Vakituisen työn lopettaminen
Moikka,
Olen keväällä valmistunut lähihoitajaksi (lanu) ja haluaisin töihin päiväkotiin. Paikkakunnallani ei haettu syksyksi päiväkotiin uusia hoitajia, joten menin töihin kotihoitoon. Sain vakituisen paikan, vaikka kerroin työhakemuksessa (avoin hakemus) että etsin osa-aikaista työtä. Sillä tarkoitin että olisin kotihoidossa kunnes saan töitä päiväkodista.
Aloitin työt ja olen ollut siellä kolme viikkoa. En pidä työstä kovin paljoa, enkä mielestäni ole erityisen hyvä siinä. Lasten kanssa olen hyvä ja sitä työtä rakastaisin. Nyt tänään huomasin että erääseen päiväkotiin haetaan sijaista 6kk:ksi. Kehtaanko hakea paikkaa, vaikka olen juuri aloittanut kotihoidossa? Kuljen kotihoidossa vielä suurimmaksi osaksi toisten hoitajien mukana (pois luettuna tutut ja helpot paikat, sekä normaalistikin kahden hoitajan paikat), koska minua vasta perehdytetään enkä ole vielä valmis olemaan kaikkialla yksin, koska osa paikoista on haastavia.
Pitäisikö minun hakea paikkaa päiväkodista? Mitä jos saan sen, miten kerron että haluan lopettaa kotihoidossa, vaikka vasta aloitin? Vähän nolottaa kun tosiaan vasta perehdyn työhön eli olen ollut ylimääräisenä useassa paikassa ja saanut silti palkkaa normaalisti. Nyt pitäisi lopettaa heti kun perehdytys loppuu. Minä todella haluaisin todella päiväkotiin.
Onko täällä ketään, joka on lopettanut vakituisen työn muutaman kuukauden tai viikon jälkeen? Miksi lopetit, miten sen kerroit ja kuinka ajoissa? Itse kertoisin heti kun saan tietää, että saisin töitä päiväkodista, mutta joskus työt voi alkaa jo seuraavalla viikolla. Eli olisiko parempi jo kertoa, että olen hakemassa päiväkotiin töihin, että osataan varautua ja hankkia uusi työntekijä tilalleni. Tuolla alalla kun on paljon pulaa työntekijöistä. Uskallanko siis jättää pulaan työkaverit ja seurata omia unelmia, vai jäänkö tekemään työtä josta en tykkää?
Anteeksi pitkä ja sekava teksti! Mutta kertokaa kokemuksia, jos olette olleet samassa tilanteessa tai auttakaa mitä minun pitäisi tehdä. Kiitos!
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun täytyy itse päättää, ei muut voi sitä tehdä.
Lähdet tai jäät!
Hakisin mielelläni päiväkotiin, mutta en tiedä miten kertoisin nykyiselle pomolleni, että lopetan kotihoidossa. Ja kannattaako se kertoa jo nyt kun haen päiväkotiin, vaikka en tiedä vielä saanko paikkaa? Vai vasta kun tiedän että pääsen päiväkotiin? Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
-Ap
Hakijatiedot on julkisia (nimet), pomo näkee sen kyllä. Enkä ymmärrä, miksi et voisi hakea - ei se takaa, että saisit sijaisuutta!
Välillä pitää olla vähän itsekäs ja valita se polku, joka tekee just sut onnelliseksi. Et sä muiden mieliksi voi työskennellä alalla josta et tykkää. Mielummin teet sitä työtä, joka sopii sulle ja jossa oot hyvä. Mainitsit että et oo kovin hyvä nykyisessä työssä, niin eiköhän ne jonku paremman tai edes yhtä hyvän löydä tilalle. Lähihoitajia on kuitenkin paljon.
Kerro pomolle vasta kun olet saanut paikan. Kotihoitoon ei ole vaikea päästä takaisin, jos päiväkoti ei ollutkaan sitä mitä kuvittelit. Kyse on sinun elämästäsi ja urastasi, joten ei ole syytä hävetä valintaa. Parempi lähteä nyt kun olet luultavasti vielä koeajalla kuin että lähdet puolen vuoden päästä kun olet jo täysin perehdytetty. Älä kuitenkaan polta siltoja takanasi vaan esitä asia pomollesi kohteliaasti, kun ja jos saat toisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdet tai jäät!Hakisin mielelläni päiväkotiin, mutta en tiedä miten kertoisin nykyiselle pomolleni, että lopetan kotihoidossa. Ja kannattaako se kertoa jo nyt kun haen päiväkotiin, vaikka en tiedä vielä saanko paikkaa? Vai vasta kun tiedän että pääsen päiväkotiin? Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
-Ap
Hakisin päiväkotiin jos siltä tuntuisi. Nykyiselle pomolle kertoisin siinä kohtaa, kun uusi sopimus on allekirjoitettu ja haluan irtisanoa nykyisen sopimuksen. Kannattaa huomioida se, että päiväkodissa töitä on luvassa vain 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdet tai jäät!Hakisin mielelläni päiväkotiin, mutta en tiedä miten kertoisin nykyiselle pomolleni, että lopetan kotihoidossa. Ja kannattaako se kertoa jo nyt kun haen päiväkotiin, vaikka en tiedä vielä saanko paikkaa? Vai vasta kun tiedän että pääsen päiväkotiin? Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
-Ap
Haet tietysti sinne päiväkotiin jos sitä kerran haluat. Ensin odotat tulokset että saitko paikan vai et. Sitten laitat nimesi työsopimukseen ja vasta sen jälkeen irtisanoudut nykyisestä työstäsi. Aiemmin ei kannata kertoa koska jos olet koeajalla, työsopimuksesi voidaan purkaa heti ilman selittelyjä. Ja työnantajasi voi katsoa ettei sinua kannatakaan enempää perehdyttää jos olet hakeutumassa muualle. Jos et saakaan uutta työtä, olet työtön ja todennäköisesti saat jollain perusteella karenssiakin vielä. Nyt ajattelet vain omaa etuasi. Työnantajasi löytää kyllä uuden tekijän tilallesi ja jos ei löydä, se ei ole sinun murheesi. työkavereille selität että olet aina halunnut lasten pariin töihin, he kyllä ymmärtävät.
Entinen luokkakaverini on ollut päiväkodissa töissä kauan, yli 15 v ainakin.
Joka kevät hän jää työttömäksi ja työt alkavat uudestaan syyskuussa. On joka vuosi työttömänä kesä - elokuun. Voit miettiä miten tämä vaikuttaa mm hänen eläkkeeseensä.
Päiväkodeissa ei hoitajille liikaa jaeta vakkaripestejä.
Haet päiväkotiin ja kerrot vasta sen jälkeen, kun olet saanut paikan ja allekirjoittanut työsopimuksen.
Sinulla meni siis määräaikaisuus ja osa-aikaisuus sekaisin. Mutta sinuna hakisin sitä toista paikkaa. Ei sulla ole mitään velvollisuutta miellyttää nykyistä työantajaasi. Se on sun elämäsi.
Tietenkin haet. :D Jos saat työpaikan niin irtisanoudu vasta sitten nykyisestä työstä. Sinulla on vain yksi elämä, tietenkin koita pyrkiä töiden pariin, joiden tekemisestä nautit.
Siis sait vakipaikan, vaikka hait osa-aikaista?
Nämä on kaksi ihan eri asiaa! Vakipaikka on toistaiseksi voimassaoleva työsuhde, se voi olla osa- tai kokoaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApHaet tietysti sinne päiväkotiin jos sitä kerran haluat. Ensin odotat tulokset että saitko paikan vai et. Sitten laitat nimesi työsopimukseen ja vasta sen jälkeen irtisanoudut nykyisestä työstäsi. Aiemmin ei kannata kertoa koska jos olet koeajalla, työsopimuksesi voidaan purkaa heti ilman selittelyjä. Ja työnantajasi voi katsoa ettei sinua kannatakaan enempää perehdyttää jos olet hakeutumassa muualle. Jos et saakaan uutta työtä, olet työtön ja todennäköisesti saat jollain perusteella karenssiakin vielä. Nyt ajattelet vain omaa etuasi. Työnantajasi löytää kyllä uuden tekijän tilallesi ja jos ei löydä, se ei ole sinun murheesi. työkavereille selität että olet aina halunnut lasten pariin töihin, he kyllä ymmärtävät.
Ensinnäkin koeajalla tehty irtisanoutuminen on kuin irtisanoutuminen muutenkin eli siinä on irtisanomisaika!
Ja jos koeaikana lähtee vakipaikasta määräaikaiseen sijaisuuteen (saman kunnan sisällä?), niin paikan vaihdon syyksi ei riitä se, että haluaa mennä päiväkotiin, uusi työ ei ole lain määrittämä pätevä syy lähteä koeaikana. Kyllä, laki edellyttää koeaikapurkuun syyn, ilman selittelyjä ei lähdetä.
Kolmanneksi: jos työnantaja on sama kunta, niin siellä ei välttämättä vaihdella väkeä paikasta toiseen eli toistaiseksi voimassaolevasta sopimuksesta siirrytä määräaikaiseen, koska jos ap jostain syystä keksii riitauttaa asian 6 kk kuluttua, kun määräaikainen päättyy, niin työnantaja on heikoilla.
Lähdet tai jäät!