Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin kun lapset (5-7v) leikkivät pihalla Aku-hippaa ja osa lapsista ei päässyt kyykkyyn

Vierailija
08.08.2018 |

Hippaan kuuluu siis se, että pitää välillä mennä kyykkyyn. Osa lapsista ei päässyt lainkaan kunnolla kyykkyyn ja osa näytti aika tuskaiselta kun menivät. Muutama notkeakin joukosta kyllä löytyi.

Mistä tämä voi johtua? Olen yli kolmekymppinen ja kyllä pääsen vieläkin vaivatta kyykkyyn ja ylös vaikka kuinka monta kertaa (olettaisin että on täysin normaalia ikäiselleni)

Ainoastaan yksi näistä lapsista oli lihavahko joten ei ole siitä kyse

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se tekee kun lapset on vaan kotona ja makaa sängyssä kännykkä toisessakädessä ja sipsipussi toisessa. Sitten ihmetellään kun meidän Nicopetteri ei päässytkään armeijaan.

Siinä ei ole mitään pääsemistä eikä intin käyminen tai sen väliinjättämisellä ole mitään merkitystä nykyään, paitsi jossain Peran Perusverstaan saunailloissa.

Jos lapset eivät halua liikkua, niin sitten eivät halua - meillä ei vanhemmat liiku yhtään ja silti juniori on joukkuelajissaan ja kamppailulajissaan (useasti "mitattu") ikäluokkansa huippuja. Tuo vimma olla paras ja halu liikkua on sisäsyntyistä, sitä voi yrittää herätellä esiin mutta ilman lapsen omaa halua on aivan turhaa pakottaa liikkumaan.

Jossain mainoksessa pikkulikka sanoi "kivaa liikuntaa ilman kamalaa", paremmin ei voisi kiteyttää.

Vierailija
42/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ehkä 5-vuotias ei osaa vielä mennä kyykkyyn"  Olen ollut siinä uskossa, että lapsi oppii kyykkyyn menon suunnilleen samaan aikaan kuin kävelyn,ja että se on luonnollinen osa sitä prosessia. Mennä välillä kyykkyyn.  No aina oppii uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä 5-vuotias ei vielä osaa mennä "sulavasti" kyykkyyn, kyykkäystaidot karttuvat kyllä myöhemmällä iällä, ei hätää.

Käsittääkseni kyykky on pienelle lapselle normaalisti ihan luonteva asento. Eli ennemminkin pitäisi huolestua pienestä lapsesta, joka ei pääse kyykkyyn kuin isommasta lapsesta / nuoresta, aikuisesta puhumattakasn.

Kyykkyhän on aikuisellekin luonteva asento. Siis sellainen kyykky, jossa jalkaterät ovat maata vasten, ei vain päkiöiden varassa. Olen 36-vuotias ja helposti kyykkäilen, leppoinen asento se on.

Vierailija
44/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini työskentelee yläasteella ja on kuullut puhuttavan, että tytöt ei halua tehdä liikuntatunnilla sellaista mistä tulee hiki. :o Mikä liikuntatunti se semmoinen olisi, jos aina vain käveltäisiin tai hölkättäisiin korkeintaan kevyesti.

Vierailija
45/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä päivänä edessäni kaupan kassalla olivat naapurin pikkutyttö ja äitinsä', kun menin kaupasta ulos tämä mahoineen erhdyttävästi odottavalta näyttävä äiti ryysti energiajuomaa rööki suussa ja reippaasti pyöreänpuoleinen tytär mussutti suklaalevyä... Sitten hyppäsivät autoon, onhan pihastamme sentään kauppaan kokonainen kilometri !

Vierailija
46/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi jollei täällä useammallikin suulla kerrottaisi tämä on totta.

Terve lapsi (?)joka ei pääse kyykkyyn .

Olen ollut hieman huolissani itsestäni,tarvitsen vähän tukea kun punnerran kyykystä ylös,mutta eihän mulla ole näköjään mitään hätää ,olen sentään 60 vuotta kohderyhmää vanhempi.

Vierailija
47/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lapsista on päivät päiväkodissa. Siellä varhaiskasvatuksen ammattilaiset huolehtivat lasten riittävästä ja oikeanlaisesta liikunnasta. Kaikkihan me tiedämme, että etenkin ulkona se on sitä, että aikuiset kokoontuvat juoruilemaan ja lapset tekevät omiaan.

Niin no, kun vahdittavia lapsia on se 40-50 kappaletta ja aikuisia vahtimassa se 2-4 niin ei siinä kuule paljoa muuta voi tehdä kuin vahtia seisaalleen kaikkia yhtä aikaa eikä leikittää muutamaa. Toki ryhmien omat liikuntajutut ovat erikseen, mutta näitä ei ole helppo järjestää, koska ”Jannice-Nicolaide ei tule metsäretkelle, koska siellä voi kaatua ja se on liian raskasta nostella jalkoja juurien ja kivien yli, millainen ammatti-ihminen vie lapsia metsään kolhittavaksi??” Niih, tämä on ihan tosi juttu vaikkakin nimi muutettu. Eikä ole ainoa kerta.

Samaan aikaan pihalla: lapset leikkivät tappoleikkejä niin että oikeasti kuristetaan toisia ja aiheutetaan todellinen vaaratilanne. Ei enää leikitä kepeillä ja käsillä pyssyleikkejä ja intiaaneja.

Urheiluseuroissa vapaaehtoiset valmentajat (ei palkkaa, usein jonkun lapsen äitejä tai isiä) liikuttaa ihan samalla lapsi+aikuis -määrällä lapsia ja opettavat urheilulajeja siinä samalla. Eivätkä ole edes lastenhoidon ammattilaisia.

Vierailija
48/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm-m... Mä olin itse kesällä leiriohjaajana ja kyllä säälitti ja liikutti millaiseksi jotkut ovat lapsensa syöttäneet. 5v lapsella roikkuva vatsa ja selluliittia, 8v lapsella raskausarpia kuudessa kohdassa rykelmänä. Ei mitään hentoisia kasvuarpia, joita esim. teininä voi pojille tulla, vaan aivan tulipunaisia, syviä ja isoilla alueilla :( ylipainoisimmat eivät jaksaneet leikkiä muiden mukana, vaan väsyivät pienistä asioista ja makasivat paikoillaan puolet päivästä. Yksikin 10v lapsi puuskutti rappusissa aivan kuin sydänkohtauksen partaalla oleva keski-ikäinen elämänsä pelkkää kaljaa ja makkaraa syönyt ukko.

Vierailija
49/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni lapsi ei enää pääse kyykkyyn. Eikä edes pysty istumaan lattialla jalat suorana ja samalla ryhdistämään ylävartalon normaaliin, hyvään ryhtiin. Käsittämätöntä, mutta totta.

Mun lapset on - myös minä olin lapsena - tuollaisia. Kyykkyyn kyllä pääsevät vaivatta, mutta tuo toinen ei onnistu ilman kipua. Paitsi että mun lapset harrastaa jalkapalloa, ratsastusta, yleisurheilua ja hiihtoa ohjatusti. Muuten juoksevat, uivat, leikkivät ja pelaavat kaiket illat pihalla, pyöräilevät kouluun. Käsittämätöntä, mutta totta, mutta menee ehkä ohi, itselläni meni. Fyssarillakin on tästä kahden lapsen kanssa käyty.

Vierailija
50/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lapsista on päivät päiväkodissa. Siellä varhaiskasvatuksen ammattilaiset huolehtivat lasten riittävästä ja oikeanlaisesta liikunnasta. Kaikkihan me tiedämme, että etenkin ulkona se on sitä, että aikuiset kokoontuvat juoruilemaan ja lapset tekevät omiaan.

Niin no, kun vahdittavia lapsia on se 40-50 kappaletta ja aikuisia vahtimassa se 2-4 niin ei siinä kuule paljoa muuta voi tehdä kuin vahtia seisaalleen kaikkia yhtä aikaa eikä leikittää muutamaa. Toki ryhmien omat liikuntajutut ovat erikseen, mutta näitä ei ole helppo järjestää, koska ”Jannice-Nicolaide ei tule metsäretkelle, koska siellä voi kaatua ja se on liian raskasta nostella jalkoja juurien ja kivien yli, millainen ammatti-ihminen vie lapsia metsään kolhittavaksi??” Niih, tämä on ihan tosi juttu vaikkakin nimi muutettu. Eikä ole ainoa kerta.

Samaan aikaan pihalla: lapset leikkivät tappoleikkejä niin että oikeasti kuristetaan toisia ja aiheutetaan todellinen vaaratilanne. Ei enää leikitä kepeillä ja käsillä pyssyleikkejä ja intiaaneja.

Urheiluseuroissa vapaaehtoiset valmentajat (ei palkkaa, usein jonkun lapsen äitejä tai isiä) liikuttaa ihan samalla lapsi+aikuis -määrällä lapsia ja opettavat urheilulajeja siinä samalla. Eivätkä ole edes lastenhoidon ammattilaisia.

Vieläkö jossain sellaisoa urheiluseuroja on? Eiköhän aikalailla rupea olemaan että kaikissa seuroissa on paljatut valmentajat. Halutaan satsata lasten vuoksi parhaaseen laatuun, jolloin vapaaehtoiset saa väistyä ammattilaisten tieltä.

Vierailija
51/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni lapsi ei enää pääse kyykkyyn. Eikä edes pysty istumaan lattialla jalat suorana ja samalla ryhdistämään ylävartalon normaaliin, hyvään ryhtiin. Käsittämätöntä, mutta totta.

Mä olen aina ollut jäykkä enkä saa käsiä lattiaan suorin jaloin. Istuminen jalat suorina ja selkä suorana just menee, mutten taivu sitä eteenpäin yhtään. Sen takia olen vältellyt jumppia, kun tuntuu, ettö muut taipuu miten vaan. Kyykkyyn pääsen kyllä kevyesti. En tajua, miten se ei onnistu joltain. Olen 50 v.

Vierailija
52/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuuko heiltäkin pakaraläskit? Toedän itse hyvin miten iljettävältä tuntuu istua kovalla lattialla jalat suorassa kun takapuoli pelkää luuta ja nahkaa. Eniten inhittaa se miten luut painavat nahkaa ja nahka muljuu siinä pakaraluiden lattian välissä.

Ei, ryhti on vain huono liian vähän liikunnan, liiallisen istumisen ja älylaitteiden käyttämisen myötä. Tulokset näkyvät selvästi peruskoululaisille tehtävissä liikuntatesteissä, joihin tuo mainitsemani esimerkkikin kuuluu.

Ihan samaa kirjoitti lääkäri isotädistäni vuonna 1939: "Ryhti on huono vähän liikunnen, liiallisen istumisen ja jatkuvan kirjojen lukemisen takia".

Juu, ei kannatakaan ottaa tällä vuosituhannella tehtyjä tutkimuksia todesta, kun joku lääkäri vuonnan nakki ja papu oli sanonut jostain jotakin joskus.

Vierailija
53/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se tekee kun lapset on vaan kotona ja makaa sängyssä kännykkä toisessakädessä ja sipsipussi toisessa. Sitten ihmetellään kun meidän Nicopetteri ei päässytkään armeijaan.

Kauhea menetys, jos ei pääse armeijaan. Miten siitä voi toipua

Vierailija
54/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onneks teijän parempien ihmisten lapset on niin täydellisiä!!

Vierailija
55/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ollut jäykkä enkä saa käsiä lattiaan suorin jaloin. Istuminen jalat suorina ja selkä suorana just menee, mutten taivu sitä eteenpäin yhtään. Sen takia olen vältellyt jumppia, kun tuntuu, ettö muut taipuu miten vaan. Kyykkyyn pääsen kyllä kevyesti. En tajua, miten se ei onnistu joltain. Olen 50 v.

Jumppaamalla nekin on saaneet sen kroppansa venymään. Ei se hoitamatta kunnossa pysy.

Vierailija
56/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta onneks teijän parempien ihmisten lapset on niin täydellisiä!!

Tässä, hyvät ihmiset, on vanhempi, joka syöttää lapsellensa paskaa ja lyö tälle älylaitteen käteen ja sitten mesoaa somessa kun lapsen kouluterkkari on vain käyriä tuijottava terveysfasisti, jolta ei edes lapset ole suojassa.

Vierailija
57/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pystynyt istumaan selkä ja jalat suorana pikkulapsiajan jälkeen. Olen perinyt isältäni äärimmäisen hamstringien jäykkyyden. Olin silti erittäin urheilullinen ja toimintakykyinen rasitusvammaan asti. Jos haluaisin ylläpitää "keskimääräistä" notkeutta, pitäisi venytellä lähes joka päivä noin tunti.  Normaaliin toimintakykyyn riittää vähempikin notkeus. Slaavikyykkyyn pääsen helposti, mutta hamstringit ovat ikuisesti jäykät kun ei ole enää aikaa niin pitkään venytellä päivittäin. 

Slaavikyykky? Hmm. Mungo, joka oppinut vihdoin sanomaan hamstring eikä HEMstring? ;DDD

Vierailija
58/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tallilla näkee eron entiseen. Mokilta lapsilta puuttuu ratsastaessa tyystin kehonhallinta. Hyvä, että harrastavat, siinähän sitä oppii.

Vierailija
59/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kaupan kassalla ja kerrankin teki mieli sanoa "en voi valitettavasti myydä näitä teille" kun kaksi reippaasti ylipainoista pikkutyttöä tuli kassalle mahat pikkutoppien alta pursuten, hengästyneinä kuin kaupassa kiertelykin olisi voimille ottavaa.. ja hihnalla oli limsaa, keksipaketti ja sipsipussi. Halusin uskoa, että jossain olisi juhlat mutta tauolla näin ikkunasta että tytöt istuivat kaupan vierellä nurmikolla kännykät käsissä ja sipsipussi välissä :(

Oma poika on jo 27v ja olen iloinen , kun eli lapsuutensa ennenkuin kaikilla kasvoi kännykät kiinni käteen!

Vierailija
60/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini työskentelee yläasteella ja on kuullut puhuttavan, että tytöt ei halua tehdä liikuntatunnilla sellaista mistä tulee hiki. :o Mikä liikuntatunti se semmoinen olisi, jos aina vain käveltäisiin tai hölkättäisiin korkeintaan kevyesti.

Muistan kyllä tämän jo omilta liikuntatunneiltani 90-luvulla. Ei tytöt olisi halunneet mitään kauheaa hikeä päälle, koska sitten olisi pitänyt käydä suihkussa. Moni yläasteikäinen tyttö ei ymmärrettävästi halua missään yhteissuihkussa käydä ja sen päälle pitäisi vielä puleerata meikit ja hiukset kuosiin :D