Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisopetuslausunnon purkaminenko mahdotonta?

Vierailija
02.05.2006 |

Eli, koulu pitää resursseistaan kiinni vaikka eivät pysty osoittamaan mihin lapsi tarvitsee erityisopetuslausuntoa.

Lausunto kirjoitettu ennen koulun alkua varotoimena kun testien mukaan lapsella oli suurentunut riski , ettei opi lukemaan helposti.

Lapsella ei ole koko 3 vuoden aikana tullut mitään erityistä vaikeutta eteen, mutta koulu ei halua purkaa, koska VOI olla että vaikeuksia tulee.

Mitä ihmettä voimme tehdä? Ottaa lakimieheen yhteyttä? Ottaa lapsi poois koulusta? Olen ihan poikki. Laposi kuitenkin kärsii tästä, että tietää itsellään olevan " paperi" .

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin myös poikani opelta selvää ja sanoi ettei näy missään eikä vaikuta mitenkään tulevaisuudessa nykyinen e-opetus. Että sovitaanko että otetaan niistä asioista selvää ennenkuin vaivataan lakimiestä näin naurettavalla asialla! Voi lakimies nauraa teidät ulos..

Vierailija
42/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä opettaja on velvollinen mielestäni antamaan yhtä laadukasta opetusta kun aikaisemminkin. Tuohon en ala, että sitten kyräillään ja jätetään lapsi heitteille (eli koulunvaihtoa varmasti sitten myös ajankohtainen jos käytäntö on sitten tuota : (

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä erityisopetus" paperia" ei saada turhan takia, niitä ovat ammatti-ihmiset tekemässä. Ja ammattilainen huomaa varmasti asioita, joita sinä et halua huomata. Ja jos lapsesi on vieläpä normaalissa opetuksessa en tosiaan käsitä mikä sinun ongelmasi voi olla. Anna lapsesi elää normaalia elämää ja lopeta asiasta vouhkaaminen. vai onkohan tässä lyse jostain muusta antipatiasta koulua kohtaan. Ja mitäs itse tykkäisit jos joku ummikko tulisi neuvomaan sinua sinun työssäsi (toivottavasti kodin ulkopuolella).

t. entinen opettaja, joka kyllästyi oppilaiden vanhempiin (varsinkin niihin, jotka itsepintaisesti halusivat roikottaa lapsiaan ns. normaalissa opetuksessa, vaikkei lapsi tajua opetuksesta hölkäsen pöläystä. Kyllä. Heillä on siihen oikeus! )

Vierailija
44/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitko selittää tarkemmin? Nimittäin mikäli lapsellesi on tämän takia määrätty kouluavustaja, hän on luokassa vain lastasi varten, ei muuta luokkaa varten, joten eipä hän nytkään kuuluisi koulun resursseihin

Vierailija:

me emme tähän suostu. Koulu haluaa pitää resurssit se on selvää. jos lausunto puretaan niin resurssit lähtee (esim. koulunkäynitavustan virka vaikka). Ja tämähän heitä motivoi pitämään paperista kiinni.

En ole ollenkaan simppeli olen vain huomannut, että koulu ei luovu saavutetuista eduista vaikka se tarkoittaisi poikani turhaa leimaamista!

-ap

Vierailija
45/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla, että intressit ei kohtaa ja kun on vastassa koululaitos niin aika heikolla siinä pieni ihminen on ilman lakimiestä. Ja yksikään lakimies joka haluaa työtä tehdä ei naura asiakkaalle milloinkaan. Mikähän sun tarve on oikein vääntää tätä nyt näin? Itselläsi on hyviä kokemuksia HIENOA , minulla valitettavasti ei. ei sen kummempaa.

-ap

Vierailija
46/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta eipä sitä todistusta tarvitse kenellekään näyttää ellei halua. Eli naapurit, sukulaiset yms. eivät saa tietää siitä mitään ellei itse kerro, ja tuskin kukaan enää aikuiselta työpaikkaa hakiessa kyselee että saitkos erityisopetusta. Joten sillä ei loppujen lopuksi ole väliä. Ja myös erityisoppilaat ovat samalla lailla ihmisiä kuin muutkin, joten yksi hailee mitä merkintöjä kenelläkin on, pahempia ongelmia voi olla vaikka ei olisi mitään merkintöjä, kuin jokin oppimisvaikeus

Tiedän, että jatko-opintojen puolella tuota syynätään todella tarkkaan. Ja siellä onkin pakko näyttää todistus, jos haluaa päästä opiskelemaan.

Vierailija
47/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka luulee että lapsi leimataan murhaajaksi. Ikävää vain että tuo lausunto ei näy missään, eli sun täytyy itse toitottaa sitä kadulla. Tosin ketään ei kiinnosta..

Vierailija
48/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

voisitko selittää tarkemmin? Nimittäin mikäli lapsellesi on tämän takia määrätty kouluavustaja, hän on luokassa vain lastasi varten, ei muuta luokkaa varten, joten eipä hän nytkään kuuluisi koulun resursseihin

Vierailija
49/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen niillä argumentointi sujuu mukavammin. Ja lukijakin ymmärtää. Olisi tuo erityisopetus ollut tarpeen ilmeisesti myös äidille.

Vierailija
50/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene jo perille, että se lausunto ei haittaa mitenkään lapsesi elämää? Onko vaikeuksia ymmärtää häh? Oletko tosiaan noin saakutin tyhmä? Olet ap mielisairas, sen todistit jo. Ja siitä on lapsellesi enemmän haittaa..

Vierailija
51/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ikinä kuullut mukautetusta hausta? Eli jos tuntuu että tavallista kautta ei pääse, niin voipi hakea myös tuota kautta. Tuskinpa kenenkään opiskelut on pelkästään erityisopetuslausuntoon tyssännyt.

Vierailija:

Tiedän, että jatko-opintojen puolella tuota syynätään todella tarkkaan. Ja siellä onkin pakko näyttää todistus, jos haluaa päästä opiskelemaan.

Vierailija
52/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihmeessä lapsi pois koulusta ja järjestä lapselle kotiopetusta, niin eitarvitse tapella ja lapsesi saa juuri sellaista opetusta kuin haluat

Vierailija
53/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulunkäyntiavustaja on luokan käytössä ei lapseni käytössä, virkkaamisenn hän sai tukea ja omepukoneenkäyttöön niinkuin valtaosa muistakin pojista luokassa (opettajan kertomaa).

Minä olen ITSE hakenut lapselleni tuon paperin ja en ole ennakkoluuloinen (testeihinkin hain itse päiväkoti ei nähnyt tarpeellisena) joten en ole muuta kuin nyt sitä mietlä että jos ei 3.luokkaan mennessä ole löytynyt mitään syytä pitää lausuntoa voimassa se puretaan.

ja lapseni opiskelee suuressa koulussa 26 muun oppilaan kanssa joten haastetta varmasti on! ja hyvin menee niin lausunnolla ei ole mielestäni mitään funktiota!

-ap

Vierailija
54/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten teillä on se koulunkäyntivavustaja yleisenä avustajana muutenkin, eli ei ole laitettu luokkaan lapsesi diagnoosin takia. Nimittäin jos koulunkäyntiavustaja olisi määrätty nimenomaan lapsellesi, hänen tulisi toimia vain lapsesi apuna.

Vierailija:

ja koulunkäyntiavustaja on luokan käytössä ei lapseni käytössä, virkkaamisenn hän sai tukea ja omepukoneenkäyttöön niinkuin valtaosa muistakin pojista luokassa (opettajan kertomaa).

Minä olen ITSE hakenut lapselleni tuon paperin ja en ole ennakkoluuloinen (testeihinkin hain itse päiväkoti ei nähnyt tarpeellisena) joten en ole muuta kuin nyt sitä mietlä että jos ei 3.luokkaan mennessä ole löytynyt mitään syytä pitää lausuntoa voimassa se puretaan.

ja lapseni opiskelee suuressa koulussa 26 muun oppilaan kanssa joten haastetta varmasti on! ja hyvin menee niin lausunnolla ei ole mielestäni mitään funktiota!

-ap

Vierailija
55/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oletko ikinä kuullut mukautetusta hausta? Eli jos tuntuu että tavallista kautta ei pääse, niin voipi hakea myös tuota kautta. Tuskinpa kenenkään opiskelut on pelkästään erityisopetuslausuntoon tyssännyt.

Mutta ei niitä mukautettuja oteta, jos on normaaleja oppilaita tulossa. Opiskelut ei varmaankaan tyssää, mutta opiskelemaan pääseminen on hankalampaa.

Vierailija
56/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: äiti jonka lapsen todistus oli tipalleen samanlainen kuin muidenkin eikä haitannut jatkokoulutusta, missään ei syynätty jne..

Vierailija
57/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

T: äiti jonka lapsen todistus oli tipalleen samanlainen kuin muidenkin eikä haitannut jatkokoulutusta, missään ei syynätty jne..

Vierailija
58/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ei koulu pysty osoittamaan mitään mihin lapsi tarvitsee tukea?

Jos haluatte niin ok, uskon, että suurinosa ei ei ajattelisi.

Uskon, että nämä hulluksi ja mielisairaaksi huutelijat ovat nyt jotenkin omista syin herkillä aiheen kanssa ja pahoittelen sitä, mutta itse pyysin neuvoja en syyllistämistä. Itse tiedän parhaiten miten tarina on mennyt ja kerron vain ja ainoastaan totuuden. Lukekaa kirjoitukseni kaikki tulee siellä esiin. nyt lopetan kiitos asiallisista kirjoituksista, asiattomat jätän omaan arvoon. Hyvää päivänjatkoa. Ja kirjoitan muun homman ohessa joten kirjoitusasuni on puutteellinen, koulutustasoni on amk.

-ap

Vierailija
59/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
60/117 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi suoriutuu koko peruskoulu-urastaan perusopetuksen puolella, hän on jatkokoulutukseen pyrkiessään täysin samalla viivalla muiden peruskoulun käyneiden kanssa.

Yläasteelle siirtyminen voi toisaalta tuoda uusia ongelmia. Omalle opettajanuralleni on sattunut jokunen sellainen lapsi, jolla oli lausunto olemassa ja jota vanhemmat halusivat väkisin pitää ns. normaalin opetuksen puolella huonoin tuloksin. Tilanteesta kärsivät lapsi, opettaja ja muut oppilaat. Kun lapsi sitten pääsi erityisluokalle, hän alkoi viihtyä taas koulussa kaikki sujui osapuolten kannalta huomattavasti paremmin.

Vierailija:

Vierailija:

mutta eipä sitä todistusta tarvitse kenellekään näyttää ellei halua. Eli naapurit, sukulaiset yms. eivät saa tietää siitä mitään ellei itse kerro, ja tuskin kukaan enää aikuiselta työpaikkaa hakiessa kyselee että saitkos erityisopetusta. Joten sillä ei loppujen lopuksi ole väliä. Ja myös erityisoppilaat ovat samalla lailla ihmisiä kuin muutkin, joten yksi hailee mitä merkintöjä kenelläkin on, pahempia ongelmia voi olla vaikka ei olisi mitään merkintöjä, kuin jokin oppimisvaikeus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi