Järkyttynyt lääkärin käytöksestä
Kävin eilen tk-lääkärissä kun minulla on ollut 1,5 viikkoa hengenahdistusta-hengittäminen vaivalloista. Kävin jo ensimmäisen kerran viime viikon lopulla, koska ennen kuin tämä ahdistus alkoi minulla oli pohje noin viikon niin kipeä etten saanut joinakin öinä edes nukuttua. Vaikka pohkeessa on ollut ennenkin vastaavaa voimakasta kipua (bakerin kysta) pelkäsin hengenahdostuksen johtuvan tulpasta, sillä äidilläni on ollut kaksi kertaa tulppa pelkällä kivulla ilman turvotusta. Muut oireeni jonka vuoksi lääkäriin menin oli voimakas väsymys ja sydämen tykyttely.
Ekalla käynnillä lääkäri kyseli paljon alkoholin käytöstäni ja tupakoinnistani ja sanoin etten käytä alkoholia kuin n.4-5kertaa vuodessa pieniä määriä, enkä tupakoi. Hän määräsi kilpparikokeet ja sydänfilmin. Kaikki oli ok.
Nyt muutama päivä sitten alkoi näiden oireiden lisäksi sattua syvään hengittäessä rintaan ja menin uudestaan siksi ja taas siellä oli sama lääkäri. Ensimmäiset sanat oli, että mikä on käynnin syy tällä kertaa sairaslomaako tarvitset. En ollut ekalla kerrallakaan sairaslomaa vailla. Sitten selitin oireeni eli pohjekipu on vähentynyt, mutta hengitysoireet ovat edelleen ja kipu lisänä. Sanoin sitten, että minua vaivaa ettei oli veritulppaa, että
voisiko sen fidd-arvon ottaa. Siihen lääkäri sanoi, että minut on edellisellä viikolla tutkittu pvk+sydänfilmi eikä siellä mitään ole, veritulppa näkyisi sydänfilmissä. Kysyin sitten, että saisinko ventolinea ja prednisolonia, jotta saisin edes helpommin hengitettyä ja niitä lääkkeitä kun minulla on ollut ennenkin monesti 25vuoden aikana (ventolinea joka kesä). Niin sekään ei käynyt vaan sanoi, että tarvitsee diagnoosin ja teki lähetteen spirometriaan vaikka kerroin, että sama testi on tehty työterveydessä vuosi sitten ja oli ok. Silloinkin minua hoidettiin astmalääkkeellä & prednisolonilla. Sitten lääkäri sanoi, että palaillaan asiaan kun testitulokset on tulleet. Jouduin siis lähtemään ilman mitään lääkkeitä pois. Purskahdin ovella itkuun ja lähdin kotiin. Sitten lääkäri soitti jonkin ajan kuluttua perään ja sanoin, että hän tutki jotain hoitosuosituksia (?) ja otetaan se fidd. Eilen illalla huomasin, että myös ventolinea oli kirjoitettu. Ehdin jo eilen ottaa vanhentunutta ventolinea kotona ja prednisolonia minulle oli myös jäänyt muutama tabletti viime kesän kuurista, niin tänään on ollut hieman parempi olo.
Lääkäri oli hieman hermostunut, käytös tylyä ja lopuksi ihan oli vihaisen oloinen. Minulle klo nyt sellainen olo, että oliko minussa jotain niin pahasti vialla, että minua kohtaan piti käyttäytyä noin? Täytyy vielä sanoa, että tällä paikkakunnalla on todella hyvin toimiva tk ja ystävälliset hoitajat ja lääkärit, tämä oli luultavasti kandi?
Minulle sattui keväällä rutiinileikkauksen yhteydessä muutama vakava hoitovirhe, sain kolme bakteeria, lopulta minut leikattiin useamman kerran ja meinasin menehtyä näiden yhtälöön. Se oli painajaismaista aikaa ja nyt kesäkuussa minulla todettiin tämän tapauksen jälkeen traumaperäinen stressihäiriö. Sanoin tästä tälle lääkärille kun pyysin sitä fidd-testiä, sillä johtuen tuosta häiriötilasta pelkään vakavaa sairastumista normaalia ihmistä enemmän, mutta minusta tuntuu ettei sillä ollut mitään merkitystä lääkärille.
Kommentit (30)
Miksi et mennyt työterveyteen, jos siellä oli aiemmin tutkittu hengenahdistusta?
On se kumma, kun edes käyt lääkärissä, kun tiedät kaiken paremmin. t. kohta lääkäriin menevä
kirjoitti:
Kävin eilen tk-lääkärissä kun minulla on ollut 1,5 viikkoa hengenahdistusta-hengittäminen vaivalloista. Kävin jo ensimmäisen kerran viime viikon lopulla, koska ennen kuin tämä ahdistus alkoi minulla oli pohje noin viikon niin kipeä etten saanut joinakin öinä edes nukuttua. Vaikka pohkeessa on ollut ennenkin vastaavaa voimakasta kipua (bakerin kysta) pelkäsin hengenahdostuksen johtuvan tulpasta, sillä äidilläni on ollut kaksi kertaa tulppa pelkällä kivulla ilman turvotusta. Muut oireeni jonka vuoksi lääkäriin menin oli voimakas väsymys ja sydämen tykyttely.
Ekalla käynnillä lääkäri kyseli paljon alkoholin käytöstäni ja tupakoinnistani ja sanoin etten käytä alkoholia kuin n.4-5kertaa vuodessa pieniä määriä, enkä tupakoi. Hän määräsi kilpparikokeet ja sydänfilmin. Kaikki oli ok.
Nyt muutama päivä sitten alkoi näiden oireiden lisäksi sattua syvään hengittäessä rintaan ja menin uudestaan siksi ja taas siellä oli sama lääkäri. Ensimmäiset sanat oli, että mikä on käynnin syy tällä kertaa sairaslomaako tarvitset. En ollut ekalla kerrallakaan sairaslomaa vailla. Sitten selitin oireeni eli pohjekipu on vähentynyt, mutta hengitysoireet ovat edelleen ja kipu lisänä. Sanoin sitten, että minua vaivaa ettei oli veritulppaa, että
voisiko sen fidd-arvon ottaa. Siihen lääkäri sanoi, että minut on edellisellä viikolla tutkittu pvk+sydänfilmi eikä siellä mitään ole, veritulppa näkyisi sydänfilmissä. Kysyin sitten, että saisinko ventolinea ja prednisolonia, jotta saisin edes helpommin hengitettyä ja niitä lääkkeitä kun minulla on ollut ennenkin monesti 25vuoden aikana (ventolinea joka kesä). Niin sekään ei käynyt vaan sanoi, että tarvitsee diagnoosin ja teki lähetteen spirometriaan vaikka kerroin, että sama testi on tehty työterveydessä vuosi sitten ja oli ok. Silloinkin minua hoidettiin astmalääkkeellä & prednisolonilla. Sitten lääkäri sanoi, että palaillaan asiaan kun testitulokset on tulleet. Jouduin siis lähtemään ilman mitään lääkkeitä pois. Purskahdin ovella itkuun ja lähdin kotiin. Sitten lääkäri soitti jonkin ajan kuluttua perään ja sanoin, että hän tutki jotain hoitosuosituksia (?) ja otetaan se fidd. Eilen illalla huomasin, että myös ventolinea oli kirjoitettu. Ehdin jo eilen ottaa vanhentunutta ventolinea kotona ja prednisolonia minulle oli myös jäänyt muutama tabletti viime kesän kuurista, niin tänään on ollut hieman parempi olo.Lääkäri oli hieman hermostunut, käytös tylyä ja lopuksi ihan oli vihaisen oloinen. Minulle klo nyt sellainen olo, että oliko minussa jotain niin pahasti vialla, että minua kohtaan piti käyttäytyä noin? Täytyy vielä sanoa, että tällä paikkakunnalla on todella hyvin toimiva tk ja ystävälliset hoitajat ja lääkärit, tämä oli luultavasti kandi?
Minulle sattui keväällä rutiinileikkauksen yhteydessä muutama vakava hoitovirhe, sain kolme bakteeria, lopulta minut leikattiin useamman kerran ja meinasin menehtyä näiden yhtälöön. Se oli painajaismaista aikaa ja nyt kesäkuussa minulla todettiin tämän tapauksen jälkeen traumaperäinen stressihäiriö. Sanoin tästä tälle lääkärille kun pyysin sitä fidd-testiä, sillä johtuen tuosta häiriötilasta pelkään vakavaa sairastumista normaalia ihmistä enemmän, mutta minusta tuntuu ettei sillä ollut mitään merkitystä lääkärille.
Tuon sä voit tarkistaa sekä siitä lähetteestä että siitä reseptistä, ei tarvii täällä arvailla...
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä terveyskeskuksesi ylilääkäriin ja pyydä että asia selvitetään.
Ei korppi korpin silmää noki joten ihan turha valittaa. Ota yhteys Valviraan ja tee kantelu sinne.
Valviraan kantelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korppi korpin silmää noki joten ihan turha valittaa. Ota yhteys Valviraan ja tee kantelu sinne.
Vai yhteys Valviraan? Kyllä on Valvira melko tukkeesta, jos sinne ilmoitetaan joka lääkäristä joka ei potilaan itsensä päättämiä tutkimuksia määrää. Mihin helvettiin tässä nyt lääkäreitä edes tarvitaan, kun jokainen voi näköjään itsellensä määrätä hoidot ja lääkkeet? Ja lopultahan AP sai tutkimukset ja lääkkeet. Jeesus sentään.
Lääkärihän perästä soitti ja määräsi ne tutkimukset ja lääkkeet eli mikä ongelma?
Ongelma on se lääkärin huono käytös. Olen 35v enkä ole ikinä lähtenyt lääkäristä itkien. Veikkaan, että hoitajat jotka näkivät minut itkemässä hoitavat tämän asian lääkärin kanssa kuntoon.
En ole valittamassa minnekään mitään, mutta olen ollut paljon nyt kevään ja kesän aikana tekemisissä eri lääkäreiden ja hoitajien kanssa johtuen leikkauksesta, sairaalajaksoista ja kolmplikaatioista ja vaikka jokainen on erilainen niin en ole yhtä huonokäytöksiseen lääkäriin tai hoitajaan törmännyt. En osaa edes selittää käytöstä, mutta voihan olla, että sillä lääkärillä oli vaan huono päivä.
Jokainen jolla on ollut hengenahdistusta tietää miten se syö voimia, kun ei pysty nukkumaan, hereillä olo on vaivalloista ja sehän pitää hoitaa! Minulla on ollut 25vuotta ventoline käytössä tarvittaessa ja nyt hän päätti etten tarvitse sitäkään ja sitten minulle mitään sanomatta määräsi kuitenkin sen reseptin. Yleensä nämä nuoret lääkärit ovat valppaita, ystävällisiä ja asiallisia, mutta tämä oli ihan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mennyt työterveyteen, jos siellä oli aiemmin tutkittu hengenahdistusta?
Koska olen nyt lomalla heinä-elokuun ja aloitan uudessa työpaikassa syyskuussa. Eli elokuussa en voi enää käyttää työterveyden palveluita.
AP! Laihduta ja lopeta pas kan ruoan syöminen, niin tuollaiset "ahdistukset" loppuu.
Olen 167cm 58kg, liikun joka päivä eli en aio laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
AP! Laihduta ja lopeta pas kan ruoan syöminen, niin tuollaiset "ahdistukset" loppuu.
Näin se menee. Minulta loppui kaikki "mielenterveysongelmat" kun aloin liikkumaan, treenaamaan ja lopetin epäruoan syömisen.
Selitinköhän nyt jotain huonosti. Siis minulla kyseessä hengenahdistus eikä henkinen ahdistus. Ja kuten sanoin jopa se vanhentunut ventoline ja prednisolon auttoi.
Ja treenaan päivittäin, syön ihan normi ruokaa ja herkuttelen pari päivää viikossa, käytän alkoholia 4-5krt/vuodessa, en polta. Nyt vaan treenaamista on vaikeuttanut tämä ahdistus ja keskisyke on huidellut 150.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Selitinköhän nyt jotain huonosti. Siis minulla kyseessä hengenahdistus eikä henkinen ahdistus. Ja kuten sanoin jopa se vanhentunut ventoline ja prednisolon auttoi.
Ja treenaan päivittäin, syön ihan normi ruokaa ja herkuttelen pari päivää viikossa, käytän alkoholia 4-5krt/vuodessa, en polta. Nyt vaan treenaamista on vaikeuttanut tämä ahdistus ja keskisyke on huidellut 150.Ap
Mikä sinun henkeäsio ahdistaa? En usko yhtään lausetta. Puhdista hengitystiesi,,,
No siis joka kerta on joku uusi vaiva mennessään lääkärille, ja tiheään tahtiin käy siellä, niin kyllä siinä lääkärille voi tulla sellainen olo, et ei potilaalla ole kaikki kunnossa päässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Minulta loppui kaikki "mielenterveysongelmat" kun aloin liikkumaan, treenaamaan ja lopetin epäruoan syömisen.
Alapeukuttajilla on aivot paskana.
Vierailija kirjoitti:
No siis joka kerta on joku uusi vaiva mennessään lääkärille, ja tiheään tahtiin käy siellä, niin kyllä siinä lääkärille voi tulla sellainen olo, et ei potilaalla ole kaikki kunnossa päässäkään.
Näin juuri. Helsinkiläiset ei muuta tee k uin ravaa lekurilla, koska heidän kehot on täynnä luonnottomia kemikaaleja ja puolivalmisteita. Vi tun rimpulakädet.
Hengenahdistus voi myös johtua siitä "henkisestä ahdistuksesta". On hyvinkin yleinen oire. Mutta tätä syytä ei ilmeisesti saisi lääkäri poissulkea?
Vierailija kirjoitti:
Hengenahdistus voi myös johtua siitä "henkisestä ahdistuksesta". On hyvinkin yleinen oire. Mutta tätä syytä ei ilmeisesti saisi lääkäri poissulkea?
Jos hengitys alkaa heittämään niin hoitakaa ne asianne kuntoon. Minä kaipaan entisaikoja, jolloin hullut vietiin saunan taakse. Halveksin vätyksiä.