Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?

Vierailija
15.08.2018 |

Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.

Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.

Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.

Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.

No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.

No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.

Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.

Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.

Kommentit (270)

Vierailija
161/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitikö niitä lapsia tehdä? Itse aiheutettu ongelma, joten turha määkiä.

Vierailija
162/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavaperhe säästi koko lapsen lapsuuden lapsen tilille rahaa ajokorttia ja lukiokirjoja jne ekaa autoa varten ja kotoa muuttoa, lapsi täytettyään 18 ilmoitti että ne ovat hänen rahojaan ja hän ei niistä suostu mitään lukiokirjoja maksamaan, kun ne ovat huvittelu rahaa hänelle :,D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi intissä oli meidän vanhemmalle pojalle ajokortti tarpeen tai ei olisi siellä päässyt hommiin mihin halusi.

Katson ajokortit ja matkustelut kyllä sijoitukseksi tulevaisuuteen.

Vierailija
164/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.

Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.

Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.

Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.

No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.

No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.

Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.

Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.

Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.

Etkö sä ihan oikeesti 22v ymmärtänyt mitä on ehkäisy tai abortti. Turha ruikuttaa jos on noin tyhmä.

Vierailija
165/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, onko valmennuskurssit, kalliit harrastukset ja kielikurssit pakollisia hyvään teinin elämään ja hyvään tulevaisuuteen? P.s hyvän ammatin voi hankkia ilman valmennuskurssia, harrastusten ei tarvitse olla kalliita ja kielissä voi olla hyvä ilman kielikursseja (kuten mä 😅)

Vierailija
166/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa lukea tätä ketjua. Siis äärimmäisen terapeuttista.

Minä olen juuri riidellyt eksän, 18-vuotiaan pojan isän kanssa elatuksesta. Elatusapu kun loppuu, niin otin tähän yhteyttä ja pyysin, että hän jatkaa saman 230 euron summan maksamista suoraan lukiolaiselle. Poika saisi elää sillä rahalla (lukio, bussi, parturi, vaatteet, omat menot, mahdolliset tietokoneen rikkoutumiset), ja minä kustantaisin pojalle ylläpidon (olen laskenut, että pojan ruokakulut ovat kuussa noin 300 e). Poika siis asuu luonani.

Isä haukkui minut pystyyn ”sinä olet rahan kiilto silmissä”, ”olen kyllästynyt ylläpitämään luksuselämäänne” etc. Hänen mielestään 150 e kk on maksimi, mitä maksaa pojalle. Eli: Kun maksamme pojan kulut puoliksi, niin hänen mielestään nuoren miehen pitää pystyä elättämään itsensä 300 e kk.

Sama kävi meillä. Isä haukkui minua ahneeksi. Säälittävä luuseri koko ukko.

Vierailija
167/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä maksaisi nuoren lukio opintoja. Meidän tyttökin ois halunnu mennä lukioon, mutta minä en ala mitään 3vuoden höpöhöpö opintoja kustantamaan. No ei hakenu sitten lukioon vaan amikseen ja hyvä niin. Saa sentään edes ammatin, kun lukiosta ei jäis ku luu käteen. 

Vierailija
168/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut itsekin ne lukio-opinnot (yhdyssana) suorittaa... tai olla vaikka edes peruskoulun äidinkielen tunnilla hereillä :-)

Vierailija
169/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulu ja kampaaja eivät ole pakollisia kuluja, eli niistä tinkimään jos oikeasti rahat eivät riitä.

Jos kyse täysi-ikäisestä/täysi-ikäistyvästä (kun kerran abista puhe) niin olisi aika alkaa opettaa kalastamaan kalan antamisen sijaan. Eli ohjaa nuori etsimään työtä itselleen, vuokrafirmojen kautta esimerkiksi kauppaan kassaksi tai hyllyttämään.

Voi niillä tuloilla sitten kerryttää itselleen ajokorttirahat.

Vierailija
170/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut itsekin ne lukio-opinnot (yhdyssana) suorittaa... tai olla vaikka edes peruskoulun äidinkielen tunnilla hereillä :-)

...lukiossa nykyään opetetaan oikeinkirjoituksen lisäksi myös tekstin tulkintaa, luepa vastaaja vielä uudestaan tuo viesti johon vastasit ja mieti sen tyylilajia.

Vierailija
171/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tuttavaperhe säästi koko lapsen lapsuuden lapsen tilille rahaa ajokorttia ja lukiokirjoja jne ekaa autoa varten ja kotoa muuttoa, lapsi täytettyään 18 ilmoitti että ne ovat hänen rahojaan ja hän ei niistä suostu mitään lukiokirjoja maksamaan, kun ne ovat huvittelu rahaa hänelle :,D

No, vanhempihan voi sanoutua irti lukiokirjojen ja muiden maksusta tuossa tapauksessa. Nuori saanut tilin täynnä rahaa ja elämänvalinta sekin, jos koulutuksen sijaan käyttää rahat huvitteluun.

Vierailija
172/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on kuitenkin oma valinta mitä kustantaa. Itse maksaisin koulunkäyntiin liittyvät kulut eli kirjat yms. Autokoulun lapset voi kustantaa itsekkin jos tekee vanhemmalle liian tiukkaa. Tuskin sinä sille autoakaan pystyt maksamaan niin mitä hyötyä on kortista?

Harrastukset on tietty pohjaton kaivo jos on sille linjalle lähtenyt että saa harrastaa mitä vaan missä vaan. Halpojakin harrastuksia on kyllä olemassa.

Viimeistään 18-vuotiaana lapsen olisi hyvä opetella tienaamaan vähän omaa rahaa; mistä sitten maksaa bussikortin, kampaamon, omia menoja jne. Se on tärkeää oppia huolehtimaan omasta taloudesta ja ymmärtämään asioiden ja rahan arvo.

Vierailija
173/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on kuitenkin oma valinta mitä kustantaa. Itse maksaisin koulunkäyntiin liittyvät kulut eli kirjat yms. Autokoulun lapset voi kustantaa itsekkin jos tekee vanhemmalle liian tiukkaa. Tuskin sinä sille autoakaan pystyt maksamaan niin mitä hyötyä on kortista?

Harrastukset on tietty pohjaton kaivo jos on sille linjalle lähtenyt että saa harrastaa mitä vaan missä vaan. Halpojakin harrastuksia on kyllä olemassa.

Viimeistään 18-vuotiaana lapsen olisi hyvä opetella tienaamaan vähän omaa rahaa; mistä sitten maksaa bussikortin, kampaamon, omia menoja jne. Se on tärkeää oppia huolehtimaan omasta taloudesta ja ymmärtämään asioiden ja rahan arvo.

Jep. Aina huudellaan vastaan, että töiden löytäminen nuorella ole helppoa. No ei olekaan, siksi vanhemman on hyvä olla neuvomassa ja kannustamassa.

Ekana läpi vaikka kaikki vuokrafirmat, joiden kautta voisi saada työkeikkaa. Moni näistä on työllistynyt, miksikäs ei juuri se teidän nuorenne.

Lisäksi voi yrittää hakea sitä vakituista paikkaakin, esimerkiksi kassamyyjäksi 10 - 20h/vk.

Se, ettei natsaa heti pariin ekaan, ei ole syy luovuttaa. Siinä tulee samalla opetus nuorelle, ettei asiat aina menekään heti läpi, vaan on yritettävä sinnikkäästi uudelleen.

Meillä, joille ei lapsuudenkodista tarjottu juuri mitään, oli sentään se etu, että meidän oli PAKKO yrittää saada työtä. Ei ollut vaihtoehtoa luovuttaa ja jäädä vapaaherrastamaan isän ja äidin kukkaroilla. Ei tullut meitäkään kukaan kotoa töihin hakemaan, mutta sinnikkäällä hakemisella lopulta natsasi.

Ps. Ravintola-alahan kiljuu nykyään työvoimapulaa tarjoilijoista. En usko, että jokainen paikka vaatii rautaista työkokemusta noin käytännönhommasta, kerta niitä hakijoita ei pahemmin ole. Eli sieltä myös kyselemään.

Vierailija
174/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täysi- ikäinen nuori on ihmeissään ekassa työpaikassa, kun kotoa on tippunut rahaa pohjattomasti ilman suurempia ponnisteluja.

Esim. kuvitelmat palkan suuruudesta ja ihmettelyt, että kun mää saan vaan tän verran. Ei tajuta ollenkaan, että moni aikuinenkin tienaa 1500 € .n paikkeilla kk ja sillä elää.

Vierailija
175/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap kanssasi samaa mieltä!! Teinit ovat uskomattoman kalliita! Minusta suuri epäkohta on se, että lapsilisät loppuvat liian aikaisin, ja että lukion kirjat tulee maksaa itse. Asumme tällä hetkellä maassa, jossa niitä kirjoja ei tartte maksaa itse ja lapsilisä sen kun jatkuu vaikka nuoret 17-18 v. Ollaan hyvätuloinen perhe mutta tuntuu, että kaikki rahat menee silti nuoriin. Suomessa olisi tietysti vielä pahempi tilanne. Minusta tämä on oikeasti asia, joka täytyy saada muuttumaan Suomessa. Haluamme tulla vielä takaisinkin mutta täytyy kai odottaa että lapset on vanhempia.

Olen tämän kirjoittaja. Mitä enemmän näitä luen, sitä huonompi omatunto minulle tulee. Päivähoito maksoi aikoinaan (pidennetty puolipäivä) per lapsi n. 70 euroa. Koulu ei ole koskaan maksanut mitään paitsi kouluruuat (söivät yleensa kotona). Lapsilisät ovat nykyään yhteensä lähes 400 kuussa (2 lasta) ja jatkuvat vähintään sinne asti kun kirjoitukset on ohi. Kyniä ja kumeja ostellaan mutta mitään kirjoja ei koskaan täydy itse ostaa. Jokunen sanakirja on ostettu vapaaehtoisesti. Ollaan vielä hyväpalkkaisia ja SILTI tuntuu usein siltä, että kaikki menee nuoriin. Suomessa me ei tultaisi toimeen sitten millään. Eikä meidän lasten harrastuksetkaan ole niin kalliita. Mutta ne nyt tarvitsevat kaikenlaista.

Vierailija
176/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täysi- ikäinen nuori on ihmeissään ekassa työpaikassa, kun kotoa on tippunut rahaa pohjattomasti ilman suurempia ponnisteluja.

Esim. kuvitelmat palkan suuruudesta ja ihmettelyt, että kun mää saan vaan tän verran. Ei tajuta ollenkaan, että moni aikuinenkin tienaa 1500 € .n paikkeilla kk ja sillä elää.

Tää on ihan totta. Yksi teini ihmetteli miksi mulle jäi kulujen jälkeen käteen vain 300€ osa-aikaisen palkasta.

Vierailija
177/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..

Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.

Olet kuullut väärin. Pojat saavat enemmän taskurahaa kuin tytöt, eikä heiltä vaadita edes kotitöiden tekoa vastineeksi. Poikien harrastuksetkin ovat kalliimpia, mieti nyt vaikka jääkiekkoa. Tässäkin kohtaa maassa vallitsee kahdet eri säännöt.

Tytöiltä vaaditaan käytöstapoja, vastuunkantoa ja ponnistelua hyvin pienestä, pojilta ei. Seuraukset näkyvät siinä, että laiskaksi kasvatetut pojat syrjäytyvät, kun kaikki on äkkiä niin työlästä ja asiat pitäisi hoitaa itse. Ei viitsitä.

Musta olis tosi kiva tietää mihin nämä tällaiset "maan säännöt" perustuu? Osaatko sanoa?

Miten jollain on pokkaa väittää tällaista totena? Ja hauskinta ovat nämä äidit (?), jotka yläpeukuttaa? Onko tämä siis totta teidän kohdallanne, vai mitä pyritte vahvistamaan peukutustuellanne? :D Annatteko siis poikienne vaan lojua jossain, kun tyttäret tekevät työt?

Vierailija
178/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsilisän loppuminen 17-vuotiaana aiheuttaa osan noista kasautuvista kustannuksista. Useimmat lapset asuvat kotona, eivät saa yhteiskunnalta juuri tukea kalliiseen lukio-opiskeluun. Onneksi tähän toisen asteen opiskeluiden kalliuteen yhteiskunta on tarttumassa. Ehkä jo minun lapsillani tianne on hieman helpompi.

Nuorelle kannattaa opettaa rahanarvoa ja sitä ettei raha kasva puussa. Esim. Kampaamo:hiustenleikkaus kustannetaan, mutta extran esim. Hiustenvärjäys nuori maksaa itse. Kahvilat, ravintolat: peruskahvi ja pikaruoka kustannetaan, mutta jos nuori menee ravintolaan syömään sen hän maksaa itse. Perusvaatteet maksetaan, mutta jos nuori haluaa merkkivaatteen, sen maksaa itse. Eli viestinä lapselle on, että perusjutut maksetaan, mutta se extra pitää maksaa itse.

Nuori voi saada omaa rahaa hoitamalla naapurin lapsia, koiraa, siivoamalla vanhemman sukulaisen luona.

Nuori, joka saa kaiken ilmaiseksi ilman vastinetta vanhemmiltaan a) ajautuu omilleen muuttaessaan raha-vaikeuksiin b) käy vanhempien kukkarolla vielä aikuisenakin.

Väärin. Sain kaiken, myös asunnon vanhemmiltani opiskellessani. Suoritin tutkinnon nopeasti ilman työssäkäyntiä tai opintolainaa, valmistuin ajoissa ja olen ollut nyt 25 vuotta työelämässä elättäen itseni ja nyt myös oman perheeni.

Väärin? Tässä ketjussa puhutaan tämän päivän rahanarvosta, tämän päivän nuorista. Itsekin olen ollut 23 vuotta työelämässä, ei opintolainaa, työssä en ollut opiskeluaikana, kesälomat kyllä 15-vuotiaasta alkaen. Silti tai sen takia osaan kyllä nähdä tämän hetken nuorison erilaisen rahatilanteen.

Laput pois silmiltä. Tänä päivänä nuori ei saa koko kesäksi töitä, nuori ei saa töitä koko opiskeluajan kesiksi, opintotuki-ja asumistuki ovat todella surkealla tasolla verrattuna omaan opiskeluaikaan.

Me 25-30 vuotta sitten opiskelleet päästiin helpolla.

Ohiksen sulle, että 90-luvun lama oli kyllä kaikilla mittareilla mitattuna monin verroin kovempi kuin 2010-luvun lama. Työmahdollisuuksia niin kesäksi kuin vastavalmistuneellekin oli paljon, paljon nykyistä vähemmän, jä työttömiä nykyistä enemmän. 25 vuotta sitten opiskelleesta ja valmistuneesta sukupolvesta jäi iso osa koko työuraksi ilman vakituisia töitä, me olimme se ensimmäinen pätkätyöikäluokka.

Vierailija
179/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa lukea tätä ketjua. Siis äärimmäisen terapeuttista.

Minä olen juuri riidellyt eksän, 18-vuotiaan pojan isän kanssa elatuksesta. Elatusapu kun loppuu, niin otin tähän yhteyttä ja pyysin, että hän jatkaa saman 230 euron summan maksamista suoraan lukiolaiselle. Poika saisi elää sillä rahalla (lukio, bussi, parturi, vaatteet, omat menot, mahdolliset tietokoneen rikkoutumiset), ja minä kustantaisin pojalle ylläpidon (olen laskenut, että pojan ruokakulut ovat kuussa noin 300 e). Poika siis asuu luonani.

Isä haukkui minut pystyyn ”sinä olet rahan kiilto silmissä”, ”olen kyllästynyt ylläpitämään luksuselämäänne” etc. Hänen mielestään 150 e kk on maksimi, mitä maksaa pojalle. Eli: Kun maksamme pojan kulut puoliksi, niin hänen mielestään nuoren miehen pitää pystyä elättämään itsensä 300 e kk.

Sama kävi meillä. Isä haukkui minua ahneeksi. Säälittävä luuseri koko ukko.

Niinhän ne usein ovat. Meidän säälittävä luuseri katkaisi kokonaan välit omiin lapsiinsa, kun löysi venäläisämmän kielikurssilta. Toisella lapsella on aivokasvain (Pinealooma) ja on joutunut koko vuoden olemaan väsymyksen vuoksi sairauslomalla. Toinen sinnittelee neurologisen häiriönsä kanssa ammattiopinnoissa, vaihtoi juuri omaehtoisesti erityisammattikouluun, jotta saisi riittävästi tukea opettajalta. Kummallekaan ei isotuloiselta keskitason johtajaiskältä liikene latin latia.

Kaikenlaisia luonnevikaisia sitä tuleekin naitua, onneksi lapset ovat tyttöjä ja sellaisina älykkäitä ja sitkeitä kuten äitinsä. Eivät lasinhauraita toksisia heteroita kuten isä, joka ei kestä minkäänlaista elämän vastoinkäymistä.

Vierailija
180/270 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja kuulemani mukaan tyttöihin menee enemmän rahaa kuin poikiin (jos siis vaatteita, meikkejä jne ajattelee)..

Jos olet vielä onnistunut merkkitietousesimerkillä antamaan esimerkkiä, niin siinähän sitten ostetaan vähän kalliimmalla niitä kledjuja - tietenkin se voidaan oppia myös kavereilta, mutta kaikissa tietämässäni tapauksissa äiti on hyysännyt merkkien perässä lapsien vauva-ajoista asti ja sitten yhtenä päivänä tajunnut ”auts, minä en saakkaan enää päättää ostetaanko lapselle 10-60 euron paita” samalla, kun tytär kulkee raivoten äidin perässä merkeistä horisten ”kun minä haluan vain merkkiä!!!!”.

On materialismi rantautunut isosti teinien elämään Suomessa. Ihan älyttömiin asti, kun kulutustottumukset on samat kuin työssäkäyvillä ihmisillä. Jossain vaiheessahan vanhempien pitäisi pystyä ”romauttaan” tuo nuoren elintaso, ettei sitten kun pitää itsensä elättää joudu pikavippeihin ym. kierteisiin. Mutta ei se helppoa ole, kun nuorten omissa silmissä materialismi on se juttu.

Oma lukioaika ei ole vertailukelpoista, koska siitä on jo aikaa, mutta sain kuukausirahaa 85 euroa. Tuolla maksoin puhelinlaskun ja omat menot paitsi lukiokirjat maksoi vanhemmat. Kirpputoreilta ostin itselle silloin tällöin jonkun vaatekappaleen, ja vaatekauppojen hinnat tuntui ihan liian kalliilta. Jos joskus tarvitsi vähän kalliimman ostoksen, silloin säästin ja ostoksen jälkeen tuntui vielä pitkään, ettei ole ihan heti varaa ostaa mitään isompaa.

Olin ihan keskiluokkaisen perheen lapsi vieläpä, mutta ei sitä rahaa oikeasti ole kolmilapsisessa perheessä luksuselämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi