Haaveena maalauskurssin alottaminen, onko tietoo?
Oletteko olleet jollain kurssilla (kansalaisopisto)?
Osasitteko jotain ennestään? Eli olitteko aijemmin harrastaneet?
Mitä siellä oikein oli, esimerkkejä mitä teitte? Oliko semmosta, että opettaja sanoi että nyt tehdään tätä ja kaikki teki samaa vai millasta? Suosittelisitteko semmoselle, joka ei oo 20 vuoteen piirtäny tai maalaillu mitään?
Kommentit (26)
Kurssilla tulee sitten olemaan puoliammattilaisia enemmän kuin aloittelijoita, ja nekin jotka sanovat olevansa aloittelijoita ovat vähintään teininä harrastaneet enemmänkin kuvataiteita. Opettajan aika menee jutustellessa alkeiskurssia kuudetta kertaa käyvien Pirkkoliisan ja Kirsikan kanssa heidän kesänäyttelystään mökkipaikkakunnallaan eikä niille parille oikeasti opetusta tarvitsevalle kurssilaiselle riitä oikein huomiota.
t. Ei enää koskaan
Olin lapsena hyvä piirtämään, mutta en harrastanut kuvataidetta vapaa-ajalla. Oli pitkä tauko, mutta sitten menin tuollaiselle kurssille. Parasta oli, että sain vähän tuulta purjeisiin ja aloin välillä piirtää kotonakin.
Joskus tehtiin mallista asetelmia ja otettiin lehtikuva tai valokuva malliksi tai inspiraatioksi. Enemmän kyllä kaikki teki mitä itse halusivat. En saanut varsinaista opetusta, mutta muiden tekemisistä oppi näkemään onnistumisia ja "epäonnistumisia".
Oli ihan kiva ryhmäkin. Lopulta kaikkien työt pääsivät näytteille, myinkin yhden kolmesta.
Tänä syksynä pääsen toivottavasti uudestaan kurssille, paikkoja on aika vähän.
Riippuu ihan kurssista, katso mitä kuvauksessa lukee. Useimmiten olen ollut ainoa ammattilainen, ja vaihtelu on ollut aloittelijoista harrastajiin tai ainakin joskus harrastaneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsena hyvä piirtämään, mutta en harrastanut kuvataidetta vapaa-ajalla. Oli pitkä tauko, mutta sitten menin tuollaiselle kurssille. Parasta oli, että sain vähän tuulta purjeisiin ja aloin välillä piirtää kotonakin.
Joskus tehtiin mallista asetelmia ja otettiin lehtikuva tai valokuva malliksi tai inspiraatioksi. Enemmän kyllä kaikki teki mitä itse halusivat. En saanut varsinaista opetusta, mutta muiden tekemisistä oppi näkemään onnistumisia ja "epäonnistumisia".
Oli ihan kiva ryhmäkin. Lopulta kaikkien työt pääsivät näytteille, myinkin yhden kolmesta.
Tänä syksynä pääsen toivottavasti uudestaan kurssille, paikkoja on aika vähän.
Sama tarina, paitsi en malta myydä yhtäkään.
Olet aikuinen ihminen. Rohkeasti toteuttamaan haaveita. Ilmoittaudu heti. Turhaan mietit muiden lähtötasoa kun itseäsi varten sinne menet.
N23
Vierailija kirjoitti:
Kurssilla tulee sitten olemaan puoliammattilaisia enemmän kuin aloittelijoita, ja nekin jotka sanovat olevansa aloittelijoita ovat vähintään teininä harrastaneet enemmänkin kuvataiteita. Opettajan aika menee jutustellessa alkeiskurssia kuudetta kertaa käyvien Pirkkoliisan ja Kirsikan kanssa heidän kesänäyttelystään mökkipaikkakunnallaan eikä niille parille oikeasti opetusta tarvitsevalle kurssilaiselle riitä oikein huomiota.
t. Ei enää koskaan
Olipa kurja kokemus, toivottavasti sait jatkaa harrastustasi otollisemmassa ympäristössä. Itselleni kävi joku vuosi sitten samoin, kyseessä tosin oli espanjan alkeet -kielikurssi. Melkein kaikki ryhmäläiset olivatkin opiskelleet kieltä vähintään pari vuotta, jotkut jopa asuneetkin Espanjassa, ja meitä oikeasti aloittelijoita oli vain muutama. Opettaja laittoi samantien puhe- ja keskusteluharjoitukset käyntiin, kiva kiva.. Jäi sitten se kurssi kesken, jostain kumman syystä.
Tosi kivaa, juuri kansalaisopistossa. Kurssilla eri tasoisia ja ikäisiä ihmisiä, sai itse päättää tekemisistään. Henkilökohtaisesti haluan aina tehdä ”omia töitäni” - omaan tahtiini. Neuvoja saan tarpeen mukaan opettajalta. Ehdottomasti tänäkin syksynä mukaan.
N45
Kiitos kaikille vastauksista!
Sen kurssin kuvaus on aika suppea, sanotaan vaan että sopii vasta-alkajille ja lähinnä piirtämistä ja maalaamista.
Mutta kuinka se homma alkaa? Antaako opettaja jotain tehtäviä, vai pitääkö itse tietää mitä haluaa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Sen kurssin kuvaus on aika suppea, sanotaan vaan että sopii vasta-alkajille ja lähinnä piirtämistä ja maalaamista.
Mutta kuinka se homma alkaa? Antaako opettaja jotain tehtäviä, vai pitääkö itse tietää mitä haluaa tehdä?
Meillä on sekä että: voit tehdä omia täistäsi, mutta on myös tehtävänantoja ja ”malleja” - esimerkiksi luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, että saat suusi auki. Eli uskallat sanoa ääneen, että tarvitset nyt neuvoa siihen ja tuohon, kuitenkin ottamalla huomioon myös ajan. Eli jaat mielessäsi paljonko opettajalla pitäisi olla ohjausaikaa oppilasta kohti ja pyydät sen mukaan, että sekä sinulle, että muille riittää. Voit vaikka pyytää kertaamaan perusvärien sekoittamista jos et niitä muista. Ihan sinun oman tason mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kurssista, katso mitä kuvauksessa lukee. Useimmiten olen ollut ainoa ammattilainen, ja vaihtelu on ollut aloittelijoista harrastajiin tai ainakin joskus harrastaneisiin.
siis oletko ope vai kurssilainen?
jos kurssilainen, miksi osallistut harrastajien kurssille?
siis saatko Ammatillisesti siitä jotain irti?
(tarkoitus ei siis ole kettuilla, vaan kysyn tätä ihan tiedonjanossa ja silleen, että olisiko itsellenikin hyötyä..)
itekkin ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sekä että: voit tehdä omia täistäsi, mutta on myös tehtävänantoja ja ”malleja” - esimerkiksi luonnosta.
Muistatko, millaisia tehtävänantoja on ollut (muitaku mallista tekemistä)?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset soita kurssin järjestäjälle ja kysäse sielä?
Oon soittanut jo, mutta vastasi kiiireessä sillain, että sisältö tarkentuu sitten alussa "toivomusten mukaan".. Ei kovin tarkkoja kuvauksia antanut. Aattelin täällä kysellä yleisesti asiasta. En tarkoittanut pahottaa kenekään mieltä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis oletko ope vai kurssilainen?
jos kurssilainen, miksi osallistut harrastajien kurssille?
siis saatko Ammatillisesti siitä jotain irti?
(tarkoitus ei siis ole kettuilla, vaan kysyn tätä ihan tiedonjanossa ja silleen, että olisiko itsellenikin hyötyä..)
itekkin ammattilainen
"Yleiskursseille" en ole osallistunut, mutta olen käynyt esim. piirtämässä ja maalaamassa mallia kursseilla, missä muut ovat olleet aloittelijoita/harrastajia, ja myös jollain tekniikkakursseilla, kuten tempera, jota en yleensä käytä. Hinta vaikuttaa ja joskus myös kaipaa ihan vain seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon soittanut jo, mutta vastasi kiiireessä sillain, että sisältö tarkentuu sitten alussa "toivomusten mukaan".. Ei kovin tarkkoja kuvauksia antanut. Aattelin täällä kysellä yleisesti asiasta. En tarkoittanut pahottaa kenekään mieltä.
ap
No siinähähän se vastaus on. Toivomusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo, niinhän ne kurssin vetäjät sanovat, mutta todellisuus voi olla toinen. Sikäli ihan oikea oli myös ensimmäisellä sivulla ollut kuvaus, jossa ohjaaja olikin lähinnä keskustellut samalla kurssilla aiemmin olleiden kanssa, jättäen aloittelijat oman onnensa nojaan.
Pitää varautua siihen, että siellä on tyyppejä, jotka "kaappaavat" opettajan ajan itselleen.
(ei-ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo, niinhän ne kurssin vetäjät sanovat, mutta todellisuus voi olla toinen. Sikäli ihan oikea oli myös ensimmäisellä sivulla ollut kuvaus, jossa ohjaaja olikin lähinnä keskustellut samalla kurssilla aiemmin olleiden kanssa, jättäen aloittelijat oman onnensa nojaan.
Pitää varautua siihen, että siellä on tyyppejä, jotka "kaappaavat" opettajan ajan itselleen.
(ei-ap)
Juu, ei nuo ympäripyöreät kuvaukset mitään kerro. Suuret unelmat voivat latistua itsenäiseksi töhertelyksi ilman mitään ohjausta.
Itsellä sellainen kokemus eräästä kurssista, että opettaja istui samassa pöydässä ja maalasi omiaan parin kaverinsa (ihailijansa) kanssa ja auttoi kyllä heitä tiiviisti. Porukasta kokemattomimmat sekä nuorimmat jäivät ilman kunnon ohjausta. Itse pyysin ohjausta kerran ja silloin suhtautuminen oli todella penseä. Jäi paha maku suuhun.
Erilaiset lähtötasot eivät nähdäkseni vaikuttaneet kurssin etenemiseen.
Työnnä pääsi sinne maalipurkkiin p'kele