HS: Wilma- järjestelmän kaatuminen aiheutti kaaosta helsinkiläiskodeissa!!!
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo muuten olisi järkyttävä ongelma mutta nyt kun koulu on juuri alkanut eikä lukujärjestyksiä ole tiedossa. Tänä aamuna sitten arvailemaan mihin aikaan lähettää lapsen kouluun.
Jos tänään on vuoden ensimmäinen koulupäivä niin sitten voi viime kevään todistuksesta tarkistaa ajan, mihin aikaan koulu tänään alkaa. Mikäli taas ei ole olisi opettajien kyllä pitänyt sanoa luokassa että mikä on aikataulu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo muuten olisi järkyttävä ongelma mutta nyt kun koulu on juuri alkanut eikä lukujärjestyksiä ole tiedossa. Tänä aamuna sitten arvailemaan mihin aikaan lähettää lapsen kouluun.
Juu, ja minne
Lapseni on todella isossa koulussa, jossa on useita rakennuksia. Lukujärjestykset ja luokkien paikat on vain Wilmassa. Mistään ei tiedä missä Teppo Teikäläisen pitäisi olla ma klo 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tänään on vuoden ensimmäinen koulupäivä niin sitten voi viime kevään todistuksesta tarkistaa ajan, mihin aikaan koulu tänään alkaa. Mikäli taas ei ole olisi opettajien kyllä pitänyt sanoa luokassa että mikä on aikataulu.
Eipä ollut ainakaan meillä sanonut. Lukkarin mukaan meni kello 8.30 mutta koulu alkoikin 9.00. Piha täynnä oppilaita eli aika yleinen harhaluulo sitten.
Tänään oli ilmeisesti liikuntaa muttei mitään hajua mitä ja missä. Lähti sitten legginsseissä ja juomapullo mukana. Ehkä niillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Aika ennen Wilmaa oli WOW!!! Silloin ei reissuvihkoon kirjoitettu, että lapsesi sanoi tuhman sanan tai ei antanut palloa Petterille. Nyt se että lapsi ei jaksa syödä ruoka-annostaan on uutinen. Miksi, kysyn minä.
Ennen se lautanen syötiin tyhjäksi niin että opettaja istui vieressä valvoen että murustakaan ei jää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu alkoi torstaina eikä edelleenkään ole lukujärjestyksiä. Isossa koulussa on tosiaan vaikea tietää mihin luokkaan menee ja mihin aikaan.
Eiköhän ongelma korjaannu tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja minne
Lapseni on todella isossa koulussa, jossa on useita rakennuksia. Lukujärjestykset ja luokkien paikat on vain Wilmassa. Mistään ei tiedä missä Teppo Teikäläisen pitäisi olla ma klo 10.
Vasta tänä aamunako nämä tiedot olisi sinne Wilmaan pitänyt ilmestyä, vai oletteko muuten vaan jättäneet asioiden tsekkaamisen näin viime tippaan? Tuntuu vaan käsittämättömältä, että jotkut tarkistaisivat vasta aamulla, että mihin kellonaikaan tänään pitäisi kouluun mennä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja minne
Lapseni on todella isossa koulussa, jossa on useita rakennuksia. Lukujärjestykset ja luokkien paikat on vain Wilmassa. Mistään ei tiedä missä Teppo Teikäläisen pitäisi olla ma klo 10.Vasta tänä aamunako nämä tiedot olisi sinne Wilmaan pitänyt ilmestyä, vai oletteko muuten vaan jättäneet asioiden tsekkaamisen näin viime tippaan? Tuntuu vaan käsittämättömältä, että jotkut tarkistaisivat vasta aamulla, että mihin kellonaikaan tänään pitäisi kouluun mennä...
Wilma ei toiminut eilen eikä perjantaina tai lauantaina ollut lukujärjestyksiä laitettu. Mikä tässä on nyt niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Aika ennen Wilmaa oli WOW!!! Silloin ei reissuvihkoon kirjoitettu, että lapsesi sanoi tuhman sanan tai ei antanut palloa Petterille. Nyt se että lapsi ei jaksa syödä ruoka-annostaan on uutinen. Miksi, kysyn minä.
Ennen vilmaa vanhemmille myös vastattiin kysymyksiin. Nyt saat kuulla tiedon olevan vilmassa, etsi sieltä. Et voi myöskään opettajan kertoessa, vaikka retkestä ilmoittaa lastasi ihan siinä paikassa suullisesti perjantain retkelle. Ei sinä odotat kutsua ja ilmoitat sitten lapsesi retkelle vilmassa. Sen jälkeen sieltä tulee vielä kotiin pinkka papereita joihin täytät taas kaikki samat asiat, jotka pitäisi olla jo siellä koululla tiedossa. Tämä järjestelmä pyörittää niin paljon turhaa työtä ja infoa ettei sitä voi uskoa sellaiset, jotka ei tätä joudu käyttämään.
Voi helvetto sentään. Itse en oo vielä edes kirjautunu kertaakaan Wilmaan, lapsen koulu alko viime viikolla.
En oo muistanu, eikä ole ollut tarvetta, ihan on jälkeläisellä lukujärjestys ja omat korvat päässä, hänhän sitä koulua käy, en minä. On jo sen ikänen että pitää kyllä itse osata huolehtia koulöunkäynnistään, yksiluokkalainen.
En kyllä ollut mikään Wilman suurkuluttaja sillonkaan kun oli ala-asteella. Onneksi alkutaipaleella oli reissuvihot, paljon järkevämpi kuin tämä tyhmääkin tyhmempi Wilma-systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen pärjättiin ilman Wilmaa?
PALJON PAREMMIN!
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetto sentään. Itse en oo vielä edes kirjautunu kertaakaan Wilmaan, lapsen koulu alko viime viikolla.
En oo muistanu, eikä ole ollut tarvetta, ihan on jälkeläisellä lukujärjestys ja omat korvat päässä, hänhän sitä koulua käy, en minä. On jo sen ikänen että pitää kyllä itse osata huolehtia koulöunkäynnistään, yksiluokkalainen.En kyllä ollut mikään Wilman suurkuluttaja sillonkaan kun oli ala-asteella. Onneksi alkutaipaleella oli reissuvihot, paljon järkevämpi kuin tämä tyhmääkin tyhmempi Wilma-systeemi.
Tämä on jännä kyllä. Olkaa onnellisia jos saatte olla noin rauhassa. Nyt kun on pakko osallistaa vanhemmat koulun käyntiin mukaan. Ei riitä, että lapsi sitä koulua käy. Vanhempien pitää olla mukana enemmän ja enemmän kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen pärjättiin ilman Wilmaa?
Ei hyvänen aika... Minä en ole vielä edes saanut lukion aloittaneen lapseni huoltajan Wilma-tunnuksia eikä huoleta yhtään. Mutta näin me olemme erilaisia - en ole koskaan ollut mitenkään Wilma-intoilija, en edes käynyt siellä lasten peruskoulun aikana kuin kerran-pari viikossa.
Minä oon käyny n. kerran kahdessa/kolmessa kuukaudessa. Ainoastaan kun ilmotan lapsen sairastuneen. Senkin voin tehdä tekstiviestillä.
Ei ole lapsen koulunkäyntiin vaikuttanut tähän mennessä mitenkään.
Julkishallinnon palvelujen ongelma viikonvaiheessa ei siis ollutkaan 'palvelunestohyökkäys' vaan se että SSL salausvarmenteita ei oltu muistettu uusia.
Vierailija kirjoitti:
Wilman kautta voi tarkistaa myös muun muassa sen, tarvitaanko kouluun mukaan liikuntavarusteita.
Miten ennen oikein selvittiin näinkin kiperästä pulmasta.
No ei oikein mitenkään. Lukemattomat kerrat olen raahannut kouluun turhaan varmuuden vuoksi luistimet sekä salivarusteet, kun ei ole ollut tietoa että ollaanko ulko- vai sisäliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo muistanu, eikä ole ollut tarvetta, ihan on jälkeläisellä lukujärjestys ja omat korvat päässä, hänhän sitä koulua käy, en minä. On jo sen ikänen että pitää kyllä itse osata huolehtia koulöunkäynnistään, yksiluokkalainen.En kyllä ollut mikään Wilman suurkuluttaja sillonkaan kun oli ala-asteella. Onneksi alkutaipaleella oli reissuvihot, paljon järkevämpi kuin tämä tyhmääkin tyhmempi Wilma-systeemi.
Tämä on jännä kyllä. Olkaa onnellisia jos saatte olla noin rauhassa. Nyt kun on pakko osallistaa vanhemmat koulun käyntiin mukaan. Ei riitä, että lapsi sitä koulua käy. Vanhempien pitää olla mukana enemmän ja enemmän kokoajan.
Jaa, oletkos miettinyt miksi "pitää" (ei pidä). Siksi että sinunlaiset vässykät tai pätijät ovat tunkeneet itsensä sinne koulumaailmaan omine vaatimuksineen.
Minunkaltaiset taas luottavat siihen että koulu hoitaa oman tonttinsa, vanhemmat omansa.
En minä ainakaan osallistu koulun toimintaan mitenkään, ei ole vielä poliisit hakeneet.
Että se "pakko" on kyllä ihan omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
No silloin tiedot toimitettiin kotiin paperilla, nyt ne on vaan wilmassa.. eli jos Visma sählää sen nurin, tietoa ei saa mistään. Koska kouluilla ei ole enää puhelimia, kun opettajat vastaavat vain wilma-viesteihin.
No mitä tärkeitä tiedotteita sieltä olisi juuri tänä aamuna tulossa? Koulua on nyt käyty viikko, lapset tietävät lukujärjestyksensä ja syyslomaankin on vielä kaksi kuukautta. Eiköhän tässä nyt selvitä tarvittaessa vaikka muutama päiväkin ilman Wilmaa.
Meillä on kyllä kaksi vanhempainiltaa per koulu per lapsi jo elokuussa.
Sitten varmaankin istutaan taas kouluverkkotatkastelussa toukokuulle. Satoja tunteja vaihteeksi.
Hei,
kouluilla on puhelimia, mm. kansliassa koulusihteerit, apulaissrehtorit jne. Numerot löytyvät koulujen kotisivuilta.
yleensä Wilman kaatuminen tarkoittaa sitä että koulusihteerin puhelin soi aamuisin todella paljon. viestit menevät opettajille tiedoksi koulusihteerin kautta tms.
Ootko ikinä yrittänyt tavoitella ketään opettajaa noista numeroista ja saanut jonkun jopa vastaamaan siihen puhelimeen? Niinpä... ainoa joka, ehkä, virka-aikana vastaan puhelimeen on koulusihteeri. Kaikissa kouluissa ei hänkään, kun on useamman koulun koulusihteeri ja jossain muualla juuri tuona päivänä.