Järkyttynyt lääkärin käytöksestä
Kävin eilen tk-lääkärissä kun minulla on ollut 1,5 viikkoa hengenahdistusta-hengittäminen vaivalloista. Kävin jo ensimmäisen kerran viime viikon lopulla, koska ennen kuin tämä ahdistus alkoi minulla oli pohje noin viikon niin kipeä etten saanut joinakin öinä edes nukuttua. Vaikka pohkeessa on ollut ennenkin vastaavaa voimakasta kipua (bakerin kysta) pelkäsin hengenahdostuksen johtuvan tulpasta, sillä äidilläni on ollut kaksi kertaa tulppa pelkällä kivulla ilman turvotusta. Muut oireeni jonka vuoksi lääkäriin menin oli voimakas väsymys ja sydämen tykyttely.
Ekalla käynnillä lääkäri kyseli paljon alkoholin käytöstäni ja tupakoinnistani ja sanoin etten käytä alkoholia kuin n.4-5kertaa vuodessa pieniä määriä, enkä tupakoi. Hän määräsi kilpparikokeet ja sydänfilmin. Kaikki oli ok.
Nyt muutama päivä sitten alkoi näiden oireiden lisäksi sattua syvään hengittäessä rintaan ja menin uudestaan siksi ja taas siellä oli sama lääkäri. Ensimmäiset sanat oli, että mikä on käynnin syy tällä kertaa sairaslomaako tarvitset. En ollut ekalla kerrallakaan sairaslomaa vailla. Sitten selitin oireeni eli pohjekipu on vähentynyt, mutta hengitysoireet ovat edelleen ja kipu lisänä. Sanoin sitten, että minua vaivaa ettei oli veritulppaa, että
voisiko sen fidd-arvon ottaa. Siihen lääkäri sanoi, että minut on edellisellä viikolla tutkittu pvk+sydänfilmi eikä siellä mitään ole, veritulppa näkyisi sydänfilmissä. Kysyin sitten, että saisinko ventolinea ja prednisolonia, jotta saisin edes helpommin hengitettyä ja niitä lääkkeitä kun minulla on ollut ennenkin monesti 25vuoden aikana (ventolinea joka kesä). Niin sekään ei käynyt vaan sanoi, että tarvitsee diagnoosin ja teki lähetteen spirometriaan vaikka kerroin, että sama testi on tehty työterveydessä vuosi sitten ja oli ok. Silloinkin minua hoidettiin astmalääkkeellä & prednisolonilla. Sitten lääkäri sanoi, että palaillaan asiaan kun testitulokset on tulleet. Jouduin siis lähtemään ilman mitään lääkkeitä pois. Purskahdin ovella itkuun ja lähdin kotiin. Sitten lääkäri soitti jonkin ajan kuluttua perään ja sanoin, että hän tutki jotain hoitosuosituksia (?) ja otetaan se fidd. Eilen illalla huomasin, että myös ventolinea oli kirjoitettu. Ehdin jo eilen ottaa vanhentunutta ventolinea kotona ja prednisolonia minulle oli myös jäänyt muutama tabletti viime kesän kuurista, niin tänään on ollut hieman parempi olo.
Lääkäri oli hieman hermostunut, käytös tylyä ja lopuksi ihan oli vihaisen oloinen. Minulle klo nyt sellainen olo, että oliko minussa jotain niin pahasti vialla, että minua kohtaan piti käyttäytyä noin? Täytyy vielä sanoa, että tällä paikkakunnalla on todella hyvin toimiva tk ja ystävälliset hoitajat ja lääkärit, tämä oli luultavasti kandi?
Minulle sattui keväällä rutiinileikkauksen yhteydessä muutama vakava hoitovirhe, sain kolme bakteeria, lopulta minut leikattiin useamman kerran ja meinasin menehtyä näiden yhtälöön. Se oli painajaismaista aikaa ja nyt kesäkuussa minulla todettiin tämän tapauksen jälkeen traumaperäinen stressihäiriö. Sanoin tästä tälle lääkärille kun pyysin sitä fidd-testiä, sillä johtuen tuosta häiriötilasta pelkään vakavaa sairastumista normaalia ihmistä enemmän, mutta minusta tuntuu ettei sillä ollut mitään merkitystä lääkärille.
Kommentit (30)
Tai sitten käy niin kuin minun ystävälle, että juoksee lääkärissä ja lääkärit leimaa luulosairaaksi ja liian myöhään löydettiin levinnyt syöpä ja hän kuoli 33-vuotiaana.
Tietysti teet tuosta käytöksestä kantelun tms. Googlaa, niin saat lisätietoa. Kenekään ei tarvitse sietää huonoa käytöstä terveydenhuollossa, taitaa olla ihan lakiin kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mennyt työterveyteen, jos siellä oli aiemmin tutkittu hengenahdistusta?
Työterveyshuolto on usein/lähes aina työnantajan eli maksajan puolella eli ei mitään vikaa missään, töihin vaan.
Sinulla on keho pilalla jos alkaa ahdistamaan. En ymmärrä tuollaisia heikkolaisia. En pysty ymmärtämään tai löytämään minkäänlaista sympatiaa kaltaisillenne biomateriaaleille.
Uskomattomia vastauksia! Häpeäisitte... vai onko tämä jonkun yksittäisen sarjavastailijan saastetta?
Ap, sinulla on oikeus saada asiallista käytöstä ja hoitoa lääkärissä. Ole kiltti ja tee KIRJALLINEN reklamaatio (ihan vapaamuotoinenriittää) jonka osoitat tk:n ylilääräille, nimi löytynee nettisivuilta. Jos meistä kukaan ei kyseenalaista lääkärien käyöstä niin mikään ei muutu! Se, että luulet hoitajien hoitavan asiaa ei riitä!
Outoja vastauksia, taitaa olla yksi ja sama vastaaja useammassa viestissä. Lääkäri ei saa käyttäytyä noin, eikä ole hoitajien asia korjailla lääkärin huonoa käytöstä. Toki usein potilas ja lääkäri ovat eri mieltä asioista, mutta sekin pitää pystyä perustelemaan asiallisesti.
Tuollainen hengityksen ahdistus viittaa henkiseen ahdistukseen. Näin ainakin minulla oli ja tiedostaessani sen ja tehtyäni muutokset oli kuin kivi olisi pudonnut pois hartioiltani. Kaikki oireet katosivat melkein heti.
Ventoline hoitaa oireita, ei sairautta. Ja prednisolon on kortisoni. Kyllä mielestäni lääkäri on siinä oikeassa, että jos olet monta vuotta kyseisiä lääkkeitä aina välillä tarvinnut, mutta mitään ei ole ikinä diagnosoitu. Nyt olisi hyvä hetki löytää syy.
Toki voi olla osittain henkistäkin, koska stressiä on ollut tuon pitkän sairastelukierteen takia, mutta olen jo lapsena joutunut muutamaan otteeseen sairaalan ensiapuun ja siellä hengittänyt laitteen kautta sitä avaavaa lääkettä ja saanut kortisonia pistoksina kun on ollut siitepölykausi pahimmillaan. Syksyllä, talvella tai keväällä näitä hengenahdistuksia ei tule. Ja ventoline ainakin auttaa näihin oireisiin.
Noin 11vuotta sitten juoksin puoli vuotta viikottain päivystyksessä hengenahdistuksen takia ja lääkäri epäili stressiä tai henkistä ahdistusta, silti minua lääkittiin hengitettävällö lääkkeellä ja kortisonipistoksilla. Lopulta remontin yhteydessä kylpyhuoneestani löytyi stachybotrus atra, toksiineja tuottava home.
Kun altistui loppui, oireetkin loppuivat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No siis joka kerta on joku uusi vaiva mennessään lääkärille, ja tiheään tahtiin käy siellä, niin kyllä siinä lääkärille voi tulla sellainen olo, et ei potilaalla ole kaikki kunnossa päässäkään.
Se on pakko käydä jos oikea diagnoosi ei löydy.
Itse kävin vajaa 2 vuotta.
Lopulta syy löytyi kun eräs lääkäri pakotti tehdä alavatsan tähystyksen.
Moni kuollut syöpään kun on mennyt ramppaamiseksi.
Ja sulle, olet täysi pösilö.
Työterveyshuolto on usein/lähes aina työnantajan eli maksajan puolella eli ei mitään vikaa missään, töihin vaan.