Mitä keskimääräistä tyhmempi ihminen voisi tehdä työkseen?
Epäilen olevani hieman keskivertoa tyhmempi. En ole oikein hyvä missään, paitsi ehkä oikeinkirjoituksessa, eikä sillä taidolla valitettavasti saa työpaikkaa. Tällä hetkellä työskentelen siivoojana. Ehdotuksia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita! Vähän pitäisi enemmän tietää. Muista kuitenkin se, että kukaan ei ole heti valmis mihinkään työhön, vaan työssä sitä vasta opitaan. Tässä joitain ehdotuksia, joihin ei tarvitse mikään ruudinkeksijä olla, jos se siivoojan työ ei enää nappaa.
-kaupankassa tai hyllyttäjä, myyjä missä tahansa "perus"liikkeessä (eli mikä ei vaadi asiantuntijuutta vaikka puhelimista, ellei sinulla sitä ole)
-varastotyöntekijä
-toimistotyöntekijä yksinkertaisissa tehtävissä
-bussikuski/taksikuski/rekkakuski
-ravintola-alan perusduunari
-miten kirjoittaminen noin muuten taipuu? Viestintäala?
-sähköinen asiakaspalvelu (yrityksillä nykyään tosi paljon chattejä ja somessa tapahtuvaa asiakaspalvelua, myöskään puhelimessa ei vaadi juuri muuta kuin oikeaa asennetta ja rohkeutta puhua puhelimessa)
Tässä muutama. :)
Olen töissä pienessä kaupassa, ja hidasälyisemmät putoavat jo pois kelkasta tai heillä on vaikeampaa. Normaaliälyiselle tehtävät vielä ok. Meillä on normikassatyön ja hyllyttämisen lisäksi muita palveluita, kuten pakettipalveluita ja työ pitäisi itsenäisesti hoitaa. Huomasi meidän yhden keski-ikäistyvän kanssa, jolle kaikki uuden opettelu alkoi olla todella vaikeaa. Ei meinannut millään oppia asioita ja sitten jos jotain uutta oppi, niin jäi jumittamaan aina sellaiseen, jos asia on yhdellä tavalla opetettu, ei voinut soveltaa yhtään.. Hitaasti oppiville ja asenneongelmaisille työ ei ole enää helppoa, eikä riitä, että asiat oppii, ne pitää hoitaa nopeasti ja sen lisäksi hallita useita asioita.
Jossain isossa marketissa varmasti pärjää paremmin, siellä kun saa tehdä vain yhtä asiaa kerrallaan (hyllyttää tai olla kassalla).
Moni ammatti suorastaan vaatii vähä-älyisyyttä. Älykkäämpi ihminen turhautuu niissä virikkeiden puuttumisen tähden.
Tuolla yhdessä viestissä puhuttiin hitaasti oppimisesta, ja se ehkä kuvaa omaa tyhmyyttäni hyvin. Minusta tuntuu, etten kykene omaksumaan asioita sellaista vauhtia kuin nykyajan hektisessä työelämässä pitäisi. Omalla työpaikallani ei esimerkiksi ehditä antaa juuri minkäänlaista perehdytystä, vaikka paperilla on hienot perehdytyssuunnitelmat. Siksi arastelen työpaikan vaihtoa, kun olen viimein oppinut nykyisen työni joten kuten. Jotkut ovat epäilleet, ettei tyhmä voi osata kirjoittaa oikein, mutta peruskoulussa oli yhdeksän vuotta aikaa omaksua kirjoitustaito.
AP
Poliitikon jälkeen ehkä sopisit toimittajaksi Yleen.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy poliitikoksi. Tällä hetkellä eduskunnassa istuu 200 sinua vähälahjaisempaa.
Kyllä ne on pääasiallisesti heikkolahjaisten sinne äänestämiä hiukan muita fiksumpia ihmisiä.
Aikoinaan pidin itseäni kohtuullisen tyhmänä - kunnes pääsin armeijaan näkemään muutaman sadan nuoren miehen läpileikkausta suomaalaisista - silloin tajusin, kuinka TYHMIÄ perus-ihmiset todella ovat.
Sain asiasta kirjallisenkin todisteen, kun tekivät puoli päivää mentaalisia testejä meille:
Kuulun 5% älykkäimpään osaan suomaalaisista. Jos ne testit tehtäisiin koko kansalle - nousisi rankkaukseni tod.näk. 1-2%:een kansalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yhdessä viestissä puhuttiin hitaasti oppimisesta, ja se ehkä kuvaa omaa tyhmyyttäni hyvin. Minusta tuntuu, etten kykene omaksumaan asioita sellaista vauhtia kuin nykyajan hektisessä työelämässä pitäisi. Omalla työpaikallani ei esimerkiksi ehditä antaa juuri minkäänlaista perehdytystä, vaikka paperilla on hienot perehdytyssuunnitelmat. Siksi arastelen työpaikan vaihtoa, kun olen viimein oppinut nykyisen työni joten kuten. Jotkut ovat epäilleet, ettei tyhmä voi osata kirjoittaa oikein, mutta peruskoulussa oli yhdeksän vuotta aikaa omaksua kirjoitustaito.
AP
Minulla on vähän samaa ongelmaa kuin sinulla. Työmuistini on todella huono, mikä tarkoittaa sitä, että minulla ei pysy samanaikaisesti monta asiaa päässä. Se vaikeuttaa uusien asioiden oppimista, varsinkin jos joutuu opettelemaan nopeassa tahdissa monta asiaa. Kaikennäköiset multitasking hommat ovat myös tuomittu tuhoon, aina unohtuu jokin asia. Joku R-kioskin myyjän työ olisi minunkaltaiselle ihmiselle varmaan pahin mahdollinen. Muuten en koe olevani erityisen tyhmä, koulu on sujunut aikoinaan ihan ok. Nykyajan työelämän vaatimukset ahdistavat minuakin ja pelkään, että vanhetessa nuo työmuistin ongelmat tulevat vielä pahenemaan entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein mitä tahansa! Kannattaa pitää mielessä se kiistämätön fakta, että puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä.
Se tarkoittaa käytännössä sitä, että keskimääräistä tyhmempiä löytyy ihan kaikista ammattiryhmistä. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Varmaan jossain yliopistolla teoreettista fysiikkaa tutkijana työkseen hääräilevät on kaikki vähän keskimääräistä fiksumpia.
Kerro lisää! Miten tyhmyys määritellään? Keneen tai mihin niitä tyhmiä verrataan? Miten se fiksuus siinä fyysikossa näkyy arkielämässä?
Sitähän ei olla tässä keskustelussa mitenkään määritelty mitä ylipäätään tarkoittaa älykkyys tai tyhmyys. Jos minun pitäisi alkaa laittamaan ihmisiä älykkyyden mukaiseen paremmuusjärjestykseen niin käyttäisin ihan perinteista psykologien käyttämää älykkyysteistiä. Kuten vaikka tämä WAIS-IV. Kyllä tämmöinen "mensan testi" aika hyvin korreloi älykkyyden kanssa.
Eihän se mikään ehdottoman varma ja yksiselitteinen juttu ole kun älykkyyttä aletaan mittaamaaan. Sen nyt kaikki tietää ja ymmärtää. Yksi vaikeimmin määriteltävistä asioista mitä ylipäätänsä onkaan. Nämä on kuitenkin parhaita työkaluja mitä on käytettävissä.
Ei sekään ole oikein sanoa, ettei älyyttä pysty mittaamaan tai, että kaikki on omalla tavallaan älykkäitä. Se on ihan puppua. Jotkut ihmiset on ihan yksiselitteisesti kautta linjan fiksumpia kuin toiset. Eihän se reilua ole, mutta näin se vaan on.
Tyhmä ja tyhmä. Itse olen todennut, että sellaiset tyhmittelee muita ihmisiä, joilla itsellä on kaikki vähän vaikeaa. Samat ihmiset käyttää myös ilmaisuja hullu jne.
Älykkyys on erilaisuuden tunnistamista. Älykkyys on vahvuuksien näkemistä asioissa, joista useimpien on niitä vaikea löytää.
Älykkyyttä on ajatella asioista normista poikkeavalla tavalla.
En ole koskaan tavannut tyhmää ihmistä. Olen tavannut ihmisiä, joilla on pieni älykkyysosamäärä syystä tai toisesta ja olen tavannut ihmisiä, jotka hahmottavat maailmaa eri tavoin. Olen tavannut ihmisiä, jotka voivat pahoin jostain syystä. Sitten olen tavannut ihmisiä, jotka ovat juoneet tai narkanneet aivonsa pehmeiksi. Ja olen myös tavannut ihmisiä, joille yksinkertaisesti ei ole annettu työkaluja ymmärtää asioita. Kasvatus, yhteiskunta jokin poikkeama.
Vähän reppanoita sellaiset, jotka kutsuu muita tyhmiksi. Oi voi.
Vähän tyhmiä sellaiset, jotka kutsuu muita reppanoiksi.
Kannattaa ruveta toimittajaksi. Ei haittaa, vaikka ei osaa suomea ja niin huonoa yleissivistystä ei voi ollakaan, ettei se siinä ammatissa riittäisi. Kielitaitoa ei myöskään tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tyhmiä sellaiset, jotka kutsuu muita reppanoiksi.
Niin. Ilmaisulla halusin osoittaa hiukan sääliä. Voi pientä, on jäänyt jotain vaille ;) Eihän reppana nyt kauniisti ole sanottu, sori.
Jos vain kestää perussuorittavaa työtä, niin kannatan myyjätyötä. Ainakin pk-seudulla palkalla tulee toimeen ja työkenttä yleensä ihan mukavaa.
Erikoisliikkeissä voi tietenkin sitten laajentaa sitä tietotasoaan myytävistä tuotteista.
Kerro nimiä!!!