Poika ei saa koulusta kirjoja!!!!
Tehtäväkirja johon EI saa tehdä merkintöjä kyllä tulee, mutta tekstikirjaa ei säästösyistä anneta ollenkaan, tunneilla opettaja näyttää kirjaa ja teksti luetaan. Monisteita saavat. Ei kyllä monisteet meidän 14 vuotiaalla tallessa ja hyvä kuntoisena pysy. Toki voi itse ostaa kirjat, mutta eikös peruskoulun kuulu olla maksuton? Muutenkin koko ajan menee rahaa kaikenmaailman retkiin.
Lain mukaanhan peruskoulusta pitäisi sitä paitsi saada oppikirjat. Mihin voin valittaa, muuta kuin koulun rehtorille joka ei varmasti saa mitään aikaiseksi.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Mistä peruskoulun kirjoja saa ostaa?
Suomalaisesta kirjakaupasta, Adlibriksestä jne...
Nythän pyritään kokonaan kirjattomaan kouluun, että kaiken materiaalin voisi lukea padeilta tmv. Moni opettaja on tätä vastaan ja mieluummin sitten monistavat kirjaa oppilaille. Jossain jopa parin vuoden kokeilun jälkeen palattiin takaisin kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään pysty ymmärtämään tätä. Kun itse kävin koulua (s. 1961), saimme joka vuosi uudet kirjat ja usein jopa kovakantisina. Vuoden loputtua ne sai omiksi. Tällä hetkellä elintaso on huimasti korkempi kuin silloin, eikä silti ole varaa kouluilla kirjoihin? En ymmärrä!!
Elintaso on huimasti korkeampi kyllä mutta uskallan veikata että kirjojen hinnat on kovasti paljon kalliimpia suhteessa elintasoon nykyään. Näkeehän sen lukiolaisten kirjojen kokonaishinnasta. Ja kustantajat julkaisevat uudet painokset 1-2v välein vaikka mikään asia ei ole periaatteessa muuttunut kirjan sisällössä. Vanhat painokset poistetaan. Opettajat (ainakin lukioissa) tekee valinnan mitä kirjoja käytetään eli siihen päähän pitäisi vaikuttaa ja taitaa olla monesti ihan makuasia mitä kirjaa opettaja haluaa käyttää. Monesti olen miettinyt sitäkin että "lahjotaanko"opettajia jollakin tapaa että ottavat uudet painokset käyttöön (kuten lääkäreitä lääkefirmat). Peruskoulun kirjoista en niin hyvin ole perillä mutta nuo lukionkirjat on tuttuja juttuja.
Lukiokirjat ovat eri juttu, koska ovat jo lähtökohtaisesti maksullisia. Eivät siis oikeastaan kuulu tähän keskusteluun.
Mitä elintason kohoamiseen tulee, niin jos 60-luvulla (oma kokemus lapsuudessa) duunariperheen tuloista 90 % meni ruokaan (josta osa kasvatettiin itse) ja asuntoon (5 henk, 35 m2 mökki), niin paljonko vastaavan tasoiseen ruokaan ja asuntoon menisi arviolta nyt? Se ylijäämä on se, jolla voi ostella niitä asioita, mitä ei tarvita välittömään hengissä säilymiseen, mutta ovat silti tarpeen. Kuten kirjoja. Nykyisellä "ylijäämällä" saa kyllä aika paljon isomman kasan kuin silloisella.
Kuvitteleeko täällä joku että koulu olisi oikeasti velvollinen maksamaan kirjat oppilaille?
Oppikirjoistahan on nimenomaan luovuttu uuden opetussuunnitelman kannustamana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa koululta kummasti löytyy kun soittaa kaikki virkamiehet läpi ja vaatii ne oikeudet mitä Suomen laissa on taattu.
Ei löydy. Soitin ihan koko ketjun läpi ja ainoa keino olisi tehdä kantelu. Ja kirjattomuutta perusteltaisiin kuitenkin uudella opsilla. Vaikkei se liity oikeasti asiaan mitenkään.
T. Äiti ja ope
Jos mun lapsi ei saisi laissa lapsen oikeudeksi määriteltyjä kirjoja, niin sitten tehtäisiin kantelu
Olet täysin oikeassa. Vähän ohiksena ihan eri asiasta, toki lapsia koskevasta, olen tehnyt kantelun oikeuskanslerille ja kyllä alkoi kunnalta rahaa löytyä.
(en voi avata asiaa, koska minut tunnistetaan sen perusteella)
No se nyt on aivan sama saako käteen kirjan vai tabletin jossa se oppimateriaali on, mutta kun ei anneta kumpaakaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim. suomalaisesta, adlibris, booky.fi
Ei kyllä ollut, kun itse etsin uutta hävinneen tilalle.
Muistan kun otse siirryin ala-asteelta peruskoulun yläasteelle ja saatiin ensimmäistä kertaa lista kirjoista ja tarvikkeista jotka vanhempien piti hankkia. Ne joille sitten hankittiin kirjat piti myös lainata kirjaa niille joilla ei ollut. Kyllä ihmisen muisti on sitten lyhyt.
Meidän lapsella uskonnosta ei saa kirjoja kotiin + opettaja kysyy kokeessa asioita jotka on ollut jollain tunnilla katsotulla videoilla. Mitäs sitten, jos lapsi ei ollut kys tunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatkohan päättäjät että kirjapihistely johtaa ennen pitkää lasten eriarvoistumiseen kun köyhät lapset ovat pelkkien muistiinpanojen ja monisteiden varassa samaan aikaan kun varakkaiden lapsilla on omat, vanhempien ostamat kirjat joista voi esim. lukea kokeisiin.
On todella törkeää jättää lapset ilman kirjoja!
Eriarvoistuu ne vanhemmalla iällä kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on aivan sama saako käteen kirjan vai tabletin jossa se oppimateriaali on, mutta kun ei anneta kumpaakaan!!
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä rahaa koululta kummasti löytyy kun soittaa kaikki virkamiehet läpi ja vaatii ne oikeudet mitä Suomen laissa on taattu.
Ei löydy. Soitin ihan koko ketjun läpi ja ainoa keino olisi tehdä kantelu. Ja kirjattomuutta perusteltaisiin kuitenkin uudella opsilla. Vaikkei se liity oikeasti asiaan mitenkään.
T. Äiti ja ope
Jos mun lapsi ei saisi laissa lapsen oikeudeksi määriteltyjä kirjoja, niin sitten tehtäisiin kantelu
Olet täysin oikeassa. Vähän ohiksena ihan eri asiasta, toki lapsia koskevasta, olen tehnyt kantelun oikeuskanslerille ja kyllä alkoi kunnalta rahaa löytyä.
(en voi avata asiaa, koska minut tunnistetaan sen perusteella)
Tässä tapauksessa kunta/kaupunki kiemurtelisi kuitenkin vastuusta, koska uusi ops kannustaa kirjattomuuteen eli sitten pitäisi kantelijan osoittaa opetuksessa olevat puutteet, mikä olisi ihan järkyttävä urakka.
Soitin koko opetusviraston läpi, myös sen ns vastuuhenkilön joka ns vastaa tästä asiasta ja kyllä kuuli, että jankkausta tulisi.
Olen itse kielten ope ja tiedän ihan selkeästi, että tuolla lailla toteutettu kielen opetus ei ole asiallista, mutta en kertakaikkiaan jaksa alkaa käyttää kymmeniä, satoja tunteja tällaisesta vääntämiseen.
Helpompaa on vaan ostaa omalle lapselle se kirja. Valitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vain pitäisi tietää mikä kirja / kirjasarja on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään pysty ymmärtämään tätä. Kun itse kävin koulua (s. 1961), saimme joka vuosi uudet kirjat ja usein jopa kovakantisina. Vuoden loputtua ne sai omiksi. Tällä hetkellä elintaso on huimasti korkempi kuin silloin, eikä silti ole varaa kouluilla kirjoihin? En ymmärrä!!
Elintaso on huimasti korkeampi kyllä mutta uskallan veikata että kirjojen hinnat on kovasti paljon kalliimpia suhteessa elintasoon nykyään. Näkeehän sen lukiolaisten kirjojen kokonaishinnasta. Ja kustantajat julkaisevat uudet painokset 1-2v välein vaikka mikään asia ei ole periaatteessa muuttunut kirjan sisällössä. Vanhat painokset poistetaan. Opettajat (ainakin lukioissa) tekee valinnan mitä kirjoja käytetään eli siihen päähän pitäisi vaikuttaa ja taitaa olla monesti ihan makuasia mitä kirjaa opettaja haluaa käyttää. Monesti olen miettinyt sitäkin että "lahjotaanko"opettajia jollakin tapaa että ottavat uudet painokset käyttöön (kuten lääkäreitä lääkefirmat). Peruskoulun kirjoista en niin hyvin ole perillä mutta nuo lukionkirjat on tuttuja juttuja.
Lukiokirjoissa pyörii iso bisnes (ml. niin fyysinen kuin digitaalinen materiaali). Koska peruskoulut eivät enää hanki kirjoja riittävästi, liikevaihdon paine kohdistuu lukiokirjoihin. Ylioppilastutkinnon sisältö asetetaan vastaamaan uusia painoksia, millä luodaan keinotekoinen tarve aina uusimmille painoksille kirjoista, vaikka esim. kielten ja matemaattisten aineiden kohdalla mitään oikeaa uutta opittavaa ei muutamassa vuodessa ehdi edes syntyä. Lisäksi opetussuunnitelma myllätään aina muutaman vuoden välein, jolloin kirjojen vanhoilla painoksilla opiskelu viimeistään käy mahdottomaksi.
Joku tutkiva journalisti voisi selvittää millaisia kytköksiä löytyy opetushallituksen ja kirjakustantamojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä tää tarkoittaa? etkö tiedä mitä kirjoja lapsesi koulussa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko täällä joku että koulu olisi oikeasti velvollinen maksamaan kirjat oppilaille?
Miksihän niitä sitten julkaistaan edelleen? Jos jokainen opettaja keksii omasta päästään kurssin sisällön... niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä tää tarkoittaa? etkö tiedä mitä kirjoja lapsesi koulussa käyttää?
Mistä tietäisin, jos lapsella ei niitä ole.
Eihän monista kirjoista edes saisi ottaa kopioita?
Vierailija kirjoitti:
Kunnan sedät/tädit sen koulun budjetin määrittelee... minä taas maksan veroja, joilla kirjat kustannetaan tai pitäisi kustantaa.
Tähän perustelu: opettaja ei uskalla ottaa riskiä että yo-kirjoituksissa kysyttäis jotain mitä vanhoissa kirjoissa ei mainita.