Jos on ollut väkivaltainen lapsuus!
Onko mitenkään isompaa mahdollisuutta siihen että käyttäisi väkivaltaa omiin lapsiinsa?
Kyselee lapseton ja väkivaltaisen lapsuuden elänyt
Väkivaltaa siis kurinpidossa. Jos itki ikävää niin piestiin myös
Kommentit (60)
Ilmeisesti se vaikuttaa välimerkkien käyttöön ja kirjoitustaitoon muutenkin?
Voisi kuvitella että sellainen hlö pakenisi todellisuutta lukemalla kirjoja ja siinä samalla kehittäisi kirjallista ilmaisukykyään mutta näemmä se ei päde kaikkiin.
Sulla on suuri vaara taantua väkivaltaisen vanhempasi tasolle sekä kumppanin että jälkikasvun suhteen joten käypä ensin terapiassa ja mieti vasta sitten pariutumista.
"Väkivaltainen lapsuus" tarkoittaa perheväkivaltaa. Jos sinua on joskus tukistettu tms. niin se ei ole perheväkivaltaa.
On todellakin, vaikka ei itseään sellaiseksi osaisi kuvitella ennen vanhemmuutta.
No kai se nyt riippuu. Voihan se vaikuttaa niinkin, että kun tajuaa miltä se väkivaltaisuus lapsesta tuntuu, niin ei ikinä pystyisi tekemään omille lapsilleen samaa.
Vierailija kirjoitti:
"Väkivaltainen lapsuus" tarkoittaa perheväkivaltaa. Jos sinua on joskus tukistettu tms. niin se ei ole perheväkivaltaa.
Luunapit ja tukistaminen on väkivaltaa. Johan se on nimessäkin 'väki' ja 'valta'. Väkisin käytettyä valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että sellainen hlö pakenisi todellisuutta lukemalla kirjoja ja siinä samalla kehittäisi kirjallista ilmaisukykyään mutta näemmä se ei päde kaikkiin.
Sulla on suuri vaara taantua väkivaltaisen vanhempasi tasolle sekä kumppanin että jälkikasvun suhteen joten käypä ensin terapiassa ja mieti vasta sitten pariutumista.
Olen vasta 20v joten älä huoli en ole nyt jälkikasvua hankkimassa. Olen myös käynyt 3 vuoden psykoterapian muiden hoitojen ohella. Kirjoitustaitoni on kesälomalla, säästän sitä syksyn opintoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisen huomio: olipa todella tökerö vastaus ihmiseltä joka ei itsekään näytä välimerkkien käyttöä hallitsevan. Terapian tarvetta myös muualla?
Vierailija kirjoitti:
Puhun nyt hakkaamisesta, ihon polttamisesta tupakalla ja vyöllä lyömisestä. Kuulostaako normaalilta :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luunapit ja tukistaminen on väkivaltaa. Johan se on nimessäkin 'väki' ja 'valta'. Väkisin käytettyä valtaa.
Kaikki fyysinen puuttuminen on väkivaltaa. Onneksi nykyään ymmärretään tämä ja keskustellaan huonosti käyttäytyvän lapsen kanssa ja tuetaan tätä sen sijaan, että käytettäisiin kuritusta tai pakkoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun nyt hakkaamisesta, ihon polttamisesta tupakalla ja vyöllä lyömisestä. Kuulostaako normaalilta :)
Ap
Jälkimmäinen on normaalia ja useimmilla on siitä kokemusta lapsuudestaan. Toki silla varauksella, että jos siihen ei ole ollut kunnon syytä tai jos se on mennyt liiallisuuksiin niin se ei ole normaalia.
Kaksi ensin mainitsemaasi asiaa eivät ole normaaleja.
Itse löin ja paljon. Kadun kaikkea. Oma syntymäänikin.
Kyllä, se tekee joistain tilanteista aika hankalia. Uhmaikäisen väkivaltaista käytöstä on esimerkiksi todella vaikea sietää. Joutuu tekemään tosissaan töitä, jotta omat reaktiot pysyisivät hallinnassa.
Miettikääpä, että varmaan yli 90% maailman ihmisistä asuu maissa, joissa väkivaltaisen lapsuuden järjestäminen lapselleen on täysin laillista, eikä se siis ole pahoinpitely tai johda huostaanottoon.
Olisi mahdollista, jos et osaisi kyseenalaistaa vanhempiesi toimintamallia. Koska osaat, etkä halua itse tehdä niin, tuskin sorrut samaan. Ammattiapuakin olet saanut, se on hyvä.
Ei kaikkien p*skojen vanhempien lapset itse ole p*skoja vanhempia. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä, että varmaan yli 90% maailman ihmisistä asuu maissa, joissa väkivaltaisen lapsuuden järjestäminen lapselleen on täysin laillista, eikä se siis ole pahoinpitely tai johda huostaanottoon.
Mitä haluat tuoda esiin kommentillasi? Ei se sillä muutu, että asiaa miettii. Traumatisoituneita ihmisiä on liian paljon. Väkivalta lasta kohtaan on väärin.
Harkitse tarkkaan. Harkitse vielä uudestaan hyvin tarkkaan. Lopeta alkoholi ja päihteet ihan kokonaan. Elä mahdollisimman säännöllistä elämää. Hankkiudu pitkään terapiaan jossa kokemasi väkivalta on keskiössä. Harkitse sitten vielä uudelleen.
Terveisin lyöty ja lyönyt.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahdollista, jos et osaisi kyseenalaistaa vanhempiesi toimintamallia. Koska osaat, etkä halua itse tehdä niin, tuskin sorrut samaan. Ammattiapuakin olet saanut, se on hyvä.
Ei kaikkien p*skojen vanhempien lapset itse ole p*skoja vanhempia. Tsemppiä sulle!
Tuota minullekin on hoettu vaikka missä, mutta ei se ole ihan noin yksiselitteistä. Väkivallan uhri voi myös käyttäytyä itse väkivaltaisesti silloin, kun tilanne tuntuu vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla on myös ollut väkivaltainen lapsuus.
Päätin jo pienenä että tahdon saada lapsia, se olisi se ehjä ja hyvä jota vaille olen ollut.
Terapiassa olen saanut tapoja riitelyyn mutta myös olen koittanut ymmärtää vanhempien puutteet, siinä ettei hoitoapua ollut tai se mitä he ovat itse eläneet lapsuutta 50-60- luvun taitteessa ja siitä heidän vanhempien sotakokemukset ja vajaavuudet hoitaa itseään -> perhettä.
Välillä olen saanut sanotuksi äidille omasta lapsuudesta, kurista ja hän on vastannut "miten se oli silloin tapana"
Itse vanhempana olen kiinnostunut hyvästä välistä omien lasten kanssa, kuin kurittaa heitä.
Vaikka joku kokee että saisi tukistaa tai antaa piiskaa, niin itse en tuota hyväksy.
Milloin hakkaava vanhempi päättää että nyt en enää lyö vaan alan kauniisti keskustella ja opetan että toisen lyöminen on väärin?
Vierailija kirjoitti:
Onko mitenkään isompaa mahdollisuutta siihen että käyttäisi väkivaltaa omiin lapsiinsa?
Kyselee lapseton ja väkivaltaisen lapsuuden elänyt
Väkivaltaa siis kurinpidossa. Jos itki ikävää niin piestiin myös
Kyllä on
Aha. Alapeukku. Miksi?