Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Juhlissa ja arvokkaissa tilaisuuksissa tietysti tulisi pukeutua tilanteeseen sopivasti, mutta eipä ollut tullut mieleen, että ilmeisesti omaisen hautajaisjärjestelyistä papin kanssa sovittaessa tulisi myös olla pukeutunut tietyllä tavalla. Näin ainakin äitini (65-v.) ja sukulaismummo keskustelivat ja hieman paheksuivat sukulaisnaista, jolla oli ollut muuten tummat vaatteet, mutta punainen huivi kaulassa tällaisessa tapaamisessa. On se näköjään tarkkaa?!
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
Vaikeinta on näyttänyt olevan silloin kun juhlakalu ei viitsi määritellä pukukoodia. Viime kesänä olin mm. häissä, jotka eivät olleet "häät", paitsi että sitten kuitenkin olivat.. Eli nuoripari kutsussa ilmoitti menevänsä päivänä x maistraattiin, ja toivotti tervetulleeksi sen jälkeen viettämään rentoa iltaa paikkaan x.
Tässä oli kaikki info. Omasta mielestäni kutsusta sai sen käsityksen että tässä nyt pikaisesti käväistään virallistamassa suhde, ja sen jälkeen pidetään makkaranpaistajaiset vieraille, vaatetus siis sen mukaan mitä itse pitäisi päällä tällaisessa rennossa illanvietossa. Paitsi että pariskunta oli tälläytynyt parhaimpiinsa, morsmaikku perinteisessä puvussa, kuten tuore siippakin. Toinen puoli vieraista samassa täysjuhlapukeutumisessa, ja toinen puoli shortseissa ja läpykkäissä...
Jos olisikin kutsuttu häihin, kerrottu missä pidetään häävastaanotto, jotenkin ilmaistu että kyseessä on hääjuhlat, niin olisi varmaan porukka osannut paremmin pukeutuakin, tai siis yhteneväisemmin. Nyt varmasti tuntui "alipukeutuneista" aika pahalta..
Vainajan varhaiskeski-ikäinen sukulaisnainen hautajaisissa mustassa nahkaminihameessa ja hihattomassa biletopissa. Koulutettu fiksu ihminen tietääkseni. En ihan tajunnut asuvalintaa.
Minusta hautajaisten pukukoodi saisi vapautua. Ainakin omiin hautajaisiin laitan toiveeksi rennot vaatteet ja iloinen mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan varhaiskeski-ikäinen sukulaisnainen hautajaisissa mustassa nahkaminihameessa ja hihattomassa biletopissa. Koulutettu fiksu ihminen tietääkseni. En ihan tajunnut asuvalintaa.
Ainoot mustat vaatteet.
Jos ikinä menen naimisiin ja järkkään juhlat, pukukoodi tulee olemaan "farkut".
Saa kerrankin joku muu juosta kaupoissa, ostaa epämukavaa jolle ei ole toista käyttökertaa ja nyppiä asuaan paremmin koko saakelin juhlapäivän ajan :D
Anoppini ilmestyi häihimme kokomustassa asussa. Esikoispojasta luopuminen taisi olla hänelle paljon kovempi paikka, kuin mitä olin etukäteen kuvitellut. Kun sitä varten kerran piti häihin pukea päälle suruasu. 😒
Vierailija kirjoitti:
Juu, olin itse vieraana viisikymppisillä farkuissa ja ilman meikkiä. Unohdin juhliin tarkoitetun mekon ja meikit kotiin. Juhlapaikka oli ihan keskellä metsää, mistä ei shoppailemaan lähdetty. Hävetti, mutta ehkäpä joku sai musta hyvää materiaalia tällaiseen keskusteluun. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoot mustat vaatteet.
Tuskin, sillä työskentelee jossain business-ympyröissä. Ja itse olisin hankkinut asialliset mustat vaatteet, jos sellaisia ei ole. Rahasta en usko olleen tässä tapauksessa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hautajaisten pukukoodi saisi vapautua. Ainakin omiin hautajaisiin laitan toiveeksi rennot vaatteet ja iloinen mieli.
Kaikkein kuvottavimpia ovat toisten pukeutumisen arvostelijat, jotka eivät edes ole läheisiä juhlakalun tai vainajan kanssa. En halua läheisteni muistavan mua pukupönötystilaisuudella, koska eivät ole muutenkaan pukupönöttäjiä. Tuollainen performanssi ei palvele ketään
Lähisuvun rippijuhlissa yksi lapsi verkkareissa ja t-paidassa. Joo olihan ne juhlat rippilapsen kotona, missä kyseinen poika isänsä kanssa yöpyi, mutta olisi nyt voinut olettaa, että aamun jälkeen varsinaiseen juhlaan vaihdetaan juhlavaatteet vaikka aamu yökyläpaikassa menisikin arkivaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Nuoret neitoset hautajaisissa minibilemekoissaan. Outoa kun vanhemmat eivät ohjeista laisinkaan lapsiaan. Aikuinen pystyy hankkimaan itselleen vaikka kirpputorilta mustan hautajaisvaatesetin. Kukaan ei katso kieroon vaikka samalla setillä käy muissakin menoissa. Asua voi muttaa asusteilla. Hautajaisiin ei tarvita juuri muuta kuin kihla- ja vihkisormukset.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa ja arvokkaissa tilaisuuksissa tietysti tulisi pukeutua tilanteeseen sopivasti, mutta eipä ollut tullut mieleen, että ilmeisesti omaisen hautajaisjärjestelyistä papin kanssa sovittaessa tulisi myös olla pukeutunut tietyllä tavalla. Näin ainakin äitini (65-v.) ja sukulaismummo keskustelivat ja hieman paheksuivat sukulaisnaista, jolla oli ollut muuten tummat vaatteet, mutta punainen huivi kaulassa tällaisessa tapaamisessa. On se näköjään tarkkaa?!
On. Jos vainaja on kirjoittanut omaan hautajaistestamenttiinsa, että vieraat voivat tulla muissakin kuin tummissa vaatteissa nii se on asia erikseen.
Kun viimeksi oltiin kesällä 50v-synttäreillä tivasin vaimolta millaisesta pukukoodista juhlakalun vaimon kanssa oli ollut puhetta.
Ei mainittu mitään erikoista joten laitoin tumman bisnespuvun, valkoisen kauluspaidan ja kravatin kuten moiseen tilaisuuteen kuuluukin.
Helteen ja päivänsankarin tuntien epäilin asuvalintaa ja eikös vain 50v tullut vastaan beiget dockersit jalassa ja lyhythihainen ruutupaita päällään.
Muutkin vieraat olivat pukeutuneet kuin kesämökin kahvipöytään.
Eiköhän joku noistakin kirjoittele tänne ruikutuksia aiheesta "miten sekin ei osannut pukeutua oikein juhliin, mikähän johtaja sekin kuvitteli olevansa"
Vierailija kirjoitti:
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Onhan noita nähty. Vainajan lapset 30+ ikäiset naiset leggingsit jalassa lyhyt nahkatakki päällä joku pikkumyy nuttura törröttämässä päälaella.
Toisissa arkulle viimeistä tervehdystä vei vainajan sisarus farkuissa ja villapaidassa, aikuiset lapsensa farkuissa ja purkka suussa.
Mulla on sama kotelomekko, jota asustamalla saa eri tilaisuuksiin sopivan. Vinkkinä muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Itse en mitään isoja ylilyöntejä ole todistanut, mitä nyt juurikin nämä teinitytöt haluavat paljastella ja parilla aikuisella hautajaisvieraalla asu, millaista itse en olisi valinnut. Ja arkisuutta tietysti välillä näkee.