Päivystykseen hakeutunut kymmeniä pelkän ampiaisenpiston vuoksi (ei allergiareaktiota)
Onko ihmiset jotenkin luonnosta vieraantuneita? Ei ampiasenpisto ole vaarallinen jos ei tule allergiareaktiota.
Kommentit (52)
Olen päivystyksessä itse töissä ja juu, näitä hoidan päivittäin. Perusterve ihminen hakeutuu ampiaisenpiston takia ENSIAPUUN! Usein on jo kotona otettu se kyypakkaus ja allergialääke, jotka jo alkaneetkin vaikuttaa mutta silti lähdetään hysterian kourissa saamaan ensihoitoa vaivaan, joka ei edes ole päivystykseen hakeutumisen kriteeri. Tuntuu ihan käsittämättömältä uusavuttomuudelta. Usein tämmöisillä ihmisillä on kaksi argumenttia, joilla puollustella itseään: 1) KUKA ON VASTUUSSA JOS JOTAIN TULEEKIN? (öööööö....kuka nyt meistä muistakaan on vastuussa meidän omassa elämässämme?) 2) OLEN MAKSANUT VERONI, JOTEN TULEN NYT PÄIVYSTYSAIKANA KÄYTTÄMÄÄN VERKORAHOILLA MAKSETTUJA PALVELUJANI (joo....me kaikki muutkin maksamme veroja ja silti emme hoidata joka ikistä hyttysenpistosta ja finniä ensiavussa).
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset jotenkin luonnosta vieraantuneita? Ei ampiasenpisto ole vaarallinen jos ei tule allergiareaktiota.
Mua pisti kymmenen ampiaista alaraajoihin, en silti kokenut tarpeelliseksi hakeutua päivystykseen. Olisin harkinnut jos pistot olisivat osuneet kaulaan ja kasvoihin.
En onneksi ole allerginen, ainakaan vielä. Seuraavasta kerrasta ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Illalla pisti ampiainen tytärtä silmän alle. Siihen paikallishoidoksi antihistamiinisilmätippoja, siihen pistoskohtaan siis tippa ja suun kautta antihistamiinitabletti. Ja vielä kylmää poskeen, kun näytti hiukan turpoavan. Seurannassa ilta kotona, ei pahempia oireita ja nukkumaan. Aamulla hitusen turvotusta, ei tarvittu lääkäriä. Ilmeisesti tämä lapsista ei ole allerginen ampiaiselle.
Siis oikeasti joskus pistosta voi hoitaa itsekin ja seurata, ennen kuin ryntää soittamaan ambulanssia tai muuten työllistää ensiapua.
Antihistamiini ei tehoa ampiaisen puistoon, ellei allergiaa ole. Keho tuottaa histamiinia ampiaisen pistosta vastaan vain, jos yliherkkyyttä on. Tosin, ei tuosta nyt haittaakaan ole ollut.
Oikea hoito, jos allergiaa ei ole, on kortisonisalva pistoskohtaan. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tai toisin päin. Suomessa on kärsi itse -kulttuuri, jossa mitään ei kuulu hoitaa eikä kivusta välittää. Kärsimällä kirkkaampi kruunu ja niin edespäin.
Monessa maassa nimenomaan mennään lääkäriin jos ampiainen pistää. Täällä junttilassa niin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai toisin päin. Suomessa on kärsi itse -kulttuuri, jossa mitään ei kuulu hoitaa eikä kivusta välittää. Kärsimällä kirkkaampi kruunu ja niin edespäin.
Monessa maassa nimenomaan mennään lääkäriin jos ampiainen pistää. Täällä junttilassa niin ei saa tehdä.
miksi pelkän ampiaisen piston takia pitää
päästä lääkärille??? tätä en ymmärrä!! vie lääkärin aikaa semmoselta joka sitä oikeasti tarvitsee!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vauvan kanssa päivystyksessä, koska vauvaa pisti ampiainen huulen sisäpuolelle. Siellä ne tarkkaili muutaman tunnin, ja vasta kun lääkäri oli tarkastanut, päästiin kotiin. Nyt vähän hirvittää, onko lapselle kehittynyt tuosta allergia vai ei. Tai siis hirvittää oikeastaan vain se, kun ei voi tietää.
Miksi pelkäät? Onko vauva muuten kovin allerginen tai lähipiirissä ampiaiselle allergisia? Sehän on kuitenkin äärimmäisen harvinaista että joku olisi hengenvaarallisesti allerginen.
Itseäni on pistänyt ampiainen yli 10 kertaa ja lapsianikin useasti. En osaa suhtautua sen kummemmin kuin johonkin paarman pistoon.
Jos ajattelen vauvalla samaa kipua ja tivotusta, mikä minulle tulee ampiaisista, niin sääliksi käy. En ole tiettävästi sen kummemmin allerginen. Kimalaista tai mehiläisessä tai paarmasta en saa juuri mitään reaktiota. Nyt on ollut lehdissä, että pitää mennä lääkäriin, jos ampiainen pistää kaulaan, tai naamaan. Itse menisin ottamaan hoitovinkkejä, kuin kärsisin sitä kipua pariviikkoa.
On.tutukittu, että ihmiset reagoi eri lailla hyönteisten myrkkyihin. Joillekin ystävällisen kimalaiset pistosta tulee suurimmat reaktiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi pelkän ampiaisen piston takia pitää
päästä lääkärille??? tätä en ymmärrä!! vie lääkärin aikaa semmoselta joka sitä oikeasti tarvitsee!!!!
Tämä. Mitä lisäarvoa lääkärissäkäynti tuo siihen ampiaisenpistoon? Lääkärillä ri ole mitään taikakonstia ampiaisrn piston hoitoon. Vakavat allergiset reaktiot in ihan eri juttu kuin paikallinen kipu ja lievä turvotus.
Cooleimmat ei mene lääkäriin. Eikä heitä edes ampiaisen pisti satu. Moni ei erota mehiläistä ampiaisesta. Mehiläisen pisto on yleensä paljon vähäoireisempi kuin ampiaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesipullokikka auttaa ampiaisen pistokseen.
Ota puolen litran vesipullo. Täytä se kylmällä vedellä ja jätä noin 5 cm vajaaksi.
Laita pullon suu pistosta vasten ja purista pulloa että syntyy alipaine. Pistoksen pitää olla veden alla.Toimisto myös kyyn pureminen? Kyyn puremasta ei saa liikkua jotta myrkky ei lähde leviämään.
Eiköhän siitä puristamisesta synny kuitenkin ylipaine?
Puristetaan pulloa ihoa vasten niin että se imeytyy ihoon kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olen päivystyksessä itse töissä ja juu, näitä hoidan päivittäin. Perusterve ihminen hakeutuu ampiaisenpiston takia ENSIAPUUN! Usein on jo kotona otettu se kyypakkaus ja allergialääke, jotka jo alkaneetkin vaikuttaa mutta silti lähdetään hysterian kourissa saamaan ensihoitoa vaivaan, joka ei edes ole päivystykseen hakeutumisen kriteeri. Tuntuu ihan käsittämättömältä uusavuttomuudelta. Usein tämmöisillä ihmisillä on kaksi argumenttia, joilla puollustella itseään: 1) KUKA ON VASTUUSSA JOS JOTAIN TULEEKIN? (öööööö....kuka nyt meistä muistakaan on vastuussa meidän omassa elämässämme?) 2) OLEN MAKSANUT VERONI, JOTEN TULEN NYT PÄIVYSTYSAIKANA KÄYTTÄMÄÄN VERKORAHOILLA MAKSETTUJA PALVELUJANI (joo....me kaikki muutkin maksamme veroja ja silti emme hoidata joka ikistä hyttysenpistosta ja finniä ensiavussa).
Pelkääjiä löytyy joka sairauteen. Yleensä terveydenhuollossa pyritään suhtautumaan potilaaseen niin, että hänen pelkonsa sen käynnin jälkeen pienentyy, ellei poistu kokonaan. Tai ainakin ohjataan oikeaan osoitteeseen saamaan hoitoa pelkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vauvan kanssa päivystyksessä, koska vauvaa pisti ampiainen huulen sisäpuolelle. Siellä ne tarkkaili muutaman tunnin, ja vasta kun lääkäri oli tarkastanut, päästiin kotiin. Nyt vähän hirvittää, onko lapselle kehittynyt tuosta allergia vai ei. Tai siis hirvittää oikeastaan vain se, kun ei voi tietää.
Miksi pelkäät? Onko vauva muuten kovin allerginen tai lähipiirissä ampiaiselle allergisia? Sehän on kuitenkin äärimmäisen harvinaista että joku olisi hengenvaarallisesti allerginen.
Itseäni on pistänyt ampiainen yli 10 kertaa ja lapsianikin useasti. En osaa suhtautua sen kummemmin kuin johonkin paarman pistoon.
Monen kerran jälkeen voikin olla aika varma, ettei reaktiot lisäänny. Mutta vauvan immuunipuolustusta voi tehdä vaikka mitä.piston jälkeen. Onneksi yksi testi yksityisellä ei maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni pisti jokin ötökkä kaksi kertaa jalkaan. Pistoskohdissa tuntui aluksi samalta kuin sinne olisi jäänyt jokin piikki sisään. Seuraavina päivinä alkoi lisäksi aika s--llinen kutina. Nyt on mennyt kaksi viikkoa ja yhä on tumman punervat jäljet jäljellä.
Omana ensiapuna sivelin apteekin hydrokortisonivoidetta, jolla voisi yhtä hyvin nakata vesilintua - ei mitään merkittävää vaikutusta tai apua kutinaan.
En mennyt lääkäriin, mutta pointti on vaan se, että nämä jutut ovat yksilöllisiä. Toisille tulee pikkupurema, jota ei edes huomaa. Toisille taas sellainen reaktio, että oksat pois.
Itseäni on pistänyt kerran jalkapohjaan. Mun jalka turposi aivan palloksi ja kutisi ka pakotti aivan hulluna. En voinut astua kolmeen päivään sillä jalalla, koska jalkapohja oli niin turvoksissa ja kutina kesti monta päivää myös. Ei auttanut kuin kylmä, eli yöksi käärin pakkasesta otetun pyyhkeen siihen ja päivällä pidin jotain kylmää vesipulloa jalan alla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, se on luonnosta vieraantumista ja maalaisjärjen katoamista. Usein nykyään myös kuumeen nousu perusterveellä lapsella on syy rynnätä saman päivän aikana päivystykseen. Tai korvakipu (jota ei tietenkään viitsitä mitenkään lääkitä kotona ja katsoa auttaako kipulääke).
Mä kävin korvatulehduksen takia perjantaina päivystyksessä. Löyty sitten muutakin ja 10 päivää saikkua ja antibioottikuuri.
Meidän 1,5 vuotiasta on pistänyt jo 10 ampiaista tänä kesänä. Yhtenä päivänä 3.
Onneksi ei ole tarvinnut mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pelkään siksi, kun en tiedä. Siis en tiedä, millaista on olla allerginen ampiaisen pistolle, enkä tiedä, onko se oikeasti niin vakavaa. Tuntuu, että moni liioittelee asiaa. Anafylaksia ei kuitenkaan ole minusta pikku juttu, ja olen vähän hermoheikko muutenkin. Ja pelkään sitäkin, että jos lapseni olisikin pahasti allerginen ja saisi pistoksesta pahan reaktion, ettei kukaan auttaisi.
Joo, ihan tyhmää. Ja vauva on jo kaksivuotias, eikä herkkää ihoa lukuunottamatta ole allerginen millekään. Tietääkseni.
Kaksivuotias vauva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa niin kuin missä maassa? Ja mitä ihmettä se lääkäri tekee sille pistolle jos ei vaikeaa allergiaa tarvitse hoitaa? Eihän se ole sen kummempi kuin hyttysen pisto tai paarman purema, voit laittaa jotain rasvaa mutta ei sille muuta hoitoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 1,5 vuotiasta on pistänyt jo 10 ampiaista tänä kesänä. Yhtenä päivänä 3.
Onneksi ei ole tarvinnut mennä lääkäriin.
Sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen kerran jälkeen voikin olla aika varma, ettei reaktiot lisäänny. Mutta vauvan immuunipuolustusta voi tehdä vaikka mitä.piston jälkeen. Onneksi yksi testi yksityisellä ei maksa paljon.
No ei se nyt noinkaan ole. Reaktio voi nimenomaan vahvistua kun altistuksia tullut usein. Testaus on yhtä tyhjän kanssa, ei se kerro tuleeko anafylaksiaa vai ei.
Kyllä muakin nauratti kun tästä lehdestä luin. Ihmiset käyvät päivystyksessä näyttämässä jotain pikkuista pistosjälkeä :D Siis yksi tavallinen hyönteisen pistos ja kiidetään jonneki päivystykseen. Huhheijaa taas.
Minua pisti ampiainen. Pari päivää oli kipeä sitten kutisi ja parani. En hoitanut mitenkään.