Pääseekö joku Helsingin wilmaan?
Kommentit (30)
Viranomaisten palvelimet olivat alhaalla ja syyttävät 'palvelunestohyökkäystä'.
Vierailija kirjoitti:
Se hyökkäys kohdistui Valtorin hallinnoimiin sivuihin. Ellei teillä Wilma toimi, syy on joku muu. Itse kyllä pääsen Wilmaan.
Minulla tuli selkeä ilmoitus, että wilman sivut on joutuneet hyökkäyksen kohteeksi. En tiedä kertoiko sen minun f-secure, vai oliko se yleinen ilmoitus.
Minulle tulee ilmoitus, että "sivulle wilma.edu.hel.fi hyökännyt taho voi yrittää varastaa tietojasi."
Palvelimen wilma.edu.hel.fi varmenne on vanhentunut. Chrome-selain ei anna avata sivua, koska sivun asetuksissä erityisesti kielletään turvattomat yhteydet. Kokeile jotain muuta selainta, esim. Edge antaa avata, kun klikkaat virhilmoitussivun linkkejä.
Törkeää huolimattomuutta jättä varmenne uusimatta koulunaloitusviikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hyökkäys kohdistui Valtorin hallinnoimiin sivuihin. Ellei teillä Wilma toimi, syy on joku muu. Itse kyllä pääsen Wilmaan.
Minulla tuli selkeä ilmoitus, että wilman sivut on joutuneet hyökkäyksen kohteeksi. En tiedä kertoiko sen minun f-secure, vai oliko se yleinen ilmoitus.
No ehkä kaupungin koulujen wilma nyt on sitten kokonaan erotettu valtion koulujen ja yksityiskoulujen wilmasta. Se nimittäin toimii ihan normaalisti - vaikka eka kirjautuminen edellyttikin pientä kikkailua.
Varmenne uusittaneen, kun sekä Wilman ylläpito, Helsingin kaupungin virkamiehet että Telian tekninen tuki ovat töissä samaan aikaan, eli ei varmasti viikonloppuna. Palvelimen nimi wilma.edu.hel.fi kuuluu Helsingin kaupungille ja varmentaja on Telia. Niinpä yksittäinen päivystävä Wilman ylläpitäjä ei pystyisi vikaa korjaamaan, vaikka sattuisi työssä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisten palvelimet olivat alhaalla ja syyttävät 'palvelunestohyökkäystä'.
Wilman toimimattomuus ei onneksi johdu kyberhyökkäyksestä vaan rehellisestä osaamattomuudesta ja välinpitämättömyydestä.
Valtion koulut? Mitäs ne on? Yliopistojen harjoittelukouluja?
Oletko tänä syksynä vielä kirjautunut sinne kertaakaan? Olisiko teilläkin kirjautumissivu vaihtunut? Meillä ei toimi enää se hel.edu.wilma vai-miten-se-nyt-menikään...