Millä logiikalla junaliput nykyisin myydään ja paikat täytetään?
Olin junassa, ja kävin ostamassa lipun 2 pv ennen matkaa. R-kioskin myyjä pahoitteli, että kovin on täyttä, hajapaikkoja siellä täällä. Sain toiseksi viimeisen paikan yhdestä vaunusta. Kun menin junaan, vaunu olikin puolityhjä! Toki matkan aikana jäi ihmisiä pois ka uusia tuli, mutta kokonaisuutena minun matkareitillä täyttöaste max. 70%, vaikka vaunun piti olla täynnä. Kenelle ne vapaana olevat paikat on varattu??? Kun olin opiskelemassa 20 vuotta sitten, jouduin kotipaikkakunnalle kulkemaan 3 eri junalla, 2 vaihtoa välissä. Lippu ostettiin yleensä tiskiltä ennen junan lähtöä, ja aina sai lipun. Junat oli siihen aikaan perjantaisin ja sunnuntaisin melko täysiä. Tiskillä näkivät täyttöasteet oikein, eli miksei nyt nähdä koneelta?
Kommentit (44)
Oliko myös Extra luokka täynnä? Yleensä siellä on kivasti tilaa. Matkustan aina siellä, maksu on minusta kohtuullinen. Joka kerta on muuten ollut matkustajia jotka ”vahingossa” ovat tulleet sinne ja konnari antaa sitten lähtöpassit.
Koska VR myy yhden paikan koko matkalle. Mitä pidempi matka, niin vaikeampi löytää se paikka. Se tulee muuttumaan. Jatkossa tarjotaan istumapaikkaa, jonka voi joutua vaihtamaan kesken matkan. Itse, lippua ostaessa Jyväskylästä Helsinkiin, olen joutunut toteamaan junan olevan täysin. Mutta olen saanut ostettua liput paikkoineen Jyväskylä Tampere+Tampere Helsinki. Eikä hintakaan ole ollut korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Koska VR myy yhden paikan koko matkalle. Mitä pidempi matka, niin vaikeampi löytää se paikka. Se tulee muuttumaan. Jatkossa tarjotaan istumapaikkaa, jonka voi joutua vaihtamaan kesken matkan. Itse, lippua ostaessa Jyväskylästä Helsinkiin, olen joutunut toteamaan junan olevan täysin. Mutta olen saanut ostettua liput paikkoineen Jyväskylä Tampere+Tampere Helsinki. Eikä hintakaan ole ollut korkeampi.
Tuo on muuten oikeasti hyvä vinkki! Itsekin olen ihmetellyt, miksei tilaa muka ole, vaikka junassa usein on vapaita paikkoja sitten jos lipun saa. En ole älynnyt katsoa, jos ostaisikin osissa junalipun.
Ei millään.
Yleensä niin että yksi väli paloitellaan ja joka väli myydään kalliilla yksittäisenä.
Toinen vakio on että laitetaan kiertämään vaikka Tiksin kautta, pistetään siihen vielä tunti lisää matka-aikaa ja myydään tälle toki lippu.
Opiskelija maksaa 6,90 matkasta nykyään tällä systeemillä 38€.