Voiko tässä hemmetin maassa ostaa mitään kotimaista, joka on OIKEASTI kotimaista?! Mistä saan omaan kotiini aidosti kotimaiset lautaset, sakset, kattilat!
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä me ihmettelemme mihin on kotimainen tuotanto hävinnyt. Tuhannen taalan kysymys: miksi näin on käynyt?
Yrityksen tulee tuottaa joka vuosi enemmän voittoa vähemmillä panoksilla. Suurin piirtein 10% pitää joka vuosi olla enemmän voittoja omistajille. Tämä tarkoittaa sitä, että raaka-aineet, tuotantokustannukset jne pitää koko ajan laskea, jos tuotteen hintaa ei saada nostettua.
Käsi sydämelle: jos paita on tehty esim. Indonesiassa ja päällepäin siistin näköinen, hinta 20% vastaavan suomalaistekoisen hinnasta, kumman ostat? Me kaikki valitsemme sen halvemman. Emme halua maksaa korkeammassa hinnassa piileviä kustannuksia, kuten suomalainen työ. Emme vain halua. Laitamme ylijäävän rahan esim. lomamatkan kuluihin. Saamme vähemmällä enemmän. Joten kukaan ei osta sitä kallista suomalaista.
Meinasin kyllä kuolla nauruun, kun kävin tuolla kotimaista tavaraa myyvän yrityksen sivulla:
Siellä oli myytävänä paksusta langasta virkattu verkkokassi, jossa oli ilm. puiset pyöreät kahvat:DDD 125 euroa:DDDDD
Minä virkkaan tuollaisen puoless tunnissa ja fnerista kuviosahalla ja reunat hiomalla saa nopasti kahvat.
Hintaa tulee korkeintaan 20 e HUOH.
Näiden koomisten esitysten ja hinnoittelun vuoksi ei enää kukaan tee Suomessa paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työvoimakulut ovat niin massiiviset että edullisempaa tuottaa tavaroita muualla.
Tämä on ikävähän kyllä osa syy miksi tuotanto on paennut suomesta pois.
Monella alalla ay liike veti liian suuret vaatimukset ja työnantajan on helpompi siirtyä maihin missä ei vielä mesota minuuteista työajasta.
Suomessa ei valmisteta enää juuri mitään. Ei ole enää mahdollista ostaa kotimaista kuin ihan poikkeustapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
www.maammekauppa.fi myy nimenomaan Suomessa valmistettuja tuotteita.
käyvin katsomassa. Puuvillaiset vauvan housut 36 €.
Pentik valmistaa edelleen keramiikkansa Posion tehtaallaan. Mutta tuo esimerkiksi huonekaluja ulkomailta, mahdollisesti muutakin lasitavaraa ym. Astiat ovat kestäviä ja laadukkaita, itse keräilen nykyään Hiisi-sarjaa, joka ei ole enää tuotannossa.
Eikös Fiskars (eli Arabia, Iittala) työllistä silti SUOMESSA noin 1600 henkilöä? Jos boikotoitte kokonaan noita tuotteita, niin tulee yli tuhat työtöntä lisää. Itse valmistus tehdään ehkä Thaikuissa, mutta kaikki työ ennen ja jälkeen valmistuksen Suomessa. Parempi sekin kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.maammekauppa.fi myy nimenomaan Suomessa valmistettuja tuotteita.
käyvin katsomassa. Puuvillaiset vauvan housut 36 €.
Ja puuvillan tuotantomaasta ei varmastikaan ollut mainintaa ;)
Suomalainen työ maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kyllä kuolla nauruun, kun kävin tuolla kotimaista tavaraa myyvän yrityksen sivulla:
Siellä oli myytävänä paksusta langasta virkattu verkkokassi, jossa oli ilm. puiset pyöreät kahvat:DDD 125 euroa:DDDDD
Minä virkkaan tuollaisen puoless tunnissa ja fnerista kuviosahalla ja reunat hiomalla saa nopasti kahvat.
Näiden koomisten esitysten ja hinnoittelun vuoksi ei enää kukaan tee Suomessa paljon mitään.
Sunhan kannattaisi alkaa tehdä verkkokasseja työksesi, pääset mahtaville tuntipalkoille.
Vierailija kirjoitti:
Se, että Suomessa vuonna 2018 valmistettaisiin tuollaisia alhaisen jalostusasteen tuotteita olisi lähinnä huolestuttavaa talouden kannalta.
Mutta se ei, että metsämme keitetään selluksi ja rahdataan Kiinaan? Se jos mikä on banaanivaltion touhua.
Kotimaista löytää osto- ja myyntiliikkeistä ja kirpputoreilta.
Mämmi valmistetaan Suomessa.
Minä ostan melkein kaiken kotimaisena. Ihan kaikkea ei tietenkään osta kukaan, esim. elektroniikka tulee pakosti kauempaa. Mutta esimerkiksi sisustusjutut saa helposti kotimaisina.
Viimeisimmäksi olen ostanut lampunvarjostimen paikalliselta käsityöläiseltä. Sitä ennen ulkoiluvaatteita R-Collectionilta (Virossa ommeltuja, mutta kangas Suomessa tehtyä) ja Arabian astioita kirpputorilta.
Teen ostoksia muun muassa Taito Shopissa, Weecos-verkkokaupassa ja tietty kirppareilla ja kädentaitotapahtumissa. Teetän myös paljon. Suomalainen työ on itse asiassa kohtuuhintaista niin kauan kuin sitä tekee yksityisyrittäjä.
En ole rikas, olen osittaisella hoitovapaalla. Mutta olen opetellut, ettei ostamisen tarvitse olla harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Fiskars (eli Arabia, Iittala) työllistä silti SUOMESSA noin 1600 henkilöä? Jos boikotoitte kokonaan noita tuotteita, niin tulee yli tuhat työtöntä lisää. Itse valmistus tehdään ehkä Thaikuissa, mutta kaikki työ ennen ja jälkeen valmistuksen Suomessa. Parempi sekin kuin ei mitään.
Näin on, kolme tehdastakin on ihan Suomessa. Iittalan iso lasitehdas, kävin kesällä siellä -kannattaa tutustua! Lisäksi Billnäsissä ja Sorsakoskella on tuotantoa.
Ja samat ap:n kaltaiset tyypit on sitten koko ajan hehkuttamassa esim. lähi-idän kulttuurin hienoutta ja vaatimassa väestön vaihtoa Suomessa. Ja sitten itketään kun Suomen kulttuuri on tuhottu eikä mitään suomalaista enää ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan virkkaa puoleen tuntiin. Luulet vain, että AV:llä muut eivät ole koskaan virkanneet ja uskovat mitä satuja tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että Suomessa vuonna 2018 valmistettaisiin tuollaisia alhaisen jalostusasteen tuotteita olisi lähinnä huolestuttavaa talouden kannalta.
Suomesta? Oletitko juuri kirjoittajan kotimaan? Se ei selvinnyt aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja samat ap:n kaltaiset tyypit on sitten koko ajan hehkuttamassa esim. lähi-idän kulttuurin hienoutta ja vaatimassa väestön vaihtoa Suomessa. Ja sitten itketään kun Suomen kulttuuri on tuhottu eikä mitään suomalaista enää ole olemassa.
Onhan se ihan kamalaa, jos lähi-idän mies vaikka perustaa pizzerian. Kyllä ainoa oikea suomalainen on työtön levyseppähitsaaja joka juo kaljaa ja haukkuu ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet, kun ei firmojen vaan kannata tuottaa Suomessa tuotteitaan. Ymmärrättehän, että voittoa tavoittelevan yrityksen tavoite on tehdä voittoa?
Nää yritykset tahallaan ylläpitää mielikuvaa suomalaisuudesta, koska se on ollut se pääsyy niiden tuotteiden suosiolle. Ei kauheen kauaa tee voittoa tällainen yritys. Itse olen kuluttajana ja näiden firmojen pitkäaikaisena vakiasiakkaana todella närkästynyt, että olen muualta saanut vasta jälkeenpäin tietää, että tuotanto on viimeset 5v ollut ulkomailla. Mua ei olisi haitannut yksittäisten astioiden 1-5e:n nousu, koska olet pitänyt esim. laadukasta astiastoa vuosikymmenten sijoituksena.
Luuletko sinä, ettei esim. Arabialla ole käytetty massiivisesti rahaa siihen, että on laskettu kannattaako nostaa hintaa vai siirtää tuotanto muualle?
Ongelma on siinä kun pyydetään premium hinta mutta mydään sekunda.. IItala, Fiskars etc.
Voisiko kuitenkin olla, että sinulla on mielikuva ulkomaisesta tuotteesta sekundana? Miksi ulkomailla ei osattaisi tehdä yhtä hyvin kun Suomessa?i
Olet oikeassa, mutta, kuluttaja puolella on kyseessä myös mielikuvasta. Myös se, että jos ne kerran osaa tehdä niin hyvää laatua esim. Thaimaassa (varmasti osaa) niin miksi sitten maksassa 5 kertaa enemmän sen takia että lasissa/mukissa on Iittalan tarra. Vertaa Villeroy & Boch. Kaikki astiastot on Made in Germany, ja siksi se onkin maalimanlaajuinen Premium brändi. Fiskars taas tekee puukot Kiinassa, Kiinallisella teräksellä, ja kehtaa pyytää sama hinta kun ruotsalaisesta puukosta mitä on tehty (maailmaan kuuluisalla) ruotsalaisesta teräksestä. Tämä hinnoittelu toki toimii vaan Suomessa... Muualla samat Fiskars puukot on ale laarissa. Jos Iittalan tuotteet löytyy ulkomailat ne on kyykkyhyllyssä.
Brändi = laatu + mielikuva = Hinta
Mulla on Arabian Ruska-astiasto, alkuperäinen 70-luvulla valmistettu. Kolua kirppiksiltä, kuolinpesistä ym oikeasti vanhoja tuotteita, ne on vielä valmistettu Suomessa jos ovat suomalaista alkuperää. Ei nykyään enää tuotantotaloudellisista syistä juuri mitään kannata valmistaa kotimaassa.
Osa Iittalan lasituotteista tehdään Suomessa, esim. Kartio.
Ihme vinkuja. Minä haluan mieluummin LAATUA,siksi kierrän tämän "kotimaistaa sekundaa premiumhinnalla"-krääsän kaukaa.
Ei mitään järkeä huudella kotimaisen perään, osta mieluummin laadukkaita tavaroita.