Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikat(laihat) lapset ja ympäristön huomauttelu

Milla
14.08.2018 |

12-vuotis tyttäremme on ollut syntymästään asti tosi hoikka ja tilanne on nyt kärjistynyt niin että painoa tarkkaillaan tiuhaan kouluhoitajan toimesta (on 145cm ja 28,5kg).

Olemme toki itsekin tietoisia siitä että lapsi on todella hoikka mutta ympäristön epäkohteliaat kommentit hämmentää. Miten ihmiset kuvittelee että on ok isoon ääneen (lapsen kuullen) kauhistella sitä miten laiha lapsi on. Tai koulussa muiden kutsua luurangoksi ja lipputangoksi. Jos joku kommentoisi jonkun lapsen lihavuutta samaan sävyyn, ko henkilöä pidettäisiin tosi ilkeänä ja huonokäytöksisenä. Mutta jostain syystä ihmiset kuvittelevat että heillä on oikeus puhua rumasti toosen laihuudesta

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jännä juttu että laihuutta "saa" kauhistella. Yleensä tuo on perinnöllistä, oliko lapsen vanhemmista jompikumpi samanlainen tikku lapsena?

Vierailija
2/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä! Itse olin myös huomattavan laiha lapsi, ja jätti kyllä ison haavan itsetuntoon muiden haukkumiset, vielä aikuisiässäkin todella vaikeaa pitää omasta ulkomuodosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin huolissani, että saako lapsi riittävästi ravintoa. Miten teillä syödään? Alle 30 kiloa 12-vuotiaana on tosi vähän.

Vierailija
4/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, jännä juttu että laihuutta "saa" kauhistella. Yleensä tuo on perinnöllistä, oliko lapsen vanhemmista jompikumpi samanlainen tikku lapsena?

Molemmat ollaan oltu samanlaisia tikkuja lapsena. Ja mies on edelleen, minä nykyään normaalipainoinen

Vierailija
5/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienen kokoinen on, oma 8-vuotias on saman kokoinen. Ehkä ollaan huolissaan, että ravintoaineet ei imeydy?

Koosta huomauttelu on toki väärin.

Vierailija
6/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin huolissani, että saako lapsi riittävästi ravintoa. Miten teillä syödään? Alle 30 kiloa 12-vuotiaana on tosi vähän.

Tyttö piti kaksi viikkoa ruokapäiväkirjaa kouluhoitajalle, joka ei löytänyt mitään huomautettavaa ruokavaliosta. Syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä + aamupalan, välipalan ja iltapalan. Ja syö isoja annoksia.

Liikkuu kyllä myös todella paljon joten kulutus on hurjaa. On nyt entisestään kasvattanut annoskokojaan sillä toiveena on toki saada painoa nousemaan

Vierailija
7/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyväksi lapselle tuollainen huomauttelu. Jos lapsi syö normaalisti eikä mitään terveydellistä häikkää ole niin sitä painoa kyllä tulee kun aika on.

Vierailija
8/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pienen kokoinen on, oma 8-vuotias on saman kokoinen. Ehkä ollaan huolissaan, että ravintoaineet ei imeydy?

Toki niin hoitohenkilökunnalle kuon meillä vanhemmilla on huoli lapsesta. Mutta asiaa on tutkittu lastenklinikkaa myöten. Mitään muuta poikkeavaa ei ole löytynyt kuin se, että luustoikä on kaksi vuotta takana biologista ikää (luustoikä siis 10).

Mutta tosiaan ihmisten ilkeät kommentit on se joka itseäni ihmetyttää. Jotenkin tuntuu että monet kuvittelee että on ihan ok kommentoida toisen laihuutta

Vierailija
9/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli eilen koukun jälkeen aika allapäin: liikuntatunnilla koko muu ryhmä oli ruvennut kauhistelemaan isoon ääneen kuinka kamalan laiha hän on eikä edes opettaja puuttunut kiusaamiseen mitenkään

Vierailija
10/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä että lapsi on terve... viis hölmöistä ja heidän mielipiteistään. Toivottavasti lapsi ei ota itseensä tuollaisia kommentteja ja kehitä siitä syömishäiriöitä.

Vierailija
11/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kirjoitti:

Tyttö oli eilen koukun jälkeen aika allapäin: liikuntatunnilla koko muu ryhmä oli ruvennut kauhistelemaan isoon ääneen kuinka kamalan laiha hän on eikä edes opettaja puuttunut kiusaamiseen mitenkään

Voi ei. Kaikkein pahinta on jos joutuu liikkatunneilla silmätikuksi. Ehkä puhe opettajan kanssa paikallaan? Kiusaamista ei saa suvaita.

Vierailija
12/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mummo, siis äitini, juomauttelee lapselle hyvin kansinaismoralistisesti. Ensin mäkätys alkaa siitä että lapsen pitäisi laihuttaa kun vatsa pömpöttää käsissä roikkuu allit, sitten alkaa marmatus siitä että lapsen pitäiso syödä enemmän kun on niin laiha. Ei mikään ihme että lapsi ei viihdy äitini luona.

Vierailija
13/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kirjoitti:

Voi ei, tuo pitäisi saada heti loppumaan... Pahimmillaan lapselle tulee syömishäiriö, ruumiinkuvanhäiriö tms. 

Ota yhteys kouluun! Itse tosin olen kuullut laihuusnälvintää vielä aikuisenakin, kun paino killui vuosia siinä alipainon rajoilla. Puhuin joskus tuosta lääkärillekin, ja hänestä siinä ei ollut mitään outoa, varsinkin kun olen aina ollut hoikka ruumiinrakeenteeltani. Eri asia jos paino putoaisi yhtäkkiä paljon. Mutta eipä huomautteluun sekään oikeuta, ikinä. 

T: 2 

Vierailija
14/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki niin hoitohenkilökunnalle kuon meillä vanhemmilla on huoli lapsesta. Mutta asiaa on tutkittu lastenklinikkaa myöten. Mitään muuta poikkeavaa ei ole löytynyt kuin se, että luustoikä on kaksi vuotta takana biologista ikää (luustoikä siis 10).

Mutta tosiaan ihmisten ilkeät kommentit on se joka itseäni ihmetyttää. Jotenkin tuntuu että monet kuvittelee että on ihan ok kommentoida toisen laihuutta

Laihuutta kommentoidaan, koska se on tavoiteltu ominaisuus, mitä lihavuus taas ei ole. Huomauttelijat eivät ymmärrä, että jollekulle laihuuskin voi olla ongelma. Itsekin olin laiha lapsena ja nuorena, mutta niin oli siihen aikaan melkein kaikki. Tosin teini-iässä moni ohitti ja kehitti naiselliset vartalot, olin edelleen hontelo, joksi lääkärikin kirjasi lausunnossaan. Painon vuoksi en lääkärillä käynyt, mutta jostain syystä tuo kuvaus oli annettu. Vuodet ovat siten tuoneet mukanaan painon nousua ja nyt joudun jo laihduttamaan.

Vierailija
15/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus on kaunista. Pitäkää toi paino sillä ainakin siihen asti, että on 150cm.

Vierailija
16/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä että lapsi on terve... viis hölmöistä ja heidän mielipiteistään. Toivottavasti lapsi ei ota itseensä tuollaisia kommentteja ja kehitä siitä syömishäiriöitä.

Kyllähän se lapseen vaikuttaa kun näitä kommentoijia on niin paljon: lapset koulussa voisin vielä jotekin ymmärtää (vaikka ei sekään ole ok). Mutta kun myös aikuiset harrastuksessa ym kokee asiakseen ihmetellä, miten "pieni ja laiha" tyttö on, niin se menee liian pitkälle. Kuitenkin terve ja hyvinvoivs lapsi

Vierailija
17/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokavalio on kunnossa, kannattaa vaan napakasti sanoa huomauttelijoille ettei toisten ulkonäöstä pidä huomautella.

Vierailija
18/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan sanoisin lapselle, että suuressa maailmassa laihoja naisia pidetään erityisen kauniina ja viehättävinä. Ainoastaan Suomessa kuuluu kaikkien olla pulleroita.

Kouluterkkareille yms. voi sanoa että tätä ongelmaa ei varmasti ole enää yläasteikäisenä, kun mäkkärit ja pizzat alkaa kiinnostaa.

Vierailija
19/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12 vuotiaalle tarvitse vielä huomautella kauneudesta ja viehättävyydestä. Ehkä nyt voisi rutistaa ja sanoa että olet ihana juuri tuollaisena kuin olet ja joka muuta väittää on ääliö. :p

Vierailija
20/33 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihuutta kommentoidaan, koska se on tavoiteltu ominaisuus, mitä lihavuus taas ei ole. Huomauttelijat eivät ymmärrä, että jollekulle laihuuskin voi olla ongelma. Itsekin olin laiha lapsena ja nuorena, mutta niin oli siihen aikaan melkein kaikki. Tosin teini-iässä moni ohitti ja kehitti naiselliset vartalot, olin edelleen hontelo, joksi lääkärikin kirjasi lausunnossaan. Painon vuoksi en lääkärillä käynyt, mutta jostain syystä tuo kuvaus oli annettu. Vuodet ovat siten tuoneet mukanaan painon nousua ja nyt joudun jo laihduttamaan.

Näin olen itsekin ollut huomaavinani että ihmiset eivät kertakaikkiaan ajattele/ymmärrä loukkaavansa näillä laihuuskommenteilla. Jotkut on kertakaikkiaan hämmentyneitä kun kerron, että heidän kommentit loukkaavat.

Toivon totisesti, että tytöllä on riittävän vahva itsetunto, jotta kestää tämän kaiken eikä saa mitään syömishäiriötä tms