa...." Et semmosta, vierestä useaan kertaan kuultua:DDD

Vierailija
191/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne kauan sinun riesanasi ole, ap. Ja sitten itket ikävääsi loppuikäsi, kun ovat lentäneet pesästä. Minä olen kiitollinen lapsistani, he ovat ihania. Ei minulla ollut kiire eroon esikoisesta, joka muutti omilleen 19-vuotiaana, eikä kuopuksesta, joka täyttää kohta 20 ja asuu kanssani, koska opiskelee samalla paikkakunnalla jossa asun.

Pistää vihaksi ihmiset, jotka hankkivat jossain mielenhäiriössä lapsia tajuamatta, että se on läheisin ja tärkein ihmissuhde, mitä voi koskaan olla: omasta ruumiista syntynyt uusi ihminen.

Hölömö.

Vierailija
192/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..

Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.

Olet kuullut väärin. Pojat saavat enemmän taskurahaa kuin tytöt, eikä heiltä vaadita edes kotitöiden tekoa vastineeksi. Poikien harrastuksetkin ovat kalliimpia, mieti nyt vaikka jääkiekkoa. Tässäkin kohtaa maassa vallitsee kahdet eri säännöt.

Tytöiltä vaaditaan käytöstapoja, vastuunkantoa ja ponnistelua hyvin pienestä, pojilta ei. Seuraukset näkyvät siinä, että laiskaksi kasvatetut pojat syrjäytyvät, kun kaikki on äkkiä niin työlästä ja asiat pitäisi hoitaa itse. Ei viitsitä.

Lässyn lässyn. Kyllä niitä on kuule hemmoteltuja " isin pikku prinsessoja" myös, jotka eivät osaakuin marista ja raivota ja vaatia.

Mulla on kolme poikaa, ja ärsyttää tämä leimaaminen. Mun pojat on fiksuja, pärjäävät koulussa, ja tekevät todellakin kotitöitä ja kantavat vastuunsa.

Vierailija
193/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abiristeilyn voit hyvin jättää maksamatta, ajokorttikaan ei yleensä ole välttämätön. Harrastukset ja harrastusvälineet ja -vaatteet tulee valita sen mukaan mihin on varaa. Sama koskee kampaamokäyntejä, jos haluaa jotain kallista, käyköön töissä.

Vierailija
194/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Vierailija
195/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se maksaa kun teineille pitää ostaa merkkikuteet ku muillakin on, vaikkei rahaa olisikaan niin pitää näyttää rikkaalta.

Vierailija
196/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä kyllä poikaan on mennyt eniten. Jo ihan sen ruokiin. SYö kolmen tytön edestä ja jatkuvasti pitää antaa rahaa ruokaan kun ei tahdo koulun ruuat kelvata, vaan käy syömässä muualla. Kalliita musiikkivehkeitä ja pojan vaatteetkin on kalliimpia kuin tyttöjen. 

Mutta ainahan joka perheessä tilanne on eri, meillä tytöt on jotenkin paremmin osanneet antaa rahalle arvoa, eikä sitä ole surutta koskaan tuhlattu. 

Vierailija
197/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni kanssa poikiin enemmän kuin nyt tyttöihin. Pelikoneet, mopot ja muut harrastevälineet  sekä vaatteet ovat järjestään kalliimpia hankintoja pojille kuin tytöille.

Vierailija
198/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi ihmeessä maksat jopa autokoulun? Siitä lähtien kun sain itse kännykän (sen kuuluisan nokia 5110:n siihen aikaan, käytettynä sekin) vanhemmat sanoi että laskut maksetaan sitten itse. (Ohi aiheen, mutta nykyään tuntuu että ekaluokkalaisellekin hankitaan joku älyttömän kallis iphone, en ymmärrä.)

Joka tapauksessa, alettiin sitten veljen kanssa jakamaan ilmaisjakelulehtiä jotta saatiin puh.laskut maksettua. Autokoulumaksuissa mummo auttoi vähän, muuten otin sitä varten hiukan opintolainaa että pysytyin ajamaan kortin. Olen tänä päivänäkin kiitollinen että pienestä asti opetettiin että rahan eteen pitää tehdä jotain, kun kaikkea ei maksettu. Kokeile :)

Vierailija
199/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tämän usean lukioteinin äitinä!

Meillä on ollut periaate, että jotain työtä tehdään heti, kun 14v. täyttää.

Olemme ohjanneet ja auttaneet jonkin verran työnhaussa.

Kaikki ovat jakaneet mainoksia 1-2 kertaa viikossa. Siitä saa pari sataa kk. Hyvin on riittänyt jokaisen omiin menoihin.

Ei ne terveet nuoret kuole muutamaan tuntiin töitä viikossa. Olemme nimittäin joskus kuulleet, ettei nuoria voi vaatia töitä tekemään, kun koulukin on niin raskasta.

HöpöHöpö, netissä istuisivat senkin ajan.

Ja kesällä olemme aina "vaatineet" kk kesätöitä. Lomaa riittää se 1,5 kk. Jos ei muuta työtä ole löytynyt, niin mansikanpoimintaa löytyy aina.

Nykyään nuorisoa kohdellaan silkkihansikkain

eikä mitään saisi vaatia. Pappa betalar-sukupolvi!

Viimeksi tyttö halusi uuden puhelimen. Joten hän maksoi sen kesätienesteillään.

Pojat halusivat aikanaan mopot ja mopokortit, niin eikun mainosta jakamaan.

Ja niin ne tuli, nekin rahat.

Tottakai maksamme lasten lukio-opiskelut ym.

Mutta ajatuksena se, että nuori oppii arvostamaan työtä, rahaa ja sen arvoa, kun se tulee omasta selkänahasta.

Ja ennen kaikkea oppii arvostamaan opiskelua.

Kerran erän nuoristamme suhtautui nihkeästi jatko-opintoihin, niin sanoin, että voithan sä jakaa mainoksia loppuelämän, tiedät jo palkankin....kyllä tuli potkua opiskeluun.

Eli töihin vain. Älkää hyvät vanhemmat kustantako kaikkea ylellisyyttä tuosta noin vain nuorillenne. Teette karhunpalveluksen.

Vierailija
200/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygieniapassin voi suorittaa osallistumalla kurssille ja läpäisemällä testin. Hinta pyörii sadan euron molemmin puolin, ei huono sijoitus.

Hygieniapassia voi muuten tarvita myös muilla aloilla, eli ei mene hukkaan vaikkei ravintola-alalla jatkaisikaan.

Ja miinuksia vaan sataa. Perusteluita näille, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän