Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kvtes vanheimpainvapaalta hoitovapaalle

Vierailija
13.08.2018 |

Kannattaako vanhempainvapaan jatkoksi pitää kertyneet lomat vai pyytää ne rahana ja siirtyä suoraan kelan hoitovapaalle?? Auttakee ku en tiiä miten kantsis tehä?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako vanhempainvapaan jatkoksi pitää kertyneet lomat vai pyytää ne rahana ja siirtyä suoraan kelan hoitovapaalle?? Auttakee ku en tiiä miten kantsis tehä?

Elikkä tilanne on se, että sinulla on vakituinen työpaikka, josta olet vanhempainvapaalla? Tilanne kohdallasi riippuu paljon työnantajastasi, miten menettelette!

Voit heti vanhempainrahakauden jälkeen siirtyä hoitovapaalle ja alkaa saamaan kotihoidontukea. Samaan aikaan voit olla työstäsi lomalla ja saada palkkaa, vaikka samaan aikaan saat kotihoidontukea - kht maksetaan, kun lapsi on olla 3 v ja ei ole kunnallisen varhaiskasvatuksen piirissä. Sinun hoitovapaasi alkaisi tällöin tavallaan vasta sen loman loputtua - olet työpaikan palkkalistoilla ja kuitenkin lomalla - saat oikean, täyden palkan ja lomakorvauksia

On työnantajastasi kiinni, miten sinun pitää hoitovapaasi ilmoittaa/anoa/pitää. Vähintään kahdessa erässä on oikeus pitää hoitovapaata, mutta, mikäli työnantaja sen sallii, voit pitää sitä useammassakin erässä. Anominen vain vähintään kaksi kk ennen hoitovapaan alkua.

Itse tein siten, että, työnantajalleni se sopi, jäin vanh.vap. jälkeen hoitovapaalle. Minulla oli vanhana työntekijänä paljon lomapäiviä, uusia tuli ja vanhoja oli jemmassa. Lomissa oli jotain säännöksi, että mihin mennessä lomia pitäisi pitää tai pitäisi tehdä säästösopimus. Olin esim. joulukuun lomalla eli sain palkkaa joulukuulta, sain kotihoidontukea kelalta ja olin pätkäissyt hoitovapaani siten, että joulukuussa en ollut hoitovapaalla. Hoitovapaa jatkui sitten tammikuun alusta. Ja toisenkin kerran olin kuukauden töissä eli oikeasti lomalla, sain palkkaa ja kotihoidontukea, mutta hoitovapaa oli siinä vaiheessa poikki. Minun kohdalla oli kuitenkin selvää, että jatkan hoitovapaata eli sijainen sai tietää, että hänellä on töitä koko ajan ja se jatkuu.

Huom! Tiedän, ettei kaikki työnantajat ala tuohon!

Tuohon, kannattaako lomat pitää vanh.vap. päätteeksi ennen hoitovapaata, sanoisin, että kannattaa jotain lomia säästää myös sinne, kun palaat töihin tai edessä on rankka vuosi ilman lomia. Hoitovapaahan ei kerrytä lomia, vanh.vapaa jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme