Poika ei saa koulusta kirjoja!!!!
Tehtäväkirja johon EI saa tehdä merkintöjä kyllä tulee, mutta tekstikirjaa ei säästösyistä anneta ollenkaan, tunneilla opettaja näyttää kirjaa ja teksti luetaan. Monisteita saavat. Ei kyllä monisteet meidän 14 vuotiaalla tallessa ja hyvä kuntoisena pysy. Toki voi itse ostaa kirjat, mutta eikös peruskoulun kuulu olla maksuton? Muutenkin koko ajan menee rahaa kaikenmaailman retkiin.
Lain mukaanhan peruskoulusta pitäisi sitä paitsi saada oppikirjat. Mihin voin valittaa, muuta kuin koulun rehtorille joka ei varmasti saa mitään aikaiseksi.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Missä sanotaan että kirjat pitää antaa? Ei mikään laki, ei ainakaan perusopetuslaki. Nyky ops suorastaan kannustaa kirjattomaan opetukseen.
Ope
Jep. Turha tästä on valittaa mihinkään. Kirjattomuus on uusi trendi. Kaikki hyvät opettaja opettaa ilman kirjoja, vain epäpätevät tarvitsevat materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Minun 8. ja 3. luokkalaiset ei ole koskaan saaneet tekstikirjoja. Joissakin aineissa korkeintaan joku teht.kirja/vihkonen ja muuten sitten kirjoitetaan itse kaikki itse ostettuun vihkoon. Ja monisteita iso pino. Kannattaa hankkia kansio! 8.luokkalaisella on paljon juttuja jo netinkin kautta, joten kotona on oltava kone...
Ei kai kukaan koululainen nykyisin saa tekstikirjoja kotiinsa? Tosi vaikea uskoa jos jossakin koulussa on niin...
Meillä onneksi vielä saa ihan kaikki kirjat kotiinkin. Tekstikirjat tietysti palautetaan keväällä, mikä ihan järkevää. Tehtäväkirjat jää omiksi
Tehtäväthän voisi tehdä vihkoon eikä kirjaan. Tärkeämpää sen tekstikirjan saaminen omaksi olisi, ainakin jossain aineissa.
Nyt ymmärrän sen, miksei nuoret osaa enää laskea, lukea eikä kirjoittaa. Uskomatonta touhua. Olen aivan tyrmistynyt.
Minä en saanut 2000-luvun taitteessa ollenkaan joitain koulukirjoja yläasteella, mutta useimmissa oppiaineissa kirjat kyllä onneksi löytyi kaikille. Joissain aineissa kirjoja riitti vain osalle luokasta, ja olin epäonnekseni ollut pois juuri siltä tunnilta kun kirjoja jaettiin eikä minulle riittänyt omaa kappaletta lainkaan.
Surullista että tästä on tulossa valtakunnallinen trendi!
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oppikoulussa ostettiin kirjat itse eikä kukaan sanonut, että tämä on väärin. Ihan hyviä ihmisiä meistä silti tuli, vaikka kaikkea ei ilmaiseksi saatukaan. Koulunkäyntikin maksoi, samoin koulumatkat.
Kyllä maksullisuus varmaan vääränä koettiin, koska siitä luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oppikoulussa ostettiin kirjat itse eikä kukaan sanonut, että tämä on väärin. Ihan hyviä ihmisiä meistä silti tuli, vaikka kaikkea ei ilmaiseksi saatukaan. Koulunkäyntikin maksoi, samoin koulumatkat.
Kansakoulu oli ilmainen ja kirjat sai ilmaiseksi. Sitä kävi köyhien lapset.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden elintaso on noussut, muiden laskenut. Tietysti, kun kokoomuslaiset olleet vallassa suurimman osan aikaa.
Kaikkien elintaso on noussut, terveisin 60-luvun köyhä ja edelleen köyhä.
6 luku
Peruskoulun oppilashuolto
44 §
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat, muut koulutarvikkeet sekä tarpeelliset työaineet annetaan peruskoulussa oppilaalle maksutta.
Missä ihmeessä asutte, kun ei koulusta lapsi saa kirjoja?!
Sitä paitsi laitontahan se on vaan kopioida kirjat ellei siitä ole maksettu kustantajalle. Ja jotenkin epäilen, ettei näin ole tehty, jos rahasta on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Helsingissä on tämä ongelma. Ja vieläpä koulusta riippuen eli todella eriarvoistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella joissain kouluissa saa, joissain ei
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään pysty ymmärtämään tätä. Kun itse kävin koulua (s. 1961), saimme joka vuosi uudet kirjat ja usein jopa kovakantisina. Vuoden loputtua ne sai omiksi. Tällä hetkellä elintaso on huimasti korkempi kuin silloin, eikä silti ole varaa kouluilla kirjoihin? En ymmärrä!!
Elintaso on huimasti korkeampi kyllä mutta uskallan veikata että kirjojen hinnat on kovasti paljon kalliimpia suhteessa elintasoon nykyään. Näkeehän sen lukiolaisten kirjojen kokonaishinnasta. Ja kustantajat julkaisevat uudet painokset 1-2v välein vaikka mikään asia ei ole periaatteessa muuttunut kirjan sisällössä. Vanhat painokset poistetaan. Opettajat (ainakin lukioissa) tekee valinnan mitä kirjoja käytetään eli siihen päähän pitäisi vaikuttaa ja taitaa olla monesti ihan makuasia mitä kirjaa opettaja haluaa käyttää. Monesti olen miettinyt sitäkin että "lahjotaanko"opettajia jollakin tapaa että ottavat uudet painokset käyttöön (kuten lääkäreitä lääkefirmat). Peruskoulun kirjoista en niin hyvin ole perillä mutta nuo lukionkirjat on tuttuja juttuja.
Olen kyllä opettajana onnellinen, että meidän kunnassa ei ole lähdetty tuohon pelleilyyn että ei saisi edes tehtäväkirjoja täyttää. Kuitenkin olen siinä ap:n kanssa eri mieltä että lapsen kyky pitää monisteet tallessa ja ehjänä olisi syy luopua monisteista. Kyllä yläkoululaiselle pitää jo kotoa opettaa huolehtimaan koulusta saaduista monisteita asianmukaisesti. Suurin osa omista oppilaistani taittaa monisteen ja laittaa vihkon tai tehtäväkirjan väliin, osalla on kotoa ostettu kansio. Ei sieltä tunnilta ole niin kiire pois ettei tätä ehtisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanotaan että kirjat pitää antaa? Ei mikään laki, ei ainakaan perusopetuslaki. Nyky ops suorastaan kannustaa kirjattomaan opetukseen.
Ope
Jep. Turha tästä on valittaa mihinkään. Kirjattomuus on uusi trendi. Kaikki hyvät opettaja opettaa ilman kirjoja, vain epäpätevät tarvitsevat materiaalia.
Mielestäni ei ole kysymys opettajan pätevyydestä, vaan erilaisista opiskelijoista. Itse en kouluaikana enkä myöhemmin opiskellessani oppinut tunneilla juuri mitään. Opin kotona sen kirjan kanssa ahertaessani.
Mistä peruskoulun kirjoja saa ostaa?
Vierailija kirjoitti:
6 luku
Peruskoulun oppilashuolto44 §
Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat, muut koulutarvikkeet sekä tarpeelliset työaineet annetaan peruskoulussa oppilaalle maksutta.
Joo, mutta kuka määrittelee milloin opetus edellyttää oppikirjoja?
Aivan, opettaja. Mikään laki ei pakota opettajaa käyttämään oppikirjoja.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Mistä peruskoulun kirjoja saa ostaa?
esim. suomalaisesta, adlibris, booky.fi
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä opettajana onnellinen, että meidän kunnassa ei ole lähdetty tuohon pelleilyyn että ei saisi edes tehtäväkirjoja täyttää. Kuitenkin olen siinä ap:n kanssa eri mieltä että lapsen kyky pitää monisteet tallessa ja ehjänä olisi syy luopua monisteista. Kyllä yläkoululaiselle pitää jo kotoa opettaa huolehtimaan koulusta saaduista monisteita asianmukaisesti. Suurin osa omista oppilaistani taittaa monisteen ja laittaa vihkon tai tehtäväkirjan väliin, osalla on kotoa ostettu kansio. Ei sieltä tunnilta ole niin kiire pois ettei tätä ehtisi tehdä.
Ei järjellä ajateltuna olekaan kiire, mutta sanopa se teineille. Meillä kolmesta lapsesta, kaksi taittaa kirjan väliin, yks tunkee repun pohjalle. Ihan saman kasvatuksen saaneet
No esim meillä englannin koko opetus pohjaa siihen kirjaan jota ei kuitenkaan anneta. Eli käytännössä minä opetan akiken kotona itse ostamallani kirjalla.
Se ns kirjaton opetus ei tarkoita sitä että tipautetaan vain kirja pois ja muuten ei tehdä mitään, vaan sitä että opettaja laatii koko opetuksen uusiksi. Harva viitsii näemmä.
T. Äiti ja ope