Miltä myyjästä tuntuu kun huomaa että asiakas on itse asiassa juoppo?
Siis jos vaikka pienen kaupunginosan marketissa olet myyjänä. Ja sitten on vakioasiakkaat ja huomaat että tämä henkilöhän koko ajan ostaa paljon alkoholijuomia. Tunnetko sääliä, vaivaantumista vai mitä?
Kommentit (28)
Paljon pahempaa on huomata, että oma aviopuoliso on itse asiassa juoppo.
Tarkoitatatko, aloittaja, että tuossa on jotain poikkeuksellista?
Arvioni mukaan 83,4 prosenttia aikuisasiakkaista on alkoholisteja.
asiakas
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Mihinkäs sinun arviosi perustuu? Asioitko pelkästään alkossa?
Mulle aivan sama, kunhan ei räkäkännissä yritä kaljaa ostaa.
Ja maksaa ne kaljansa.
Oon miettinyt kans tätä. Varsinkin jonkun pikkukaupungin/keskisuuren Alkon myyjät. Miltä tuntuu myydä kerta toisensa jälkeen alkoholisoituneelle asiakkaalle se pullo? Mitä mietitte silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Väitän, etten kiinnitä huomiota muiden asiakkaiden ostoksiin.
Valehtelen.
Valtaosalla ostoksissa on mukana kaljatölkkejä tai -pulloja. Viimeksi ihailin vaunuikäisen lapsen äitiä, joka osti myös kaljaa. Ihan varmasti "isälle".
asiakas, ilkeämielinen absolutisti
En minä hyväkuntoisista ihmisistä ajattele yhtään mitään, jos ne päivittäiset kaljansa ostavat.
Pari tyyppiä käy sääliksi, kun kädet täristen kaivavat viisisenttisiä krapulakaljatölkkiinsä. Alkoon ei varat riitä ilmeisesti.
Miksi ihmeessä asiakaspalvelijan pitäisi ajatella ja tunteilla yhtään mitään asiakkaan ostoksista? Töitä täällä tehdään.
Jos juoppo käyttäytyy kassalla asiallisesti niin hän on yhtä arvokas ja hyvä asiakas kuin absolutisti pappi tai paikallisen raittius lautakunnan puheenjohtaja.
Ihme kuvitelmia joillain asiakkailla siitä mitä heistä joku miettii.
Tuttu työterveydenhoitaja kertoi, miten jotkut hänen asiakkaansa suorastaan pakoilevat häntä kaupoissa ja baarissa, vaikka häntä ei kiinnosta vapaa-ajalla pätkääkään, mitä ihmiset ostavat, juovat ja syövät. Työssä hän ohjeistaa syömisisistä ja juomisista ihmisiä vain virkansa vuoksi. Se on sitten ihmisen oma asia, miten ohjeita noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
En käy, koska en käytä alkoholia. :D
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Eli sun mielestäsi lähes 85% suomalaisista on alkoholisteja, kaikki kun kaupassa käyvät?
Just. Kiinnostaa tietää asutko Keravalla vai jossain päin Lappia?
Ei tunnu miltään. Miksi pitäisi? Jokainen tekee omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt kans tätä. Varsinkin jonkun pikkukaupungin/keskisuuren Alkon myyjät. Miltä tuntuu myydä kerta toisensa jälkeen alkoholisoituneelle asiakkaalle se pullo? Mitä mietitte silloin?
Mietin mitä ruokaa laittaisi illalla kun pääsee töistä tai muistikohan mies pakata lapselle jumppavaatteet kouluun.
Ei mitään väliä. Palvelin myös rapajuopot paskatahraisissa housuissaan yhtä kohteliaasti ja iloisesti hymyillen kuten muutkin. Ei ole minun asiani arvostella tuntematonta ihmistä sen vuoksi, että hänellä on alkoholiongelma. Koskaan ei voi tietää ihmisen taustoja oikeasti tuntematta ja pelkkä alkoholin liikakäyttö ei välttämättä tee ihmisestä huonoa. Monia vanhempia sinkku työmiehiä kävi pitkän päivän jälkeen aina 8-packin hakemassa, menivät yksin kotiin juomaan ja aloittivat aamulla uuden työpäivän. Ei heistä mitään harmia kenellekään ollut.
Antaa ihmisten elää kuten haluavat kunhan eivät satuta muita.
Alkoholisoituneita ihmisiä on asiakkaina niin paljon, että eipä siinä yksittäinen asiakas välttämättä kiinnitä sen enempää huomiota. Tietysti on kurjaa katsoa, kun jotkut kiskoo x määrän alkoholia päivittäin (ja kyllä, jos nyt joka ikinen päivä käyt ostamassa x määrän alkoholia, etkä juuri muuta ja se näkyy jo olemuksessakin, niin ei se salaisuudeksi jää). Osa alkkiksistakin on ihan mukavia, osalla taas ilmeisesti muitakin ongelmia, joita alkoholinjuominen vielä kärjistää. Ja kyllä, kyllä minä myyjänä näen eron kohtuullisemmin käyttävien ja sellaisten kanssa, jotka eivät voi enää elää ilman.
Oma lukunsa on työssäkäyvät tissuttelijat. Siitä se lähtee. Alkoholia siis kuluu määrällisesti reippaastikin, mutta asiansa nämä ihmiset vielä hoitaa, on niitä "kunnon ihmisiä". Mutta kurjalta voi sekin näyttää, kun on vaikka lapsiperhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Eli jos hän näkee jonkun ostosten joukossa pari kaljatölkkiä, hän luokittelee ihmisen alkoholistiksi.
Muuten ei kyllä tuollaisiin prosentiarvioihin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Valehtelen.
Valtaosalla ostoksissa on mukana kaljatölkkejä tai -pulloja. Viimeksi ihailin vaunuikäisen lapsen äitiä, joka osti myös kaljaa. Ihan varmasti "isälle".
Että oikein kaljatölkkejä ja pulloja. :D Etkö tiedä, miten paljon oikeat alkoholistit juovat? Ei siihen kuules pari yksittäistä tölkkiä riitä vaan nämä ostavat koko kassillisen tai sitten ison laatikon. Etkä kyllä kovin tarkasti ole seurannut, kun todellakaan 83,4 prosentilla ei ole edes sitä yksittäistä tölkkiä ostoksissa. Olen ollut kassalla töissä 10 vuotta, joten luulen tietäväni hieman paremmin kuin sinä.
Opiskelikesät kassalla viettäneenä mietin useinkin että mitenhän tuokin on tuohon tilanteeseen joutunut. Mikä on tämän asiakkaan elämäntarina ja mitä se tällä hetkellä on?
Silloin tällöin mietin myös sitä kuinka minä raadoin kesän siinä kassalla ja nettosin siitä vain reilun tonnin kuussa jolla piti elää lisäksi koko talvi ja näille elämäntapajuopoille kustannettiin paljon enemmän. Miten minä olinkaan se ”hyväosainen” kun sain laskea senttejä jos halusin talvella kerran tai pari kuussa sosialisoitumaan opiskelijabileisiin kun nämä toiset ostivat kymmenen kaljaa + tupakka-askin joka ikinen päivä. Ja usein vielä ostivat ne heti aamusta, jonottivat kun tulin avaamaan kalterit alkoholien yltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Eli sun mielestäsi lähes 85% suomalaisista on alkoholisteja, kaikki kun kaupassa käyvät?
Just. Kiinnostaa tietää asutko Keravalla vai jossain päin Lappia?
En asu ja kirjoitukseni oli tietenkin faktaan perustuva ja täysin asiallinen.
Reaktiosi kertoo asenteestasi alkoholiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asiakas
Valehtelen.
Että oikein kaljatölkkejä ja pulloja. :D Etkö tiedä, miten paljon oikeat alkoholistit juovat? Ei siihen kuules pari yksittäistä tölkkiä riitä vaan nämä ostavat koko kassillisen tai sitten ison laatikon. Etkä kyllä kovin tarkasti ole seurannut, kun todellakaan 83,4 prosentilla ei ole edes sitä yksittäistä tölkkiä ostoksissa. Olen ollut kassalla töissä 10 vuotta, joten luulen tietäväni hieman paremmin kuin sinä.
EIKÄ?
Niin tosissani kuin kirjoitin.
En minä ainakaan ajatellut oikein mitään. Joskus vain tuli sellainen "eikö tuokaan muuta elämässään keksi" -ajatus, mutta ei mitään sen ihmeellisempää.