Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin kun lapset (5-7v) leikkivät pihalla Aku-hippaa ja osa lapsista ei päässyt kyykkyyn

Vierailija
08.08.2018 |

Hippaan kuuluu siis se, että pitää välillä mennä kyykkyyn. Osa lapsista ei päässyt lainkaan kunnolla kyykkyyn ja osa näytti aika tuskaiselta kun menivät. Muutama notkeakin joukosta kyllä löytyi.

Mistä tämä voi johtua? Olen yli kolmekymppinen ja kyllä pääsen vieläkin vaivatta kyykkyyn ja ylös vaikka kuinka monta kertaa (olettaisin että on täysin normaalia ikäiselleni)

Ainoastaan yksi näistä lapsista oli lihavahko joten ei ole siitä kyse

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni lapsi ei enää pääse kyykkyyn. Eikä edes pysty istumaan lattialla jalat suorana ja samalla ryhdistämään ylävartalon normaaliin, hyvään ryhtiin. Käsittämätöntä, mutta totta.

Puuttuuko heiltäkin pakaraläskit? Toedän itse hyvin miten iljettävältä tuntuu istua kovalla lattialla jalat suorassa kun takapuoli pelkää luuta ja nahkaa. Eniten inhittaa se miten luut painavat nahkaa ja nahka muljuu siinä pakaraluiden lattian välissä.

Ei, ryhti on vain huono liian vähän liikunnan, liiallisen istumisen ja älylaitteiden käyttämisen myötä. Tulokset näkyvät selvästi peruskoululaisille tehtävissä liikuntatesteissä, joihin tuo mainitsemani esimerkkikin kuuluu.

Ihan samaa kirjoitti lääkäri isotädistäni vuonna 1939: "Ryhti on huono vähän liikunnen, liiallisen istumisen ja jatkuvan kirjojen lukemisen takia".

Vierailija
22/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas läkilapsiprovo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se tekee kun lapset on vaan kotona ja makaa sängyssä kännykkä toisessakädessä ja sipsipussi toisessa. Sitten ihmetellään kun meidän Nicopetteri ei päässytkään armeijaan.

Niin siis välttyy siltä armeijaksi kutsutulta piinalaitokselta.

Vierailija
24/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista on päivät päiväkodissa. Siellä varhaiskasvatuksen ammattilaiset huolehtivat lasten riittävästä ja oikeanlaisesta liikunnasta. Kaikkihan me tiedämme, että etenkin ulkona se on sitä, että aikuiset kokoontuvat juoruilemaan ja lapset tekevät omiaan.

Vierailija
25/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani siitä että lapset liikkuvat vähemmän kuin ennen. Uskon että puhelimet ja televisio on syy tähän. Vähemmän ruutuaikaa ja lisää liikuntaa lapsille.

Vierailija
26/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmentajana ja ohjaajana näen päivittäin näitä lapsia jotka eivät pääse kyykkyyn, eivät osaa juosta (oikeasti!), hengästymistä on pari lasta pelästynyt, muutama ihmettelee miksi päästä tulee vettä (hikeä). Tämä on arkipäivää ja hyvin huolestuttavaa. Ei osata seistä yhdellä jalalla, hyppiä tasajalkaa, kerähyppy ei onnistu nimeksikään, kuperkeikkoja osataan juuri ja juuri etuperin selälleen. Ennen enemmistö osasi nämä asiat jo alle kouluikäisenä helposti, nyt ovat ryhmissä vähemmistö.

Lapset ovat muuten kyllä hyvin hyperaktiivisia, eivät pysty istumaan 5 minuuttia paikoillaan ja kuuntelemaan. Koko ajan pitäisi olla jotain virikettä, itse ei keksitä mitään ja alkaa levottomuus sama tien.

Itse syytän tästä älykännyköitä ja videopelejä. Alle kouluikäinen lapsi ei näitä tarvitse. Kyllä vain silmiä pyörittelen kun kuulen jonkun mamman kehuskelevan kuinka meidän jonnimarieriina 2v osaa laittaa iPadista ohjelmat ja pelit päälle. Mahtavaa...

Vierailija
27/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä 5-vuotias ei vielä osaa mennä "sulavasti" kyykkyyn, kyykkäystaidot karttuvat kyllä myöhemmällä iällä, ei hätää.

Käsittääkseni kyykky on pienelle lapselle normaalisti ihan luonteva asento. Eli ennemminkin pitäisi huolestua pienestä lapsesta, joka ei pääse kyykkyyn kuin isommasta lapsesta / nuoresta, aikuisesta puhumattakasn.

Vierailija
28/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valmentajana ja ohjaajana näen päivittäin näitä lapsia jotka eivät pääse kyykkyyn, eivät osaa juosta (oikeasti!), hengästymistä on pari lasta pelästynyt, muutama ihmettelee miksi päästä tulee vettä (hikeä). Tämä on arkipäivää ja hyvin huolestuttavaa. Ei osata seistä yhdellä jalalla, hyppiä tasajalkaa, kerähyppy ei onnistu nimeksikään, kuperkeikkoja osataan juuri ja juuri etuperin selälleen. Ennen enemmistö osasi nämä asiat jo alle kouluikäisenä helposti, nyt ovat ryhmissä vähemmistö.

Lapset ovat muuten kyllä hyvin hyperaktiivisia, eivät pysty istumaan 5 minuuttia paikoillaan ja kuuntelemaan. Koko ajan pitäisi olla jotain virikettä, itse ei keksitä mitään ja alkaa levottomuus sama tien.

Itse syytän tästä älykännyköitä ja videopelejä. Alle kouluikäinen lapsi ei näitä tarvitse. Kyllä vain silmiä pyörittelen kun kuulen jonkun mamman kehuskelevan kuinka meidän jonnimarieriina 2v osaa laittaa iPadista ohjelmat ja pelit päälle. Mahtavaa...

Alle lukioikäinen.

Vierailija
29/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lapsista on päivät päiväkodissa. Siellä varhaiskasvatuksen ammattilaiset huolehtivat lasten riittävästä ja oikeanlaisesta liikunnasta. Kaikkihan me tiedämme, että etenkin ulkona se on sitä, että aikuiset kokoontuvat juoruilemaan ja lapset tekevät omiaan.

Niin no, kun vahdittavia lapsia on se 40-50 kappaletta ja aikuisia vahtimassa se 2-4 niin ei siinä kuule paljoa muuta voi tehdä kuin vahtia seisaalleen kaikkia yhtä aikaa eikä leikittää muutamaa. Toki ryhmien omat liikuntajutut ovat erikseen, mutta näitä ei ole helppo järjestää, koska ”Jannice-Nicolaide ei tule metsäretkelle, koska siellä voi kaatua ja se on liian raskasta nostella jalkoja juurien ja kivien yli, millainen ammatti-ihminen vie lapsia metsään kolhittavaksi??” Niih, tämä on ihan tosi juttu vaikkakin nimi muutettu. Eikä ole ainoa kerta.

Samaan aikaan pihalla: lapset leikkivät tappoleikkejä niin että oikeasti kuristetaan toisia ja aiheutetaan todellinen vaaratilanne. Ei enää leikitä kepeillä ja käsillä pyssyleikkejä ja intiaaneja.

Vierailija
30/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hiihdin kouluun kesät talvet ja heitin matkalla useita voltteja.

Toisenlaisia ne ovat nykylapset ja -nuoret.

Sama. Mutta minä hiihdin yhdellä jalalla ja tein pannumyssyjä samalla. Koulu kesti 10 tuntia ja opettaja antoi pitkin korvia. Ja kesäloman kuljin kyykyssä vallan.

Vierailija
31/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni lapsi ei enää pääse kyykkyyn. Eikä edes pysty istumaan lattialla jalat suorana ja samalla ryhdistämään ylävartalon normaaliin, hyvään ryhtiin. Käsittämätöntä, mutta totta.

En ole pystynyt istumaan selkä ja jalat suorana pikkulapsiajan jälkeen. Olen perinyt isältäni äärimmäisen hamstringien jäykkyyden. Olin silti erittäin urheilullinen ja toimintakykyinen rasitusvammaan asti. Jos haluaisin ylläpitää "keskimääräistä" notkeutta, pitäisi venytellä lähes joka päivä noin tunti.  Normaaliin toimintakykyyn riittää vähempikin notkeus. Slaavikyykkyyn pääsen helposti, mutta hamstringit ovat ikuisesti jäykät kun ei ole enää aikaa niin pitkään venytellä päivittäin. 

Vierailija
32/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle lukioikäinen.

Videopelejä ei kyllä, mutta kyllä se älykännykkä on koululaiselle jo pakollinen. Toki sen käyttöä ja nettiä voi ja pitää rajoittaa.

Ranskaan taisi juuri tulla laki ettei kouluissa saa käyttää kännykkää ollenkaan. Minusta saisi tulla Suomeenkin. Kouluilla on omat tarvittavat tiedonhakuvölineet ja välitunnit vietetään kyllä järkevämmin kuin kännykällä. Opiskelu ei tunnilla häiriinny ja voisin jopa uskaltaa väittää että motivaatio opiskeluun nousisi, koska näin tunnit menevät nopeammin kun on pakko tehdä jotain ja opiskelu tunnilla on lähes ainoa vaihtoehto ellei rupea rellestämään ja riehumaan luokassa.

Vierailija
33/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, kun vahdittavia lapsia on se 40-50 kappaletta ja aikuisia vahtimassa se 2-4 niin ei siinä kuule paljoa muuta voi tehdä kuin vahtia seisaalleen kaikkia yhtä aikaa eikä leikittää muutamaa. Toki ryhmien omat liikuntajutut ovat erikseen, mutta näitä ei ole helppo järjestää, koska ”Jannice-Nicolaide ei tule metsäretkelle, koska siellä voi kaatua ja se on liian raskasta nostella jalkoja juurien ja kivien yli, millainen ammatti-ihminen vie lapsia metsään kolhittavaksi??” Niih, tämä on ihan tosi juttu vaikkakin nimi muutettu. Eikä ole ainoa kerta.

Samaan aikaan pihalla: lapset leikkivät tappoleikkejä niin että oikeasti kuristetaan toisia ja aiheutetaan todellinen vaaratilanne. Ei enää leikitä kepeillä ja käsillä pyssyleikkejä ja intiaaneja.

Seli seli seli. Siellä se laadukasta varhaiskasvatusta antava henkilö huutelee.

Vierailija
34/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pystynyt istumaan selkä ja jalat suorana pikkulapsiajan jälkeen. Olen perinyt isältäni äärimmäisen hamstringien jäykkyyden. Olin silti erittäin urheilullinen ja toimintakykyinen rasitusvammaan asti. Jos haluaisin ylläpitää "keskimääräistä" notkeutta, pitäisi venytellä lähes joka päivä noin tunti.  Normaaliin toimintakykyyn riittää vähempikin notkeus. Slaavikyykkyyn pääsen helposti, mutta hamstringit ovat ikuisesti jäykät kun ei ole enää aikaa niin pitkään venytellä päivittäin. 

No ei se venyttely huonoksi kyllä päivittäin olisi sinulle jos olet luonnostaan noin kankea. Liikkuvuutta vähentää myös treenaaminen yleisesti. Moni urheilija on todella jäykkä ja kankea juurikin siksi että venyttely laiminlyödään ja monet vammat ovat seurausta siitä.

Vierailija
35/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle lukioikäinen.

Videopelejä ei kyllä, mutta kyllä se älykännykkä on koululaiselle jo pakollinen. Toki sen käyttöä ja nettiä voi ja pitää rajoittaa.

Ranskaan taisi juuri tulla laki ettei kouluissa saa käyttää kännykkää ollenkaan. Minusta saisi tulla Suomeenkin. Kouluilla on omat tarvittavat tiedonhakuvölineet ja välitunnit vietetään kyllä järkevämmin kuin kännykällä. Opiskelu ei tunnilla häiriinny ja voisin jopa uskaltaa väittää että motivaatio opiskeluun nousisi, koska näin tunnit menevät nopeammin kun on pakko tehdä jotain ja opiskelu tunnilla on lähes ainoa vaihtoehto ellei rupea rellestämään ja riehumaan luokassa.

Ei koulussa tarvitse älykännykkää, ihan joku perus karvalakkimalli riittää hyvin esim vanha Nokia 3310 jollaisen otse löysin lapselle rompelaatikosta. Tärkeämpää on että sillä puhelimella voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä, kaikki muu ylimääräinen on mielestäni turhaa.

Vierailija
36/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen urheilusta huolimatta ollut aina kömpelö ja sen takia en ennen ala-asteen alkua osannut olla kyykyssä kaatumatta. Ja harrastin liikuntaa päivittäin sisaruksieni kanssa.

Vierailija
37/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli seli. Siellä se laadukasta varhaiskasvatusta antava henkilö huutelee.

Itse asiassa en ole päiväkodissa töissä ollenkaan, 19 on ikää taulussa. Nähtyä TET-jaksoissa ja kuultua päiväkodin työntekijöiltä. Sinä et näköjään ole kartalla ollenkaan siitä mitä sinun lapsesi tekee, ettei vaan ollut noissa tappoleikeissä mukana?

Vierailija
38/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne lihakset surkastuu ku vaan pelataan pelikoneilla.

Vierailija
39/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona ei ole liikuttu riittävästi? Reumasukua?

Hienoa, että pääset kyykkyyn.

"Reumasuku" ei todellakaan vaikuta tämän ikäisiin. Liikaa liikkumattomuutta vain. 

Lapset äkkiä voimisteluun, painiin tai vastaavaan, muuten tuosta tulee aikuisena iso ongelma.

Vierailija
40/80 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomauttaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se venyttely huonoksi kyllä päivittäin olisi sinulle jos olet luonnostaan noin kankea. Liikkuvuutta vähentää myös treenaaminen yleisesti. Moni urheilija on todella jäykkä ja kankea juurikin siksi että venyttely laiminlyödään ja monet vammat ovat seurausta siitä.

Tai harrastetaan yksipuolisia lajeja, kuten esim. jääkiekkoa tai pelkkää lenkkeilyä. Venyttely on vain osa liikkuvuuden harjoittelun yksi osa, eikä se korvaa yksipuolisen liikunnan aiheuttamia ongelmia.