Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisopetuslausunnon purkaminenko mahdotonta?

Vierailija
02.05.2006 |

Eli, koulu pitää resursseistaan kiinni vaikka eivät pysty osoittamaan mihin lapsi tarvitsee erityisopetuslausuntoa.

Lausunto kirjoitettu ennen koulun alkua varotoimena kun testien mukaan lapsella oli suurentunut riski , ettei opi lukemaan helposti.

Lapsella ei ole koko 3 vuoden aikana tullut mitään erityistä vaikeutta eteen, mutta koulu ei halua purkaa, koska VOI olla että vaikeuksia tulee.

Mitä ihmettä voimme tehdä? Ottaa lakimieheen yhteyttä? Ottaa lapsi poois koulusta? Olen ihan poikki. Laposi kuitenkin kärsii tästä, että tietää itsellään olevan " paperi" .

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän sitä tarvitsee. Mutta kun hän ei ole tarvinnut, ei niin missään ja lopettaa nyt 3.luokan hyvänä ellei erinomiasena oppijana. Koulu ei pysty osoittamaan mihin hän lausunota tarvitsee, muttei ole halukas purkamaan.

Älä sinä 2 syyttele siellä, tilanteita on erilaisia. En vain tiennyt, että lausunto on elinkautinen olin liian hyväuskoinen. Toivottavasti lapsesi saa tarvitsemansa tuen.

3 ikävä, että teilläkin on ollut luottamuspulaa koulun kanssa. tämä tuntuu tosi pahalle ja olo on niin pieni.

-ap

Vierailija
22/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. oppilaan todistukseen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä lapsi tietää koska on mukana hojks:in kirjaamisessa, ja nyt kun on tavannut psykologia 6 kertaa (kun on tutkittu koulussa pärjäämistä) niin kyllä on ahdistunut. Koska on ÄLYKÄS lapsi niin tiedostaa, että häenllä on jotain erityistä mitä muilla ei ole.

ap

taidan ottaa lakimieheen yhteyttä.

Vierailija
24/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö kuinka vaikeata on saada erityisopetuspäätöstä? Ei niitä ihan turhaan anneta, mutta jos olet vakuuttunut, että et todellakaan halua käyttää tällaista MAHDOLLISUUTTA hyväksi, niin ei siihen kyllä pakoteta.

Olen törmännyt yhteen tapaukseen, jossa vanhemmat olivat luoneet paineet lapselle, kun tämä oli saanut erityisopetuspäätöksen ja vanhempien ja lapsen toiveesta erityisopetus lopetettiin. Nyt lapsi ei saa ollenkaan opetusta pienryhmässä vaan on isossa (30 oppilasta) luokassa ja vaikeuksissa matematiikassa.

Erityisopetus on ETUOIKEUS ja tietäisitpä kuinka moni vanhempi (joiden lapsilla ei ole mitään oppimisvaikeuksia) pyytää, että lapsi pääsisi opiskelemaan erityisopetusryhmään. Nyt vaan markkinoit vähän eri tavalla tuon asian lapsellesi.

Vierailija
25/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä sitä todistusta tarvitse kenellekään näyttää ellei halua. Eli naapurit, sukulaiset yms. eivät saa tietää siitä mitään ellei itse kerro, ja tuskin kukaan enää aikuiselta työpaikkaa hakiessa kyselee että saitkos erityisopetusta. Joten sillä ei loppujen lopuksi ole väliä. Ja myös erityisoppilaat ovat samalla lailla ihmisiä kuin muutkin, joten yksi hailee mitä merkintöjä kenelläkin on, pahempia ongelmia voi olla vaikka ei olisi mitään merkintöjä, kuin jokin oppimisvaikeus

Vierailija:

esim. oppilaan todistukseen....

Vierailija
26/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en haluaisi lastani erityisluokalle ellei olisi ihan pakko. Minä ainakin leimaan sellaiset ihmiset tahtomattanikin.

Lapsena ajattelin, että ne kaikki on vammaisia.

Vierailija
27/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista kun oman poikani todistuksessa ei ole merkintää erityisluokasta... ja miten niin ei ole kokemusta? Kaksi lapsistani käy erityisluokalla, toisella on dysfasia, joten eiköhän sitä ole enemmän kuin teillä. Ja itse olen ollut erityisluokalla töissä. Luuletko että lapsesi selässä lukee lopun elämää " erityisopetuslausunto" !? t.2

Vierailija
28/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin luokan yhteydessä, erityisluokassa tai erityiskoulussa!

Leimaa jokainen lapsen koko iäksi!

Ja vielä, jos ei ole mitään syytä osoittaa!

Vierailija
29/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jopa estää poikaasi pääsemästä tiettyihin jatkokoulutuspaikkoihin. Eikö se nyt ole aika tärkeää???? tiedän tämän sillä opiskelen erityispedaa.

Vierailija
30/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkä typerät aikuiset itse aiheuttavat lapselle ongelman pitämällä erityisoppilaita huonompina kuin muita. Menisitte vaikka vähäksi aikaa töihin erityiskouluun niin ehkä silmät avautuisivat. Ja etkö haluakaan parasta lapsellesi? Se paras voi nimittäin joskus olla erityisopetus, vaikka lapsessasi ei mitään " vikaa" olisikaan?

Vierailija:

en haluaisi lastani erityisluokalle ellei olisi ihan pakko. Minä ainakin leimaan sellaiset ihmiset tahtomattanikin.

Lapsena ajattelin, että ne kaikki on vammaisia.

Vierailija
31/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysyi minulta estääkö tämä lausunto sen ja sanoin, että kysyy psykologilta niin tämä ei ollut " osannut" sanoa siihen mitään.

ELi lapseni on todella täysin tavallinen 10v. ja vielä varsin hyvä ja motivoitunut koululainen. Lausunto todella on hänelle vain este normaaliin elämään ja tulevaisuuteen!

-ap

Vierailija
32/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle, jolla ei ole mitään ongelmaa koulunkäynnissä? Olen ymmälläni.

Totta kai se on silloin oikeutettua jos on ongelmaa, mutta ELLEI NIITÄ ONGELMIA Ole.

Haloo, lukekaapa ap. n aloitus vielä kerran ja vastatkaa sitten vasta.

Vierailija
33/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin just häneltä joskus tätä ja sanoi että aina EMU,ESY ym. jutut eli oppilaat joilla HOJKS mainitaan todistuksessa....

Vierailija
34/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa joku antaisi ihan konkreettsia neuvoja nyt miten toimia olen niin väsynyt taistelemaan koulua vastaan. Kiitos jos joku auttaa!

-ap

Vierailija
35/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasi äsken toiselle, ei ap:lle, eli vastasi äidille joka ei laittaisi lastaan kuin pakon edessä erityisopetukseen. Ja erityisopetus voi joskus olla parempi vaihtoehto pienemmistäkin syistä kuin " pakon edessä"

opettelepa itse ensin lukemaan ennen kuin alat meuhkaamaan

Vierailija:

lapselle, jolla ei ole mitään ongelmaa koulunkäynnissä? Olen ymmälläni.

Totta kai se on silloin oikeutettua jos on ongelmaa, mutta ELLEI NIITÄ ONGELMIA Ole.

Haloo, lukekaapa ap. n aloitus vielä kerran ja vastatkaa sitten vasta.

Vierailija
36/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin e-päätöstä ei kirjoiteta. Ap taitaa nyt salata jotain? Onpas omituinen paikka siellä kun noin vaan ilman kunnon syytä kirjoitetaan lausunto :))

Vierailija
37/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunkin lapsesi paikalle olisi varmasti muitakin tulijoita, joten ilmoita ihmeessä kolulle, että et hyväksy heidän päätöstään ja haluat lapsesi pois erityisopetuksen piiristä. Ei kukaan pakota teitä pitämään paikkaa, jota ette arvosta tai halua. Päästäkää joku oikesti paikan tarvitseva erityiopetuksen piiriin!

Vierailija
38/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska testien mukaan oli suurentunut riski, siihen ettei lukeminen suju. Oppi kuitenkin jo lokakuuhun mennessä lukemaan, ja ekasta lähtien koulu on sujunut todella mallikkaasti! Ja Helsingissä kirjoitettiin lausunto ja en salaa mitään, testien mukaan lapsellani on joitain osa-alueita " sillä hilkulla" mutta se ei ole estänyt häntä käytännössä pärjäämään loistavasti elämässä.

-ap

Vierailija
39/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitat vain rehtorille, että haluat keskustella asiasta. Hän kutsuu sitten asianosaiset paikalle ja keskustelette asiasta yhdessä. Jos olet keskustelun jälkeen edelleen samaa mieltä ilmoitat asian ja vaadit, että tahtosi toteutuu. Jos asia ei kosketa lastensuojeluasioita, niin koulu kyllä " tottelee" sinua, mutta muista sitten, että luokan opettaja ei ole erityisesti velvoitettu sitten huolehtimaan lapsesi oppimisesta, vaan todellakin on samalla viivalla muiden kanssa.

Vierailija
40/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me emme tähän suostu. Koulu haluaa pitää resurssit se on selvää. jos lausunto puretaan niin resurssit lähtee (esim. koulunkäynitavustan virka vaikka). Ja tämähän heitä motivoi pitämään paperista kiinni.

En ole ollenkaan simppeli olen vain huomannut, että koulu ei luovu saavutetuista eduista vaikka se tarkoittaisi poikani turhaa leimaamista!

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme