Voiko tässä hemmetin maassa ostaa mitään kotimaista, joka on OIKEASTI kotimaista?! Mistä saan omaan kotiini aidosti kotimaiset lautaset, sakset, kattilat!
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet, kun ei firmojen vaan kannata tuottaa Suomessa tuotteitaan. Ymmärrättehän, että voittoa tavoittelevan yrityksen tavoite on tehdä voittoa?
Nää yritykset tahallaan ylläpitää mielikuvaa suomalaisuudesta, koska se on ollut se pääsyy niiden tuotteiden suosiolle. Ei kauheen kauaa tee voittoa tällainen yritys. Itse olen kuluttajana ja näiden firmojen pitkäaikaisena vakiasiakkaana todella närkästynyt, että olen muualta saanut vasta jälkeenpäin tietää, että tuotanto on viimeset 5v ollut ulkomailla. Mua ei olisi haitannut yksittäisten astioiden 1-5e:n nousu, koska olet pitänyt esim. laadukasta astiastoa vuosikymmenten sijoituksena.
Luuletko sinä, ettei esim. Arabialla ole käytetty massiivisesti rahaa siihen, että on laskettu kannattaako nostaa hintaa vai siirtää tuotanto muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kädentaidot on ulkoistettu pois suomesta, nykyään ollaan "kädettömiä".
Ei lautasia, pannuja yms bulkkitavaraa KÄSIN tehdä!
Mene vaikka itse kansalaisopiston kurssille tekemään. Sielläpä näet miten lautasen voi tehdä ihan omin pikku kätösin. Uuniastiat voi myös valmistaa kätevästi itse. Siellä oppii myös arvostamaan sitä joka osaa jos ei itse satu osaamaan ja tekee mieli jo maksaa valmiista tuotteesta kun näkee mitä tekeminen vaatii. Uniikkeja lautasia kuitenkin saat vain tekemällä tai tilaamalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat lautaset Pentikiltä
Pentikin astiat on kyllä kanssa made in Thailand.
Höpö höpö
On Pentik ulkoistanut tuotannon Suomen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten keramiikkapajojen tuotteita? Ja kyllä kai Pentikit on edelleen oikeasti kotimaisia? Euroopasta löytyy vielä laatuotteita, tilaa netistä. Itse ostan esim. ranskalaisia tuotteita. NÄistä Finlaysoneista, Arabioista sun muusta roskasta ei kannata maksaa, ovat nimittääin hintaansa nähden todella huonolaatuisia, parin euron mukit päihittää kevyesti nämä nykyiset thai-Arabiat. Melko pököpää pitää olla että maksaa ruosta roskasta pyydettyjä hintoja. Vanhaa Arabiaa löytyy kohtuullisella hinnalla kirppareilta myös. Samoin voit löytää kattiloita ja ruokailuvälineitä. Itse löysin vasta Hackmannin ruokailuvälineita jättipussillisen ja maksoin siitä 10 e, siinä oli mm. puoli tusinaa savonioita.
Pentikin omilta sivuilta en ainakaan nopsaan löytänyt valmistusmaata, mutta kyllä mä olen bongannut jo ainakin 5 vuotta sitten joidenkin Pentikin astioiden pohjasta made in Thailand-tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Tai yrittivät jotain artikkelia. On kyllä keramiikkatehdas Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Jossain lautasessa luki tuolla netissä vielä että valmistettu Posiossa, voi kai sekin olla jonkun mielestä Suomen ulkopuolella :D
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon pieniä keramiikkayrittäjiä, jotka polttavat työt ihan kotona. Inkariikka on ikävä kyllä nyt ainakin tauolla jos ei lopettanut kokonaan, mutta hän teki tilauksesta esimerkiksi peikkoja ja hänellä oli myös kauniita astioita. Samoin löytyy käsityöyrittäjistä takorautapajoihin.
Näitä pikkumyymälöitä löytyy kyllä ja osalta voi tilata netin kautta. Jos rahaa löytyy niin varmasti löytyy myös se, joka tekee tilauksesta juuri sitä mitä tarvitset ja haluat.
Suurimmalla osalla suomalaisista ei vaan ole käyttää rahaa tällaiseen.
Suuria taiteilijoitakin löytyy, mutta saatte itse googlettaa.
Todella oleellista, kun on hankkimassa ensimmäiseen kotiin tavaroita :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Jossain lautasessa luki tuolla netissä vielä että valmistettu Posiossa, voi kai sekin olla jonkun mielestä Suomen ulkopuolella :D
Posiolla
Pentikillä on vain muutama sarja, joita tehdään ulkomailla. Suurin osa astioista tehdään kuitenkin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä ite!
Kyse ei nyt ole mistään kangaskassista tai maustehyllystä, vaan esim. kattiloista ja saksista.
Fiskarsin kirveet ja oranssit sakset valmistetaan Suomessa.
"Iittalan lasitehdas on värillisen lasin tuotantoon erikoistunut piensarjavalmistaja. Siellä valmistetaan käsityönä esimerkiksi kaikki Aalto-maljakot ja taidelasi kuten Birds by Toikka -linnut ja Claritas-kokoelma, sekä muun muassa Tapio ja Ultima Thule -lasit. Koneellisesti tehtaalla tuotetaan esim. Kartio- ja Aino Aalto -lasit, Kivi- kynttilälyhdyt, Mariskoolit, Vitriini-sarjan lasiosat sekä Kastehelmi-tuotteet.
Osa Tools-tuotteista valmistetaan Sorsakosken keitto- ja paistoastiatehtaalla."
Voit ostaa Suomessa valmistettuja antiikki- ja retrotuotteita. Nykyään tuollaisia ei enää valmisteta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Onhan se Helsingistä katsoen paljon kauempana kuin Viro tai Latvia...
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa Suomessa valmistettuja antiikki- ja retrotuotteita. Nykyään tuollaisia ei enää valmisteta täällä.
Niidenkin kanssa kannattaa vähän varoa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/04/vanhoissa-astioissa-huikeita-l…
Vierailija kirjoitti:
Se, että Suomessa vuonna 2018 valmistettaisiin tuollaisia alhaisen jalostusasteen tuotteita olisi lähinnä huolestuttavaa talouden kannalta.
Jännä että se onnistuu Saksassa....
Miksi pitäisi löytyä kotimaista tuotantoa? Miksi te itkette sen perään? Jos muualla tehdään kilpailukykyisemmin niin miksei voisi ostaa siellä tehtyä?
Meillä on ollut kaupoissa vielä toistaiseksi kotimaista ruokaa saatavilla mutta sille on käymässä kuten muullekin tuotannolle. Hinta hinta hinta. Olkaa tyytyväisiä että muualta saa halvemmalla eikä tarvitse maksaa kunnon palkkaa kolloille suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Teemat tehdään ilkomailla, Finlaysonit ulkomailla, Fiskarsit ulkomailla, Savoniat ulkomailla, Kultakeramiikka ulkomailla... ajattelin että no, ostan uuteen kämppään sitten niitä KoKo-astioita, mutta eiköhän nekin valmisteta halpatuotantomaissa!
Mitään Arabiaa ei ole tehty vuoden 2015 kotimaan tuotannon lopettamisen jälkeen täällä mitään. Made in Thailand ne mokomat ihmisten päät sekoittaneet Muumi-mukitkin ovat.
Suomessa on paljon pieniä keramiikkayrittäjiä, jotka polttavat työt ihan kotona. Inkariikka on ikävä kyllä nyt ainakin tauolla jos ei lopettanut kokonaan, mutta hän teki tilauksesta esimerkiksi peikkoja ja hänellä oli myös kauniita astioita. Samoin löytyy käsityöyrittäjistä takorautapajoihin.
Näitä pikkumyymälöitä löytyy kyllä ja osalta voi tilata netin kautta. Jos rahaa löytyy niin varmasti löytyy myös se, joka tekee tilauksesta juuri sitä mitä tarvitset ja haluat.
Suurimmalla osalla suomalaisista ei vaan ole käyttää rahaa tällaiseen.
Suuria taiteilijoitakin löytyy, mutta saatte itse googlettaa.