Haluan kasvattaa lapsestani vegaanin vaikka en itse ole vegaani. Kokemuksia ja vinkkejä?
Olen nyt raskausaikana perehtynyt vegaaniruokavalioon ja lihansyönnin epäeettisyyteen ja tulin siihen tulokseen, että haluan kasvattaa lapsestani vegaanin. Itse olen ollut sekasyöjä pienestä pitäen vanhempien kasvatuksen tuloksena, ja suolistoni on tottunut lihansyöntiin ja olen myöskin ehtinyt elämäni aikana jo muodostaa tunnesiteen ruokaperinteisiin, esim joulukinkkuun ja juhannusmakkaraan. Tajusin kuitenkin ettei lapsellani tule olemaan mitään näistä ongelmista jos kasvatan hänet pienestä pitäen vegaaniksi. Mutta mitkä ovat sudenkuopat erityisesti lapsen vegaaniruokavaliossa ja miten välttää ne? (esim. kalsiumin ja b12 yms saannin turvaaminen) ja miten päiväkodissa ja koulussa järjestyy vegaaniruoka ja miten hoidetaan tilanne jossa lapsikin haluaisi syödä lihaa vain koska äiti tai joku kaveri syö?
Kommentit (34)
Vinkki ja kokemus on, että keksi parempi provo.
You tubessa nimellä Unnatural Vegan henkilöllä on vegaanilapsi, mutta hän (ja mieskin) on itse vegaani. Katso sieltä vinkkejä, (vaikkei hän niitä annakaan lasten ruokailuun, mutta tulee kertoneeksi heidän arjestaan, niin siitä olen itse päässyt vähän jyvälle, mitä se vaatii). Mutta siis jo asenteesi on pielessä, että "haluat kasvattaa" vegaanin. Siis anteeksi mitä? Eli haluat vain päteä äitiydelläsi lapsesi kautta. Toivottavasti et oikeasti odota lasta.
1
Miten kukaan voi toivoa lapselleen veganismia?
Vierailija kirjoitti:
Et sä noin voi tehdä, sun pitää itsekin olla vegaani, jos haluat, että siitä tulee mitäön, ikävä kyllä.
Kyllä mulla on tavoitteena että voisin joskus muuttaa ruokavaliotani vähintään kasvispainotteisemmaksi mutta vegaaniksi ryhtyminen aikuisiällä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Lapsellani tilanne olisi täysin toinen jos oppii jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä noin voi tehdä, sun pitää itsekin olla vegaani, jos haluat, että siitä tulee mitäön, ikävä kyllä.
Kyllä mulla on tavoitteena että voisin joskus muuttaa ruokavaliotani vähintään kasvispainotteisemmaksi mutta vegaaniksi ryhtyminen aikuisiällä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Lapsellani tilanne olisi täysin toinen jos oppii jo pienestä pitäen.
No siis ei tapahdu sormia napsauttamalla, mutta tapahtuuko lainkaan?
1
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti perehtyä ja lukea ilmastonmuutoksesta ja lihan tehotuotannosta, näistä molemmista on myös hyviä dokumentteja. Tulevien sukupolvien elämä tulee olemaan ankeaa ellei asioille tehdä jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, sehän rajoittaa elämää ja heikentää elämänlaatua tosi paljon. Sama kuin toivoisi diabeetikkoa tai keliaakikkoa. Minä toivon, että lapseni pysyvät terveinä ja ilman syömisrajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti kuulostaa minusta nimenomaan henkiseltä kannalta hiukan arveluttavalta, että olet halukas kasvattamaan lapsestasi rajoitetummin elävää, kuin itse olet, vaikka tajuankin pointtisi tottumisesta. Se on silti rajoittava dieetti, lapselle, mielihalujen näkökannasta, jos lapsi näkee sinun tai kenenkään ikinä syövän sellaista, mitä ei itse saa, vaikka joku muu lapsi vaikka saakin. Sellainen on epäeettistä vanhemmuutta, ja minusta on erittäin arveluttavaa koko vanhemmuutesi kannalta, miten voit oikeastaan edes suhteutua lapseesi noin tunteettomasti ja ns. "pelkällä järjellä"?
1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti perehtyä ja lukea ilmastonmuutoksesta ja lihan tehotuotannosta, näistä molemmista on myös hyviä dokumentteja. Tulevien sukupolvien elämä tulee olemaan ankeaa ellei asioille tehdä jotain.
Ap
Ankeaahan olisi nimenomaan se, että ei voisi syödä lihaa vaan aina vaan kasviksia ja ”tofukinkkua” tms. sairasruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli sinulle nämä ovat tärkeämpiä asioita, kuin rakkautesi, suhteesi, lapseesi? Se, että hän voi kunnioittaa sinua, ja luottaa sinuun? Koska miten lapsi voi, jos sinä kyllävedät nakkeja tuhotaksesi hänen tulevaisuutensa, mutta hän ei saa?
1
Kaikenlisäksi joillain munilla on kärpäsenkakankokoinen merkitys jollekin ilmastonmuutokselle. Voitte aivan hyvin syödä siis ainakin niitä. Samoin riistaa jne.
1
On se hienoa, että raskaus saa naisen usein tiedostamaan asioita...... daa. Ajattelemaan ympäristön tilaa ja havahtumaan kasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli sinulle nämä ovat tärkeämpiä asioita, kuin rakkautesi, suhteesi, lapseesi? Se, että hän voi kunnioittaa sinua, ja luottaa sinuun? Koska miten lapsi voi, jos sinä kyllävedät nakkeja tuhotaksesi hänen tulevaisuutensa, mutta hän ei saa?
1
Tietysti rakastan lastani ja haluan turvata lapselleni parhaan mahdollisen tulevaisuuden ja vegaaniruokavalio pienestä pitäen opittuna turvaisi tulevaisuutta omalta osaltaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kuvitella, että äänestät Vihreitä -"Tehkää niin kuin sanon, älkää niin kuin minä teen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
1Tietysti rakastan lastani ja haluan turvata lapselleni parhaan mahdollisen tulevaisuuden ja vegaaniruokavalio pienestä pitäen opittuna turvaisi tulevaisuutta omalta osaltaan
Ap
No, miksi sitten ajattelit itse olla edelleen kuitenkin sekaani??? Itsekin siis olen, en siitä sinua tuomitse, mutta minusta lapselle on pahempi tuo sinun asenteesi, että sinun ei tarvitse rajoittaa ruokavaliotasi, mutta olet valmis lapselle niin tekemään, kun siis ei ole kysymyksessä mikään oikea, vaadittava terveydellinen syy, vaan hiukan abstrakti "ympäristön tila" siis pystytte kuitenkin oikeasti vaikuttamaan ympäristön tilaan täysin marginaalisella tavalla, mutta ehkä pilaamaan keskinäisen suhteenne. Vääristämään sitä.
1
1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti kuulostaa minusta nimenomaan henkiseltä kannalta hiukan arveluttavalta, että olet halukas kasvattamaan lapsestasi rajoitetummin elävää, kuin itse olet, vaikka tajuankin pointtisi tottumisesta. Se on silti rajoittava dieetti, lapselle, mielihalujen näkökannasta, jos lapsi näkee sinun tai kenenkään ikinä syövän sellaista, mitä ei itse saa, vaikka joku muu lapsi vaikka saakin. Sellainen on epäeettistä vanhemmuutta, ja minusta on erittäin arveluttavaa koko vanhemmuutesi kannalta, miten voit oikeastaan edes suhteutua lapseesi noin tunteettomasti ja ns. "pelkällä järjellä"?
1
Järjenkin takana voi seisoa rakkaus. Se että äiti esim. polttaa tupakkaa ja yrittää parhaansa mukaan lopettaa ei myöskään tarkoita sitä että äiti ei voisi opettaa lapselleen pienestä pitäen että tupakointi on väärin eikä se kannata.
Ap
Miksi et itsekin voi ryhtyä vegaaniksi???? Vaikka olisitkin tottunut pitämään lihasta. So what? Eikö lapsi kysyisi sinulta tällaista, jos voisi? Kuuluuko hänen siis tyytyä vastaukseen, ettet pysty, mutta sun kyllä pitää? Ei kai siinä AINOA syy ole tottumus, haluaako joku olla vegaani???? Että ei kiinnosta syödä eläinperäistä, koska en ole tottunut? Helou.
1