Mitä terveysongelmia sinulle tuli 40v jälkeen?
Olen ollut aina pirteä ikiliikkuja. Jaksanut tehdä vaikka mitä ja unentarvekin ollut aika vähäistä.
Viimeisen vuoden aikana olen laiskistunut todella paljon. Kotityöt ei kiinnosta, urheilu ei kiinnosta. Väsyttää entistä enemmän. Kauheat silmäpussit jatkuvasti. Sormia kolottaa, jalkoja kolottaa. Iho ohentunut ja roikkuu. Negatiivinen asenne moneen asiaan tullut entisen positiivisuuden tilalle. Näkö huonontunut huimasti. Silmät kuivat. Säärissä näkyy verisuonet rumasti.
Ikää 44v.
Kommentit (63)
Nelikymppisenä tuli ikänäkö ja tarvitsin elämäni ensimmäiset lukulasit. Kiloja ei tullut lisää, koska lisäsin liikuntaa.
Muita ongelmia ei sitten tullukaan kuin vasta 50-vuotiaana. Kiloja tuli 5 vuodessa 5 kg lisää, ja vaikka sainkin osan tiputettua, ne läskit jumittuivat vyötärölle. Aktiivinen liikunta (maratonit + kuntosali) eivät auta keskivartalolihavuuteen.
Muita "pienempiä" ongelmia: Astmalääkkestä johtuva ihon oheneminen ja mustelmaherkkyys. Otsaan kasvanut patti, joka on luuta, ei voi siis normitoimenpiteenä leikata pois. Hengitysvaikeuksia. Peräpukamia. Väsymys.
Väsyttää töiden jälkeen ja haluan sohvalle . Joskus ennen se oli lähinnä koriste, jolla harvoin edes istun. Nyt on pakko ottaa päiväunet.
Toiselle puolen kaulaa kasvaa roikkuvia luomia.
Paino nousee.
Pitkän istumisen jälkeen vasen lonkka on hetken ihan jäykkänä.
Kädet kipuilevat.
Polvillaan olon jälkeen tulee joskus mustelma. Saumojen jäljet näkyvät iholla pienen ikuisuuden.
P*nettaa harvemmin kuin ennen. Ei edes päivittäin.
-mies, 45
Kilpirauhasen vajaatoiminta usein nostaa kolesteroliarvoja, vaikka söisi kuinka terveellisesti. Mulla oli kokonaisarvo 6,2 ennen tyroksiinia ja nyt 4,6. Ruokavalio on ollut koko ajan sama.