Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?
Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.
Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.
Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.
Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.
No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.
No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.
Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.
Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tyttöjen kampaajakäynnit katsotaan joksikin turhaksi ylellisyydeksi? Pitäähän niitä hiuksia leikata ja hoitaa - mielestäni se on osa perushygieniaa, jonka vanhemmat totta kai maksavat. Vai leikkaavatko manmat sekä omansa että tyttäriensä hiukset aina silloin tällöin lauantaisaunan jälkeen?
Riippuu käynnistä. 150 euron leikkaus + väri on ylellisyyttä - ei välttämättömyys.
15 euron hiustenleikkuu on perustarve niin sanotusti.
Toisaalta jos äiti osaa leikata, niin miksi ei voisi leikata lauantaisaunan jälkeen? Onks se n0loA?+
Minä kyllä maksan tyttäreni hiustenvärjäykset jos tämä näin haluaa tehdä, maksanhan omanikin enkö koe sitä mitään turhuutena. Mieluummin siisti ja huoliteltu ulkonäkö kuin teinin Prismasta ostetulla hiusvärillä tekemä epäsiisti hius”värjäys”...
En tiedä, missä peräkylällä asutte, mutta harvassa kaupungissa muuten saa edes taaperon hiustenleikkuuta 15 eurolla.
Leppävaarassa Espoossa sai miesten hiustenleikkuun ainakin vielä pari vuotta sitten 10e päiväsaikaan. Stadistakin löytyy ainakin Kallio-Sörnäinen-akselilta useampia 10-20e paikkoja, eiköhän muualtakin. Sellaisia peräkyliä täällä, missäs itse asut kuin noin nohevana tulet muille pätemään?
Niin, MIESTEN hiustenleikkuun. Se on halvempi kuin naisten hiustenleikkuu kuten tässäkin ketjussa on todettu. Kyllä täälläkin noita ulkomaalaistaustaisten ylläpitämiä veronkiertopaikkoja löytyy.
Se väite mihin tuo oli vastaus kuului "En tiedä, missä peräkylällä asutte, mutta harvassa kaupungissa muuten saa edes taaperon hiustenleikkuuta 15 eurolla."
Tsemppaa vähän.
Tsemppaa itse - viestissäsi nimenomaan puhuit miesten hiustenleikkuusta. Mitä tekemistä sillä on taaperon hiustenleikkuun kanssa?
No jopas meni noloksi tuo vänkäämisesi. Ensin väität ettei edes taaperon hiuksia saa 15 eurolla leikattua ja sitten kun sinulle kerrotaan, että aikuistenkin saa niin alat sössöttämään jotain että niin mutta puhuttiinkin taaperoista. Vaasankadulla muuten leikkaa leppoisa irakilaisukko koko nelihenkisen perheen päät viidenkympin könttäsummalla, mitäs nyt? Ai niin mutta oliko siinä perheessä nyt sitten yhtään taaperoa!?!?! Hohhoijaa..
Vaikka sinä käyt perheinesi irakilaisukolla (ja tuet samalla veronkiertoa), niin edelleen naisten ja lasten kampaamopalvelut ovat eri hintaisia kuin miesten parturipalvelut. Miksi näin on - siihen en osaa vastata.
On laitonta pyytää samasta palvelusta eri hintaa sukupuolen mukaan. Miksi menisit tuollaiseen paikkaan? Itse käyn vain paikoissa, joissa hinta tulee käytetyn ajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen "oman alan" työpaikan!? Voi pyhä sylvi
No sillä tavalla, että lähtee opiskelemaan IT-alaa ja sai lukion jälkeen IT-alan kesätöitä. Jos kesätyö on ohjelmointia, niin kyllä minä lasken sen oman alan työksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sinä käyt perheinesi irakilaisukolla (ja tuet samalla veronkiertoa), niin edelleen naisten ja lasten kampaamopalvelut ovat eri hintaisia kuin miesten parturipalvelut. Miksi näin on - siihen en osaa vastata.
Naisten hiuksiin tuppaa menemään enemmän aikaa. Itselläni ihan perusleikkaus pesuineen ja kuivatuksineen kestää sen tunnin ja maksaa 60€. Kerran oli tyttärelle varattu tuollainen normaali tunnin aika ja hän saikin päähänsä leikkauttaa hiukset lyhyemmiksi. Kampaajalla tuli tosi kiire sen kanssa ja taisi mennä vähän yli, onneksi minun aika oli perään ja nipistettiin sitten siitä. Hän kertoi että normaalisti tuollaiseen pitäisi varata 1,5 tuntia, kun se uusi malli rakennetaan ihan alusta asti.
Miesten hiustenleikkuu vie tyypillisesti vähemmän aikaa ja siksi maksaa vähemmän. Kyllä naistenkin puolella on niitä eri hintoja sen mukaan, tasataanko latvat vai leikataanko muotoon.
Mihin tällä tähdätään?
- Pitäisikö valtion maksaa koko kouluus? (Oho, kirjoja lukuunottamata niin taitaa jo tapahtua)
- Pitäisikö valtion maksaa nuoren kulkeminen? (Se maksaakin suuren osan, jos välimatka on pitkä. Pari kilometriä teini voi kävellä ihan itsekin)
- Pitäisikö valtion maksaa ajokortti? (En edes keksi syytä miksi pitäisi)
- Pitäisikö valtion maksaa kaikki lapsen huvitukset, ja ehkä viikon ulkomaanmatka vuoteen? (Tukien tarkoitus on tosiaan taata ihmisille tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskella, ei hauskanpitoa)
Tasa-arvo on hieno asia, mutta nykyään se ymmärretään hieman väärin. Suomessa jokaisella on tasa-arvoiset mahdollisuudet menestyä ja edetä haluamallaan alalla, mutta Aasian reissut (tai edes Tallinnan) ttm eivät kuulu tasa-arvon piiriin. Vaikka jokaisella olisi mahdollisuus tasa-arvoiseen kouluttautumiseen, toisilla on aina silti etuoikeutetut taustat ja siitä seuraavat edut, kuten merkkivaatteet, uusin elektroniikka ja kivat matkat. Ne ovat etuja, jotka voi saavuttaa käyttämällä hyödyksi sen tsa-arvoisen kouluttautumismahdollisuutensa. Ne eivät kuitenkaan ole mikään jokamiehenoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten hiuksiin tuppaa menemään enemmän aikaa. Itselläni ihan perusleikkaus pesuineen ja kuivatuksineen kestää sen tunnin ja maksaa 60€. Kerran oli tyttärelle varattu tuollainen normaali tunnin aika ja hän saikin päähänsä leikkauttaa hiukset lyhyemmiksi. Kampaajalla tuli tosi kiire sen kanssa ja taisi mennä vähän yli, onneksi minun aika oli perään ja nipistettiin sitten siitä. Hän kertoi että normaalisti tuollaiseen pitäisi varata 1,5 tuntia, kun se uusi malli rakennetaan ihan alusta asti.
Miesten hiustenleikkuu vie tyypillisesti vähemmän aikaa ja siksi maksaa vähemmän. Kyllä naistenkin puolella on niitä eri hintoja sen mukaan, tasataanko latvat vai leikataanko muotoon.
Ei mene. Mulla kampaajat kyllä kovasti tyrkyttää pesua, vaikka olisi samana aamuna pessyt hiukset, sekä leikkauksen jälkeen muotoilua. Leikkaus kestää ihan yhtä pitkään kuin miehilläki. Miten paljon se tyttäresi malli erosi edellisestä, että sen leikkaamiseen tarvitsisi 1,5 h? Olen tosi laiska käymään kampaajalla, mutta aina on valmista 30-60 min, vaikka edellisestä mallista ei ole enää tietoakaan.
Lapsen teko on ehkä itsekkäin asia maailmassa. Maksan veroistani teidän sikiämisen, ja sitten kehtaatte valittaa kun on niin kallista. Mulla on säästötili kummitytölle, jonka saa tehtyään sterilisaation.
.......... kirjoitti:
Mihin tällä tähdätään?
- Pitäisikö valtion maksaa koko kouluus? (Oho, kirjoja lukuunottamata niin taitaa jo tapahtua)
- Pitäisikö valtion maksaa nuoren kulkeminen? (Se maksaakin suuren osan, jos välimatka on pitkä. Pari kilometriä teini voi kävellä ihan itsekin)
- Pitäisikö valtion maksaa ajokortti? (En edes keksi syytä miksi pitäisi)
- Pitäisikö valtion maksaa kaikki lapsen huvitukset, ja ehkä viikon ulkomaanmatka vuoteen? (Tukien tarkoitus on tosiaan taata ihmisille tasa-arvoiset mahdollisuudet opiskella, ei hauskanpitoa)
Tasa-arvo on hieno asia, mutta nykyään se ymmärretään hieman väärin. Suomessa jokaisella on tasa-arvoiset mahdollisuudet menestyä ja edetä haluamallaan alalla, mutta Aasian reissut (tai edes Tallinnan) ttm eivät kuulu tasa-arvon piiriin. Vaikka jokaisella olisi mahdollisuus tasa-arvoiseen kouluttautumiseen, toisilla on aina silti etuoikeutetut taustat ja siitä seuraavat edut, kuten merkkivaatteet, uusin elektroniikka ja kivat matkat. Ne ovat etuja, jotka voi saavuttaa käyttämällä hyödyksi sen tsa-arvoisen kouluttautumismahdollisuutensa. Ne eivät kuitenkaan ole mikään jokamiehenoikeus.
Valtion ei pitäsii toimillaan rikastuttaa monopoliasemassa olevia yrittäjiä. Nyt kustantamot riehuu miten haluavat ja viranomaiset yllyttää.
Eipä tarvitse ihmetellä miksi suomalaiset eivät tee lapsia. Niihin menee kaikki aika ja rahat, ja ihan yksin hoidat. Kiitoksena yhteiskunta, jossa lapset eivät mitenkään välttämättä edes työllisty, ainakaan mihinkään sellaiseen työhön, jossa olisi mahdollista elää hyvä elämä ja päästä joskus eläkkeellekin.
Aika monessa paikassa saa nykyisin hiustenleikkuun 15 eurolla tai halvemmallakin eikä se mitään veronkiertoa edellytä. Katsos kun ei kaikki (naisetkaan) kaipaa sellaista pöyhimistä ja aineiden suihkuttelua vaan se vartin leikkuu riittää. En myöskään maksa sijainnista (=yrittäjän kalliista vuokrista), bussimaksu on sama menen sitten kaupungin ydinkeskustaan tai jonnekin syrjemmälle.