Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tietää sukulaisperheen perheväkivallasta...

Vierailija
13.08.2018 |

...mutta en kuitenkaan voi tehdä asialle mitään. En voi edes ilmaista tietäväni enkä yrittää tukea tai auttaa millään tavalla, koska en saanut asiaa tietooni sellaista kautta, että se olisi ok. Ja tuntuisi erittäin kummalliselta koittaa ottaa aihepiiriä muina miehinä puheeksi, tuskin menisi läpi edes. Tuntuu ahdistavalta ja on tosi paha mieli, sillä serkkuni ovat minulle todella tärkeitä ja läheisiä, vaikka tämä asia nyt onkin selvästi pidetty visusti salassa kaikilta perheen ulkopuolisilta läheisyydestä riippumatta.

Olen muutenkin ihan järkyttynyt koko jutusta. Ei sitä vaan tule tajunneeksi aina vaikka sen tavallaan tietää, että monesti komeiden kulissien alla voi olla jotain ihan muuta. Tuotakin perhettä olen pitänyt oikein ihanneperheenä enkä ole ainoa.

En tiedä mikä oli keskustelun pointti, halusin kai vaan purkaa kurjaa fiilistäni, koska en voi tästä kellekään tuntemalleni ihmiselle puhua. Ja jos joku nyt ihmeen kaupalla keksisi keinon miten voisin ehkä olla jotenkin avuksi paljastamatta, että tiedän tms, niin kuulisin oikein mielelläni.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiasta vaietaan, niin se jatkuu sen pidempään. Se on fakta. Jos väkivalta tulee kaikkien tietoon, se yleensä on pakotettu loppumaan jollakin konstilla.

Vierailija
2/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä, jos perheessä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sitten ihmetellä mitä tapahtui, kun serkku pääsi hengestään, ja miksi et puuttunut asiaan.

Vierailija
4/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta voi kyllä puhua ihan hyvin. Itse olen puhunut ainakin niiden serkkujen kanssa, joilla oli myös väkivaltaa perheessä.

Vierailija
5/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jo mielestäni selväksi, että en voi edes ilmaista tietäväni asiasta, koska sain tiedon työni kautta. Vaitiolovelvollisuus yleensä kuuluu tällaisiin juttuihin. Jos olisinkin kuullut muuta kautta, ottaisin asian puheeksi serkkujen kanssa suoraan ja kertoisin myös mm. omille vanhemmilleni, koska olemme koko perhe läheisiä tuon sukulaisperheen kanssa ja voisimme yhdessä miettiä miten voisimme ehkä auttaa.

Ap

Vierailija
6/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikenemalla tuet väkivaltaa. Aloita puhumalla asiasta serkkujesi kanssa tai kerro luotettavalle läheisellesi. Toivoin itse lapsena paljon, että joku olisi puuttunut meidän kodin lasten kaltoinkohteluun.

Vierailija
7/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus tai lastensuojeluilmoitus nimettömänä.

Vierailija
8/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein jo mielestäni selväksi, että en voi edes ilmaista tietäväni asiasta, koska sain tiedon työni kautta. Vaitiolovelvollisuus yleensä kuuluu tällaisiin juttuihin. Jos olisinkin kuullut muuta kautta, ottaisin asian puheeksi serkkujen kanssa suoraan ja kertoisin myös mm. omille vanhemmilleni, koska olemme koko perhe läheisiä tuon sukulaisperheen kanssa ja voisimme yhdessä miettiä miten voisimme ehkä auttaa.

Ap

Aloitat juttelun jostain liippaavasta aiheesta ja avautuu jos haluaa. Jos työsi on sellainen niin eiköhän serkkusi tiedä, että asiat ovat kantautuneet korviisi.

Vierailija
9/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun serkut ovat jo aikuisia ja muuttaneet pois kotoaan?

Vierailija
10/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun mitään lähdettä tarvitse paljastaa, kun sanot vain että olen kuullut tällaista ja voisinko mitenkään auttaa?

Vierailija
11/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työn kautta kuulit niin ovat kai jo avun piirissä?

Lääkäreillä, psykologeilla ja hoitajilla on velvoite tehdä lasu jos perheessä väkivaltaa tai väkivallan uhkaa.

Jos aihe on poliisilla tiedossa, niin ilmoitus lienee tehty? Jos nainen turvakodissa niin sama juttu.

Oletko huolissasi heistä vai järkytyitkö vain kun kunnollinen ihminen hakkaa?

Vierailija
12/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sotke heidän asioitaan enempää, sitä katuisit.

Vierailija
13/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Tee kuten minun sukulaiset teki ja anna asian olla ja lapsen kärsiä..

Voin kertoa että sillä lapsella ei tasan ole sinusta aikuisena hyvää kerrottavaa. Ärsyttävä kun itse tiedän omasta suvusta juuri näitä hyssyttelijöitä ja villaisella painajia. Sitten samaan aikaan huutavat omaa hyvyyttään ja suvaitsevaisia arvojaan. Hyi yäk.

Vierailija
14/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perheessä siis alaikäisiä lapsia vai ei? Jos on, niin etkä ole työsi puolesta myös velvollinen tekemään lasun? Muussa tapauksessa neuvoisin että yritä luoda tilanteita missä toisen on helppo halutessaan ottaa asia puheeksi.

Vierailija
15/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aloitat juttelun jostain liippaavasta aiheesta ja avautuu jos haluaa. Jos työsi on sellainen niin eiköhän serkkusi tiedä, että asiat ovat kantautuneet korviisi.

Tuskin. Kyse on vain kesätyöstä, jossa sain tietää, koska käsittelen kaikenlaisia papereita. En ole mikään lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä tmv. Vaitiolovelvollisuus koskee silti myös mua, pomo painotti sitä hyvin merkittävänä asiana työn alkaessa.

Tietenkin periaatteessa kai voisin alkaa aiheeseen liittyviä höpötellä yhtäkkiä, mutta en oikein tiedä onko sekään sopivaa. En halua rikkoa työhön liittyviä sääntöjä ja helppo tuosta nyt olisi arvata, että sitä kautta selvinnyt nyt sitten.

Ap

Vierailija
16/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät lapsiin kohdistuvan väkivallan kannustaja. Terve ihminen katuu, ellei puutu.

Vierailija
17/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto, että kaikista valittajista mua ottaa eniten päähän nämä: "Nyt on ikävä juttu, mutta tähän ei 100% varmuudella ole mitään ratkaisua" valittajat.

Kuule, jos mitään ei voi, niin mitään ei voi. Hyydy siihen.

Vierailija
18/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa että sillä lapsella ei tasan ole sinusta aikuisena hyvää kerrottavaa. Ärsyttävä kun itse tiedän omasta suvusta juuri näitä hyssyttelijöitä ja villaisella painajia. Sitten samaan aikaan huutavat omaa hyvyyttään ja suvaitsevaisia arvojaan. Hyi yäk.

Mitä sinä teit?

Vierailija
19/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä höpötät lapsiin kohdistuvan väkivallan kannustaja. Terve ihminen katuu, ellei puutu.

No eiköhän siellä ole PerttiPaavali viinapullo kädessä uhkailemassa, että saa rikkoa ne pullonsa jatkossakin vaimonsa ja lastensa päähän kaikessa rauhassa.

Vierailija
20/48 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä teit?

Kysyt uhrilta? Varmaan hän meni terapiaan aikuisena ja kärsii postraumaattisesta stressistä lapsuudenkotitraumoineen. Siihen menee energiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi